احببته اعمى بقلم مريم عمران

طلعت معاه وانا بأخر رجل وبقدم رجل وجينا قدام المكتب وقولتله: لا مش هقدر خايفه
قالي متخافيش مش هيقدر يقرب لك واحنا معاكي،
اكتفيت بإبتستامه ودخلنا المكتب وإذا كلنا فتحنا بوقنا من الصدم#مه من وهل ما رأينا....
كان المكتب كله متكسر كأن كان في زلزال قام هدمه ومخلاش فيه حاجه تتبقا كذكري حتي
و فوسط ذهولنا من المنظر لاقيته خارج من مكتبه بيتوح وشكله شارب وكان خده مزرق مطرح البوكس ال دتهوله
ادم بصي لي وقال: انتي ال عملتي في وشه كده
هزيت رأسي بخجل بمعني اه
ضحك. وقالي: جدعه
لكن علي اول ما شوفني كان هيتجنن وجري علي عشان يمسكني لكن ايد ادم منعته وضربه بالبوكس وهو بيقوله: علي فين ينجم
_علي: سبني عليها عشان اضربها انت مالك بيها سبنييي
ادم: لا مالي ونص يحلو عشان ال انت حاولت تتهجم عليها دي تبقا خطيبتي، و يا ويل ال يحاول يقرب من حد تبع ادم العزبي
علي: سبني يالاااا احسنلك
ادم: بقا انا يتقالي يلاااا، طب ايدكه معايا بقا يرجاله
كتفه وفضله يضربه فيه
ادم بصلي وقالي: ادخلي هاتي الروايه بتاعتك
جريت علي جوا جبتها وخرجت وهما لسه مكلين ضرب فيه
جميله: ادم بعد اذنك خلاص كفايه متوديش نفسك في داهيه انا مش ناقصه مشاكل سيبه لو سمحت.
ادم: لا لازم يتربا الاول
وفضل يضربه بالبوكس والشليليت لحد ما كان خلاص بيطلع في الروح
جميله خافت وجريت مسكت أيده: عشان خاطري كفايه خلاص كده
ادم: ماشي عشان خاطرك بس، وانت علله تفكر حتي مجرد تفكير انك تقربلها من تاني انت فاهم .
علي: وهو سايح في دمه انا هوريكه والله ما هعتك انت ولا هي
ادم: اه ده شكل الزبون لسه مكتفاش وكمل ضرب فيه
جميله: خلاص كفايه كفايه
واحد من اصحاب ادم: خلاص يأدم هيموت في أيدك كفايه
ادم: خلاص كفايه يلاا بينا، وسبوه ومشيه
بعد ما نزله ووصله للموقف عشان جميله تركب وتمشي
جميله: انا اسفه فعلااا علي ال حصل ومش عارفه اشكر حضرتك ازاي علي جدعنتك معايا ووقوفك جمبي
ادم بضحكه رنانه اتحرجت علي أثرها جميله: أيه يبنتي انتي بلعه راديو محصلش حاجه لكل ده واي خدمه، بصي وطلع من ايده كرت عليه اسمه ورقمه: ده رقمي عشان لو عوزتيني في اي حاجه واسفه اني قولتله انك خطيبتي يعني.
اكتفيت بإبتسامه ومردتش
ادم: يلااا عشان اركبك
جميله: لا شكرا انا هركب لوحدي عن أذنك
ادم: تعالي هنا استني، انا مش هخطفك انا بس هركبك واطمئن انك ركبتي وامشي
هزيت رأسي ومشيت معاه
وبالفعل ركبني ومشي هو، العربيه اتحركت جيت ادفع الاجره للسواق قالي: لا حضرتك خلاص ادفعت
انا: مين ال دفعها
السواق: خطيب حضرتك ال جيه ركبك
انا: خطيبي!، آه فهمت ضحكت و فضلت سرحانه في الحصل كله من اول اليوم لحد دلوقتي.
بعد مرور شهرين.....
كنت خارجه من الشغل بتاعي وراحه عشان اركب وإذا يشاء القدر أني اقابل علي بدير في وشي ( الناشر الزفت فكرينه) المهم
اتخضيت لما لاقيته واقف قدامي وبيقولي: شفتي الصدف الحلو أهي جمعتنا من تاني ازيك يا جميله
مسكت نفسي بالعافيه كنت علي شعره خلاص وهعيط: انت عايز مني اي ابعد عني بقا
علي: ابعد والله عجب وقرب مني جامد وهمس في ودني: وأبعد لي ما القرب حلو اهو
ضربته بالقلم جامد وليكوا ان تتوقعه قوه القلم بقااا
بصلي وعيونه كلها مليان شرار: لا أيدك طولت علي أوي يمزه وانا مش اي حد انا علي بدير يعني الكل بيعملي حساب وبيفكر ألف مره قبل ما يستجرأ انه يضربني .
جميله: بأماره العلقه السخنه ال ادم دوقهالك ولا نسيت
حسيت وشه هينفجر من الغضب
علي : اه ده انتي بتسفزيني بقااا طب تعاليلي بقا وشدني لي
صوت بعلو صوتي حاول انه يكتم صرخاتي بس فشل
ويشأ القدر للمره التانيه ان ادم يجي ويلحقني
الموضوع حصل بسرعه كل ده وانا مغمضه عيني صوت ضرب وخناق وزعيق كله كله في صوت واحد لحد مالاقيت حد بيهمس في ودني بيقول: خلاص فتحي خلصنا.
ضحكت وبصيت ملقتش علي
انا: امال هو راح فين ؟
ادم: راح عند ال خلقه بقااا
شهقت بخضه: اي انت بتقول اي
ادم: بهزر راح القسم
جميله: لي ؟!!
ادم: طلع عليه قضيا كتير جدااااااا فساد وغسيل اموال واغتصاب وتهرب من دفع ديون بصي مسبش حاجه حرام إلا وعملها واهو شكله هيقضي بقيت حياته في السجن.
جميله: احسن يستاهل، بس انت عرفت مكاني ازاي ؟
ادم: بالصدفه انا كنت مراقبه هو عشان عايز اوديه لقضاءه وحظي انه يكون سبب اني اقابلك من تاني.
اكتفيت بإبتسامه وخدودي احمرت
ادم: طب يلااا عشان اوصلك لحسن هنتفضح بخدودك ال حمرت دي
جميله: لا ملوش لزوم انا...
قاطع كلامي: يلاااااا
افأفت ببوقي ومشيت وراه
ادم: بتقولي حاجه
جميله: لا مبقولش.
ومشيت معاه وركبنا لحد ما جالي اتصال قلب كيان حياتي كلها وخسرني اعز ما املك..
: ومشيت معاه وركبنا لحد ما جالي اتصال قلب كيان حياتي كلها وخسرني اعز ما املك......
جميله: ألو
المتصل: ازيك يجميله ها طمنيني عملتي اي ؟
جميله: لا يشهد بقا لما اروح عشان الموضوع يطول شرحه.
شهد: ماشي حبيبتي انتي جايه
جميله: آه في السكه لي في حاجه
شهد: لا ي حبيبتي مافيش بطمئ...مكملتش الكلمه لان في صوت طغا علي صوتها وكان بيقول: قولتلها انه م١ت ولا لسه.
شهد: اسكتي لا متعرفش.
بس ال شهد متعرفوش اني سمعتهم.
جميله: شهد مين ال م١ت
شهد:.....
جميله: ي شهد انطقي بقولك وكل ده وادم قاعد جمبي ومنتبه للحوار
شهد: اصل اصل....
جميله: اصل اي انطقي وقعتي قلبي
شهد اتكلمت بسرعه ومره واحده: انس م١ت
جميله: مقدرتش تمسك نفسها وانهارت والتليفون وقع منها، فضلت تعيط بحرقه.
ادم اتخض: وبيسألها ملها لكنها مبتردش لاحظ انه ال كانت بتكلمها (شهد) لسه علي خط رد عليها وفهم منها ال حصل وعرف العنوان وطلب من صاحبه ال سايق العربيه انه يوديهم هناك
كل ده وجميله منهاره وبتعيط صعبت عليه اوييي وقلبه كان ببتقطع بسببها.
في خلال نص ساعه كانوا قدام البيت جميله نزلت جري طلعت علي فوق وادم وراها دخله من باب الشقه ال كان متجمع فيها رجاله وستات لاقت جميله شهد في اترمت في حضنها وفضلت تعيط ( وبالمناسبه شهد تبقا اخت جميله الصغيره ) المهم
ادم فضل واقف متابع ال بيحصل شهد كانت اقوي من جميله باين عليها الزعل ولكنها رافضه تعترف بده او تنهار عايزه تحاول تهديهم مش تنهار جمبهم
جميله دخلت عشان تسلم علي أنس وادم سلم علي شهد وعرفاها علي نفسه واقلها انه يعرف جميله وكده
.....ومرت مراسم الجنازه وتم الدفن وذهبت الروح النقيه إلي برأئها.
بعد يوم شاق جميله طالعه علي السلم وهي مش شايفه قدامها ولكنها لاحظت ان ادم لسه موجود استغربت وراحت نحيته اتكلمت
وهو ابتسم كأنه ما صدق يسمع صوتها عشان يتأكد انها كويسه
جميله: انت لي لسه ممشتش
ادم: ماينفعش امشي واسيبكم في ظروف زي دي.
: جميله: تسلم، اسفه تعبتك معي
ادم بحزن: لا متقوليش كده تعبك راحه.
سكته الاتنين قطع ادم الصمت ب: كنتي بتحبيه ؟!
جميله بصتله بستفهام بمعني انها مفهمتش السؤال.
ادم: بقولك كان حبيبك، يقربلك اي ؟
جميله: ايوه كان حبيبي وروحي وكل ما املك
ادم بحزن: ربنا ي رحمه يارب
جميله: يارب، اعظم اخ وطيب قلب
ادم: بدهشه: اخ !!!!!
جميله: اه
ادم: هو اخوكي ؟
جميله: لا
ادم بستفهام: اي ازاي.
جميله بعياط وحزن: اخويا بس بالتبني، بابا وماما مخلفوش غيري انا وشهد وبابا كان نفسه في ولد جداااااا بس ماما كانت للاسف شالت الرحم ومكنش ينفع انها تخلف تاني، وفي يوم وبابا راجع من شغله سمع صوت عياط.طفل صغير طالع من صندوق زباله راح نحيت الصوت لاقاه حتي لحمه حمرا (ملاك صغير لا يقدر علي الدفاع عن نفسه حتي فكيف تظن ام رمته بأنه يأذي😢❤) فبس بابا خده وفضل يدور علي اهله لحد ما لاقاهم طلعت ام الطفل عندها غيره تسعه ومش عارفه تصرف عليهم ازاي بابا حاس من نظراتها انها ممكن تكون عايزه تتخلص منه تاني فقرر انه يأخده لي اداه فلوس وخده ورباه وكبر وحبينا وحبيناه ومحسناش بفرق خالص مببنا ولا عمر بابا وماما ما فرقه في التعامل ما بينا.
ادم بحزن: اسف في سؤالي بس هو م١ت ازاي ؟!
جميله بعياط جامد: كان...عن...ده....ك...ا....ن...س...ر ( النقط دي عشان هي كانت بتقطع في النطق من كتر العياط ومش عارفه تأخد نفسها ولا تتكلم )
ادم بزعل واشفاق عليها: خلاص انا اسف بطلي عياط وطلع منديل من جيبه ومسح دموعها
جميله اتفزعت من ملمس المدنيل لوشها او بالاحرا من ملمس ادم لوشها وقربه منها.
ادم لاحظ خجلها وحمرار خدودها فدعبها وقال: يعني مكسوفه خدودك حمرا بتعيطي خدودك حمرا هتودينا في داهيه بأم خدودك ال شبه الفراوله دول
ضحكت علي حس مدعبته ليها بس مهما كان الحزن في القلب.
ادم: اسفه بس مضطر امشي لو عوزتي حاجه ابقي كلميني وابقي ابعتيلي عشان اسجل نمرتك
جميله كانت صامته وكأنها في عالم تاني.
ادم شورلاه بيده بمعني سلام ويدوب لسه بيخرج من الباب سمع صوت ارتطام بالارض اتخض لما لاقا جميله واقعه علي الارض ومغما عليها وكانت شهد نزلت لم سمعت صوت الواقعه
ادم مستناش وخد جميله وركبها العربيه وشهد ركبت معاهم وطلعه بيها علي المستشفي
في المستشفي
الدكتور طمنهم وقال ان ال جميله في ده بسب وفاة انس وانها ممكن تخرج عادي بس لما تفوق والمحلول يخلص.
ادم كان قاعد برا مستني الدكتور يخرج من عندها عشان يدخل يطمئن عليها وكان جمبه كريم صاحبه ال كان معاه من اول اليوم خالص من ساعه خناقته مع علي بدير. فجأه لاقى صوت ميعرفوش بيقوله: ويترا مين البيه وبيعمل اي هنا ؟
بص لاقى شاب ملامحه عاديه بصله بستغراب وقاله: مين ؟!
الشخص: انا باسم ابن عم جميله وخطبها
الكلمه رنت في ودان ادم وجعته
خطيبها !!!!!!!
باسم: ايوه خطبها انت ايش عرفك انت
ادم بتفحص لملامحه : متأكد ؟
باسم اتوتر وقال: ده بعتبار ما سيكون.
ادم قام وقف وبجديه: آه طب ما تقول يعم كده من الصبح شغل تلزيق يعني طب يلاااا يحلو من هنا عشان هنرش مايا
باسم بغضب: انت قد تريتقك وكلامك ده
ادم بجديه اكتر: لو مكنتش قده مكنتش قولته.
باسم سابه ومشي من غيظه
وكان ساعتها الدكتور خرج من عند جميله.
و ادم دخل اطمئن عليها واضطر انه يمشي بس بعتلها السلام مع شهد
كريم وادم في العربيه
كريم: وبعدين يصحابي واخره ال متما
ادم: اي ال انت بتقوله ده متلم لسانك يعم انت
كريم: طيب ماشي، واخره ال حكايه دي اي يصحبي.
ادم: معرفش والله
كريم: طيب
وبعد صمت دام لدقايق
كريم: صحيح اخبار صهيب اخوك اي
ادم: والله ما انا عارف اهو متلقح في اي حته ولا اعرف عنه حاجه
كريم: سبحان الله يأخي اخوك ومتعرفش عنه حاجه غريبه.
ادم: ولا غريبه ولا حاجه اهي الحياه عماله تلهينا في اي حاجه وخلاص
بعد مرور اسبوعين
جميله بتفكير ابعتله ولا لا ابعت ولا اي
اوف وبعد دي قررت انها تبعت له علي الواتس
جميله بعت مسدج مكتوب فيها السلام عليكم
في الوقت ده كان ادم قاعد بيقلب علي الفيس لم جاله بوصول مسدج فتحت الرساله وكان حوار ابطالنا كألاتي
ادم: وعليكم السلام، مين؟!
جميله: انا جميله انت مش فكرني
ادم قلبه دق رد بسرعه بس كان بفويس مش كتابه: اكيد فكرك عمري منسيتك لحظه وكنت مستني مكلمتك لي عامله ايه وحشتيني طمنيني عليكي ؟
جميله سمعت الفويس فوق الخمس مرات ومكنتش لسه ردت
ادم اتخض اتصل عليها اول مره مردتش تاني مره ردت
جميله بصوت خجول: الو
ادم: وحشتيني
جميله: ربنا يخليك شكرا
ادم بضحكه رنانه كعادته: اي ده لا احنا عدينا مرحله الثانوي من زمان.
مردتش
لاقيته بيقولي بهمس: يخربيت كده بقاااا هو كل ما الواحد يقول حاجه تتكسفي وخدودك تشوف شغلها علينا وتحمر وتزيدك جمال . (بس يلااا اتلم ياه هضربك😂😏)
اتكسفت اكتر ومردتش لأن فعلا خدودي كانت حمرا
وبعد مرور سنه علي ابطالنا
علاقه ادم بجميله علي غير توقع ولا العاده قلت وكل يوم كان بيمر عليهم كانت بتقل اكتر لحد ما ادم مبقاش يسأل وشبه اختفي جميله دورت عليه وحاولت توصله كتير ولكن بلاا جدوه.
وفي يوم جميله كانت راحه كافيه جنب شغلها عشان تغير جو وإذا القدر يلعب لعبته وتلاقي ادم قدمها قاعد علي الاتربيزه ذاك الشاب ذي الملامح الرقيقه وعيونه الزرقاء بلون البحر وغمزات ال تخطفك من الدنيا بأسرها
مستناتش لحظه ورمت كل العتاب وال زعل ال كانت بتكنه لي من كتر ما هو كان وحشها.
جميله بفرحه: ادم ازيك عامله ايه وحشتيني اوييي.
ادم انتبه لأكلمها وكان باصص في اتجاه عكس مكانها
جميله: انت مش فكرني ؟
ادم: اسف والله يفندم انا فعلا مش فاكرك
جميله بحزن: طب باصص الناحيه التانيه لي كده.
ادم بحزن: اسف بس انا مش عارف حضرتك قاعده فين
جميله بستغراب: يعني اي؟
ادم بحزن ودمعه فرت من عينه: يعني انا كفيف مبشوفش
جميله بصدم#مه: اي!!
: ادم انتبه لأكلمها وكان باصص في اتجاه عكس مكانها
جميله: انت مش فكرني ؟
ادم: اسف والله يفندم انا فعلا مش فاكرك
جميله بحزن: طب باصص الناحيه التانيه لي كده.
ادم بحزن: اسف بس انا مش عارف حضرتك قاعده فين
جميله بستغراب: يعني اي؟
ادم بحزن ودمعه فرت من عينه: يعني انا كفيف مبشوفش
جميله: اي !!!!!
ادم لسه هيتكلم لاقىٰ صوت طغا علي صوته
: في اي يا أدم ؟
ادم: معرفش يا لمىٰ(لمى تبقا اخت ادم ) واحده بتقول انها تعرفني.
لمى بصت لجميله: مين حضرتك ؟
جميله: اترحجت وحست انها ممكن تكون اتسرعت في ال هي عملته وممكن تكون البنت دي خطبيته او حتي مراته فليه بقاااا تشقلب كيان حياته عشان كام موقف عابر مر ما بينهم ، اعتذرت ومشيت وحاولت تقنع نفسها ان ده حب وهم و هو حقه يشوف حياته ويتجوز كمان وينساها، بس طب هقبل بكل ده اتعما ازاي بقاااا؟؟؟؟!!!
لاقت رد جاي بس مش من جواها ده كان شخص هو ال رد عليها
الصوت: عايزه تعرفي اتعما ازاي ؟؟
جميله وبشهقه من الخضه ولافت لمكان الصوت ولاقت لمىٰ في وشها.
لمىٰ: تقبلي نقعد في الكافيه نتكلم شويه ؟
بصيت بصه للكافيه لمى فهمتها.
لمى: متخافيش ادم مشى تعالي يالاا
روحت وراها وقعدنا
لمىٰ: ممكن بس قبل ما اقولك سبب ال حصل لادم ممكن اعرف انتي مين وحكايتك مع اخويا اي ؟
جميله: اخوكي !!!!!!!
لمى: اه اخويا امال انتي كنتي فاكره اي ؟
جميله: لا لا مافيش المهم
لمى: صح كده خلينا في المهم، ممكن تقوليلي بقااا
جميله: اتنهدت ورجعت للذكرياتها مع ادم وحكت لها علي المواقف ال جمعتها هي وادم وانه كل حاجه كانت حلوه لحد ما ادم بدأ يبعد واختفأ خالص......وبس كده وجيت وحصل ال حضرتك شوفتيه
لمىٰ سرحت شويه بتفكر وبعدين ردت: هو قالك انه بيحبك ؟
جميله بإحراج: لا
لمى بإبتسامه غريبه وراها حاجه : طيب.
جميله: طب اي مش هتحكي.
لمى بتمهيد: ادم من كام شهر كده حوالي 9 شهور عمل حادثه جامده فقد بصره بسببها وكمان فقد الذاكره.
جميله: فقد الذاكره !!!!!!!
لمى: للاسف اه.
جميله بتفهم: عشان كده مفتكرنيش
لمى: بس هو. ميعرفش انه عنده فقدان في الذاكره والدكتور منعنا اننا نقوله انه فاقد للذاكره لانه مفقدهاش كلها ولا نسينا هو نسي مواقف معينه يعني فقد كل حاجه حصلت له السنتين ال فاتت
جميله ببكأ: يعني انا بنسباله ولا أكني عديت عليه اصلاااا.
لمى بتفهم: ايوه للاسف
جميله: طيب عن اذنك.
لمى: طب حتي لو مكنش فاقد للذاكره فهو اتعما فبرده الحال من بعضه.
جميله بزعيق: لا الحال مش من بعضه وفيها اي لما اتعما فقد اعز حاجه ماشي بس هو عظيم مهما كان مصنف من البني آدمين مش خرج برا التنسيق من حقه يحب ويتحب يتحبببب واكدت علي الكلمه جامد ( جدعه وعند ها حق مش معنه ان حد.فقد عينه بقا معيوب بالعكس لانه منحه من الله وليست محنه ويبختهم بحب الرحمٰن ليهم❤)
لمى اتحرجت من الكلام: اسفه مقصدش
جميله: متعذريش المهم تفهمي الكلام ده كويس.
لمى هزت رأسها بمعني انها فهمت
جميله قامت عشان تمشي وشورت لها بأيدها بمعني سلام لكن صوت لمى والكلام ال قلته وقفها مزهوله
لمى بسرعه : طب ما تبتدي معاه من جديد.
جميله وبتفكير:....
يتبع الفصل الخامس 5 اضغط هنا
: لمى بسرعه : طب ما تبتدي معاه من جديد.
جميله وبتفكير: بمعني ؟!
لمى: جربي معاه من جديد حبيه من اول جديد حبتيه حبتيه محبتوش خلاص
جميله: بس مشاعر الناس مش لعبه.
لمى: عندك حق انا مقدرش اجبرك علي حاجه وانا مش قصدي اخليكي وسيله افرح بيها اخويااا، انا اسفه جدااا عن اذنك
جميله: حصل خير خليه يعيش قصه حب بمزاجه مش ملعوب عليه فيها
لمى هزت رأسها بتفهم واستأذنت ومشيت.
جميله روحت البيت غيرت وصلت ونامت هروب من التفكير في الموضوع مش قادر تواجه كم الصدمات دي مره واحده.
صحيت من النوم ولابست وراحت علي شغلها
ادم كان في الشغل او بيحاول يوهم نفسه انه بيشتغل ما هي في الاول وفي الاخر شركه ابوه و عشان ميقعدش في البيت بيروح يغير جو
بس المره دي الزهق متغلبش عليه لأن كان تفكيره مين البنت دي وتعرفه منين ولي لمَ توهت الموضوع ومرضتش تقوله اي حاجه
و في وسط زحمه افكره اقتحم عليه المكتب وقطع حبل افكاره صاحب عمره معاذ
معاذ: اي ده بقا الجميل سرحان في اي
ادم: مافيش سرحت شويه
معاذ: ماشي هعمل نفسي مصدقك، بص باباك باعت بيقولك انت هتبقا مسؤول عن ال بنت الجايه تشتغل هنا في الشركه.
ادم: وده ال هو ازاي بقااا هفيدها بأيه انا بقااا
معاذ: هي جايه تشتغل كمترجمه كل ال عليك انها عارف هتقرألك الفكس او الايميل ال هي هترجمه وانت ماشاء الله لبلب في اللغات فتميز اي خطأ في نطق الكلام وكده فاهم.
ادم: لا الشغلانه دي تجبها لابن اختك ، انا هقعد خلاص في البيت ومش هاجي الشغل تاني اصل مش كل شويه تحسسوني بالشفقه عشان حاجه مليش يد فيها.
معاذ: لا يصحبي محدش يجرأ انه يقول كده و ياريت تشيل الهواجس دي من دماغك عشان ملهاش صحه من الاساس.
معاذ راحه وقف نحيت الباب عشان يمشي بس لف تاني لأدم وقاله: سلام يصحبي انا ماشي بس خليك فاكر انا وراك لحد من تشيل الهواجس دي من دماغك لان مافيش اجدع ولا اطيب منك
و برده خلي. بالك هتقبل عرض الشغل تمام.
معاذ مستناش ادم يرد وخرج.
ادم حالاته النفسيه لا تسر عزيز ولا عدو كل همه ياما نفسه حياته تتحسن وتبقا احسن
(فاياليت للمُحب نصيب❤)
: جميله: حضرتك بتقول اي يفندم
مديرها في الشغل: زي ما بقولك كده تم نقلك لشغل في مجموعه شركات العزبي دي من اغني واشهر الشركات في مصر.
جميله: طب ما انا حضرتك مليش في الاقتصاد ولا في سياسه الشركات
المدير: لا ما انتي هتشتغلي زي ما انتي في الترجمه ، هترجمي فكسات وإيمالات وهكذا
جميله: تمام طب وهروح امتا.
المدير: من بكرا لو عايزه
جميله: لا اخر الاسبوع ياريت عشان اكون قدرت اضبط حالي وكده.
المدير: طيب خلاص اتفقنا ، وهبعتلك كل التفاصيل مع دينا السكريتره.
جميله: تمام عن اذنك.
مر الايام مر الكرام وجاء اليوم المنشود
( بقول اي هو انا مش هلعب علي اوتار اعصباكم فانتوا عارفين ال فيها وانها هتقبله وهتطلع هي البنت وال جو ده بس الجاي قنبله مؤقته هتفجرها جميله علي رأس ادم ومعاذ... يلاااكفايه عليكوا كده
يتبع الفصل السادس 6
: مر الايام مر الكرام وجاء اليوم المنشود
جميله راحت شركه العزبي.
سألت وعرفت تفاصيل الشغلانه و بص خلينا في المهم بعد الطقوس بتاعت اي شغلانه .
جميله خبطت علي الباب حد قالها اتفضلي
دخلت وإذا بالمفأجاه
لاقت ادم في وشها
وشها جاب ميت لون في الدقيقه . كان معاه معاذ
معاذ: اتفضلي يا انسه
جميل دخلت بهدوء: شكرا
وقعدت علي الكرسي ال كان مواجه للمعاذ اما ادم فكان قاعد علي الكرسي الاساسي بتاع المكتب.
في الوقت ده ادم انتبه للصوت ده وحس انه مش غريب عليه
معاذ: اسمك اي ؟
جميله: اسمي جميله
في الوقت ده ادم اتأكد انها البنت ال قابلها في الكافيه وكانت عارفاها
معاذ: طيب طبعا انتي عارفه انتي هنا لي ؟
جميله: اه عارفه
معاذ: طيب ال متعرفوش ان استاذ ادم هو ال هيبقا متابع معاكي، بوضوح اكتر هيبقا رئيسك في الشغل.
جميله وبعلو صوتها: نعممم !!!!!!؟
معاذ: اي في اي
جميله: اسفه معلش انا مش موافقه علي ان اشتغل انا خلاص ببلغك برفضي للعرض للشغل في شركتكه، عن اذنك
ومستنتش تسمع رد وطلعت تجري علي برااا ودموعها سبقاها.
_ جميله انتي مجنونه اي ال انتي هببتيهةهناك ده
جميله: يفندم انا...
قاطعها المدير: اسكتي ولا كلمه انتي ملكيش حق الرفض او القبول انت بتمثيلي شركتنا هناك احنا عملين اتفقيه بين الشركتين و حضرتك راحه تبوظي كل حاجه.
جميله بعياط: يا فندم انا اسفه بس...
قطعها تاني: ولا كلمه، انتي هترجعي شغلك هنا تاني وانا هبعت حد بدلاك رغم ان كنتي اكأفا حد للمهمه دي.
خلص كلامه وجميله خرجت
و روحت علي بيت عشان تتفكر في ال هببته وال لسه هتتهبه.
عند ادم ومعاذ
معاذ: طب يعم ما الموضوع عادي اهو امال هي مالها دي.
ادم: معرفش يبني ولمى ساعتها توهت علي الموضوع ومرضتش تفهمني.
معاذ: موضوع يحير
ادم: ولا يحير ولا حاجه يلاا هي مش مشيت يبقا خلاص بقا.
معاذ: علي عزو يولا
ادم: اطلع براا يلااا انا مش ناقصك.
معاذ: طيب يعم متزقش بس برده انت نفسك انها ترجع
ادم بزعيق: معااااذ
معاذ: خلاص اسف يلااا انا ماشي سلام
وخرج معاذ وساب ادم لحيرته واستغرابه من ال عملته جميله.
عند جميله في البيت
جميله كل تفكيرها في ال هي عملته انهارده وبس،
و في حوار مع جميله ونفسها
نفس جميله: اي ال انتي نيلتيه ده ؟
جميله: معرفش لي عملت كده بجد.
نفسها: جميله انتي خايفه تروحي الشغل وتتعلقي بيه..
جميله: معرفش.
نفسها: مافيش معرفش لازم تبقا ردودك واضحه.
نفسها: طي انتي بتحبيه.
جميله: معرفش برده، انا يمكن فكره انه بعد عني وبعدين بعدها بسنه ارجع اشوفه ولكنه يكون اتعما لا وكمان مش فكرني دي حاجه بتوجع اويييي.
نفسها: طب ما أخته قالتلك ابدأ معاه من جديد اي ال يمنع ؟.
جميله: صعب كده هبقا بفرض نفسي عليه وبحبه شفقه.
نفسها: طب ما تدي نفسك فرصه تتعرفي علي ادم الجديد ولا منفسكيش تعرفي هو اتغير ازاي.
جميله الكلام عجبها خصوصا انها اتعلقت بيه من كام موقف عابر مر بينهم ومتعرفش اي حاجه عن حياته ولا اهله، قاطع حوارها مع نفسها صوت التليفونها ردت وهي متعرفش ان الاتصال ده هيغير مجرا اللعبه بشكل جذري..
يتبع الفصل السابع 7 اضغط هنا
: جميله الكلام عجبها خصوصا انها اتعلقت بيه من كام موقف عابر مر بينهم ومتعرفش اي حاجه عن حياته ولا اهله، قاطع حوارها مع نفسها صوت التليفونها ردت وهي متعرفش ان الاتصال ده هيغير مجرا اللعبه بشكل جذري.......
جميله: ألو
مديرها: الو يجميله بإختصار شديد انتي هتروحي تشتغلي في الشركه زي ما كان محدد ليكِ قبل كده، ومتناقشيش تم رفض اي بديل ليكِ.
جميله: قطعته مين الرفض ان اي حد يروح مكاني (جيه في بالها ادم بس حست انه لا اكيد معملش كده)
مديرها: معرفش، المهم رفضك للشغلانه دي ممنوع يجميله انا بقولك اهو.
جميله وبقله حيله: تمام يفندم
مديرها: هترجعي من بكرا، ومش محتاج اوصيكي انك تعتذري عن ال انتي هببتبه ده.
جميله تمتمت بطيب وقفلت معاه السكه
وحست انه هي مهما بعدت بحر الدنيا لسه مصر يحدفها علي بر مقابله ادم وانه يبقا لي احقيه وجود اي شيء او موقف يجمعهم ببعض.
(تحاول الهروب من منّ ؛ فمن تتخفأ خيفه لقاءه ان تأخر لقاءكم بدل ان يمشى يتئك مهرولا ❤)
صباح يوم جديد....
جميله راحت الشركه وهي فعلاااا نفسها بمعني الكلمه الارض تتشق وتبلعها خايفه تقابله مش عارفه هتقول اي ولو سألها علي ال هي عملته امبارح ولا لمَ قبلته في الكافيه
اعمل اي اعمل اي كل ده كان سؤال جميله لنفسها ال في الوقت ده كان الاسانسير وصل واتجهت جميله ناحيه مكتب ادم بتقدم رجل وتأخر رجل
وبعد دقايق من الوقوف برا مشتته لا منها خبطت ودخلت ولا منها مشيت
وفي الوقت ده الباب كان اتفتح شهقت علي اثار فتحت الباب جميله.
معاذ ببتسأمه بيكن جواه روح الانتصار: انتي تاني.
جميله تنحنت بخجل عشان ترد ولكن معاذ قاطعها: اتفضلي.
كل ده وادم. كان قاعد جوا وسامع الحوار ال بيدور ما بينهم.
جميله دخلت وقعدت.
معاذ متوصاش وحط جميله في موقف محرج وبايخ اكتر
معاذ: طب استأذن انا ومعاكي استاذ ادم هو ال هيتابع معاكي، دي يا ادم انسه جميله ال جتلنا امبارح ومشيت علطول كأننا بنأكل الناس الجديد عندنا ولا حاجه، يلاا انا همشي عايز حاجه.
: ادم واخيرا اتكلم وياريته ما تكلم : لا تسلم، معايا الانسه لو عزت حاجه ولا تكونشي جريت تاني لما عرفت اني انا مديرها.
معاذ: لاحظ دموع جميله وان فعلاا هزارهم كان بايخ جداااا،فقرر انه كفايه لحد كده بقا
معاذ: لا ال حصل من الانسه كان سوء تفاهم وهي بقا هتبقا تعرفك السبب،يلاا باي
ادم: ماشي اما نشوف، باي.
معاذ مشي ومفضلش غير جميله وادم ال صمت كان سيد الموقف مابينهم.
واخيرا حد اتنحنه واتكلم
ادم: يا انسه انتي مشيتي ولا اي.
جميله بصوت مليان عياط: لا
ادم وحس من نبره صوتها بده: امال ساكته لي.
جميله: حضرتك عايزني اقول اي ؟
ادم: تقولي اي ال خلاكي لما قبلتيني في الكافيه سلمتي علي وكلملتيني ولا كأني اعرفك من سنين لا وبعدها علطول الاقيكي جايه وبتشتغلي عندي في الشركه، انتي اي حكايتك ؟
جميله افتكرت كلام لمى ليها وتحذير الدكتور ليهم انهم ميحولش يفكره بأي حاجه فاتت او يضغطوا عليه.
جميله كانت سراحانه بتفكر. هترد تقول اي وغابت عن الرد ل دقايق ال في الوقت ده ادم قطع حبال السكون بسكين الكلام.
ادم: يا أنسه اي مبترديش لي.
جميله: اسفه معلش سرحت شويه.
ادم: سرحتي ولا بتفكري في كدبه محبوكه تكدبيها علي.
جميله بصدم#مه من رد: لا انا بس بس...
ادم بضحك: اي انتي علقتي
جميله بعياط: اسفه عايزه اروح الحمام عن اذنك.
ادم: اتفضلي، وياريت تطبتلي عياط مش ناقصين خدودك تيجي وتحمره عندنا في الشركه هتجبيلنا مصيبه.
جمغ اتصدمت من كلمه ومداعبته ليها ولكنها سابته وراحت الحمام.
ادم كان قاعد منتظرها وبيفكر هل هو للدرجه جرحها بكلامه، طب هي لي عملت كده ؟بتعيط لي طيب ؟!!، تعرفه منين اصلااا هو فاكر انه مقبلش حد في حياته باسم جميله فعلااا وحرفيا اسمها جميل.
جميله وقفت قدام المرايا وكل ال في بالها هي لي بتعيط؟ هل هو وحشها ؟ ولا مصومه من فكره انها بقا كفيف لا وكمان مش فاكرها...
وفي وسط كل الاسئله دي جميله متتردتش لحظه وراحت ضربه نفسها بالقلم وقوه القلم كانت جامد لدرجه ان صوابعها علمت علي وشها.
و بص ل نفسها في المرايه وكانت بتزعق بس بصوت خفيف: فوقي فوقي ده مش ادم بتاع زمان ده حد تاني كل حاجه فيه اتغيريت اكيد كله كل حاجه فيه بلاا استثناء اتغيرت وبشكل جذري كمان، خرجت وهي واخده قرارها ال فات ماتت انا دفنت ماضيه معاك خلاص حتي لو لسه انفاسك بتجول حولي.
راحت علي مكتب ادم خبطت ودخلت
جميله: اسفه علي التأخير.
ادم: ولا يهمك، بس برده مردتيش علي ؟؟!.
جميله: ارد علي اي ؟
ادم: تعرفيني منين، و لي مشيتي اول يوم لمَ عرفتي اني هبقا مديرك.
جميله سكتت لثواني وبعدين اتنهدت
وقررت انها تتكلم
جميله: ال حصل هو..
جميله سكتت لثواني وبعدين اتنهدت
وقررت انها تتكلم
جميله: ال حصل هو اني كنت قبلتك في ميتنج للشغل واتعرفنا بس بشكل سطحي وانا كائن اجتماعي فتلاقيني خدت عليك جامد اسفه، أما بمناسبه اني مشيت ورجعت تاني كان لأني فهمت غلط افتكرت اني هشتغل في الاقتصاد بس فهمت بعد كده من مديري أني هشتغل كمترجمه.بس كده اي سؤال.
ادم بشك بل بيقين ان كلامها كله كدب: هي دي الحقيقه مش كده ؟!
جميله بتوتر: هااا !!! اه هي الحقيقه حضرتك وفي سرها ربنا يسامحني بقااا علي كدبي ده.
ادم طنش وقرر انه ميجدلهاش اكتر من كده ،كده كده مهما حصل ده مش هيغير حاجه.
ادم: طيب تقدري تتفضلي دلوقتي علي مكتب علا السكريتره وقوليلها اني بقولها تديكي الورق ال قولتلها عليه بعدها تأخدي الورق ده وتيجي هنا تترجميه تمام ؟
جميله هزت رأسها بمعنه انه تمام.
ادم طبعا مكنش شايف وهي نسيت خالص الموضوع ده.
ادم بزعيق: انتي يا انسه مبترديش لي ؟!؛
جميله بفزع: معلش اسفه نسيت
ادم بإستغراب: ن.. ايه
جميله بسرعه عشان مش عايزاه يعرف ولا تحرجه: اقصد سرحت سرحت عن اذنك
واستأذنت وراحت عملت المطلوب منها ورجعت تاني.
في مكان ما في الشركه... حد كان بيتكلم في التليفون بهمس: كده اول جزء من الخطه نجحت عقبال بقيتها.
الشخص الاخر: انا مش عايزه اكتر من انهم يجربوا بس مش اكتر و بعد كده لكل واحد حريه الاختيار.....
جميله كانت علي عكس المتوقع قاعد مركزه في شغلها وانجزت فيه كتير، كان فضلها ورقتين بس وتخلص لكن ادم قطع تركيزها بكلامه
ادم: فضلك كتير.
جميله: لا فضلي ورقتين واخلص.
ادم: طب يلاااا عشان لسه هتقرأيهم لي.
جميله: طيب حاضر
وكملت شغلها وبتركيز اكتر.
في مكان ما
_ يلااا يبنتي هنتأخر علي المحاضره.
شهد: سما اصبري هو انتي شايفاني بدلع ما انا قاعده بعمل اسيمت الدكتور المتنيل ده.
سما: طيب نعمله بعد المحاضره دي طيب ؟
شهد: مش هيبقا في وقت بقولك اي روحي انتي انا مش هروح ، انا هقعد اخلص حاجه الدكتور المتنيل ده.
سما جريت بسرعه كأنها مصدقت.
شهد: آه يخوافه جبانه بصحيح.
فجأه شهد لاقت صوت بيطغا عليها ارض سكونها بعواصف كلامه.
الصوت: آه جدعه انتي خليكي انتي في ماده الدكتور المتنيل ده احسن.
شهد قامت مفزوعه وشهقت من الخضه وبصت علي مصدر الصوت وكانت الصدم#مه اكبر:دكتور فهد !!!!!!
الدكتور: لا دكتور فهد اي بقااا انا بقا اسمي المتنيل بقااا.
شهد بإحراج: اسفه انا يعني بص، سكتتت شويه وبعدين كملت ما انت الصراحه بتطلع عنينا معاك اعمل اي انا يعني.
الدكتور: ماشاء الله جيتي تكحليها عمتيها خالص.
شهد: طيب خلاص انا اسفه، عن اذنك.
الدكتور: انتي هبله يبنتي اقعدي وبعدين تعلي ما.نشوف ماله الاسيمت تعبك في اي ايه الصعب فيه.
شهد: لا مافيهوش سهل، عادي.
الدكتور: لا اله الا الله انتي يبنتي بتقولي كلام وعكسه، ولا أكمني دكتور في الجامعه ومز وحليوه بقااا لا وكمان عندي 26 لسه صغير اهو.
شهد عملت ال لا يصدقه حد من الجامعه ولا حد اصلااا يستجرأ انه يتكلم حتي عن دكتور فهد ولو بنص كلمه.
شهد بعصبيه من خجلها: انت اهبل اي كل ده انت مُتكبر اوييي بجد يعم اتلهي وشوف خيبتك في ال بيتقال من وراك.
فهد بصدم#مه من كلمها بس رغم كده ابتسم : ها يشهد واي كمان !؟؟قالها بببرود لدرجه ان شهد مستحملتش أفأفت ببوقها وسابته ومشيت.
عند جميله
ادم : ماشاء الله نطقك للانجلش جميل.
جميله: شكرا.
ادم: طيب تقدري تتفضلي كده شغل انهارده خلص.
جميله بإحراج: هو انا ممكن اسأل سؤال
ادم: اتفضلي.
جميله: هو انا هفضل كده اشتغل في ترجمه الورق كده علطول.
ادم بضحكه رنانه: صبرا، كله بوقته يجميل.
استغربت من ضحكته ومدعبته ليها بس ابتسمت وقالت له طيب ومشيت.
عند شهد في الجامعه...
فهد كان وقف بيدي المحاضره وعينه بتحول في كله مكان بس مش لاقيه وبعد دقايق من البحث عنها في وسط ال قاعدين لفت انتباه صاحبتها سما ولكنها مكانتش معاها.
اتنهدت بحزن وكمل المحاضره عادي.
بعد ما خلص المحاضره خرج وفي طريقه للخروج من الجامعه لمحها ابتسم لكن سرعان ما غابت الابتسامه دي لمَ شاف شكلها.
جري عليها وبخضه: مالك اي ده ؟!!
شهد كانت ايديها متعوره وبتنزف
شهد: مافيش اتخبط في جزع الشجره.
فهد طلع منديل من جيبه ومسحلها الدم ال علي أيديها.
فهد: طعالي نروح المستشفي طيب عشان ينضفولك الجرح.
شهد بضحك: مستشفي مره واحده اي اروح اقولهم عندي واوه في أيدي معلش دخلوني العنايه
فهد: بطلي هطل ويالاا
شهد بجديه: لا تسلم يدكتور انا هروح اي صيدليه قريبه وخلاص
فهد: طب يالااا بينا
شهد وهي ماشيه وسايبه: يالاا اي انا هروح لوحدي عن اذنك.
فهد مستناش وخدها من ايدها بجر وهو بيقول يالااا دمك هيتصفا واحنا واقفين بنتخانق وانتي دمك خفيف وسكر يعني صعب الاقي حد دمه مطابق ليكِ.
شهد بصتله بصه انه عبيط اوييي يعني 😂 ومشيه
جميله وهي في طريقها للبيت راحت السوبر ماركت تشتري حاجه.
كانت واقفه مستنيه طلبها وكان في راجل كبير وشاب وشاب كمان جمبه، جميله لاحظت انه الراجل الكبير ماسك ايد الشاب بتمكن كأنه حاجه ثمينه وخايف لتضيع منه.
و في وسط وقفهم وانتظراهم كان الراجل المسن ساب الشاب عشان يروح يجيب حاجه، في حد طلب من الشاب ال واقف ده انه يساعده في انه يمسكله كيس للحظه الشب انتبه للصوت ولكن مكنش عارف مكان الراجل ده فين وال ايده ممدوده بالكيس ومحرج من رد فعل الشاب، جميله استنجت انه كفيف وراحت للراجل ومسكت منه الكيس وهمست في ودن الراجل معلش اصله كفيف، الراجل طيب انا اسف معلش وجميله ساعدته ومشي،
_يا استاذ معلش ممكن توسع كده عشان نعدي
الشاب انتبه للصوت و فعلا اتحرك بس كان بيتحرك في مكان عكس المطلوب منه.
شاب كان واقف وبزعيق: يعم ما توسعلهم انت اعما
الشاب الكفيف: ايوه فعلا حضرتك انا اعما.
الشاب البجح (يستاهل الوصف ده 😑) : طيب متقعد في بيتكه طلما اعما ولا هو احنا نقصين تقرفنا معاك .
الشاب الكفيف: اسف مش قصدي عن اذنك وكان ماشي وحاله يصعب علي الكافر وهو ماشي ومش عارف هو رايح فين.
مقدرتش امسك نفسي اكتر من كده. ومسكت ايد الشاب الكفيف وقولتله استنا
و روحت ناحيه الشب البجح وبعزم ما في وقدام الكل ضربته بالقلم
الشابةالبجح: انتي مجنونه !!!!!! مسكته من لايقه قميصه وبزعيق جامد جدااا وغضب:
اه انا مجنونه فعلاا، مجنونه عشان رفضت اسكت زي غيري ولا يمكن مجنونه عشان بدافع عن شخص انضف مني ومنك ومن الكل ؛ شخص ملوش ذنب في اي حاجه ؛ بيدفع تمن حاجه اتفرضت عليه مطلبهاش بمزاجه وكمان مطالب منه انه يتقبلها و يرضا ولمَ يرضي ويقول الحمدلله، يجي ناس زيك في مجتمع مبيقدرش يحسسوه بالعجز والضعف وانه قليل، وكمان مبيكتفوش بكده ده كمان بيحاوله يحسسوه بالذنب وانه قد اي مسسبلهم اذي نفسي وهو لا هو في نعيم....سكتت للحظه تأخد نفسها وكملت.. يدفعه تمن اي تمن حاجه مخترهاش يظلموه ويجلدوه بسوط الكلام الجارح وبعدين يرجعه يقوله هما بينعزله لي بيكره الكلام لي بيفضله الصمت لي .....افهم بقاا افهم
وبدأت تعيط وسابت قميصه: دول اقرب مننا للرحمٰن( وما ابتلاهم إلا ليقربهم ❤ لحبه لهم
: شهد وفهد بعد ما خرجه من الصيدليه.
شهد: شكرا لحضرتك علي المساعده، معلش تعبتك معي.
فهد وبدون وعي للبيقوله: نقطينا بسكاتك كده ال شكرا قال، ده انا قلبت عليكي الجامعه كلها.
اصلاا.
شهد.بصدم#مه: افندم !!!!
فهد انتبه للقاله: اقصد بصي...، بقولك اي انتي محضرتيش المحاضره لي هاا بقااا
و ربع ايده.
شهد: عشان اتعورت مثلااااااا
فهد: مش حجه بس ماشي.، هعديها.
شهد: طيب عن اذنك بقااا.
فهد: لا استني عشان اوصلك.
شهد: حد قالك انك كنت من بقيت اهلي.
فهد بمكر: ما يمكن ابقا
شهد بإحراج: عن اذنك وسابته ومشيت.
فهد ضحك علي عبطها ومشي.
عند جميله في البيت...
جميله صلت وكلت وقعدت علي السريره وفضلت مربعه رجليها وقاعده سرحانه
فضلت علي حاله دي كتير لحد ما جتلها فكره قامت تنفذها زي المجنونه
قامت وقفت وشغلت اغاني علي موبيلها وربطت عنيها بطرحه بحيث انها متبقاش شايفه اي حاجه وفضلت تلف في الاوضه و ترقص بدون زعر لتغبط في حاجه او حتي خوف من انها تقع، لانها وبختصار حافظه كل ركن في اوضتها وعن ظهر قلب ، فضلت تلف زي المجنونه وتحسس علي كل ركن في الاوضه كأنها بتتعرف عليه، وتدندن بكلام الاغنيه، فضلت علي الحاله دي لحد ما لاقت حد بيصرخ وبيشدها لي
شهد وبخضه: جميله انتي مجنونه.
جميله شالت الطرحه من علي عنيها وبصت لاقتها علي حرف سور البلكونه وعلي وشك انها تقع.
جميله علي عكس المتوقع ضحكت.
شهد بنرفزه: انتي غبيه انتي بتضحكي علي اي.
جميله بهمس جواها: صحيح هي تجربه حلوه بس كانت هتنتهي نهايه مأسويه.
( تجربه لمختلف تحي الميت، وروتين الحياه يعدم اخر بصيص امل للتميز ❤).
: شهد قعدت بتفكر في كل ال حصلها النهارده وازاي ده دكتور فهد ال لي شنه ورنه في كل مكان ، ازاي ده فهد ال ولا طريقته ولا برستيجه يسمحله بكده.
جميله بعد تجربه النهارده و رد فعل الناس ال كان طبيعي بالنسبه لهم ال شاب البجح عمله
ولكنها احرجتهم وخلت رقبه اي حد فيهم قد السمسمه، ومحدش قدر يقول كلمه نقد او اختلاف مع الكلام ال هي قالته.
كل ال كان مفرحها ومحسسها بالرضا والانتصار هي بسمه ال شاب الكفيف بعد ما سمع كلامها كأن ابتسماته تأكيد علي كلامها.
بس جميله كانت حاسه ان كلامها ده كان رد علي نفسها قبل ما يكون رد علي الناس، كأنها بتواجه مخاوفها وكل التساؤلات ال كانت بترودها من بعد ما عرفت موضوع ادم.
و قررت وبدون ندم علي قرارها انها تدي فرصه تتعرف علي ادم الجديد بكل ما فيه اما بالنسبه لأي موقف جمعهم فكأنه محصلش، وهتعتبر ان وجودها في الشركه
: لاولي ليهم.
في صباح يوم جديد غريب لناس وطبيعي لناس تانيه.
عند شهد في الجامعه....
شهد: آه والله زي ما بقولك كده.
سما بصدم#مه: دكتور فهد !!!!!!! ازاي ده الكل بيعمله الف حساب بقا هو يطلع منه كل ده.
شهد: وانا. هكدب عليكي لي .
فجأه طغا عليهم صوت
فهد: وآه صحيح هتكدب عليكي لي
شهد وسما اتصدمه من وجوده
فهد بص لشهد بعتاب: مبيتبلش في بوقك فوله انتي.
شهد بزعيق: اي العبط ده انا حره هو انا بيني وبينك حاجه اصلااا.
فهد: هو فعلاا مافيش بس انتي ال بتشوشري علي نفسك وبتوهمي نفسك وغيرك انه في ؛ وبزعيق: مش فهد ال يتهدد ولا يتعلي صوته عليه من واحده زيك.
و فجأه نبره صوته قلت واتكلم بهدوء وبرود تمام: وبعدين انتي ملكيش عندي غير مشروع التخرج بتاعك ال ملزمه قدامي بتنفيذه، وانتي بقااا ال عملتي من الحبه قبه وقال اي دكتور فهد بيحفا علي وهيموت، فوقي يحلوه لكنش وقعت في جمال عيونك، ياريت بقااا تبطلي شوشره علي نفسك وتركزي علي مشروع تخرجك ده يعني لو مش عايزه تفضلي متبته في الكليه اربع سنين تانين.
و سابهم ومشي وسط ذهول من سما وشهد ال خلاص جبتها طارت قدام كلامه وردوده.
عند جميله في الشركه...
جميله كانت راحه الشركه مبسوطه وعندها طاقه نفسها تطلعها كانت جايبه معاها شوكلاته وكل ما تقابل حد في طريقها تديله وتبتسم وتشور علي شفايفاها وتشورلهم بمعني اضحك وبتقول بصوت مضحك: smile😂❤
دخلت المكتب ورمت السلام علي ادم ورحت اتجاه و رفعت كف أيده وحطت جواهم الشوكلاته وحطت ايدها علي بوقه وعملته حركه بأيده علي وشه بمعني انه يضحك وقالت له smile
ادم ضحك من طريقتها بس سرعان ما رجع لجديته في الكلام
ادم: ممكن افهم في اي ؟!!
جميله: مبسوطه فقلت ابسطكم معايا.
ادم كان لسه هيتكلم لكن الباب خبط وكان معاذ دخل معاذ وبحماس زايد وفرحه وهو رايحه ناحيه جميله.
معاذ بضحك: انا سمعت يا جميلتي ان في شوكلاته بتتوزع من ورايا، هو انا مليش في الطيب نصيب ولا اي.
جميله بإبتسامه مرحه: لا طبعا ليك، اتفضل وادته شوكلاته.
معاذ: طب وبالنسبه لل smile امشي مكتئب طيب.
جميله بضحك.: لا طبعا بس انت لو ضحكت اكتر من كده هتودينا علي القسم عدل.
معاذ ضحك ضحكه رنانه : طيب يجملتي تسلمي علي الشوكالاته يلااا مش عايزه حاجه ؟
جميله: لا شكرا
معاذ: مش هتعوز حاجه يصحبي
ادم وبغضب: وهعوز لي مخلاص بقااا ده علي ما افتكرت اني موجود اصلااا.
معاذ راح نحيته وقاله بمدعابه: يباشا ده انت الاساس ده هزار مصلحه عشان ننول الشوكالاته مش اكتر.
ادم: مصلحنجي من يومك.
معاذ بهزار : اعذرني يسيد مسمحلكش بأهانه زي دي، وانا مضطر انصرف سلام
و باسه وخرج.
جميله حاست انه موقفها وكلمها مع معاذ كان بايخ اويي وانها زودتها.
جميله قعدت تفكر ازاي تلطف الجو وتصلح ال هي عكته وجتلها الفكره المنشوده.....
معاذ دخل مكتبه وكان بيضحك حاسس بنتصار لأنه اثأر غيرة ادم ، وفي الوقت ده تليفونه رن
معاذ: ألو ي حبيبتي (عايزاكه تأخده بالكوا انه كلمه حبيبتي وحبيبي وقلبي ونبضي وروحي والجو ده بكره وعمري ما انتطقه وبحس باشمزاز لما حد يقولها لي ، ولكن المضطر علي عينه بقااا وكفايه كلمه حبيبتي وحبيبي رغم اني بكتبه وانا هموت من الاشمازاز اعععععع.)
جاله الرد: ها يحبيبي عملت اي (اعععع يمحنين)
معاذ وحكالها الحصل.
هي: جميل استمر
معاذ: لا استمر اي بقاااا كفايه كده ده اكتر من كده هيقتلني.
هي: طب والجاي
معاذ: الجاي بأيدهم هما ، وياريت بقااا نسبلهم حريه الاختيار.
هي اتنهدت بطيب.
عند شهد في الجامعه...
شهد خدت ركن في الجامعه وفضلت تعيط حست انه فعلا احرجها جامد، وانها غلطت لما حكت لصحبتها او هو مش غلط ال غلط ان الكلام وصل بشكل تاني ،
فجأه فهد جيه قعد قدامها وبطلاقيه شديده طلع منديل من جيبه
: ومسح وشها بيه
فهد: بطلي عياط بقااا وجعتي دماغي.
شهد وكانت قايمه شدها عشان تقعد.
فهد: اترزي رايحه فين؟!
شهد بصدم#مه: اترزي!!!!!، وبعدين حضرتك مالك انا رايحه فين عن اذنك.
فهد بعصبيه: لا مالي ونص وتلت تربع كمان
و استعاد هدوء من جديد وببرود كعادته: ولا انتي ناسيه مشروع التخرج بتاعك واني المشرف عليه لا وكمان هسعدك فيه.
شهد بطلت عياط واستعادت هدوءها هي كمان: طيب اي هو بقا موضوع المشروع.
فهد: كنتي بتعيطي لي.
شهد بإستغراب: اي علاقه ده بده ممكن اعرف بقااا
فهد بهزار: مش لمٓ اعرف انا الاول بدل ما نقلبها مناحه هنا بقااا.
شهد ضخكت غصب عنها.
فهد بمدعابه ليها: اي ده ده انتي بتعرفي تضحكي اهو لا وضحكتك حلوه كمان، امال بتخوفيني منك لي ببوزك
و قرب منها وهمس في ودنها: ولا بتخافي من الحسد.
شهد ضحكت بتلقائيه تاني
فهد بضحك وصوت يضحك: ضحكت يعني قلبها مال..
شهد بجديه: خلاص كفايه،اي هو بقااا مشروع التخرج.
فهد بحزن: يفصيله فصلتي اللحظه الحلوه.
شهد بجديه: معلش يسي روميو نعوضهالك في خيبتك انشاء الله.
فهد بإستغراب: في خيبتي ازاي.
شهد: لمَ تكبر هبقا اقولك.
فهد فهم انها بتوه وخلاص وعايز تتكلم جد
فهد: خلاص مش عايز اعرف حاجه، نتكلم جد
شهد: نتكلم جد....
عند جميله في الشركه.....
جميله اتنهدت واتكلمت عشان ادم كان سرحان.
جميله: عجبتك الشوكالاته
ادم انتبه لانها بتتكلم
ادم: اي ؟؟؟، بتقولي حاجه.
جميله قامت من مكانها وحطط شوكلاته تاني في ايده وتكلمت: بقولك عجبتك.
ادم: هي اي دي ال عجبتني وبعدين اي ال في ايدي ده كمان.
جميله: الشوكالاته.
ادم بضحك: انتي فاتحه مصنع هنا ولا اي.
جميله بتمثيل انها اتقمصت: طيب هات الشوكالاته وراحت تأخده من ايده ادم بعد ايده عنها علي قد ما يقدر.
ادم: خلاص يماما تم تصدير الشُحنه، وشكرا.
جميله رجعت مكانها وضحكت.
و بعد دقايق من الصمت جميله اتنهدت وتكلمت: اسفه.
ادم بستفسار: علي اي ؟!!
جميله: علي بوختي في الكلام مع معاذ.
ادم: انا مزعلتش لاني مليش حق ا زعل او افرح دي حياتك وانتي حره فيها لكن لازم تعرفي انك في شركه صحيح دمك خفيف وكل حاجه بس الشغل شغل يجملتي.
جميله ببلاهه: قولها تاني كده.
ادم بستفسار: هي اي دي ؟
جميله: كلمه جميلتي.
ادم بضحك: بس ي حلوه اتنيل اقعديلك في ركنه يجميلتي.
جميله ببلاهه: والله ما هخلي معاذ ده يقولهالي تاني، من بعد نطقك ليها وما هقبلها من حد بعدك.
(شويه محن اهو يطره عليكوا، ماليش انا في الرومانسيه والمحن اي الجبني هناااا يجدعان اعع😂😥)
ادم فرح من كلامها.
و ابتسمت وهي لحظت ده
و لكنه رجع بجديه وقال: هي الشوكالاته بتعملك حاجه.
جميله: آه انا ممنوعه منها اصلااا عشان لمَ بكلها بهيبر وبهبل جامد وكده.
ادم جواها عشان كده هي مهيبره دلوقتي..
ادم.: طب ماشي يست تعيشي وتطلعي هيبرتك علي دماغنا.
جميله كانت ساكته ولكنها قامت لغايه عنده ومسكت كف ايده بكفها.
ادم اتصدم واتكلم بصدم#مه: اي ده في اي.
جميله بضحكه مرحه: لعبني رست ونبي.
وبدأت تعيط بتمثيل.
ادم بجديه: لا والله، بلاش يجميله احسن.
جميله اتنطتت في مكانها بحزن عشان خاطري بقاااا.
ادم. اتنهد بطيب.
و لعبه..
عند شهد وفهد.
شهد: يعني انا مشروع تخرجي هيبقا عن الناس ال عندها إعاقه دايما سوا كفيف او اصم او من ذي القدرات الخاصه.
فهد: ايوه بالضبط كده.
شهد: طب وانا مطالب مني اي؟!
فهد: مطالب منك.تجمعي معلومات عنهم وعن نفسيتهم بتبقا ازاي لوحدهم او لو حد اتعرض ليهم بأذي نفسي وهكذا وطرق للتعامل معاهم.
شهد اتنهدت بطيب واستأذنت ومشيت..
عند جميله وادم في الشركه.
جميله بحزن: يعم براحه دي المره ال خمستاشر ال تكسب فيها وانا مكسبتش خالص، ايدك مرزبه ماشاء الله.
ادم بتمثيل انه اتصدم: يعم !!!!!، وأيدي مرزبه !!!!!.
جميله: آه.
ولسه هتكمل كان ادم كسبها كمان مره.
جميله: يوه بقااااااا وسابت أيده ومشيت.
ادم بضحك: خلاص تعالي هرضيكي.
جميله بحزن: لا مش جايه.
ادم: اخلصي تعالي بس يجميلتي
جميله فرحت من الكلمه وراحت له وقالت: طيب اما نشوف.
و لعبه تانيه. والمره دي ادم كان سايبه ايده علي الاخر وعمال يكسب في جميله لحد ما اتعدله.
جميله بتمثيل: وسع كده يعم انت بتلاعب ابن اختك، سايب نفسك علي الاخر.
ادم: تصدقي اني غلطان وجايه تجمعي اني بسيارك في العب بعد ما اتعدلنا.
جميله بتمثيل وضحك: مخدتش بالي.
ادم ضحك ضحكه رنانه: طيب يلااا نكمل.
و كمله ولكن المره دي ادم مستسلمش ولا ادها فرصه انه يساعدها تكسب وجميله كذلك ، وبعد دقايق من اتحدي ومحدش كسب فجأه اختل توازن جميله ووقعت علي ادم ال بدوره وقع علي الارض جميله اتحرجت وقامت بسرعه واتأسفت.
: سكته الاتنين للحظأت وعلي غير توقع مره واحده فضله يضحكه بصوت عالي...ولا كأن حصل حاجه.....وبس كده😂❤.
جميله روحت البيت وفضلت تفكر في كل ال حصل النهارده وقد اي هي كانت عبيطه في كل ال عملته بس هي كانت مهيسه من كتر الشوكالاته ال كلتها....و فضلت تفتكر ال حصل وهي مبتسمه.
عند ادم في البيت
ادم كان قاعد بيفتكر في كل ال حصل ما بينهم و قد اي هي كانت لطيفه ودمها خفيف، هو فعلا من ساعه ال حادثه ومن قبلها وكل ال حصله مفرحش كده قبل كده ، بس لسه من جواه خايف
خايف يكون كل ال هي بتعمله ده شفقه علي حاله مش اكتر...، هو خايف بس فرحان وسعيد مينكرش فيترىٰ من فيهم سيتنصر خوفه من فقدان شيء مجهول المصدر ام عيش قصه حب لا يعلم اذا كانت بُنيت علي اساس الحب والاحترام ام اساس الشفقه....
و في صباح يوم سعيد لكل من استنشق هوا نسيمه...
شهد قامت من النوم صلت و فطرت وراحت علي الجامعه عشان تحضر المحاضرات ال وراها.
ام في شركه العزبي جميله راحت الشركه واتفأجت بكلام السكريتره ليها ال خلاها مصدومه ومش عارفه تعمل اي من..
: جميله راحت الشركه واتفأجت بكلام السكريتره ليها ال خلاها مصدومه ومش عارفه تعمل اي من الفرح، السكريتره بلغتها ان ادم منتظرها برا في عربيته جميله جريت علي برا وركبت جمبه والسواق اتحرك
جميله: هنروح فين.
ادم: عندنا ميتنج في شركه قريبه من هنا، وانتي هترجمي. شويه اوراق منهم.
جميله: طيب.
شهد راحت الجامعه و حضرت المحاضره الاولي ال كانت عليها وفضلها محاضره كمان بتاعت دكتور فهد، لكنها كانت متوتره ومش عارفه تحضر ولا متحضرش .
فجأه لاقيته قاعد قدمها اتنهدت بخنقه من فكره انه بيلحقها في كل مكان .
فهد قعد علي الكرسي قدمها : هاااهتعملي اي في مشروع تخرجك.
شهد اتكلمت بخنقه: لسه معرفش مفكرتش هعمل اي لسه.
فهد: ولا اي حاجه زي ما قولتلك قبل كده ممكن تقبلي ناس فعليه كده تتعرفي عليهم وعلي نفسيتهم اكتر وعلي لو تعرضه للتنمر ولا لا ونفسيتهم كانت عامله ازاي وكده .
شهد: طيب.
فهد بعد المحاضره هفهمك فعليا
شهد رفعت حاجبها بستغراب
فهد: هتفهمي بعد المحاضره ويلااا مافيش مجال لأنك تمشي وقرب منها وبهمس: لأن ده علي جثتك لو حصل.
و سابها ومشي.
جميله راحت معاه الشركه ال تانيه و
دخله غرفه الاجتماع
بعد التعارف والجو الروتيني المعتاد، جميله بدأت تترجم الورق المطالب منها بكل دقه وتميز.
لدرجه ان الكل انبهر بيها.
بعد ما خلصه وركبه ال عربيه وهما في الطريق ال عربيه وقفت علي الكورنيش وجميله مبقتش فاهمه.
جميله: مش ده المكان يعم علي (السواق).
قطع صوتها ادم برده القاطع.
ادم: انزلي.
جميله بصدم#مه: انزل !!!!!!!
ادم: آه انزلي وتعالا معلش نزلني انا كمان يعم علي وتقدر انت تسبقني علي البيت ولو عوزتك هبقا اكلمك.
جميله ارتاحت لمَ عرفت انه هو كمان هينزل ونزلت فعلا وهو كمان.
عم علي مشي وهما الاتنين فضله واقفين ساكتين.
ادم بأدر واتكلم: كان نفسي اتمشا زهقت من جو البيت والشركه تحسيها حاجات اعتياديه كده، فحبيتت اجدد المكان وكمان الاشخاص جميله فهمت انه قصده عليها.
جميله: دي حاجه جميله فعلاااا، صح انك عملت كده.
ادم بسخريه: طب هنفضل واقفين كده ولا هنتمشا بقاا.
جميله: لا اكيد هنتمشا ومسكت ايده عشان توجه للطريق وفضله يتمشوا.
عند شهد في الجامعه...
دكتور فهد كان قاعد بيشرح وشهد في حته تانيه ولكن قطع حبل افكرها، صوت واحد زميلها في الجامعه.
هو: بقولك اي يشهود
شهد: افندم !!!!!
هو: اي يبنتي مالك.
شهد: اي شهود دي وبعدين عايز اي.
هو: عادي يبنتي وماله، وبعدين عايز اي عايز نبقا نخرج اعزمك علي حاجه ونتكلم شويه قلتي اي.
شهد بعصبيه خفيفه: قلت لا.
هو: لا لي.
شهد: لا وخلاص انا حره اي ال...
قطع كلامها صوت فهد وهو بيزعق وكان بيزعق للولد ال هو بيكلمها.
فهد بزعيق: انت بتعمل اي عندك.
الولد بتوتر: مافيش يدكتور والله هو بس كنت بسألها علي حاجه.
فهد فهم انه كداب من نظرته ليها.
فهد بعصبيه اكتر: اتفضل اطلع براا ومشفش وشك في محاضرات لي تاني وبص للشهد بتوعد.
الولد طلع برا بقله حيله وشهد كان نفسها الارض تنشقها وتبلعها.
عند جميله وادم.
ادم: هي الدنيا اتغيرت ولاولسه زي ما سبتها.
جميله: لا متغيرتش ومين قالك انك سبتها.
ادم: عادي، تفتكري الدنيا احلي وانت شايف ولا من غير ؟
جميله: في فرق اكيد لكن صدقني فكره انك تتحط في موقف وتحاول تتخيل خبايا الموضوع و تحط احداث ورسموات واشكال السيناريو بنفسك وبين انك يتفرض عليك الوضع وتتحط قدام الامر الواقع.
ادم عجبه الكلام
ادم: جميل، بس طب ما ممكن يكون تخيلك للموقف بيظلم حقيقه وجود الحدث في الواقع.
جميله بعدم فهم: مش فاهمه معلش.
ادم: يعني ممكن مثلا اتحط في موقف احاول اتخيل شكل المكان الناس ال بكلمهم تعابير وشهم وفي الاخر يطلع ده كله عكس ال رسمته في مخي.
جميله بتفهم: عندك بس مافيش اجمل من انك تعيش كل لحظه بالمفروض تتعاشه ومتهلكش نفسك بكتر التفكير.
ادم بقله حيله: يعني فكرك ارضا بال انا فيه وخلاص.
جميله: واي ال انت فيه بقا انشاء الله.
ادم: جميله متستعبطيش انتي عارفه.
جميله : ما عشان انا عارفه بقولك انت مفكش حاجه ده انت محظوظ عننا كلنا،
ادم بعدم فهم: وده ازاي بقااا
جميله تعالا بس نشتري دره مشوي وبعديها اقولك.
ادم: ماشي بس انا ال هحاسب.
جميله: حاسب يعم ولا متحسبش المهم اكل.
ادم بضحك: طب يللا يمفجوعه.
ضحكت ومشيه.....
فهد بزعيق: متجدلنيش يشهد، ردي علي قد السؤال كان عايز منك اي.
شهد بصتله ببرود ومردتش.
فهد بعصبيه خلتها تخاف: ردي.
شهد كانت هترد لكن غضبه استفزاها هي كمان
شهد: وانت مالك ملكش دعوه.
فهد ببرود: لا مالي ومالي اوي كمان، وهمس في ودنها.: ولا انتي ناسيه انك تخصيني.
شهد شهقت من الكلام وبصتله بفزع.
فهد كمل ببرود اكتر: مش انتي مسؤوله مني لحد ما تتخرجي من الجامعه يبقا لو حصل اي معاكي لازم اعرف.
شهد: قصدك تعرف بخصوص الجامعه واي حاجه تخصها.
همس في ودنها تاني: واي حاجه تخصك انتي كمان.
شهد كان خلاص صبرها نفد بمعني الكلمه محستش بنفسها إلا وهي بتضربه بالقلم
فهد بصدم#مه: نعممم!!!!!، انتي قد ال عملتيه ده.
شهد بصتله بتحدي: لو مكنتش قده مكنتش عملته.
فهد اتعصب جامد من كلامها وسابها ومشي...
..عند جميله وادم..
"فبرغم اختلافنا يصديقي فطريقنا متشابه "
قالتها جميله.
ادم: وده معناه اي بقااا.
جميله : معناه ان الاختلاف وارد وان عمر اختلافك ما كان نقصان منك بالعكس ده بيميزك اكتر.
ادم: لو زي ما بتقولي ان ده اختلاف يعنيه التميز، تفسري بأيه بقاااااا نظره الشفقه ال في عيونه، دي يمكن بتكسر اكتر من نظره الاشمازاز او الكره.
جميله: شفقه !!!!!!، لا اولا بقااا مافيش شفقه احنا بس عارفين انكم حساسين جدااا فاي كلمه بنقولها بنحاول نفكر فيها قبل ما تطلع عشان نعرف مجراها من النتيجه هيبقا اي.
ادم: مش فاهم ؟.
جميله: يعني انا ممكن اكلمك عادي كلام عادي بهزار وكده اذا تطلع مني كلمه هتبان انها طالعه مني عادي لكن انت هتأخدها علي انها عيبه في حقك اتقالت عشان تهينك او تفكرك انك قليل او ناقص وده غلط غلط ويمكن اكبر غلط.كمان فهمت.
ادم ابتسم بصدر رحب وفعلا صدق انها بتكلمه بصدق ومش من باب الشفقه خالص .
جميله بصوت طفولي مرح: تأكل حلبسه.
ادم بهزار: متكليني احسن يجميله.
جميله مثلت انها اتقمصت: لا يعم ولا اكلك ولا أكلك حاجه خالص.
ادم بهزار: لا ولا اقدر خلاص تعالي نأكل حلبسه، ألا صحيح انتي كام كيلو علي كده؟!
جميله بثقه : 56
ادم: اوبا طب وطولك
جميله: 163
ادم: آه ياوزعه يسفروته
جميله: اوف بقا بس وياريت بأكل ويبان علي
ادم بمدعابه ليها: متقلقيش ان هزغطك لحد ما يبان عليكي.
جميله: طيب اما نشوف، يلااا نجيب حلبسه بقااا
ادم بضحك: يلاا.
عند فهد
في المكتب.
فهد حس ان في نار قايده جواه من بعد ما ضربته.
هو عمر ما حد استجرأ واطوال عليه ولو بنص كلمه تيجي هي بكل بجاحه وتضربه لا وتقوله انها قد ال عملته.
فهد قرر انه لازم يوقف ال مهزله دي ويجيب حقه ويوريها مقامها.
الباب خبط فهد قال للبيخبط يدخل
كانت شهد.
شهد دخلت بكسوف وأحراج وكان نفسها بمعني الكلمه الأرض تنشق وتبلعها..
فهد اول ما شفها كأن كل النار ال كانت جواه اتخمدت بهلول مياه وجودها.
ابتسم انه شافها ولكن سرعان ما افتكر وقلب وشه من جديد.
شهد بإحراج: دكتور فهد.
فهد مردش
شهد: يا دكتور
فهد رد ببرود: نعم
شهد بعياط: انا اسفه علي القلم ال دتهولك الصبح انا مكنش ينفع اعمل كده غروري وكبريائي اتمكنه مني انا اسفه فعلااا.
فهد قلبه وجعه من كلامها كان خلاص قرر انه يسماحها ويعديها عشان صعبت عليه،لكن كبريائه هو كمان مسمحلوش بكده.
فهد ببرود: لي هو لو مكنتش قده مكنتش عملته مش ده كلامك ولا انا غلطان.
شهد: عندك حق انا فعلا غلطانه انا بس رجعت نفسي ولاقيت انك معملتش حاجه تزعل او تضايق وانك كمان طلعت مسؤول عن مشروع تخرجي، ففعلا انا اسفه كمان مره، عن اذنك.
فهد استني
شهد لفت ليه.
فهد حدودك.بعد كده متتعديهاش انتي سامعه
شهد: آه سمعت وفهمت كمان.
فهد: شاطره، اما بمناسبه القلم ده ف تفضلي عالجي ال عملتيه وشورلها علي خده وقرب منها.
شهد بعصبيه: انت مجننون انا اكيد عمري ما هبوسك انت فكرني اي.
فهد ببرود: انتي هبله، بصي وشورلها علي مرهم في أيده.
شهد اتحرجت واخدته ودهنت له
فهد: خلي بالك انتي تعديتي حدودك معايا من تاني ولسه مخلصناش صلح الخناقه الأولي حتي، بس انا هفوتها بمزاجي بس بعد كده متبقيش تتسرعي في الحكم علي غيرك،تمام ؟!
شهد بإحراج: تمام.
فهد: شطورة، ويلااا جهزي نفسك بقااا عشان بكرا هنروح ننفذ جزء من مشروع التخرج عملي...
شهد: وده ازاي !!
فهد هتعرفي كله بوقته واداها موبيله واتفضلي سجلي نمرتك.
شهد خدت الموبيل وسجلت نمرتها ومشيت...
جميله: النيل جميل فعلااا.
ادم: عندك حق فعلاا وحشني اشوفه اويي.
جميله كانت لسه هترد برد يفرح لكن لأحظت أحد المشأ بيرمي كيس زباله في النيل ابتسمت بحزن وردت: متشوفش وحش.
مر اسبوعين علي ابطالنا
كان فيهم ان فهد اجل مع شهد معاد مشروع التخرج العملي وقالها انها تنتبه لمذاكرتها ودراستها افضل وانه مسافر اسبوعين وراجع تاني....
أما جميله وادم فكل واحد فيهم قرر يدي لنفسه فرصه بجد أنه يتعرف علي التاني بحق.
جميله قررت تدني ل نفسها فرصه تعرف بيها نمط شخصيه ادم الجديد وانها تثبت لنفسها ان قربها منه مش شفقه ولا مبني علي الماضي ال جمعهم لأن ده بالنسبالها ولا كأنه حصل اصلااا.
و ادم قرر انه يدي لنفسه فرصه انه يعيش من جديد بعد ما كان فاقد الامل في كل حاجه
و برده يدي نفسه فرصه ويقنعها انها مش بتعمله بمنطق الشفقه وانها فعلا شايفاه بعين قلبها وان كلامها نابع من قلبها ان اختلافه ده مش نقصان منه او تقليل بالعكس ده تميز.
و بالتالي قرر الاثنان ترك الاتي وما سيحدث لتدبير الله وبفعل الزمن.
شهد حست ان فهد ومنغشته ليها
وحشاها بقاله اسبوعين غايب عن الكليه من غير حس ولا خبر
فجأه موبيل شهد رن كان هو ردت وبدون تردد او انتظار ولو لثانيه..
شهد: ألو
فهد بضحك: انتي نايمه علي الازرار ولا اي
شهد: هااا !!! لا مافيش انا كنت ماسكه الموبيل وبلعب.
فهد: ممم بتلعبي آه قولتيلي طيب.
شهد طنشت كلامه: طب حضرتك كنت عايزني في حاجه معينه.
فهد بالا وعي للبيقوله(ال موديه في داهيه😂 ): آه وحشاني فقلت اكلمك.
شهد اتفجأت من الكلام: افندم!!.
فهد اتفزع من ال قاله: قصدي كنت بكلامك عشان اقولك اني راجع بكرا وابقي يعني جهزي نفسك عشان المشوار ال قولتلك عليه.
شهد: تمام طيب ترجع بالسلامه، سلام.
فهد: سلام يشهود.
وقفله.
جيه صباح يوم جديد علي الابطال❤
جميله راحت الشركه سعيده ومبسوطه وكانت واخده معاها كب كيك ليها هي وادم.
خبطت ودخلت بدون ما تتنتظر رد.
كانت مبتسمه لكن سرعان ما ابتسمتها دي تلاشت من منظر ادم.
ال كان واقع علي الارض و...
جميله بفزع: ادم!!
: جميله راحت الشركه سعيده ومبسوطه وكانت واخده معاها كب كيك ليها هي وادم.
خبطت ودخلت بدون ما تتنتظر رد.
كانت مبتسمه لكن سرعان ما ابتسمتها دي تلاشت من منظر ادم.
ال كان واقع علي الارض وشكله يخض
جميله بفزع: ادم!!!!!!
ادم: اي في اي.
جميله جريت عليه: انت كويس ؟!!!
ادم بضحك: ايوه يجميله كويس مافيش. حاجه ده بس القلم وقع مني فكنت بحاول اجيبه.
جميله: يشيخ حرام عليك وقعت قلبي.
ادم: معلش حصل خير يجميلتي.
جميله ابتسمت وساعدته يقوم وابتده شغل.
عند شهد.....
شهد واقفه مستنيه فهد في المكان ال اتفق معاها عليه.
و فعلا مافيش 10 دقايق وفهد كان عندها.
فهد ببتسامه: ازيك يشهود.
شهد بدلته نفس الابتسامه: ازي حضرتك ي دكتور.
فهد بمدعابه : كويس طول ما انتي كويسه يشهود، وحشتيني. ( كح كح وطبعا ده واحد ممح@ون ملناش دعوه بيه👍😂)
شهد ببإحراج وخدودها احمرت: شكرا ربنا يخليك.
فهد : ايوه بس ده مش الرد بتاعها.
شهد خدودها احمرت اكتر
فهد بمدعابه ليها: خلاص يستي مش عايز رد ده انتي هتودينا في داهيه بخدودك الحمر دي.(بس كفايه عشان وربنا بجزع من المح3ن ده اععع 😕😕😕)
شهد سكتت ومردتش
فهد: طب خلاص يستي يلاا بينا.
شهد: يلا.
فهد بضحك: والله ودلوقتي صوتك طلع طيب أما وريتك..
ومشيه....
_ ادم: حرام عليك يجميله انا حاسس اني بقيت عامل زي البطه من كتر الاكل، انا عمري ما كنت مقبل علي الأكل بطريقه دي.
جميله بضحك: والله ولا انا بس نفسي اول مره تبقا مفتوحه معرفش لي.
ادم: يارب دايما يختي.
جميله: خدي دي كمان.
ادم: بس كفايه كفايه انا هفرقع لو كلت اكتر من كده، الكب كيك جميل فعلااا.
جميله بضحك: لا ولسه البيتزا كمان.
ادم بخصه: نعمممم!!!!!
جميله: اي يبني !!!!
ادم: بيتزا اي كمان دي.
جميله: انا طلبت لنا بيتزا للغدا.
ادم: يبنتي هو ده مصنع تسمين وانا مش واخد بالي.
جميله بهزار: لا محصلش والله يأوختشي.
ادم بعصبيه مضحكه: امال اي بقاااا ده.
جميله: ده تصبيره مش اكتر.
ادم: آه يمثبت العقل والدين.
جميله: يباي منك تصدق اني غلطان علله بقا الاقيك بتمد أيدك وتأكل معايا.
ادم بجديه: اتفقنا.
جميله: اتفقنا....
شهد: الله بجد رسمك جميل اوييييي شطورة اوييي يملوكه.
ملك: شكرا يطنط شهد
ملك بنت صغيره عندها إعاقه مزمنه
شهد: لا انا اسمي شهد علطول من غير طنط اشطا.
: ملك بضحك: اشطا.
شهد حالت في المكان بحثا عن فهد ال من ساعه ما جم الدار وسابها قاعده تلعب وتتكلم مع الأطفال وهو لا حس ولا خبر..
شهد: مين هنا بيعرف يغني.
كذا حد. من الاطفال رفع أيده.
شهد: خلاص يبقا نغني كلنا في صوت واحده.
الأطفال هزه كتفهم بمعني انهم موافقين.
شهد: يلاا بس هنغني اغنيه بطل الحكايه لحسين الجسمي ، مين حافظها ؟!!!!
معظمهم رفع أيده وكان هما الأغلبيه.
شهد: جميل يلااا بينا.
و بدأه يغنيه
(انا عندي حِلم وفي يوم أكيد
هقدر وأطول أبعد سما
أنا فيَّ قلب يقدر يقول
الكلمة من غير ترجمة
بحلم يكون لي في يوم كَيان
و أخد مكان وأوصل لأحلامي إنما
الشمس نورها عشان يبان
لازم تكون الدنيا قَبله مظلمة
المستحيل وَهم في خيال
كل اللي سابو القطْر فات
بس اللي يتعب في الزمان
ده بكرى يِعمل مُعجزات
يفرق معانا كل حد
و كل إيد بتشدنا
وإزاي في ناس واقفين ورانا
بدون سبب بتحبنا
ومكان ما حلمي يكون
هروح دايما هناك
في حلم مستنيني على خط النهاية
ومن غير ما تحتاج حد فينا إحنا معاك
حتكون في يوم بطل الحكاية
أنا عارف إني مُختلف
ودي حاجة مُش بإيديا إني أحلها
أنا نفسي بس أشوف وأحس
في عيونكو نظرة أرتاح لها
قالو الجمال في الروح
عشان هيا اللي باقية
مهما هتعدي السنين
قلت الجمال إنك تشوف نفسك
جميلة بأي شكل في كل عيب
اختلافنا رحمة لينا
و حكمة من حكم الحياة
كل واحد ناقصه حاجة
في غيره حاجة مكملاه
مش مهم تعيش حياتك
كلها مع حد شبهك
المهم إنك تعيش
مع حد مطمن معاه
نفسي تشوفوني زي ما أنا وزي ما أكون
وما شوفشي نفسي في مرايتكو مليان عيوب
في حاجات كثير ما تبانش للناس بالعيون
محتاجة تتشاف بالقلوب❤❤)
( بحبكم انتوا مختلفين اها لكن اختلفكوا ده تميز مش نقص او تعجيز ليكوا، يصديقي نحن نحارب ضعف المجهود لنلاقا ولو ربع ما اُتيتم من طيبه تملأها رحمه بصدر رحب، ويااه سعدكم بحب الكريم لكم ❤❤❤❤😇).
: عند جميله وادم
جميله بزعيق علي هيئه هزار: وسع أيدك كده يبابا، هو انت مش قلت انك مش هتمد أيدك ومش هتأكل.
ادم بهزار: انا يبني ولا حصل.
جميله: لا حصل ووسع أيدك كده وبعدت الببتز من علي التربيزه.
ادم وهو بيتحسس علي التربيزه: وديتيها فين، اخلصي يجميله.
جميله: اعتذر .
ادم بزعيق : نعم !!!!!!
جميله بخوف مصتنع: خد يباشا البيتزا اهي والله ما عايزه حتي اعتذار.
ادم بضحك: ناس متجيش غير بالعين الحمرا.
جميله: انا يسيد والله ما كان العشم بس ماشي، بقولك انا راحه اجيبلي بيبسي تشرب.
ادم: يصبر ايوب، والله هبقا فشله علي أيدك.
جميله: يبقا مش عايز طيب.
ادم: لا لا لا هتيلي معاكي وهي جت عليه يعني.
جميله بضحك: طيب.
ومشيت.
شهد لاقت بنوته قاعده بعيد عنهم و دافنه رأسها في رجلها
شهد راحت نحيتها وبمدعابه بتكلمها.
شهد: الجميل قاعد لوحده وزعلان كده لي.
البنوته بزعيق: بس ملكيش دعوه بي وابعدي عني.
شهد: لي كده طيب، وبعدين عيب بُصيلي وانا بكلمك.
البنت رفعت رأسها فعلا لشهد وشهد مره واحده وبدون مقدمات اتفزعت من شكلها.
البنت: شفتي اديكي اهو اتفزعتي مني من شويه بهاق في وشي.
شهد طبتطبت عليها: لا والله انا اسفه مش قصدي لكن....
البنت قاطعتها: روحي اغسلي ايدك خافي لتتعدي.
شهد بإستغراب: بس البُهاق مبيعديش.
البنت: بس هما فكرينه بيعدي وبصت ناحيه الأطفال.
شهد: حاطت أيدها علي ضهر البنت وبطبطه: اسمك اي يسكر.
البنت بزعيق: متعملنيش بشفقه انا مافيش حاجه تتستحق معاملتك دي.
شهد اتصدمت من كلام البنت وخصوصا انها فعلا لسه صغيره.بس شكلها عانت جامد.
شهد : لا خالص انا مقصدش....يعني بصي..، انتي اسمك اي ؟!!
البنت: شوفتي اديكي مش عارفه تردي علي عشان تعرفه انكوا يكلام جارح ممنوش عازه يشفقه بتجبه بيها علينا كأننا خرجنا برا تنسيق البشر.
شهد بتأسف: لا اسفه مش قصدي....
البنت وهي قايمه من جنبها: ولا بقصدك. مبقتش فارقه وآه اسمي تلين وسابتها ومشيت.وسط ذهول من شهد..
: جميله روحت بليل وفضلت في اوضتها كتير تفكر لحد ماجتلها فكر اجن من ال فكره ال فاتت
قامت و جابت بلستر وربطت بيه ابهامها ( الصباع ال بنكتب بيه ايوه هو القصير ال بنستخف بيه ولكننا فعلا من غيره هنتسوح، ف الحمدلله علي نعمه وجوده ❤😇)
تعديل: انا بعد ما كتبت البارت ده اليوم ال بعده بالضبط صباعي الشمال اتمزق( الأبهام ) وعرفت قيمته فعلا مش قولا بس والله متسوحه من غيره ومش عارفه اعمل حاجه 😥😥😥
المهم.....
بعد ما ربطته بالبلستر.
جابت ازاره مايه وحاولت تفتحها ولكن كل محولاتها كان بتجني بالفشل. حاولت محاوله تانيه وهي انها تكتب بالقلم فضلت تحاول مره واتنين وعشره ولكن محاولاتها كلها بدتتت بالفشل ....
قررت بقااا شيء اخير وفعلا مندمتش عليه وهي انها فكت أيديها وجريت علي الحمام اتوضت وجريت علي برا كأنها بتسابق الزمن لأجل اللحظه دي و نزلت علي الارض وسجدت سجده شكر لله علي كل نعمه وفضله عليها كأنها فعلا خايفه النعم ديى
تتسلب منها.
(فالحمدلله علي كل نعمك يا الله سوا اوديت شكرها ام غفلت عن الشكر❤❤).
جيه الصبح وجميله بسمتها وحماسها مقلوش لحظه عن وشها
اشترت مصاصات كتير اوييي وراحت الشركه وقررت نفس ال قررته المره ال فاتت بتاعت الشوكالاته من انها توزع مصاصه وتشورلهم انهم يبتسمه.. والكل فعلا كان سعيد بال هي بتعمله حتي ادم ال لما ادته المصاصه كان طاير من الفرحه ومش مصدق نفسه.
ادم: جميله انتي فعلا اسم علي مسما ادامك الله جميله نقيه كما انتي....
ادم: يلاا قومي
جميله بصدم#مه: أي انت بتقول اي لي ؟!
ادم: من غير كلام كتير اخلصي زهقان وعايز غير جو زهقت من الشركه.
جميله بفهم: طيب.
وقامه وخرجه ادم خد عم علي السواق علي جنب وكلمه وبعدين رجعه لجميله وركبه العربيه.
جميله: علي فين ي رايق.
ادم بضحك: هتعرف بعدين يشبح.
جميله: اشطا بمعلم.
ادم: أين الأنوثه انا لا أراها.
جميله بضحك: والله موجوده بس اهو تغير.
ادم بجديه: هو اي التغير ده اسمه تحقير.
جميله بإستغراب: تحقير!!!!!
أدم: أيوه تحقير وأي الجميل انك تستغني عن انوثتك في الكلام والتعامل وتتعاملي معايا كأن واحد صاحبي ال بيكلمني مش بنت..
جميله بضحك: كل ده عشان قولت لك ي رايق واشطا ومعلم...
ادم بجديه: آه، عشان لازم متسبيش الحاجه ال بتميزك وتكوني مسخ مننا كولاد..انتوا متميزين انتوا كأناث فليه بقاااا تتخله عن التميز ده.
جميله عجبها كلامه جداااا
جميله: عندك حق ي ادهوم.
ادم بضحك: لا انا قلت تتخلي عن عبدو مoت ال فيكي لكن مش قصدي بكده انك.تبقي ممحنه.
جميله: حاضر ي أستاذ ادم.
ادم: ولا قصدي كده برده.
جميله بضيق: يوه ما كفايه بقاا.
ادم: خلاص اعملي ال يريحك بس لازم تتفتكري انك متميزه وتميزك كإنثه ده في حد ذاته جمال.
جميله: اوكيه ي سي السيد....
ادم ضحك عليها من قلبه بجد
شهد فكرت الف مره ومره قبل ما تأخد خطوه زي دي ، رجعت الدار ال كانت راحتها مع فهد وخدت معاها حاجات حلوه للاطفال كتير ولكنها كانت عامله حساب لحد و شايله نصيبه وبزياده كمان......
جميله: واو فعلا يعني مسيبنا الشغل وكل ما ورانا عشان تيجي اسكندريه عشان نشوف البحر .
ادم حس انها بتريق عليه
ادم: آه يجميله حسيت فعلا أن نفسي اجاي فمتتردتش لحظه اني اعمل كده، معرفش لي بس من يوم ما عرفتك وحياتي اتملت بهجه بطريقه مش طبيعيه، صحيح مبقالناش كتير سوا او يمكن بقالنا مع بعض ايام معدوده ولكنها بالنسبه ليى كانت عمر..
جميله اتحرجت جدااا من كلامه وبتأسف: انا اسفه فعلا انت عندك حق وبص اوعاا تترد ابدا انك تعمل حاجه بتحبها وتريحك سوا ده جنون او لا، هي الحياه فيها اي يعني عشان نمشيها بالورقه والقلم.
ادم بضحك: يعني فكرك اتجنن.
جميله: آه اتجنن.
اول ما خلصت كلمتها بالضبط كان ادم شدها من ايدها وفضل يجر ويلف بيها وهو ماسك ايديها بفرحه غامره علي وشه..
وجميله مش ملاحقه تأخد نفسها من الضحك ولا حتي من تدويخه ليها.
شهد راحت الدار ودخلت سلمت عليهم والكل طبعا كان مستغرب من رجعوها تاني يوم بالسرعه دي ولكنها فسرت ده بأنهم وحشنها.
عينها خدت جواله في الدار بحثا عن مردها ولكنها ملقتهاش فقررت تسأل عنها..
وقفت واحده من ال بيشتغله في الدار.
شهد: معلش لو سمحتي.
البنت: نعم.
شهد: متعرفيش تلين البنت ال عندها بُهاق في وشها كتير الاقيها فين.
البنت : وانتي عايزاها في اي ؟!!!
شهد: عايزه اديها حاجه حلوه زيها زي الأطفال يعني.
البنت: بلاش لحسن دي رخمه جدااا وبترضاش تدي في الكلام مع حد وبتصد كل ال يقرب منها.
شهد: ماشي شكرا علي معلوماتك دي وفي سرها( ال ملهاش لازمه ولا هتودي ولا هتجيب ).
البنت ودت شهد للاوضه ال فيها تلين.
شهد خبطت ومستنتش رد ودخلت..
لاقت تلين حاطه رأسها في الارض وساكته.
شهد بتنحنح: ازيك يا تلين عامله اي وحشاني.
تلين بصت اتجاه الصوت تشوف مين ودفنت رأسها في رجليها من تاني.
تلين ببرود بيكن تعب نفسي جامد: انتي تاني، عايزه مني اي.
شهد: جايه اسلم عليكي واديكي دول
ومدت أيديها ليها بالحلويات.
ولكن تلين بدون سابق انذار رمت الكيس بعيد
و زعقت بعزم ما فيها
: اطلعييي براا مش عايزه اشوف حد برااا
و بدأت دموعها تنزل وبحرقه.
شهد بدون لحظه واحده تفكير جريت عليها وخدت في حضنها.
و لكن تلين وعكس المتوقع مصدتهاش بل بالعكس دي مسكت فيها وحضنتها اكتر
الحضن طول ودام للدقايق كانت فيهم تلين مرتاحه وحاسه ان ده حضن يطمئن بجد ومش شفقه.
اما شهد فكانت خايفه من الجاي ورد فعل تلين هل هيفضل هادي زي ما هو ولا هتهب عاصفه جديده من الكلام الجارح قطع تفكيرها صوت تلين.
تلين بعياط: انا مش وحشه والله، انا بس نفسي اتعامل كأني بني آدمه.
شهد: بس انتي بني آدمه فعلا ومافكيش حاجه، انتي جميله مهما كان ومهما حصل ي تلين.
تلين بعياط : انا تعبانه اويييي بجد
شهد بعياط لأن فعلا منظر تلين وجع قلبها: احكي ال جواكي ي تلين وانا سامعاكي ..
تلين:....
عند ادم وجميله.....
جميله بهزار: آه ياني علي الحلو لما تبهدله الأيام.
ادم ببرود: معلش.
جميله: لا والله
ادم ببرود.اكتر: آه والله، ومعلشين تلاته كمان لو مش عاجب.
جميله: لا عاجب يعم الله...و مره واحده راحت مصرخه: اعععع حاسب سلطعون اعععع.
ادم قام مفزوع وجميله كانت ميته علي نفسها من الضحك.
ادم بجديه وكان متعصب: جميله ده هزار سخيف وانا مقبلش بكده ابداا
و سابها ومشي وهو ولا عارف طريقه علي فين كان بيتمشا وخلاص.
جميله اتحرجت وكانت هتروح وراه عشان تعتذر له لكن اتحرجت. و قالت تتابعه من بعيد احسن.
...عند شهد وتلين....
تلين: انا عندي 11 سنه عندي بُهاق من وانا صغيره اتولدت بيه، بابا كان بيقرف مني جداااا وبيخاف
شهد رافعت رافعت حاجبها بإستغراب ودهشه.
تلين: عارفه ال في دماغك وهجوبك عليه آه انا عندي بابا وماما مش يتيمه ، اي ال جبني هنا بابا ال جبني بعد وفاة ماما علطول بعديها بشهر قالي انا مستحملك بالعافيه انتي اصلا لا يمكن تكوني بنتي انتي متحوله مش بشر لا انتي كائن مقرف لزج مقزز و بعياط: ايوه كنت كل يوم بسمع نفس الجمله ال توجع القلب دي لحد ما حافظتها وبقيت ابوس ايده عشان ميقولهاش لكنه كان بيبقا مصر يسمعني الكلام ده عشان يحسسني قد اي انه مستحملني ومستحمل قرفي بالعافيه.....
وبس جيت الدار وزي ما انتي شايفه ولا اختلف اي حاجه زيهم زيه شايفني متحوله مقرفه لزجه.
شهد بصرخه وبعياط وشدت تلين لحضنها: لا انتي مش كده هما مبيفهموش لا انتي انقا واجمل من كده، عشان خاطري كفايه وياريت تبدي صفحه جديده في حياتك من جديد.
تلين بكسره: ياريت كان ينفع.
شهد وهي بتمسح.دموع تلين وبتبوس خدها: لا هينفع، هتقدري....حاربي ولو لأخر نفس ليكِ واوعي تخسري الحرب دي مهما كان عشان دي حربك.انتي وماينفعش ابدا تكوني انتي الضحيه و تتهزمي.
تلين ببسمه بسيطه بتعافر عشان تطلع رغم انكسارها: موافقه.
شهد باست رأسها وبفرحه : يبقا يلااا نأكل الحاجه حلوه بقااا.
تلين ببإبتسامه: يلا .
جميله: اي ده ال انا شايفاه ده بجد.!!!
ادم اتخض منها ورد: اي في اي !!!!
جميله: انت ال رسمت علي الرمله كده.
ادم ببرود: آه.
جميله: قول اقسم بالله..
ادم: اي يجميله هو في أي.؟!!!!.
جميله: هو انت كنت بترسم اي طيب.
ادم: كنت برسم يخت وبعدين دي رمله ارسم عليها ازاي يعني.
جميله: عادي وبعدين اي قلت يخت،
و مره واحده دخلت صباعها في عينيه.
ادم بنرفزه: انتي مجننونه..
جميله: آه مجنونه مانا لازم اتأكد انت بتشوف فعلا ولا لا.
ادم بإستغراب: هو في أي !!!.
جميله: مش عارفه في اي ما انت معزور، انت مبدع بجد رسمك عظيم بمعنه الكلمه.
ادم بغرور مصتنع: عارف.
جميله: يولا يزعيم.
ادم: آه.
جميله: والله ما بهزر.
ادم بضحك: نعم يعني عايزه تفهميني ان كلامك صح وانك مبتأخدنيش علي قد عقلي.
جميله: والله ابدا ما حصل، انا بقول ال شايفاه بأمه عيناي.
ادم فرح.فعلا من كلامها، لانه كان بيرسم من زمان ولكن لما رسم بعد ما اتعما وكان بيوري الرسومات دي لأصحابه كان بيفتكر انهم بيسايسوه في الامور وخلاص بيرضه يعني.
مر 3 شهور علي ابطالنا فيهم علاقه جميله وادم بقت جميله ومليانه بهجه.
ام علاقه فهد وشهد ف هيا الي حد ما متغيرتش كتير عن قبل لان شهد بقت مركزه اكتر في دراستها ومشروع تخرجها لا وكمان كانت معظم وقتها كانت بتقضيه في الدار مع الاطفال وخصوصا تلين
و تلين بقت أحسن وراحت ل دكتور نفسي اتعامل معاها وكلم كمان الاطفال ال في الدار عشان يوعيهم ويخليهم يلعبوا مع تلين واي حد شباها بوجه عام.....
جميله روحت من الشغل تعبانه وواخده قرارها..غيرت و صلت وكلت..
شهد كانت قاعده بتفكر في اي الخطوه ال جايه هل تقرب من فهد وتديله فرصه ولا ده شغل عيال ف بلاش وتركز في حياتها ومشروع تخرجها احسن ولا وتعمل اي وفي الأخير قررت انها تسيبها من الجاي عشان مضمون ممكن الجاي يبقا شكله عامل ازاي ودي حقيقه.
قطع تفكيرها صوت الباب بيخبط وكانت جميله.
جميله
دخلت و قعدت قدام قدام شهد علي السرير.
شهد: خير ي جميله في حاجه.
جميله: آه كنت عايزه احكيلك علي حاجه كده.
شهد: اتفضلي كلي آذان صاغيه...
جميله بتهتتت : انا يعني كنت عايزه اقولك انه يعني....بصي...
شهد بضحك: جميله انتي بتهتتهي لي مالك أهدي..
جميله اخدت نفس عميق وبعدين اتكلمت.
بسرعه ومرة واحده: شهد انا حبيت
شهد بضحك: اي الهبل ده ما تضبطي في اي
جميله بجديه: ده مش هبل دي حقيقه انا بتكلم بجد.
شهد اتعدلت في قعدتها وبجديه كجميله: لا بقااا فوقي معايا كده واحكيلي كل حاجه براحه..
جميله: خدت نفسها وحكت لشهد كل حاجه عن ادم بأستثناء انه كان فاقد الذاكره او عن اي موقف جمعهم قبل الحادثه عامه.
شهد بزعيق وعنيها كلها غضب: انتي مجننونه انتي احببتي أعمى...
جميله: خدت نفسها وحكت لشهد كل حاجه عن ادم بأستثناء انه كان فاقد الذاكره او عن اي موقف جمعهم قبل الحادثه عامه.
شهد بزعيق وعنيها كلها غضب: انتي مجننونه انتي أحببتي أعمى !!!!
جميله استغربت رده فعلها وردت بخوف: آه يشهد أحببت اعمى.
شهد بعصبيه جامده: ده اسمه جنان ال بتقوليه ده اسمه هبل...عبط..بطلي هزارك السخيف ده يجميله
جميله بنرفزه : شهد انا مبهزرش انا بتكلم جد، وبعدين علي اي كل النرفزه دي مش فاهمه ؟!!!
شهد وعصبيتها مفرقتهاش طول ال قاعده
شهد: ال بتقوليه ده كأن مسمعتوش، وانسيه يجميله تعرفي تنسيه،....و بزعيق جامد: تمام ؟!.
جميله بعياط: لا مش تمام يشهد ومش هنساه، اديني سببب واحد يخليني اكره او انساه، انتي لي بتحكمي من غير ما تشوفيه او حتي تعرفي عنه حاجه.
شهد : عايزه سبب يخليني ارفض.
جميله بتحدي :آه.
شهد ببرود: ببساطه عشان هو أعمى.
جميله مستنتش اكتر من كده وفقدت اي ذره عقل فيها وضربتها بالقلم ودي كانت اول مره تمد ايديها علي اختها..من بعد وفاة بابهم وسفر أمهم عشان الشغل (بتشتغل دكتوره في الجامعه برا مصر) و جميله عمرها ما زعلت شهد منها..
شهد بصت بصه لجميله بتلومها فيها وبتأكد انه القلم ده مهزش من قرارها ال أخدته حاجه.
و بعد دقايق من الصمت عده ك سنين مبينهم اخيرا جميله اتكلمت.
جميله بزعيق : انتي من امتا العنصريه دي فيكِ.
شهد ساكته وبصلها بغل ونرفزه عشان ضربتها.
جميله بعصبيه: متردييي من امتا وانتي كده.
شهد واخيرا صوتها طلع: انا كده وعنصريه عشان هو كده ولو أخر راجل علي وجه الكوكب مش هخليكِ تتجوزيه يجميله.
جميله بزعيق: لي؟!!!!!
شهد ببرود: عشان هما ميتسحقوش غير كده.
جميله بعياط : لييي هما عمله اي مش ذنببهم ، لي نبقا احنا ومرضهم عليهم.
شهد ببررود: عشان هو كده
جميله: رأيك ميهمنيش في حاجه انا كنت جايه افضفض معاكي من غُلبي، لكن بعد ال سمعته منك انا اتأكدت اني دي مش انتي، انتي عمرك م كنتي كده..
شهد ببرود جامد شعلل جميله اكتر: مكنتش كده بس هفضل كده، هو ده جزتهم هما ميستحقوش غير كده.
جميله بوجع: حرام يشهد مش هيبقا احنا والزمن عليهم.
شهد بعياط وزعيق: واحنا اي بقااا احنا مرتحين اوييي بقااا وحياتنا فل.... أطلعي براا يجميله....و انا لسه عند قراري
جميله ببرود : قرارك ده ميهمنيش .
ومتنسيش اني اختك الكبيره.
شهد بزعيق هز اركان الاوضه: برااااا.
" لم يكن افترأً عليهم يا رفيقه ضربي ولكني جُرحت، و لازل جرحي غائر بدماءه ولم يلتئم بعد "
جميله كانت عامله زي ال أضرب علي دماغه لا منه فاقد الوعي ولا منه مركز هو فين يستحيل دي تبقا شهد مستحيل !!!!
عده تلات شهور ايوه تلات شهور
فيهم علاقه شهد وجميله شبه اتقطعت محدش فيهم بيكلم التاني كل واحده بتحاول تلهي نفسها في دنيتها عشان يتجنبه كلامهم مع بعض هي فعلاا الدنيا مأثرتش مع حد فيهم لأنها كانت واخدهم فعلاا، جميله و ادم الشغل زاد عليهم جامد في الفتره الاخيره وده كان مخلي أدم مبقاش مهتم بجميله وجميله مكنش عندها وقت تزعل منه عشان فعلا الشغل كان وخدهم وده عذر قويي للاتنين، فأما شهد فكانت بتهرب بتهرب من جميله وتسألاتها بتهرب منها بتنام لما جميله تصحا وتصحا لما جميله تنام
ولكن كان ياريتها سلمت من تأنيب الضمير وجلد الذات، بتهرب من موجهه نفسها حتي فهد بقت تهرب منه وهو كمان كان مشغول في الفتره الأخير.
فهد: عامل اي ؟!!
شهد: تمام ي دكتور.
فهد: دكتور !!!!
شهد ببرود: آه.
فهد بخنقه: طيب.
و كان الصمت سيد الموقف ولكن الفهد قطعه بسيف الكلام.
فهد: مالك ؟!!
شهد: مافيش ي دكتور وبعدين هو انت كنت عايزني في حاجه معينه..
فهد: مافيش ماشي طيب يشهد، وآه كنت عاوزك
شهد ببرود: خير.
فهد بضجر من طريقتها: مافيش يشهد تصبحي علي خير وآه انا كنت بتصل أسأل علي اخبار المشروع اي، ولكن الظاهر ان المشروع فشل.
شهد بعدم فهم: مشروع اي مش فاهمه.
فهد ببرود: مشروع التخرج يقطه.
شهد: آه طيب تمام، سلام.
فهد: سلام .
شهد خلاص فاض بيها الكيل الكل عليها بمعني الكلمه ومش قادره تفضل صامته اكتر من كده
خلاص جبل صمودها انهار ورجعت بشريط حياتها للايام كانت بتتمنا انها لو تفقد الذاكره عشان تنساها......
افتكرت شهاب الشاب الكفيف. ال وقعت في حبه بغباءها زي ماهي كانت علطول بتقول.
افتكرت كل حاجه، افتكرت لما كان بيقعد لوحده علطول ومحدش كان بيعبره....افتكرت انها فعلا كانت بتشفق عليه في البدايه ولكن بعد كده حبته بالفعل افتكرا انها كانت غبيه.....مُشتته طيبه زياده عن اللزوم .... كانت في ثانويه عامه في الوقت ده......
اتعرفت عليه واتكلمه كتير اويييي. كانه علطول مع بعض براا ولما يرجعه بيتكلمه سوا برده.
افتكرت غباءه وسزجتها لمَ فضلت اكتر من 3شهور تقنعه انه يعمل عمليه في عينه عشان يرجع يشوف من تاني ، واخيرا اقتنع وقرر انه يفوت السنه دي رغم انه سقط سنتين قبل دي.
وفعلا سافر واتقطعت اخباره.
و بعديها ب 3 شهور كانت الامتحانات وسقطت آه سقطت وضاع من عمرييي سنه بسبب واحد ندل ميستحقش..... عده شهر فوق التلات شهور، الكل كان مصدوم بسقوطي ومحدش كان عايز يضغط علي أكتر من كده بس أنس كان حاسس بي وبتعبي اكتر وشهد كانت مسافره في الوقت ده وبابا متوفي وماما علطول في شغلها...
أنس كان عايز يخليني اغير جو خدني معاه لفرح اخو واحد صحبه رحت معاه بالفعل....
وكانت المفاجاه ان شهاب كان العريس !!!!
اندفعت اتجاه بكل تلقائيه ومحستش بنفسي و حضنته وسط زهول من الكل وزهول مني انا شخصيا
شهاب: أي الهبل ده انتي بتعملي اي ؟!!
شهد بعياط: وحشتني اوييي، ده انت صح وحطت ايديها قدام عينه انت بقيت تشوف مش حلم صح و لفت بعنيها في القاعه بسرعه وقالت بحزن: بس شكله كابوس وحش اوييي كمان.
شهاب بيجز علي سنانه: شهد امشي ماينفعش كده الكل عمال يبص علينا، هبقا اكلامك بعدين انهارده فرحي.
شهد رفعت رأسها لي بحزن: يبجحتك وضربته بالقلم علي وشه ومشيت..
أنس كان متابع كل حاجه من بعيد وقرر أنه ميتدخلش عشان ميعقدش الموضوع اكتر وقرر انه يفهم من شهد احسن.
روحت البيت ودخلت فضلت اعيط بصوت جامد لحد ما دخل أنس وفضل وخدني في حضنه يهدي فيا وبعدين رفع وشي له
انس: هو السبب صح مش كده، هو السبب في سقوطك هو السبب في ال انتي فيه ده كله مش كده.
اترميت في حضنه من قهرتي وبعياط: انا غبيه...مغفله...... استاهل كل ال بيجرالي .
انس بلطف: لا محصلش انتي نقيه اوييي وجميله...اهدي اهو غار في ستين داهيه ومش هيرجع.
شهد وبكسره: بس ساب ألم جوايا مهما حاولت هيفضل جرح خيانته معلم في قلبيي.
انس بحنيه: احكيلي هو مش انا اخوكي فضفضي معايا محدش هيسندك ولا هيستحملك قدي.
شهد بترجي: مش هيطلع السره بينا.
انس بوعد: ولا عمره هيطلع.
شهد: طيب.
و حكت له كل حاجه وأنس فعلااا كان خير اخ وسند ليها ملمهاش علي فعلتها بل بالعكس احتوائها واحتوائه ليها خلاها تتحسن شوية.
ولكنها انتكست بسبب ال مصر ان يدمر اخر بصيص امل للحياه عندها.
وكانت مسدج من شهاب
وكان فيها......
ولكن قطع حبل ذكرياتها في الواقع صوت تليفونها ال بيرن وكان فهد هو البيرن شهد
اترددت ذا كان انها ترد او لا و في الاخير خدت قرارها وكنسلت عليه وتبص في الموبيل لقت فوق ال 200 مسدج منه اتخضت وكان معظمها انه بيقولها ترد عليه بسرعه
رن تاني لكنها مردتش في الوقت ده حست بخبطه في البلكونه رحت ناحيتها و فتحت لقت طوبه صغيره مرميه وملفوف عليها ورقه مكتوب عليها " في ظرف ثواني الاقيكي تحت،وانا هوريكي تبقي مترديش عليا ازاي بقااا، انزلي يلاااااا "
شهد بصت من البلكونه لاقت فهد واقف تحت
شهد فعلا متوصتش ولبست بسرعه ونزلت حاولت تمسح دموعها لكن أثر العياط كان باين عليها جداااا.
شهد: خير ي دكتور في حاجه ضروري عشان تيجي لحد بيتي ال عرفت عنونه منين اصلاا؟!!!
فهد لاحظ احمرار وشها من العياط: خير في أي مالك ؟!!!!
شهد ببررود: مافيش.
فهد اتعصب عليه بس بصوت واطي: هو في اي مال معاملتك جافه معايا كده لي،انتي لي محسساني اني قتلتلك قتيل.
شهد ببرود: محصلش.
فهد بإستفهام: هو اي ال محصلش.
شهد ببرود اكتر: انك قتلتلي قتيل.
فهد بعصبيه: ماشي انتي حره وعرفت عنوان بيتك منين فأنا دكتور فهد برده لو نسيتي افكرك
شهد جت تمشي فهد شدها لي من جديد ومد ايده ليها بكيس مليان حاجات حلوه كتير اوييي..
شهد بإستفهام: اي ده ؟!!!
فهد: حسيت انك زعلانه فقلت اجبلك حاجه تبسطك.
شهد مدت ايديها عشان ترجع له الحاجه فهد شدد علي أيديها وبتحذير: ده ليكي لوحدك انتي وبس وبتلقائيه شديده منه ودهشه من شهد طبع قبله علي جبينها: انا اسفه لو كنت انا سبب زعلك وسبها ومشي وسط زهول من شهد..
جميله رجعت من الشغل هلكانه واخيرا لاول مره بعد خناقتهم سوى هي وشهد اتقابله عند باب الشقه وكانه هما الاتنين طالعين جميله كانت في الاسانسير وشهد كانت طالعه علي السلم.
جميله بصت لشهد بصه انها فعلاا كانت وحشاها كأن ام اتحرمت من وجود ابنها في حضنها ويشاء القدر انه يرجع ليها ولكنه رافض حضنها رفضها هي شخصيا بتوجع عارفه.
شهد كانت بتتفادا نظرات جميله ليها.شهد كانت داخله اوضتها ولكن استوقفها صوت جميله ال المره دي قررت متفوتش ال فرصه.
جميله: كنتي فين ؟؟
شهد مردتش
جميله: انا بكلمك علي فكره واي ال فأيدك ده.
شهد سكتت ودخلت من سكات
جميله بعصبيه: مش هنفضل كتير كده يشهد وهاجي يوم واعرف فيكي ايي.
شهد دخلت رمت نفسها علي السرير وقررت انها متكملش تقليب في الذكريات ويكفي انها تختم اليوم علي ال عمله فهد عشانها.
جميله مخنوقه بقالهم 3 شهور علي الحال ده فعلا نفسيتها تحت الصفر وخصوصا كمان بُعد ادم عنه وانشغلهم في الشغل....بس هو مش بمازجه اكيد......جميله سابت العنان لخيلها يرسملها حلم لطيف يجمعهم لعله في يوم ما يكن 💙
جيه الصبح وشهد صحيت بدري وخرجت وهي عارفه طريقها علي فين....
جميله صحيت وكانت نوعا ما نفسيتها حلوه صلت وجهزت الفطار ليها ولشهد عشان يمكن تقدر تشيل التوتر و الازمه ال بينهم.....دخلت عشان تصحيها لاقتها مش موجوده استغربت رنت عليها لاقت انها سايبه تليفونها هناااا زاد زهولها و خافت عليها ومكنتش عارفه هتتصرف ازاي ولا هتعمل اي.
عند شهد
شهد بعياط : وحشتيني اوييييي بجد ي أنس، انا تعبت من تاني ولكنك مش هنا عشان تقدر تسندني انا انتكست من تانيييي.....، والله يا انس انا مش بكرها دي اختي ولا حتي هكون عنصريه مع ناس ملهاش ذنب بس فأي حاجه او اني اكرهم لمجرد أن واحد فيهم طلع ندل وميستحقش انا بس مش عايزه تتجرح او تتأذي زي انا وانت جميله مش هتستحمل خدش واحد من حد بتحبه انا عارفاها كويس.........بحبك يا أنس وحشني اويييي( فلعل لقاءنا في الجنهٍ يكون 💙)
شهد من ساعه ما روحت من عند أنس وهي قاعده في اوضتها ودافنه رأسها بين ايديها وكل الذكريات البتفض انها تتفكرهم اقتحمه دماغها لحد ما اتملكه منها ونكمل اخر جزئيه من ألم الشهد
كانت مسدج من شهاب ومكتوب فيها.....
شكرا..
شهد اتسغربت كلامه اترددت كتير ولكنها ردت في الأخر
شهد: شكرا علي اي.
شهاب: علي الحضن انا فعلاا كنت محتاجه جداااااا وحشتيني اوييي.
شهد: انت اهبل شهاب انت بتقول اي.
شهاب: بقول انك وحشاني وعايزه اقبلك.
شهد: افندم ؟!!!!، لا خلاص انت بقيت ماضي بالنسبه لي.
شهاب: طب ومنفسكيش تعرفي انا لي عملت فيكي كده.
شهد مردتش وفضلت فتره تفكر في كلامه لحد ما بعت مسدج تاني
شهاب: ها قولتي اي ؟
شهد: موافقه.
شهاب: طيب هقبالك في كافيه.......الساعه 5.
شهد: تمام.
و قفلت كلام معاه وهي مش عارفه الخطوه الجايه وبتلعن غبها وضعفها وانها مرفضتش.
وجيه المعاد المنشود.
شهد راحت ولكن ملقتهوش فضلت شويه وبعدين قررت انها تمشي.
وجت تمشي لاقته مسكها من ايديها.
شهاب: علي فين ي سكر.
شهد: هاا !!!لا مافيش.
شهاب وقرب منها: وحشتيني
شهد بتوتر: لو سمحت عيب كده واتفضل ابعد.
شهاب فعلا بعد، وبصلها بصه من فوق لتحت بتفحص
شهاب: والله وطلعتي حلوه اهو يشهد.
شهد: افندم ؟!! بص انا مش جايه اتكلم في كلام اهبل انا جايه اعرف انت عملت في كده لي.
شهاب ببرود: رهان.
شهد بعدم فهم: مش فاهمه.
شهاب: كل ده كان رهان عليكِ مش اكتر، رهنت عليكِ مع اصحابي اني اوقعك في حبي وحصل ده فعلاا.
شهد بعدم استيعاب: ازاي ما انت المفروض معندكش اصحاب وانك برده كنت اعما يبقا ازاي الكلام ده بقااا.
شهاب: عادي هما شافو فيكي البنت الساذجه ال سهل يضحك عليها فجم قال لي ورهنت عليكي وكسبت.
شهد بعدم استيعاب بس لازم انها تعرف الباقي: وبعدين كمل.
شهاب ببرود: مافيش فضلت بسيرك في الامور زي ما انتي عارفه وبعدين زهقت منك وكان جيه معاد العمليه بتاعتي و سافرت وبعدين رجعت بقااا عشان اتجوز ال هتعيشني ملك زماني.
شهد كانت لسه هترد شهاب سبقها.
شهاب: أفهمك..... آه رجعت عشان اتجوز انجي لو تعرفيها ال علطول مكنتوش بطيقه بعض وهي كانت متكبره عشان باباها غني اهو باباها م١ت وورثت 10مليون لوحدها.
شهد بعياط: يعني بعتني عشان 10 مليون.
شهاب: ومالك مستهتره ب10 مليون لي ده انا ابيعك وابيع اهلي ب مليون واحد بس.
شهد بإستحقار لي: بكرهك.
شهاب ببرود جامد: نفس الشعور يفندم والله، وقرب منها وهمس في ودنها: اصل القلوب عند بعضها بقا يشهود.
شهد جت تمشي مسكها من أيديها.
شهاب: لسه مخلصتش كلامي استني..
شهد بزعيق جامد: استنا اي ولي اصلاا انت ضيعتني ودمرت حياتي انا ضيعت سنه من عمري هدر عشانك وفي الاخر اطلع بالنسبه لك مجرد رهان.
شهد بتزكر : طب وطلما انت كنت اعما فعلا عرفت شكلي ازاي.
شهاب بنفس بروده: ودي تفوت علي برده يشهود صحابي ورويني صورة ليكي.
وقرب منها: بس تصدقي طلعتي اجمل من الصور بكتير.
شهاب: طب متيجي نتجوز طلما انتي لسه بتحبيني..
شهد بصدم#مه: نعممم؟!!!!!
شهاب بضحك مستفزز : هو انتي اصلا تطولي تتجوزيني هو حد اصلا هيأخدك بقلبك ال مشروخ ده وضحك اكتر ورفع رأسه للسماء ولم جيه ينزلها كان في استقباله بوكس جامد
شهاب بصدم#مه: اي الجنان ده.
انس هو الضربه
مكنش في رد عليه غير بالضرب انس فضل يضرب فيه كتير لدرجه ان شهد شكت انه م١ت في أيده.شهد بترجي: خلاص ونبي ي أنس عشان خاطري.
انس: لا عشان يتربا ويعرف ان بنات الناس مش لعبه.
و بعد دقايق من الضرب انس اخيرا سابه تف عليه وقاله: علله تفكر بس ولو بمجرد التفكير انك تقرب منها انت فاهم، واداله بالرجل: جوهرتي محدش يستجري انه يخدشها، انت حاولت ومحاولاتك جنت بالفشل ولو فكرت تحاول من تاني فالمحاولات دي هتكون سبب في موتك ان شاء الله.
وسابه ومشي....
شهد حضنته: شكرا
انس: علي اي.
شهد: علي ال انت قلته وعلي انك جيت في الوقت المناسب انا كنت خايفه يكون الخط قطع ولا حاجه وانت متسمعش.
انس بضحك: لا مقطعش يجوهرتي.
شهد ضحكت وبسته من خده: يقلب جوهرتك من جوا انت.
انس: واخيرا.
شهد بإستفهام: واخيرا اي ؟؛!!
انس بمدعابه ليها: واخيرا ضحكتي، والله ضحكتك تخطف القلب والله.
شهد خددها احمرت من الكسوف.
انس بضحك: ويأختييي بقااا لما خدودها تحمر كمان لا كده كتير ومش هستحمل هنقبك بقااا علي كده.شهد بصتله بإستغراب.
انس : ايوه انا اخ ديكتاتوري وبغير في اعتراض.
شهد سكت.
انس ضمها لي: والسكوت علامه الرضا..
( وما الأخ سوى رفيق ضرب....سند.....فأن وقعت فسأجده لي مُتكأ ).
شهد فاقت من ذكريات بتتمنا لو تنساها ويفنا وجودها ولكن تبأ الذكريات إلا أن تبقا.
و فأجاه جميله دخلت عليها وبنرفزه وكأنها كانت صامده الي اخر نفس حتي أثرت جبال صمودها علي الانهيار وفي الحال.
جميله: شهد انتي بتعملي كل ده عشان ال عملته ياسمين في أنس مش كده صح؟!!!.
شهد بصتلها وبعيون مليان دموع و..
فجأه جميله دخلت عليها وبنرفزه وكأنها كانت صامده الي اخر نفس حتي أصرت جبال صمودها علي الانهيار وفي الحال.
جميله: شهد انتي بتعملي كل ده عشان ال عملته ياسمين في أنس مش كده صح؟!!!.
شهد بصتلها وبعيون مليانه دموع واخيرا خرجت عن صمتها.
شهد ببرود: آه.
جميله جات قعدت قدامها علي السرير واتكلمت بلطف
جميله: لا يشهد كده انتي بتظلمي كل الناس ال زي ادم ، ياسمين غيرهم، ياسمين كانت مريضه كانسر و انس كان متعلق بيها جداااا وهي لمَ خفت ، فضله مع بعض فتره وبعدين لمَ انس جاله كانسر هو كمان،هي اتخلت عنه بسهوله وقالتله انها مش عايزه تعيد نفس تجربه مرضها من تاني، وان كل واحد يشيل شيلته، الأيه مختلفه يشهد.
شهد بعياط: بس هي كانت سبب في موته،هو كان بيحبها بجنون.
جميله مسكت أيد شهد وبحنيه : اولا ده قضاء وقدر وياسمين مجرد سببب من الاسباب لكن مش هي العامل الاساسي في موته ده عمره يحبيتي ولا اعتراض علي قضاء الله.
شهد بهدوء: ونعمه بالله.
جميله: يبقا موضوع انس مش السبب مش كده ، احكيلي عشان خاطري هو مش انا اختك برده.
شهد بعياط: و لي نقلب في ذكريات الماضي ال بتوجع، لي نقلب فيها من جديد.
جميله باست شهد من خدها بحنيه و ضمتها ليها: طلما لسه أثر الماضي معلم فيكِ لحد دلوقتي يبقا الألم لسه متدواش.
شهد: حصل.
جميله بحنيه: فضفضي لي وكلي آذان صاغيه معاكي......
ادم حاسس لا بل هو متأكد ان الفتره ال فاتت كانت متعبه ورخمه علي الكل و الفتره دي كانت كفيله انها تعمل فتور بالعلاقته هو وجميله، بس خلاص ضغط الشغل شبه اتشال يبقا لازم يكلم جميله.
مسك التليفون وسأل عن الساعه التليفون رد انها الساعه 9 (طبعا مفهومه تليفون ادم خصيته عامله ازاي) ادم فكر انه بلاش يزعجها وكده بس وساب التليفون من أيده وقرر يشغل نفسه بأي حاجه تانيه.
جميله: يعني كل ده حصلك وانا ولا هنا، وانا ال كنت عامله فيها الاخت المثاليه والام الحنونه ومعاكي علي الحلو والمر واتريني في الاخر معاكي علي حلو بس .
شهد بعياط: بس أنس كان معايا خطوه بخطوه ومسبنيش وعلم شهاب الادب وزياده.
جميله بحزن: بس برده انا كان لازم ابقا جنبك، وبغبائي لما سقطي سنه افتكرت ان ده بسبب انشغالانه عنك ، لكن متوقعتش ان الموضوع كده.
شهد: خلاص يجميله ال حصل حصل ومش عايزه افتح سيره الموضوع ده تاني.
جميله: حاضر كل ال انتي عايزاه هيحصل.
شهد اكتفت بإبتسامه.
و سادت لحظات من الصمت مابينهم وكالمتوقع جميله هي الكسرت حاجز الصمت بكلامها.
قربت من شهد وطبعت قبله علي خدها ال سبق ضربتها بالقلم عليه..جميله بحنيه: انا اسفه ودي اول واخر مره صدقيني.
شهد حضنت جميله بإعتذار: انا ال اسفه علي الكلام ال قلته صدقيني ده عكس تماما ال ف قلبي والله بس انا كان جويا ساعتها بركان وانتي مكنتيش حاسه بيه.
جميله: واديني حسيت، صافي يلبن.
شهد بضحك: حليب ي قشطه.
جميله بزغزغه لشهد: ماشي يقشطه انتي يقشطه.
( وإن كان بقلبي عبء تلك الدنيا سأتحمله ولكن بنظره من عينك ابوح بها بكل ما يكن بيه قلبي من الألم، لعلمي ان بعد ما سأحكيه لكِ فسنتقاسم الألم سويا 💙)
ادم غير قراره وقرر انه يكلمها ومهموش هي الساعه كام ولا اي حاجه.
رن بالفعل......وفي الوقت ده كانت جميله قاعده في اوضتها زعلانه من نفسها ومن ال حصل مع شهد وبتأنب نفسها انها ازاي تضربها بدل متحتويها وأجمل حاجه ريحت قلبها شوية ان أنس كان مع شهد خطوه بخطوه وقدر انه يخرجها من ال هي فيه،.......ربنا يرحمك ي أنس كنت خير سند.
( ليس الأخ فقط من ولدته امي، الأخ هو السند هو الرفيق.....متحمل وجعي رغم ما به من ألم، ♥)
فاقت علي صوت تليفونها البيرن اتصدمت من المتصل وفرقت عينها بحيث انها تتأكد. انها مش في حلم، وفعلا طلع حقيقه مش حلم ، جميله بصت في الساعه لاقتها الساعه 11 استغربت اكتر وزادت دهشتها.
جميله بالفعل رد وكان حوارهم كألاتي.....
جميله: الو
ادم: الو، ازيك يجميله انا ادم فكراني!!
جميله: آه طبعا فاكرك، كان في حاجه ضروري بتتصل عشانها.
ادم: حاجه ضروري ازاي ؟!
جميله: حاجه بخصوص الشغل اقصد.
ادم: لا مافيش، كنت عايز اطمئن عليكِ بس مش اكتر.
جميله: تسلم ربنا يعزك، انا تمام الحمدلله.
ادم: طيب اسيبك انا عشان تنامي، تصبحي علي خير.
جميله بدهشه من كلامه ومش ملاحقه تجمع منين هو بيتصل عشان يطمئن عليها ومنين عايز يقفل بس كانت فعلا تعبانه وعايزه تنام.
جميله: تمام نتقابل بكرا في الشركه، وانت من اهله.....سلام.
ادم: سلام
جميله راحت تاني يوم الشركه وواخده كب كيك. لأدم لانها عرفت انه مدمن لي بسببها فكررت انها تفرحه بيه.
خبط ودخلت لاقته قاعد سرحان قعدت واتكلمت
جميله: الجميل قاعد سرحان في اي.
ادم في الوقت ده انتبه ليها
ادم: مافيش، صباح الخير.
جميله وهي بتمد ايديها لادم وبتحط في يده قطعه كب كيك: صباح النور.
ادم بإستغراب: اي ده ؟!!
جميله: أب اي بلغه أمح( كب كيك بلغه سامح من مسلسل لمعي القط😂👍)
ادم بضحك: تسلمي يجميلتي والله.
جميله بهزار: والله كله بتمنه يحج ادم.
ادم بضحك: آه يمديه عايز اي مني انطقي..
جميله: انا شايفه ضغط الشغل قل والحمدلله اخيرا يعني و...
ادم بهزار: اي متكملي انتي بتقطعي في النص كده لي.
جميله بسرعه: عايزك ترسملي.
ادم: اي مسمعتش انتي قلتي بسرعه.
جميله بإحراج: عايزك يعني في وقت البريك لما نخلص شغل تبقا ترسم لي......ممكن...والله رسمك جميل اوييي بجد.
ادم: طيب بس كده من عيوني هرسمك.
جميله: لا انت فهمتني غلط انا عايزك ترسم اي حاجه مش ترسمني انا.
ادم بضحك: طيب حاضر هرسمك متزقيش.
جميله كانت لسه هترد ادم قطعها: بطلي مناهده وهاتي قطعه كمان.
جميله بإحراج: اتفضل.
عند شهد في الجامعه.......
شهد واخيرا نفسيتها اتحسنت شويه راحت الجامعه وحضرت المحاضرات ال وراها وال من ضمنهم كانت محاضره لدكتور فهد.
بعد محضرته بالضبط وهي خارجه قاطعها صوت حد مش غريب عليها كان صوت سما صحبتها
سما وهي وبتحضن شهد: يااااه عاش من شافك يبت يشهود.
شهد: والله ، لا ده العيب عند الندله ال لا بتسأل ولا بتعبر لا وكمان اي مسافره تغير جو ولا علي بالها.
سما: خلاص بقاااا ميبقاش قلبك اسود امال.
شهد كانت لسه هترد لكن قطع كلامها الطفل ال جيه عليها هي وسما واداها كيس مليان حلويات وكل مالاذا وطاب، شهد يدوبك بتلف وشها عشان تكلم الطفل كان هو اختفأ.
سما بإستغراب: اي الحصل ده.?!!
شهد في الوقت ده كان كل تركيزها في الورقه ال مكتوبه ال لقتها جوا الكيس: كلي واتغذي بدل ما شويه وهتتختفي مننا ومش محتاج اكد ان الاكل ده ليكِ ولوحدك......روحي يلااا
شهد ابتسمت تلقائيا واستاذنت من سما وسبتها وسط زهولها و مشيت.
جميله بصت علي الصوره وعيونها كلها انبهار من أبداع ادم هو فعلا رسم نفس المواصفات ال هي قلتها له بنت عيونها ضيقه بشرتها بلون الخمري، وشها مدور وحواجبها متوسطه السمُك، وكل ده طبعا كان عكس شكل جميله في بعض الحاجات زي ان عيونها خضرا وبشرتها بيضه بس هي مرضتش تقول ادم عشان ميفتكرهاش بتضحك عليه وكده.
جميله: واو بجد رسمك تحفه اوييييي بجد.
ادم بإحراج من كلامها : ربنا يعزك شكرا.
جميله: انا بتكلم جد.والله
ادم بإحراج شديد: ما انا الصراحه مش عارف.ارد اقولك اي.
جميله بفخر: متقولش اعتذ بنفسك وخلاص ده انت حاجه محصلتش.
ادم بغرور مصتنع : عارف.
جميله بهزار: يولا يزعيم.، ها بقا هترسم تاني امتا ؟!!
ادم: والله كله بتمنه.
جميله: ده ال هو ازاي بقاا؟!!
ادم: بسيطه انا هرسملك وانتي تنفذيلي الطلب ال هقوله لك ده.
جميله: طيب اي هو ؟!
ادم بضحك: انا هبدأ ارسم اهو وبعدين ابقا اقولك الطلب.
جميله اتنهدت بطيب.
في البيت عند جميله وشهد
ادم اضطر يأجل طلبه من جميله عشان جاله سفريه مهمه، اما جميله فهي كمان خدت اجازه عشان تعبت الفتره الفاتت عاما وفي الشغل كمان.... وقررت هي وشهد انهم يقضه الاسبوعين دول في فرح وبس.
تاني يوم كان جميله وشهد بيزوره انس في قبره.
جميله: وحشتيني اوييي يأجمل اخ وصاحب واب....بحبك اوييي.
اما شهد : طبعا انت عارفني اكتر من نفسيي واكيد حاسس بي انا الحمدلله بقيت احسن وجميله خلاص عرفت واتصالحنا، اسفه لو جيت تعبتك تاني بمشكلي، بس انت اعز صاحب لي....بحبك.
جميله وشهد قرره وهما مروحين من عند انس يجيبه شوكلاته ويوزعها علي الاطفال والناس في الشارع كنوع من التصدق علي روحه.
فضله يوزعه شوكلاته علي الناس وخصوصا الاطفال ال كانه مبسوطين اوييييي وكانه بيدعوا لأنس دعاوي كتير اوييي وجميله وده شهد ال طلبته منهم.
جميله جت تدي ست كبيره شوكلاته وقالت لها انها علي روح اخوها انس الست ردت ب: هو انتي يبنتي ازاي عايزاله الغفران وفي حياته اخوات زيكوا، انتوا بتمثلوا قول الرسول (صلي الله عليه وسلم ) فإذا م١ت المرء انقطع عمله إلا من ثلاث ومنهم او ولدًا صالح يدعو له وانتوا خير ما طرقه اخوكم في الدنيا اخوة صالحه لا تنسا حبيبهم حتي وان احتضنته التراب، روحي يبنتي ان مش محتاجه اخد حاجه تكون سبب في نجاته فاللهم اعتق وجه عن النار وحرم وجه عنها واجعل القرآن شفيعا له واجعله له نصيبا من الفردوس الأعلي.........و ادعيه اويييي تلين إليها القلب.
جميله وشهد جريه حضنوها من جمال كلمها وهي وعدتهم انها هتفضل تدعيله.
(فبحق إن لم ألقاء لين قلب، فيكفي هولاء الذين يبعثهم الله لنا كل فتره،ليأكدوا لنا ان الدنيا مازالت بخير❤).
شهد: جميله انا جعانه اويييي بجد احنا هنأكل اي.
جميله: هنأكل...اعع الأكل اتحرق.
شهد: بتهزري اقولي انك بتهزري.
جميله: والله ما بهزر الاكل اتحرق بجد.
شهد بزعل: يوه بجد ، طب انا جعانه دلوقتي.
جميله: ولا تزعلي نفسك نطلب بيتزا.
شهد بهزار: مكان من الاول بدل أكلك ال ملوش طعم ده.
جميله: لا والله.
شهد بضحك: آه طبعا يبنتي ربنا له حكمه في أن الاكل يتحرق وده عشان ينقذني من الكان هيجرلي بسبب أكلك.
جميله بنرفزه: قصدك اني مبعرفش اطبخ.
شهد بهزار: آه.
جميله ببرود: طيب علله تمدي أيدك علي ال كيك شوكلت ال انا عملاها.
شهد بتجري تمسك ايد جميله: أحلفي انت عملتيها فعلا.
جميله: آه بس اعتبريها اتحرقت هي كمان.
شهد: لا اتحرقت اي ده دي اكتر حاجه بتعرفي تعمليها وبتطلع تحفه بجد.
جميله بهزار: يبقا تعتذري.
شهد بلهفه طفوليه: انت اسفه ورأسك اهيه ابوسها.....بحبك.
جميله بضحك: طيب.
بعد مرور ساعتين....
الباب خبط شهد وجميله بصه لبعض.
جميله: بقولك انا راحه الحمام.
شهد بزعيق: يجميله استني انا معرفش افتح ولا لا بأم المسك ال انتي حاطهولي علي وشي ده.
جميله بضحك جامد: افتحي يبنتي ده تلاقيه الدليفري بتاع الاكل.
شهد: طب وال في وشي ده.
جميله: ماينفعش تشليه افتحي وخلاص.
شهد اتنهدت بزهق اما جميله فراحت الحمام.
شهد لبست الاسدال وراحت تفتح الباب....و من حظها بدل ماتلاقي الدليفري هو علي الباب طلع دكتور فهد!!!!
شهد اول ما شفته اتخضت وكانت ناسيه انها حاطه مسك علي وشها.
فهد اول لما شافها بصلها بزهول وبعدين فحطس ضحك عليها، ساعتها شهد انتبهت لمنظرها وبصتله بضيق: خير؟!!.
فهد بضحك: ال انتي مهبابه في وشك ده.
شهد بضيق: وحضرتك مالك ملكش دعوة، عجبني ال انا عملاه.
فهد واخيرا بطل ضحك: طب وبالنسبه لانك ازاي تفتحي الباب كده.
شهد: كنت فكراها الدليفري وبعدين معرفش انك انت.
فهد: لا والله ده ال هو عادي تفتحي للدليفري كده اصلااا......طيب.
شهد برود: خير بقااا؟!
فهد: هو خير انشاء اتفضلي
اداها ورق كتير كده ، وبعدين اتكلم: انا هسافر فتره كبيره و لازم لما ارجع يكون مشروعك جاهز عشان يتقدم فده ورق هيساعدك عشان المشروع.....واتفضلي ده كمان
وادها كيس والكيس طبعا كان مليان كل ما لذا وطاب.
شهد ومش ملاحقه ترد وا تقول حاجه: طيب ماشي ان شاء الله هكون خلصت المشروع.........ايوه بس انا لسه مخلصتش ال معايا لي دول كمان.
فهد: عشان تتغذي.
شهد: شكرا،تروح وترجع بالسلامه.
فهد: هتوح....
وقطع كلامه صوت الدليفري: اتفضلي يفندم الاوردر.
فهد في سره: آه يبن الفصيله قطعت ال لحظه
شهد انبهت لدليفري وضحكت علي منظر فهد ال وشه هينفجر من الغيظ.
شهد خدت الاوردر وحاسبت وبصت ل فهد: طيب ي دكتور فهمت كلامك تروح وترجع بالسلامه.....سلام ودخلت..
فهد جواه: يعني هو فصيل وانتي بارده..ده اي الغلب ده ياربييي...و مشي.
شهد دخلت لاقت جميله في وشها اترعبت.
جميله: مين كان علي الباب.
شهد برتباك: ده...ده الدليفريي.
جميله: يااه كل ده كنت بتجيبي الاوردر.
شهد: آه بقا شوفتي...بصي انا هروح اشيل المسك عشان جعانه اوييييي .
وسبتها ومشيت.
وهم بيأكله.
شهد: صحيح يجميله مقولتليش اي اخبارك مع الشاب الكفيف ال بتحبيه.
جميله بخبث: مش لمَ تقوليلي انتي اي علاقتك الدليفري ال جيه من شويه.
شهد: هاا؟!!! مش فاهمه.
جميله: لا انتي فاهمه.
شهد بتوتر: لا مافيش حاجه.
جميله: طيب ماشي...اهو اصبر تأخد معلومات كتيره.
بعد.يومين في الجامعه عند شهد....
شهد كانت خارجه من الجامعه لكنها شافت حاجه خلتها توقف متصمره مكانها من الصدم#مه ولكنها وبعد دقايق قررت انها تخرج عن صمتها و..
شهد كانت خارجه من الجامعه لكنها شافت حاجه خلتها توقف متصمره مكانها من الصدم#مه ولكنها وبعد دقايق قررت انها تخرج عن صمتها وتدخل راحت نحيه البنت ال بتهزق الشاب ال واقف يترجاها انها تبصله حتي وعيونه مليانه دموع.
شهد راحت عليها وبكل غضب: متردي عليه هو هيتذلك.ولا اي.
البنت لفت وشها لشهد وبصتلها من فوق لتحت وبعدين بصت بعيد.ببرود.ولا كأن حاجه حصلت
و شاب كذلك وفضل يترجها: ساندي عشان خاطري متسبنيش انا بحبك ونبي متكسريش قلبيي ببعدك عني.
ساندي بغضب: يحيي انا قلتلك بدل المره ألف خلاص كله شيء قسمه ونصيب وانت متنفعليش.
يحيي بعياط: لي وهو انا عملت اي لكل ده، ده انا كنت أيدلك صوابعي العشره شمع.
ساندي ببرود يشل بلد: انا مقدرش استحمل اعيش مع واحد معاق زيك، اي ال يجبرني اعيش بقيت عمري مع واحد معيوب زيك.
شهد عينها دمعت من بشاعه الكلام.
يحيي وبلع ريقه بصعوبه: بس انتي كنتي عارفه من الاول وانا مخبتش عنك حاجه، اي اكتشفتش الحقيقه دلوقتي.
ساندي ببرود: آه.
يحيي: بس انا محتجلك في حياتي فعلااا ، ساندي انا فلست وكل املاكي اتحجز. عليها وابويا طب ساكت من الصدم#مه، لا وبعد ده كله اقول خلاص هبتدي من جديد مع حبيتي ابص الاقيكي انتي كمان عايزه تسبيني وتمشي.
ساندي وبتشور عليه بقرف: آه وانا اي ال يجبرني افضل معاك.بعد ما فلست يمعاق ي عاجز انت.
يحيي كان هيقع ولكن شهد سندته بأيديها وساعدته يقعد علي كرسي، ولفت وشها ل ساندي وعيونها كله مليان شرار.
شهد بزعيق هز اركان المكان: انتييييي رخيصه ومتسحقيش انك تتحبي الحب ال هو بيحبهولك.ده وحتي خساره فيكي دموعه ال بتنزل حزن علي واحده زيك.
ساندي ببرود كعادتها: ششششش دي دموع تمسيح ده واحد معندوش دم معاق بيحاول يخليه يصعب عليا عشان اكمل معاه وادبس انا بقا في عجزه ده.
شهد ومسكت ساندي من أيديها الاتنين وقربت ليها وبزعيق: أفهمييييي.....افهمي يغبيه الرجل مبيعيطش بالساهل، انا فاكره وانا صغيره بابا مره كان قاعد بيعيط ودي كانت اول مره اشوفه كده جريت عليه وسألته بتعيط لي قالي عشان ماما زعلانه منه جامد.وهو بيحبها وعايز يصلحها مش عارف قولتله طب مانت ممكن تصلحها بس من غير ما تعيط عارف رد قالي اي....قالي: الرجل مننا مبيعيطش غير في حالاتين لمَ يفقد شخص عزيز عليه جداااا والتانيه لمَ ينجرح من حد.بيحبه اوييييي. واظن واضح انه بيحبك بس ال زيك خسارة فيهم الحب.....
ساندي ببرود واستهزاء: خلصتي ؟!!!.... كلامك مهزش شعره من قراري وال زي ميستحقش انه يتحب دول أخرهم يقعده في البيت ويستنه أجلهم.
شهد بندفاع وعياط : يشيخه بقاا حرام عليكي...ارحمه من في الارض يرحمكم من في السماء....حسبي الله ونعم الوكيل في أمثالك بجد.
ساندي: اوف بقااا.
شهد: وطلما انتي عارفه بأعاقته قبلتي ترتطبتي بيه لي من الاول ولي سبتيه لمَ فلس.
ساندي بهمس وقربت من شهد: هو غرضي مش واضح ولا اي....فلوسه تغنيني عن اي حاجه يماما.
شهد بصتلها بصه كره واستحقار: حسبي الله فيك ِ بجد.
ساندي اتكلمت وجهت كلامها ل يحيي ال كان حاطه رأسها بين أيده بحزن: اظن كلامي متغيرش وزي ما هو وعالله تكلمني ولا تحفا عليا عشان هرحمك،و انت عاجز مش هتعرف ترد....باي يمعاق
جت تمشي شهد مسكت ايديها وبكل قوتها ضربتها بالقلم ساندي اتصدمت وشبه مكنتش سامعه بسبب قوة الالم وبعد ماجمعت
ساندي بزعيق: انتي غبيه انتي ازاي تعملي كده...انتي تعرفيه منين عشان تدفعي عنه وانتي اصلك اي الحشرك في الموضوع وانتي مالك من الاساس.
شهد بزعيق خفيف: لا مالي ومالي ونص كمان.... لأني بدافع عنه بدافع انسانيتي وزي ما قولتلك قبل كده، ارحمه من في الارض يرحمكم من في السماء......امشي وان شاء الله ربنا هيعوضه الاحسن منك ويمكن اكتر....ربنا يهديكي انتي وامثالك.
ساندي ببرود وغرور: مظنش....وبصت ليحييي: مسيرك ترجعلي وهتحفي علي عشان محدش هيستحملك.يومين علي بعض.
ومشيت.
شهد بصت ليحيي وبحزن: ال يبيعك بالرخيص اوعااا في يوم تفكر تشتريه ولا حتي بالرخيص زيه، ولو قلبك فضل يحبه ألجمه بلجام عقلك، وساعتها بس هتكتشف ان حبك.ليها كان مجرد خرافه مش اكتر......عن اذنك واسفه علي تدخلي.
يحيي هزله رأسه بحزن بمعني ماشي وقام روح هو كمان.
شهد مشيت وكل ال في بالها هو بجد لسه في ناس كده، هدفها الاول الفلوس، وطز بقا في المشاعر والوجع واي حاجه المهم غرضهم الدنيّ وبس ( انا ومن بعدي الطوفان ) حسبي الله بجد ربنا يهديهم.
شهد روحت البيت لاقت جميله قاعده وقدمها كارتين كتير اويييييي.
شهد بإستفهام: اي ده يجميله.
جميله بخجل: اضحك عليا.
شهد بدهشه: اي ده وده ازاي واي علاقته بال كارتين دي.....و اي الجواها.
جميله بتوتر: بصي احم يعني بصي....
شهد: اخلصي يجميله ما تنطقي.
جميله: اي هو انا هخاف منك يعني، بصي انا كنت طالبه اوردر ل كارتين رمضان ال حاجات ال هنحتجها وطلبت كميه مش كتيره لكنهم في الاخر ولاد ال اي دبسوني في كل دول......بس والله باين علي ال حاجه انها نضيفه مش بطال يعني.
شهد: نعممممم !!!!!!
جميله بفزع: اي !!!!!!
شهد: انتي عارفه ان فاضل يجي 4شهور علي رمضان انتييي بتهزررري، راحه تجيبيهم دلوقتي.
جميله: والله ما خدت بالي من كده الا بعد ما طلبت الاوردر.
شهد بنفاذ صبر وبتقلب في الكارتين: خلاص حصل خير واهو الحاجه مش بطال ونستخدم منهم حبه ونشيله كميه نطلعهم صدقه علي روح انس.
جميله جريت حضنت شهد: تصدقي عندك حق....دماغ شغاله مش بتنام
شهد بفخر مصتنع:اوماااال هو انا يعني اي حد يبنتي.
ادم من ساعه ما سافر ولا بيكلم جميله ولا حتي بيرد علي أتصالاتها وجميله حاسه ان ده هروب منها، يمكن رجعت تروده افكار انه ناقص او ان حبها لي كان شفقه.....بس فعلا الاهم والعجيب ان لو حتي كان في مشاعر ما بينهم فمحدش فيهم فكر يعترف للتاني بحبه.
كل دي كانت أفكار بتروض جميله ال فعلا نفسها ادم يرد عليها ويبطل قسوة قلبه دي.
بعد يومين في الجامعه عند شهد......
طلع عندك حق .
شهد نبره الصوت لفتت انتباها لفت وشها تشوف مين لقته يحييي الشاب ال هي يعتبر ردتله جزء من كرامته من ساندي.
يحيي قعد علي الكرسي المقابل لشهد وابتدأ يتكلم بنبره صوت حزينه: انا فعلا غبي.....مغفل......حتي بعد كلامك ومحولاتك لأنك.ترديلي ولو جزء صغير من حقي فانا بدل ما ادوس علي قلبي وألجمه بلجام عقلي زي مقولتيلي جريت عليها اطلب منها السماح.
شهد بصدم#مه: لييييي!!!!!!!
يحييي بتأنيب لنفسه: عشان واحد غبي.... حب بجنون...بس حبها لي طلع نار مش جنه...انا بكرهني اويييي.
شهد : تعرف تسكت..
شهد كانت لسه هتكمل يحيي اتصدم من كلمتها هو كان مرتاح جداااا وهو بيحكلها قام عشان يمشي شهد مسكت أيده بلطف عشان يقف: تعرف تسكت عن كلامك الجارح ليك وجلد الذات ال انت عامله لنفسك ده، وبطل تعلق مشنقه الاعدام لنفسك بدون سببب
يحييي اقعد من جديد وبحزن: عشان انا استاهل.
شهد بنرفزه مكتومه: لا متستهلش هي الخساره فيها الحب ده،دي طماعه جدااااا.
يحييي: تصدقي عندك حق.طب فكرك اعمل اي بقا دلوقتي.
شهد: افرح غير جو وكده خرج نفسك من المود.
يحيي بضحك: تصدقي حاولت بس جت الحزينه تفرح ملقتلهاش مطرح.
شهد بدلته الضحك من قلبها فعلاا...
شهد: ايوه بقااا مانت بتعرف تقلش اهو.
يحيي: انا يبني، طب والله ما انا دي اختي مني.
شهد: بس بس قلشه رخمه.
يحيي بضحك هستري: عارف عارف يشبح متزقش.
شهد: ماشاء الله حبك.ليها مخدتش ثواني عشان تنساها.
يحيي بهزار: الحزن في الجلب يأوختييي.
شهد بضحك: والله انت غريب فعلا ال يشوفك من شوية والمره ال فاتت ميصدقش ان ده واحد بيحب بصدق......بس انا مصدقه.
يحييي بجديه: عشان مبحبش اظهر ضعفي نهائي إلا قدام ناس غاليين عليا وبحبهم.
شهد: بس انت أظهرته قدامي.
يحييي بضحك: يستي اعتبري نفسك.القاعده الشاذه الوحيدة ال في حياتي.
شهد بضحك: اشطا.
يحييي : طب انا همشي انا مش عايزه حاجه. ؟!.
شهد: متكلمهاش تاني ممكن ؟!! حتي لو رجعتلك.هي....متستحقش صدقني.
يحييي: لا انا خلاص لازم اتعلم من الدرس ده كويس وبعدين هسمع كلامك.......بس لازم اجيب حقي منها الاول...حق تعبي وقهرتي وذلي منها
شهد بأندافع: لا لا لا ونبييي الله الغني يعم عن ال هي عملته فيك...بجد متخليش الانتقام يعمي عينك، والمفروض دي صفحه واتقفلت وفكرة انك لسه بتفكر فيها او بتحاول تغير في احداثها فده مش هيساعدك انك.تتغير بجد.
يحييي عندك حق..عن اذنك........جيه يمشي كأنه افتكر حاجه لف وشه لشهد: هو صحيح انتي مقولتليش انتي اسمك اي.
شهد: اسمي شهد.
يحيي: عاشت الأسامي يشهديد ومشي.
شهد كانت فرحانه ولكن سرعان ما افتكرت حاجه زعلتها: شهديدد يع بجد اي الدلع ده.
عدا اسبوع بأحداث روتينيه ملهاش صحه من التغير في الاساس بس كل ال حصل جديد أن جميله اتوقفت عن الشغل لحين رجوع ادم (في اجازه يعني ) وادم لغايه دلوقتي مرجعش، وجميله متعرفش عنه حاجه.
النهارده عيد ميلاد شهد والكل ولا كأنه هنا حتي جميله...
شهد: صباح الخير.
جميله ببرود مصتنع: صباح النور.
يوه اي القرف ده ده يوم نحس من اوله.....
جميله ال قالت الكلام ده.
شهد بصتلها بحزن علي كلامها وعلي انها مش فاكره عيد ميلادها.
قعده يفطره.
جميله بزهق مُصتنع: الواحد كان نفسه يقعد.في بيته معزز مكرم بس يعمل اي بقا.
شهد بضيق : خير يجميله في اي علي الصبح.
جميله: خطوبه واحده صحبتي ولازم اروحها ضروري.
شهد: طلما مش عايزه متروحيش.
جميله: مينفعش لازم اروح.
شهد: طيب.
جميله: اعملي حسابك.انك جايه معايا.
شهد: لي يبنتي وده ليي أن شاء الله.
جميله: عشان انا مش عايزه اروح لوحدي...و بطلي مناهدة هتيجي برده.
شهد بضيق: طيب.
بعد المغرب...
جميله: ها يشهد جهزتي ؟!
شهد خرج من اوضتها بفستان بلون الفندر. الساحر وطرحه بيضه وشكلها جميل ويخطف.
جميله بإعجاب: أمال اي جعفر ال كنتي عايشلي فيه ده.
شهد بصوت تخين : اي ؟!!!
جميله بخوف مصتنع: خلاص يجعفر براحه الله مش كده.......يلا بينا يختيي.
شهد: يلاا.
راحه علي ال مكان المنشود دخله وقفهم الامن...
الامن: معلش يفندم لازم تغمه عنيكم واداهم غماضه للعين.
شهد بإستفهام: وده لي ان شاء الله.
الامن: دي قواعد المكان يفندم مليش انا دعوه.
شهد بنرفزه: نعممم؟!!
جميله: خلاص يشهد محصلش حاجه، خلينا نلبسها وهنفهم بعدين .
شهد بضيق: طيب
و لبسوها فعلا ولكن شهد اول مالبستها الامن قرب منها واتاكد انها مش شايفه وشال الغمامه من علي عين جميله.
جت بنت عليهم وبصوت هاديء ومسكت ايد شهد: اتفضلوا معايا حضرتكم هوصلكم.
مشيه معاها وجميله طبعا شايفه كل حاجه.
و قفه في جنينه ال في المكان وكانت واسعه اوييي ومتزينه بزينه كتيره اويييي وشكلها جميل والبلاين بلون ال فندر والابيض زي ما شهد لابسه.....
جميله قربت من شهد وشالت الغمامه من علي عينيها وحضنتها: كل سنه وانتي طيبه ي احلي اخت علي الوجود
شهد خدت نظره بعنيها في المكان وكلها صدم#مه مش مصدقه نفسها بصت لاقت كل صحابها وزميلها في الجامعه موجودين وناس كانت خلاص شبه علاقتهم اتقطع ببعض من كتر البعد ولكن اهم قدمها واقفين ...
ولاقت تربيزه كبيره محطوط عليها هدايا كتير اوييي، كل ده وهي بتطمع ال بيحصل في ثواني لحد ما قطع تفكيرها صوت صحابها وهما بيحتفلوا بيها وبيبتسمه وكل بيعد عليها وبيسلم وبشتياق....
في مكان ما في الحفل
يبني طب. انا مالي جيبني معاك لي.
الشخص: عشان تغير جو بدل قعده البيت ي يحيي واهو انت اجازه. من الشغل
يحيي: قصدك مش لاقي شغل ي أياد.
اياد: محصلش
يحيي: لا حصل.
اياد: بطل مناهده ويلاا نروح نسلم علي صاحبة العيد ميلاد.
أياد ويحييي راحه ناحيه شهد وهي كانت باصه الناحيه التانيه ومش منتبه ليهم
اياد: شهود.
شخد لفت وشها وبصت لهم ويحيي اتفجأ لما شافها.
يحيي بصدم#مه: شهد !!؟.... اي ده هو انتي صاحبه العيد ميلاد.
شهد: آه ازيك عامل اي ؟
يحيي بفرحه: تمام الحمدلله.
أياد طبعا كان مستغرب ال بيحصل جيه يدي الهديه لشهد يحيي خدها منه بسرعه وقدمها لشهد: كل سنه وانتي طيبه.
شهد: ولي تعبت نفسك.شكرا.
يحيي: لا ولاتعب ولا حاجه
اياد: تعب اي انا ال جيبها وجيبه هو كمان....هو انتي هتعومي علي عومه ولا اي.
يحيي ضغط برجله علي رجل اياد
اياد: آه...الله يعم مش هي دي الحقيقه.
شهد: خلاص يشباب هديتك وهديته واحد مقبوله منكوا انتوا الاتنين.
اياد: لا بجد..تصدق ياريتني ما جبتك....انا رايح اكل اهي حاجه افيد.من وقفتي هنا
يحيي في سره: تصدق الحمدلله اني جيت.
شهد: وانت عامل اي دلوقتي ؟
يحيي: بقيت احسن الحمدلله
شهد: طب حلو في تحسن اهو.
يحيي بضحك: آه بقا في تحسن ي شهديدد
شهد: اي الاسم الرخم ده انا اسمي شهد مش شهديدد.
يحييي بضحك: بيضيقك الاسم.
شهد بنرفزه: آه يضيقني.
يحييي وبضحك اكبر: حاضر خلاص مش هقوله تاني يشهديدد.
شهد بغضب: يباي منك وسابته ومشيت.
قضت اليوم مع صحبها وكان يوم جميل ومُبهج بجد وشهد فرحت.
أياد ويحيي جم عشان يسلمه علي شهد.قبل ما يمشه اي سلم وقال ليحيي انه هينتظره برا.
يحيي: ان شاء الله ليك عندي هديه واحسن من الواد اياد جبها.
شهد: خلاص ملوش لزوم.
يحييي: لا لا لا ولو عشان متذلش لعيل زي ده.
شهد بخجل: طيب انت حر..
يحيي: طيب ممكن بقا رقمك ي شهديدد
شهد: يوه بقااا، لا مش هديك حاجه...سلام
جت تمشي وقف قدمها....
يحيي: لا استني خلاص حقك عليا..ممكن الرقم بقا.
شهد: طيب.
شهد وجميله روحه بعد يوم جميل ومتعب في نفس الوقت.
جميله: انت لو كنت اعرف اننا هنرجع بكم الهدايا دي وضهري هيتقطم بسببها مكنتش عملت حاجه.
شهد بتمثيل انها زعلانه: واهون عليكي ي جميلتي.
جميله: لا متهنيش...و متقوليليش جميلتي دي.
شهد بإستفهام: اشمعنا.
جميله: عشان مببقلهاش غير منه هو بس.
شهد بعدم فهم: من مين ؟!!!.
جميله: متخديش في بالك.
شهد: طيب وقربت من جميله وحضنتها جامد: بحبككككككك اويييي بجد، تسلمي علي ال عملتيه عشاني فرحت جداااا.
جميله: يارب دايما مبسوطه وسعيده وبعدت عنها: وبعدين كله بتمنه.
شهد: يعني اي.
جميله بصت علي الهدايا وبخبث: بالنص.
شهد بزعيق: نعمممم؟!!!!!!
جميله بضحك هستيري: اه يمسلحنجيه مش عايزه منك حاجه.
شهد: ماشي كده حلو ومتفقين.
جميله: ايوه يلاا طلعي جعفر ال جواكي...انا داخله انام سلام.
شهد كانت داخله اوضتها عشان تنام الجرس رن
فتحت الباب ملقتش حد ولكن لقت صندوق كبير و مكتوب عليه كل سنه وانتي بخير ي شهود.....فهد.
شهد خدت الصندوق ودخلت علي اوضتها غيرت وصلت وبعدين راحت تفتح.الصندوق بتحمس زايد.....فتحته لاقت ساعه لونها لافندر جميله اويييي وبرفيوم وشوكالات كتير اوييييي وحاجات حلوه كتير غاليه ومستورده😂
ابتسمت بفرح حطت الحاجه جمبها وفتحت موبيلها لاقت مسدج من فهد بيسألها الترد وصلها ولا وعجبها ولا لا.
ردت شهد علي المسدج: آه وصلي وعجبني اويييي شكرا اوييي يدكتور فهد.
فهد رد بسرعه علي غير توقعها: يأدي النيله انا اسمي فهد مش دكتور والله ابويا سمني فهد مش دكتور.
شهد: لا انا قصدي ان ده تكليف يعني.
فهد: لا يختي شيلي التكليف مش عايزه.
شهد: موعدش حضرتك الصراحه.
فهد: خلاص ماشي انتي حره، ومش هنكد عليكي يلااا كل سنه وانتي طيبه سلام.
شهد: وانت طيب سلام.
جميله حزينه فعلاا علي بعد ادم ونفسها تفهم اي سبب البُعد ولكنها مش قادره تلاقي سبب يريح بلها من كتر التفكير.
و في مكان ما معاذ قاعد ومنتظر شخص (معاذ صاحب ادم.لو نسيته وهو كان مسافر في شغل ومكنش بيروح الشركه ولا بيقابل ادم )
جيه الشخص ال منتظره معاذ
معاذ: واخيرا والله كنت لسه كنت هقوم امشي.
الشخص: معلش يحبيبي والله بس فعلا الطريق كان زحمه.
معاذ: ولا يهمك.....
ساد.الصمت للحظات معاذ اتكلم: وبعدين ي لمي، ادم بالبيعمله ده هيخسرها
معاذ: معرفش بس انا شايف ان كده احسن.
لمي: احسن؟!!!! لي يعني ؟!!!
معاذ: لمي متحوريش انا وانتي عارفين ان جميله بالذات متنفعش لأدم ولو ال في بلنا لو حصل هتحصل مجزره احنا في غنا عنها.
لمي: عادي وبعدين انت خايف من اي مافيش حاجه لده كله.
معاذ: لا والله لا بقا انتي بالذات عارفه انا خايف لي ومن اي.
لمي بتوتر: خلاص ال حصل حصل المهم هنعمل معاهم اي، عقل ادم ونبي جميله بتحبه وهو بيحبها
معاذ: ومين قالك ؟
لمي: حسيت وخلاص.
معاذ: ماشي ي لمي خلينا نكمل وربنا يستر من الجاي.
عدا شهرين كانت فتره سعيده علي ناس وحزينه لناس
فهد لسه مسافر وبيسأل علي شهد كل فتره ولكنها كانت بتحجج بانها مشغوله يا بترد متأخر وتقفل في الكلام بسرعه متعرفش لي بتعمل كده وفهد لاحظ ده بس هو كمان كان مشغول في شغله.
وفي نفس الوقت شهد ويحييي اتعرفه علي بعض اكتر و بقه صحاب جداااا و علاقتهم اتطورت وشهد كانت سعيده بده عشان هو طلع شخص طيب جدااا ودمه خفيف وطموح في شغله جداااا ويحيي كمان كان مبسوط بتعرفهم وحكالها عن نرشه انه تعبان في رجله وبيجي عليه وقت مش بيقدر يمشي ولا يتحرك وده مرض مزمن عنده ملوش علاج ، اما جميله فادم كالعاده مختفي وهي حالتها لا تصر حبيب ولا عدو، معاذ كلم ادم في موضوعه هو وجميله وادم لسه عند قراره عايز يختفي ومش حابب يكلم حد.
شهد كانت قاعده في مكتبه الجامعه بتقرأ روايه شوي ولقت يحيي داخل عليها و قعد وحط قدمها صندوق.
شهد بإستفهام: اي ده انت اي ال جابك واي ده ؟!!!
معاذ: اي ال جبني جاي اقعد معاكي شوية....اي ده دي هديه عيد ميلادك.
شهد بضحك: ياااه هو انت لسه فاكر.
يحييي: ولا اقدر حتي إن انسا افتحيها يلااا.
شهد فعلا فتحتها ولاقت جواها سلسه كتب وروايات للعظيم دكتور احمد خالد توفيق (بحبه جدااا وهو قدوتي في الحياه ويارب في يوم اوصل ولو لربع انجازاته❤❤) ولقت كمان شوكالاتات كتير اوييي
بصتله وعيونها كلها فرحه: انت ازاي عرفت اني بحب كتبات دكتور احمد خالد توفيق والشوكالاته
يحييي: عادي اهو عرفت وخلاص.
شهد: قول بقاا
يحيي: وقعتك في الكلام قبل كده وسألتك بتحبي لمين كتبات اكتر حاجه قولتيلي علي اسمه وكمان الشوكالاته لاحظت انك.بتحبيها.
شهد ابتسمت من جواها و كانت فرحانه عشان اهتمامه بيها.
شهد: بجد شكرااا ي يحيي فرحت جداااا والله اويييي.
يحيي: العفو ي شهديددد
شهد: يوه بقا.
يحييي بتقليد.لشهد: يوه بقا.
شهد: بس خلاص.
يحيي: بس خلاص.
شهد: ي يحيي بطل خلاص.
يحييي: ي يحييي بطل خلاص.
شهد: يوه.
يحيي بضحك: يوه.
شهد: يوه خلاص والله لهقوم لو مبطلت
يحيي ردد نفس نطقها تاني.
شهد جت تقوم فعلاا مسك.ايدها
: عيانكِ كأنها في الحسن آية تتلي علي قوم قوم ضلّوا، فاهتدوا
شهد خجلت من كلامه ولكنها ردت ب: هجرت البعض طوعا لأنني رأيت قلوبهم تهوى فراقي.. نعم أشتاق لكن وضعت كرامتي فوق إشتياقي.. وأرغب وصلهم دوما ولكن طريق الذل لا تهواه ساقي. - (احمد شوقي)
يحيي: لا أعلم لك منصفًا إلا عملك.. إذا أحسنته جمّلك.. وإذا أتقنته كمّلك.( - احمد شوقي)
شهد: تستطيع أن تلمس ذلك الحب بيديك، إلا أنك لا تستطيع أن تعبر عنه بأي كلمات، مهما كانت بلاغتها. - (محمد أسد).
يحيي: عندك حق
شهد وانتبهت للقالته واتحرجت: لا ده بيت شعر مش قصدي حاجه.
يحيي: وماله عادي برده..
شهد سكتت ومردتش
يحييي: وانتي بقا عرفتي الابيات دي منين
شهد.: عادي قراتهم قبل كده وثبته في دماغي.
يحييي: امم طب تعرفي تجبيلي بيت شعر لاحمد شوقي في ال غزل.
شهد: اه......لقد لامني يا هندُ في الحب لائمٌ مُحِبٌّ إذا عُدَّ الصِّحابُ حبيبُ.. وقلت له: صبرًا ؛ فكلُّ أَخي هَوى على يَدِ مَنْ يهْوى غدًا سيتوب. - احمد شوقي
يحييي: جميل عااش.
شهد: تسلم.
يحيي: بتعرفي تكتبي وكده.
شهد: لا الصراحه جميله اختي هي ال بتعرف.
يحييي: اشطا ي قشطه.
شهد: تيجي نأكل اندومي.
يحييي: بينا نأكل اندومي.
بليل في شهد كانت قاعده بتكلم يحيي شات وشويه وهما بيتكلمه فهد بعت لشهد مسدج مكتوب فيها ازيك اي اخبارك شهد طنشت ومردتش بعدها بشوية جت مسدج تانيه منه مكتوب فيها اكتف ومبترديش علي مسدجاتي
شهد.ردت عليه فعلاا وكان حوارهم كالتالي
شهد: معلش كان عندي حاجه ضروري برد.عليها....و بعدين مبسألش الدنيا مشاغل زي مانت عارف بقا.
فهد: طيب....لكن فعلا حاسس ان بقا في فتور في كلامنا وعلاقتنا.
شهد: علاقتنا !!!!!!!....طيب.
فهد: آه في اي ؟!!!
شهد: مافيش.
فهد: صحيح عملتي اي في مشروع التخرج خلصتيه ؟
شهد: اه خلصته فضلي بس جزئيه الشخص ال مفروض اقبله واكتب عن تجارب حقيقه هو عاشها.
فهد: طب ولقيتي الحد ده.
شهد كتبت علي كيبورد لا بس افتكرت حاجه كده ومسحت المسدج دي ورجعت كتبت،: آه لاقيته خلاص.
فهد: طب كويس.خلصي المشروع بقا.
شهد: ان شاء الله
فهد: ان شاء الله.
بعد يومين في الجامعه عند شهد
سما: لا يشهد بس كده الشخص ال انتي كاتبه عنه وعن تجاربه في مشروعك لو عرف هيبقا في دمار وانتي عارفه ده كويس
شهد: ان شاء الله ال حد ده مش هيعرف.
سما: لا تأذنيه الاول مينفعش كده.
شهد: خلاص يشهد هبقا اشوف.....يلا سلام.
بعد مرور كم شهر وقد هل شهر رمضان بطلته وجماله وروحه الخاصه.....
في الفتره ال فاتتت شهد ويحييي علاقتهم بقت قريبن جدااا من بعض، وجميله وادم كعادتهم ومتغيرش حاجه غير ان ادم تطلعه حجه قويه تخلي في سبب لبعده وهي شغل جديد وتقيل لازم يخلصه....
اما جميله فلاقت وظيفه شغل تشتغلها لحد ما تشوف هيجرا معاها اي لحد ما ادم يرجع.
في اواخر ايام رمضان والكل متجمع عند تتيانه الست ال طيبه ال جميله مثال للست العجوزه الوحيده ام الكل ال بتنور اي عمار بتخطي رجليها فيها.
تتيانه عشان عزماهم علي الفطار كانت جميله وشهد ويحيي ونقدر نقول ان لمَ شهد حكت ليها عن يحيي هي أصرت تعمل العزومه دي.
المغرب آذن والكل متجمع حوالين ال سفره.
يحييي: مكنش له لزوم بجد لده كله...تسلم أيد حضرتك بجد.
تتيانه: بالهنا والشفا ويلاا كل انت مكلتش حاجه خالص.
يحيي: اكل اي ده انا فضلي شوية وافرقع ولا انتي عايزاني ابقا فشله بقاا وكده
شهد بضحك: وماله
يحييي: لا والله
جميله: بس يشباب مش كده كل يعم لكش يبان عليك حتي.
الكل انفجر ضحك وسادت البسمه علي وشهم
بعد.الاكل تتيانه وجميله دخله يشوفلهم حل مع مصوره المواعين ال انفجرت في وشهم
اما يحيي وشهد. طان وقفين في البلكونه
يحييي: البلكونه جميله اوييي وهواها يرد الروح.
شهد: عندك حق.
يحيي بضحك:عيانكِ كأنها في الحسن آية تتلي علي قوم قوم ضلّوا، فاهتدوا
فاكره اليوم ده
شهد بضحك: فاكره طبعا هو يتنسي، لما قعدنا نرد.علي بعض بأبيات شعر ملهاش علاقه ببعض
يحيي: يستي عادي.
ساد الصمت لثواني وهنا اتكلم يحيي وياريته ما اتكلم 😂
يحيي: بيني في الحبِّ وبينك ما لا يَقْدِرُ واشٍ يُفْسِدُه. - أحمد شوقي
شهد بلا مبالاه: اي
يحيي: بحبك.
شهد: اي قلت اي
يحيي: يوه بقااا انتي هتعمليلي في طرشه، بصي ولا كاني قلت حاجه.
شهد: يعني مش هتقول قلت اي.
يحيي برخامه: لا
شهد سكتت شوية وبعدين اتكلمت بعياط: يعني مش هتقولها.
يحيي بصدم#مه: اي ده يا خرابي انتي بتعيطي لا يستي خلاص هقولها..........بحبك
شهد ضحكت بفرح: وانا كمان،
يحيي: انتي كمان اي ؟!!
شهد: انا كمان بحبك وپحبك اوييي كمان
يحيي: يخرابي ده انتي طلعتي واقعه لشوشتك
شهد ضربته علي كتفه بالراحه: بس بطل رخامه بقاا
.يحييي: بقا تضربيني انا صحيح ما انتي بقا معاكي حصانه بقا
شهد: الحب هو اجمل اكتشاف للإنسان وإلا لكان مجرّد صخرة لا شيء يحرّكها سوى التآكل اليومي. الحب هو أيضًا تآكل عندما يخلو من الإبداع المستمر. هو معنى المعنى لحياة جافّة لم تعد تحفل بارتجافاتنا الخفية امام لحظة حب مسروقة، او أمام لون وجه نكتشفه للمرّة الأولى. - واسيني الاعرج
يحيي: وما من امرأة يا ولدي تستطيع أن تحيا بغير حب، فهي إن لم تكن في حب قائم، فهي في إنتظار حب جديد، وإلى أن يأتي الحب الجديد فهي تجتر - في ساعات وحدتها - حبًا قديمًا وتستدفئ بذكراه - احمد رجب
شهد: بس اظن اني بحبك اكتفيت.
يحيي: وانا بجد انا فعلا مكنتش متخيل ان بعد ساندي ممكن احب بس تصدقي طلعي حبي ليها مش حب اما انتي فحبي ليكِ اصبح عشق.
شهد اكتفت بإبتسامه من شده خجلها.
تتيانه: شايفهم مبسوطين ازاي باين انهم بيحبه بعض.
جميله بحزن: يبختهم بس بجد ربنا يسعدهم.
تتيانه بحزن علي جميله: مالك فيكِ اي احكيلي وفضفضي
جميله بعياط: ممنوش فايده البكأ.
تتيانه: طب احكيلي طيب فضفضي علي االاقل
جميله: ماشي
سما: شهد كده غلط طلما اعترفلك بحبه وانتي كمان اعترفتي يبقا لو فضلتي تكلمي فهد تبقي خاينه.
شهد بأنفعال: انا مش خاينه والله وبعدين فهد مقليش انه بيحبني يبقا انا كده مش خاينه.
سما: لا والله انتي بتضحكي علي نفسك يبنتي ولا بتضحكي علي مين ال بتقوليه ده غلط وميصحش.
شهد بانفعال جامد: خلاص ي سما كفايه
انا ميهنيش حاجه غير اني بحب يحييي بجد وهكمل معاه
سما في سرها: ياريت تكون دي الحقيقه فعلا
بعد مرور شهر شهد قدمت البحث وخلصت وعلاقتها بفهد بدات تقل وكل مايكلمها تصده كالعاده لكن علي غير توقعها فهد مبقاش يكلمها هو كمان من بعد مشروع التخرج بتاعها وده شيء استغربته ولكنها فرحت.
بعد مرور مده ادم رجع مصر من جديد ورجع شغله وجميله المفروض هتشوفوهتعمل اي بعد رجوعه.
يحييي: انتي خاينه وزباله واستغلليه وبتاعت مصلحتك وبعلو صوته انا بكرهك
شهد بدموع: ونبي اهدأ وفهمني في اي انا مش فاهمه انت طلبت اننا نتقابل وجايبني علي ملا وشي وبتزعقلي وانا فعلا مش فاهمه لي كل ده.
طغا صوت عليهم: لا بجد فعلا مش فاهمه لي هو قالك كده.
شهد بصدم#مه: سماا!!!!!
سما: ايوه سما و لا انتي فكراني هسيبك تكملي ضحك علي الراجل الغلبان ال حبك بجد
شهد: قصدك اي ؟!!
سما: قصدي انتي فاهمها انا قلت له كل حاجه وقربت منها وبهمس: اصل مكنش ينفع اسيبه علي عما طول الفتره ال فاتت دي
شهد بزعيق ممزوج بعياط: لي حرام عليكي بجد.
هنا تدخل يحيي: لييي ؟!!!! ليه انتي مكنتيش نويه تقوليلي علي مشروع تخرجك ال عن ال عندهم أعاقه وانا اقول برده كل شويه تسأليني عن مرضي وحالتي النفسيه وانا زي الغبي اقولك ولا يمكن كمان مكنتيش هتقوليلي علي علاقتك ب دكتور الماده....آه حقك ماهو كارت تستخدميه وقت اللزوم.
شهد بعياط: ونبي افهمني واسمع انت فاهم غلط اديني فرصه اشرحلك او حتي ادافع عن نفسي.
يحييي بغضب: ششششش اخرسي انا بكرهك بجد ومن كل قلبي وسابها ومشي.
سما بصتلها وهي بتضحك بأنتصار: تستهالي وسابتها ومشيت.
شهد روحت بصعوبه وكانت منهاره جدااااا وعلي اخرها مش مصدقه ال يحييي قاله ومصدومه من خيانه صحبتها ليها.
مكنش في حد في البيت غير امها ال جت بقالها يومين من السفر.
بعد شوية من العياط شهد نامت من التعب وصحيت علي صوت مامتها ال بتصحيها
مامتها: شهد يلااا قومي عايزاكي في حاجه مهمه قومييي
شهد واتعدلت في قعدتها: خير. يا ماما في اي.
الام: في عريس متقدملك وجاي بليل وعايزاكي تجهزي نفسك عشان تقبليه
شهد: مش هقابله
الام: شهد ماينفعش ده دكتور في الجامعه عيب متصغرناش.
شهد كانت لسه هتتكلم صوت مامتها منعها: خلاص يشهد دي مجرد قعده مقولتلكيش اتجوزيه رغم انه ميتعيبش.
شهد اكتفت بهز رأسها وبس.
و جيه الليل وشهد جهزت نفسها وحاولت علي قد ما تقدر انها تمنع دموعها انها تنزل من حسرتها علي نفسها.
خبط شهد دخلت وكان زي ما اتوقعت بالضبط هو الشخص ال طلما حفا لاجل رضاها بصت بصدم#مه من ال شفته و..
خبطت شهد دخلت وكان زي ما اتوقعت بالضبط هو الشخص ال طلما حفا لاجل رضاها بصت بصدم#مه من ال شفته و فرقت عنيها عشان تتأكد انه مش حلم.
يحيي بضحك: ايوه حقيقه مش حلم ي شهديدد
شهد بصت علي يحيي وفهد وسما ال قعدين قدمها بصدم#مه منها.
سما قربت من شهد وطبعت قبله علي خدودها وحضنتها
سما: كان مقلب......انا اسفه.
شهد بصدم#مه: اي ازاي ؟!!!!.
سما: انا. هقولك.......بعد ما انتي حكتيلي علي يحييي وقولتيلي حكايته وانك بتحبيه انا كنت فاكره ان حبك لي شفقه بس نظراتك ال كانت في عيونك لمَ تيجي سيرته وكلامك عنه خلاني اتاكد انك بتحبيه بجد......جبت رقمه بطرقيتي طبعا وكلمته وقبلته وحكتله علي مشروع تخرجك وعلي موضوع دكتور الماده وكده عشان لو عرف لوحده ميحصلش مشاكل او تسيبه بعض
و في الوقت ده شهد شهقت وبصت لفهد وهو بدوره لف وشه الناحيه التانيه بإحراج ولكن يحيي مكنش منتبه لكل ده، بس سما قربت من شهد وهمست في ودانها بصوت محدش سمعه غير شهد: متخفيش مقولتلوش مين هو الدكتور.
شهد الي حد ما اطمئنت ان يحيي معرفش مين الدكتور و الصراحه كانت مستغربه من وجود فهد هنا
سما كملت: وكلمته بكل صدق وفعلا هو كان باين عليه بيحبك وتقبل الموضوع بس استغرب انك.محكتيش له ولكن انا قولتله ان الموضوع صعب عليكي انك تقوليله عشان هيبقا في حساسيه شديده في الكلام وطلبت منه ان الموضوع يفضل سر بينا، وبس كده وآه نسيت وقولت له ان مشروع تخرجك ان الشخص ال استعنتي ب قصه حياته كانت تلين الطفله ال عندها بُهاق وانا فعلا فرحت انك سمعتي كلامي ورحتي استاذنتيها وهي وافقت بكده...سما بضحك:.و عشان ابرأ نفسي المقلب ده صاحب الفكره كان يحييي...كان عايز يقيس مقدار حبك لي.
شهد ب لماضه: لا والله.
يحيي بإحراج: معلش بقا المسامح كريم......بحبك ي شهديدد
هنا فهد اتدخل وبجديه: احنا جاين وطلبين ايدك ل ال الواد يحيي ابني واخويا وصحبي يحيي ضربه علي رجله.
فهد: احم احم وابن خالتي.
جميله بضحك: طيب يجماعه لمَ ماما تخلص صلاه وتيجي ابقا اطلبه ايد البنيه.
سما: آه صح بصه انا هقوم اشوفها اتاخرت لي.
جميله : آه ماشي وانا اما اروح اصب عصير الفراوله
فهد: خديني معاكي ي جميله وبعدين هو انا مش طالب منجا من ايديكي راحت فين.
جميله بضحك : موجوده تعالا معايا نجيبها.
و الكل خرج متبقاش غير شهد ويحيي.
يحيي: مش زعلانه صح ؟!
شهد بأنفعال من شده فرحتها: ازعل اي لا مش زعلانه خالص، كويس انك عرفت وجيت بسرعه انا كان هيجرالي حاجه لو مكنتش شوفتك او انك سمحتني.
.يحيي: ما هو الصراحه مردتش اعذبك اكتر من كده وزي الاهبل جيت بليل في ساعتها مقدرتش علي بُعدك ي شهديدد
شهد: ولا انا والله.
يحييي بضحك: اول مره يعني متهزقنيش علي دلع شهديدد ده.
شهد بخجل: لا ماهو انت بس الوحيد ال بتدلعني بيه، يبقا انا هبقا مبسوطه بكده.
يحيي: طيب.
شهد بدندفاع ومره واحده وبدون حسبان للكلام ال بتقوله: ها بقا كتب الكتاب هيبقا امتا بكرا كويس لا لا خليه بعد بكرا اهو عشان الحق اجيب فستان.
يحيي بضحك: كتب كتاب مره واحده.
شهد: آه.
يحييي: لا والله.
شهد بهزار: آه وخد في علمك انا عرساني كتير اوييي يعني لو سبتني مش هغلب،انت الخسران....و بضحك يبني ده عمر الشريف ساب البلد وهج عشان انا رفضته.
يحييي بضحك جامد: آه يولا يزعيم.
شهد قربت منه وبتمثيل انها زعلانه: ها بقا هنكتب الكتاب امتا بجد.
يحيي: الجمعه الجاي اشطا.
شهد: انهارده السبت ....اي !!!! هستنا اسبوع بحاله.
يحيي بضحك: لا اسبوع إلا يوم حضرتك.
شهد بنرفزه: يحيي متهزرش ده بجد.
يحيي: خلاص هبقا اشوف الموضوع ده مع مامتك اشطا.
شهد: اشطا.
يحييي: طب نتكلم جد
شهد: نتكلم جد.
يحيي: هتستحمليني يشهد.
شهد بإستغراب: اي هستحملك دي هو انت فيك حاجه تعيب .
يحيي: متستعبتطيش انتي فاهمه قصدي..
شهد: هرد عليك لاول واخر مره وبعد كده متسألش ولا حتي تلمح بالموضوع ده.
يحيي: ماشي.
شهد: اولا لازم تعرف ان الجواز اساسه شراكه، شراكه في كل حاجه في الزعل قبل الفرح، في الهم قبل الفرج، في كل حاجه...طلما كل واحد اختار البني آدم ال هيكمل بقيت حياته معاه يبقا لي نخبي عن بعض لي منشلش هم بعض نلج لبعض بعد ربنا كنوع من الاطمئنان إن في سند ايد ممدود ليك في اي وقت...صاحب واخ وابن واب وبتأنيث لكل ال فات ده، يبقا ازاي بعد كل ال بقولهولك ده ممكن يبقا عندك ذره شك اني مش هستحملك.
( سأظل سندك مهما مررت من متاعب، فيداي ممدوده إليك، وقلبي سيظل بحبك مُتيم ❤)
في المطبخ عند جميله وفهد
جميله: انت كنت بتحبها مش كده ؟!
فهد: لا طبعا يبنتي حب اي وكلام فارغ اي، انا كنت بلعب وخلاص.
جميله بصتله بجديه: بجد.
فهد بنفاذ صبر: آه كنت بحبها وجدااا كمان،بس حطي نفسك مكاني ابن خالتك يجي ويعترفلك انه بيحب واحده طالبه عندي في الكليه قالي اسمها ودورت طلعت هي وهما الاتنين بيحبه بعض و بعدين انا مصدقت انه قدر ينسا ساندي بشهد وحب شهد يمكن اكتر من ساندي او هو اصلا طلع حبه لساندي كان مجرد وهم ، وبعدين اختك كانت منفضالي اصلا، فعادي بقا.
شكرا بجد
شهد ال قالت كده.
فهد بصلها وبضحك: انتي فاكره نفسك امله يبنتي ماهو في بدالك الف مش هدوخ يعني وبعدين هنروح بعيد لي ما عندنا قمر اهو لسه موجود وبص لجميله.
شهد بضحك: محجوزه.
فهد بغضب مضحك مُصتنع: يوه هو كل ما افكر ارتبط بواحده تطلع مرتبطه.....هتيلي يبنتي العصير.
فهد لاقا كوبايه عصير فرواله جيه يشربها
فهد: اي ده !!!!
جميله: اي عصير فراوله.
فهد: مين ال عمله.
جميله: شهد كانت عملاها من كام يوم كده.
فهد: يساتر اي ده لا ده انا نفدت بجلدي منك ال يكون في عون الواد ال غلبان ال جوا ده.....هاتي بنتي عصير المانجا يتري علي عصير اختك.
جميله ادته الكوبايه ولسه بيشرب كان هيتف ال في بوقه لكنه بلعه
فهد: مين ال عامل ال بتاع ده.
جميله بإحراج: انا ال عملته
فهد: لا ده الحمدلله نفدت بجلدي منكوا الله يكون بقا في عون اجوازتكوا.
جميله وشهد ببرود: ماشي.
تمت الليله علي خير وقرأه الفاتحه وحدده معاد كتب الكتاب ال الجمعه زي ما يحيي قال
و الفرح لسه محددوش معاده.
جميله رحت الشركه بس مش شغل لا المره دي هب بتلم حاجاتها ورقها عشان خلاص عقد شركه الترجمه ال هي شغاله فيها خلص مع شركه ادم رغم ان هو كان دايم لمده 3 علي الاقل، بس نقدر نقول ان في حد فسخه.
جميله خبطت ودخلت ومصدقتش نفسها لمَ شافت ادم قدمها .
جميله بحزن: ادم ازيك عامل اي
ادم انتبه ليها: مين ؟
جميله: انا جميله ي ادم
ادم ببرود: خير ي استاذه جميله.
جميله بحزن: انت بتعملني بجفاء كده لي.
ادم ببرود.يشل: والله انا مافيش بيني وبينك حاجه غير شغل وبس و اظن ان الشغل ال بينا وبين شركتكم خلص فخلاص اتفصلي لمي حاجتك وامشي.
جميله بعياط: انت كداب.
ادم بصدم#مه: كداب !!!!!
جميله: ايوه كداب، بتكدب علي وعلي نفسك وعلي قلبك كمان صح ولا انا غلطانه.
ادم مردش
جميله: ارفع رأسك فوق لي بصص لتحت، مش يمكن عشان انا عندي حق مثلا.
ادم بهدوء عكس مكان من شويه: انتي عايزه اي بالضبط ي جميله.
جميله: عايزه افهم انت لي عملت فيا كده......لي !!!!!!
ادم: عشان البعد كان اسلم حل.
جميله: قصدك الهروب.
ادم: متفرقش.
جميله: لا تفرق.
ادم بإستغراب: وده لي ؟!!!
جميله بتهتته: عشان هروبك ده مخلنيش اكرهك ده بالعكس خلاني......( تهتته)خلاني احبك
ادم بصدم#مه: اي !
ادم: عشان البعد كان اسلم حل.
جميله: قصدك الهروب.
اادم: متفرقش.
جميله: لا تفرق.
ادم بإستغراب: وده لي ؟!!!
جميله بتهتته: عشان هروبك ده مخلنيش اكرهك ده بالعكس خلاني......( تهتته)خلاني احبك
ادم بصدم#مه: اي !!!!!
جميله: زي ما سمعت،
ادم: بطلي هبل يجميله، احنا كنا مجرد اصدقاء في الشغل وصداقتنا خلصت بأنتهاء شغلنا مع بعض.
جميله بحزن: يعني ده آخر كلام عندك.
ادم بجمود: آه.
جميله: ماشي يادم بس خليك فاكر ان كل ده اوهام في دماغك انت ولا معيوب ولا فيك حاجه تخليك متتحبش انت متميز فعلا بكل ما تحمله الكلمه بس انت ال مصر انك تبعد وتنعزل داخل قوعتك ال هتخنقك بسبب استسلامك، وساعتها ولا هتلاقي منجد ينجد ولا هتلاقيني انا كمان......سلام.
و خرجت وهي حالفه قسم انها مش هتسلم وحتي لو محباش ف لازم يعرف انه من حقه يحب ويتحب......بس كله بوقته.
شهد: لا مش حلو لا مش هأخده شكرا.
البنت ببرود: انتي حره، انتي ال خسرانه.
شهد بعصبيه: نعم وانتي مالك انتي ال جيبه مش عجباني مش هأخدها.
البنت ببرود: اوك.؛ هتعوزي حاجه تاني مني ولا خلاص هتمشي.
شهد ببرود زيها: هو انا كنت عوزت منك اولاني لمَ اعوز تاني وبعدين لا مش ماشيه قعدالك.
البنت: طيب...... ومشيت.
جميله روحت وخلاص تعبت وجابت اخرها من كل حاجه، لسه كانت بتفتح الباب كأن في فكره جتلاها، فكره غيرت مسار كل حاجه في تفكيرها راحت علي شركتها القديمه وبدون سابق انذار قدمت استقالتها وكأنها بتنتقم من نفسها في اي حاجه تنجحها او تنسيها ادم...عكس تمام ال المفروض تكونه.
لا ماينفعش تقيسيه اخاف علي الفستان ليفرقع.
(كانت بنت ال شغاله في المحل ال بجحت مع شهد)
البنت التانيه: بس انا بقولك عايزه اجربه، اي ال يمنع بقا ؟!
البنت البجحه: بصتلها من فوق لتحت وردت: حضرتك انتي مليانه اوييي وتخينه انا اخاف ال فستنان ميخشش فيكِ لا هو لأكيد انه مش هيخش ف بصي حضرتك.فوق في مقاس للاحجام ال زي حضرتك بتبدأ من 3xL فيما فوقةو بضحك: واكيد حضرتك هتلاقي حاجه فيهم علي مقاسك بس ممكن اكبر مقاس فيهم يبقا ماسك شويه قالتها بضحك.
لدرجه ان البنت احرجت منها وكانت سايباه وخارجه.
و لكن شهد وقفتها بأيديها وقالت لها: اي هتمشي ؟! لي ؟!!!!! هي كسرتك بكلامها ولاحاجه جرحتك.
البنت عينيها اتملت دموع وبصت في الأرض
بس شهد مسكت وشها ورفعته: ارفعي وشك لفوق، انتي ولا كلامها هزك حتي بشعره، اوعي تدي فرصه لل زي دي انهم يحاوله يخلونا مزحه او تسلي يتسله بيها وقت فراغهم وزهقهم، انتي جميله بكل حالاتك و قالت بلطف وهي بتلمس علي وشها بحنان: وبروحك اجمل.
شهد التفتت للبنت وعينيها كل شرار: أما انتي فانتي زودتيها اويييي وقربت منها عشان تضربها فالبنت انكمشت في بعضها ؛ وكانت لسه هتضربها علي وشها لاقت ايد البنت المليان بتمسكها وقالت : العفو عند المقدره.
شهد بصتلها بأستفهام فالبنت كملت: يعني انتي تقدري تضربيها دلوقتي وكمان تعملي فيها بلاغ او حتي ابسط حاجه انك تقولي لمديرها يرفضها ولكنك هتختاري العفو
شهد بحزن: بس ده حقك.
البنت بجمال: العفو عند المقدره، وها انا قد عفوت لأجل الله ليس لأجل المُخطىء
شهد مكنتش مصدقه ان فعلا في ناس طيبه للحد ده، ناس بتعفو و. تسامح وتعدي مش ضعف منهم ولكن ليقنهم بأن العادل الحق يرى ويتابع وهو علي كل شياء شهيد مطلع.
عد شهرين وفاضل علي فرح شهد اسبوع شهد ويحيي كانوا ملبخين في تجهيزات الفرح أما جميله فكانت بتلهي نفسها مع شهد عشان متفكرش في ادم، وادم بدوره كان بيلهي نفسه في الشغل عشان ينساها.
شهد لاحظت تغير جميله الملحوظ في الفتره الأخيره حاولت تخليها تتكلم ولكن جميله كانت بترفض مش عايزه تشيلها همها فرحها قرب ولازم تفرح. ولكن شهد أصرت انها تعرف اي ال حصل راحت لبئر اسرارهم هما الأتنين تتيانه ؛ تتيانه كانت رافضه انها تحكي ولكن بأصرار شهد وتهديدها انها هتلغي الفرح لو معرفتش في اي، تتيانه مكنش عندها حل تاني حكت لشهد علي حوار جميله كله !!!!.
شهد: بتحبك والله عظيم بتحبك بجد، ده من ساعه ما انت سافرت وحالتها متدمره وكمان لمَ رجعت شغلها القديم علطول راحت قدمت استقالتها وحاليا عماله تلهي نفسها معايا عشان تنساك.
ادم رد برد واحد استفز شهد: بجد ؟!!!
شهد بنرفزه بسيطه: آه بجد، وحرام عليك دي بتحبك بجد وانت عمال مش متاكد من كده، اسأل قلبك وهو يرد
ادم مردش
شهد: بإختصار انا جبت رقمك وقابلتك كل ده من ورا جميله عشان اقولك ال انا قلته ده ونصيحتي ليك لو بتحبها بجد متخسرهاش باوهام ملهاش وجود من الأساس، والدليل علي ده اني فرحي بعد اسبوع علي شخص متميز جدااا وانا بحبه اويييي ومش شايفه فيه اي عيب.
ادم بعدم فهم: متميز ازاي مش فاهم؟!!!
شهد: عنده اعاقه مزمنه
في رجله ومع ذلك انا شايفاه متميز ومفوش حاجه لان دي الحقيقه اصلاا.
ادم رد بأستفزاز: طيب.
شهد بصتله بغيظ وقامت مشيت.
بعد يومين
جميله كانت نايمه ولكنها صحيت علي رنه تليفونها ردت بدون متعرف مين
جميله بصوت نعسان بسبب النوم: الو.
كان آدم ال بيتصل
آدم: اي ده انتي نايمه ؟!
جميله: ايوه نايمه مين معايا.
آدم بضحك: يعني كمان مش عارفه تميزي صوتي طيب يستي ماشي يجميلتي.
جميله قامت مفزوعه: آدم !!!!!!
آدم بضحك: ايوه انا
جميله كانت هترد بانه وحشاها ولكن تملكت نفسها: نعم حضرتك عايزني في حاجه تخص الشغل.
آدم لاحظ ان طريقه كلامها عشان هي زعلانه منه: لا مش عايزك في حاجه بخصوص الشغل.
جميله بأستفهام: أمال عايزني في اي ؟!!!
ادم بضحك: هو انتي ناسيه اني ليا عندك طلب عشان رسمتلك قبل كده
جميله ساعتها افتكرت فعلا المره ال رسم فيها وال كان المفروض هي تنفذله طلب مقابل الرسمه ولكنه سافر وحصل ال حصل..آدم تابع كلامه: اهو انا بقا عايز طلبي يتنفذ بقااااا.
جميله: نعمممم؟ !!!!! وانا اي بقا المطلوب مني.
ادم: لمَ نتقابل هتعرفي هبعتلك مسدج بالمكان ال هنتقابل فيه....باي.
.جيه تاني يوم وفعلا جميله راحت المكان ال آدم قال عليه، لاقته جايه بالعربيه مع السواق.
آدم طلب من السواق انه يروح ونده علي جميله.و جميله بدورها كانت متوتره جداااا منه
آدم بهزار: جميله ازيك عامله ايه.
جميله،: انا تمام الحمدلله، انت اي اخبارك.
آدم: انا تمام الحمدلله اكيد لكن نقصاني حاجه كده في حياتي ادعيلي انها تكمل.
جميله مفهتش قصده ولكنها ردت: يارب يكمل ال انت عايزه علي خير.
آدم: يارب، بقولك بتعرفي تسوقي.
جميله بإستفهام: آه بعرف اشمعنا ؟!!
آدم : اصله هو ده الطلب.
جميله: مش فاهمه.
آدم: هتفهمي بعدين اركبي وروحي علي المكان ال هقولك عليه.
جميله بنفاذ للصبر: طيب.
و ركبت فعلا وساقت وراحت علي المكان المطلوب......
يحيي: فعلا بنت جدعه اوييييي، وكويس ال هي عملته ده.
شهد: كويس اي بس. ي يحييي دي اتنزلت عن حقها كده بانت ضعيفه قدام البنت الوقحه دي .
يحيي: لا يشهد انتي كده فاهمه غلط، هي كده مش ضعيفه ولا حاجه هي بس قررت تأخد حقها بس بطريقه تانيه طريقه عفيفه وجميله وهي العفو عند المقدره....قررت انها تترك حساب البنت لرب السماء ينتقم من كل جارح ظالم مستبد صدقيني ده مش ضعف ده علاقه جميله كده بتنشأ بين العبد وربه يبقا الغبد واثق في ربه أشد الثقه انه مش هيخذله، بيرمي كل حموله ومشاكله في ساجده في آخر ليل علي سجاده الصلاه بدموع مليان صدق ويقين ان الجبر جاي جاي......فهمتي بقا يحبيتي لي العفو كان عندها اهون.
شهد بصتله بأعجاب ب كلامه: الله فعلاا ؛ قد.اي جميل اتك ترمي حمولك علي الله وتسلم امرك ليه مهما كان تافه الامر او بسيط.
" فجميل التوكل علي الوكيل السامع لشكوانا الجابر لجروحنا، الغافر لذنوبنا " ❤
جميله : ادينا وصلت للمكان ال انت قلت عليه ؛ ها بقا ؟!
آدم: انزلي.
جميله: افندم ؟!!
ادم: زي ماسمعتي ويلااا تعالي اركبي مكاني (المكان ال جنب السواق)
جميله نزلت وعلي ما جت تركب مكانه كان ادم راح ركب مكانها من جوا وقعد مكان السواق.
جميله بعد ما ركبت: اي ده بقاا؟!!
آدم: اي هسوق.
جميله بفزع: نعممممم ؟!!!!!، افندم وده ازاي بقااا.
آدم: زي الناس هو ده طلبي.
جميله: ال هو اي ازاي بقااا؟!!!!
آدم: اي انا عايز اجرب اسوق اكيد هيبقا احساس حلو، وبعدين مش انتي ال قلتي لي قبل كده لو جتلك فرصه عشان تجنن اوعااا تتسيبها واتجننن.
.جميله: انا قلت كده.
آدم: اه قلتي.، وبعدين متخفيش انا اصريت انك تجبينا هنا عشان انا حافظ المكان ده عن ظهر قلب وعشان شبه مقطوع مافيش عربيات بتمشي فيه.
جميله بخوف: ونبي بطل جنان وبلاش.
آدم بيدور العربيه و. بتحدي: لا هتجنن.
و فعلا هو اتجنن مشي بالعربيه وكان حريف سواقه جميله كانت شايفه كده، كانت حاسه بيه وهو بيسوق بكل جوارحه وفعلا عايش اللحظه حابب التجربه ومندفع بحماس بلا قيود هي مش هتنكر لقد وقعت في حبه بكل جوارها.
آدم فأجاه بانه زاد بنزين جامد والعربيه شبه هطير جميله اتخضت وجت تلحق الموقف كان آدم بدأ انه يميل بالعربيه يمين فشمال بسرعه رهيبه هنا جميله اترعبت فعلا وبلا سابق انذار شدت فرامل الأيد العربيه كانت هتتقلب للجنب من أثر الوقوف ولكن حصل خير.
جميله برعب: آدم كفايه.
آدم بضيق من الحصل: انا مش عيل عشان تعملي معايا كده، انا قلت تلحقيني لو في حاجه هااا بقا هو كان في حاجه ؟!!!
جميله بتوتر واضطر تكدب: آه في سور قدمنا ولو مكنتش وقفت كنا خبطنا فيه.
آدم: المنطقه دي مافيهاش سور بس ماشي هعديها بمزاجي....اتفضلي تعالي مكاني.
جميله نزلت وحمدت ربنا انها عدت علي خير
روحته وبعدين روحت هي.
طلعت وهي مصدوم وفرحانه وزعلانه ومتلخبطه ومتوتره وجواها مشاعر كتير اويييي مختلطه ببعض.
و كانت بتغني بدندنه لاقت شهد في وشها لما دخلت.
شهد: الله الله ده من امتا ي عندليب الروقان ده كله، يبخته مين كان السبب.
جميله جريت عليها بحماس طفولي: اسكتي اسكتي ده انتي فاتك حته يوم انما اي عجب.
شهد وبدلتها نفس الحماس: ها اي اي ها ؟!!! اي. الحصل.
جميله حكت لشهد علي الحصلها من تحت جنان ادم.
شهد بضحك: يخربيت جنانك يجدع انا مشفتش كده في حياتي خالص.
جميله: عندك حق، بس تصدقي الغريبه اني لمَ وصلته قبل ماينزل عتبني انه ازاي مقولش انك اتجوزتي وفرحك بعد اسبوع..... بس هو صحيح عرف منين.
شهد اتوترت: عادي يجميله ممكن تكوني قلتي له وانتي مش واخده بالك ولا حاجه.
جميله: يمكن وجت تسبها عشان تقوم
شهد: وعزمتيه بقا ولا ؟!
جميله هزت رأسها بانه لا.
شهد: انتي غبيه يجميله يعني الراجل يعتبك انه مقولتلوش علي كتب الكتاب تقومي زي الغبيه تنسي تعزميه علي الفرح....اتفضلي روحي اعزميه.
جميله: نعم لا طبعااا مش هقول انا مش تحت امره وقت مايقرب يقرب وقت مايحب يبعد يبعد.
شهد فرحت ان جميله حاولت تطلع جزء من المدفون جواها.
شهد: ملكيش فيه انا العزماه قوليلي كده.
جميله بضيق: طب ما تقوليله انتي يختي.
شهد: جميله خلصنا هتقوليلي اشطا.
جميله زفرت ببوقها ودخلت اوضتها غيرت هدومها واتوضت وصلت وبعدين قعدت مسكت فونها عشان تكلم آدم ولكن الومفأجاه هو كان سبقها وباعت هو.
و حوارهم كان كالاتي:
آدم: جميله.....ي جميله......جميلتي....اخلصي ردي.
جميله: نعم.
آدم بعت صور ليها: ها نقي طقم فيهم احضر بيه فرح شهد.
جميله: لا والله.
آدم: آه وانتي مالك.انتي
جميله: آرا ان محدش عزمك اصلااا.
آدم: لا اتعذمت و اخلصي نقي معايا بدله فيهم البسها يوم الفرح.
جميله: هو انت عارف اشكال البدل .
آدم: آه عارفها
جميله استغربت بس استنتجت ان في حد ياعده في ده.
جميله نقت له بدله من البدل وقفله مع بعض ونامه.
جيه يوم فرح شهد ويحييي.
كأي يوم تقليدي وروتين الاحداث فيه ( وبما اني مبفهمش في جو الافراح والمناسبات فنعدي الليله علي خير بقا )
كله حضر الفرح ومن ضمنهم ادم ومعاذ ولمى اخت ادم شهد أصرت انهم يجوا.
الفرح كان جمبل بكل تفاصيله ولكن حصلت حاجه غيرت كل ده في عيون ناس.
شهد ويحيي كان بيرقصه سلو
و بعدين بدأ كل المرتبطين او ال عايزين يرقصوا يقموا يرقصه هما كمان معاذ اخد لمى وراحه رقصه وجميله كانت قاعده متابعه الموقف.
و ادم قاعد جنبها، ووسط متبعتها ليهم جيه عليها حد طالب انه يرقص معاها جميله بصت لآدم وكانت هترفض بس قررت توافق عشان تغيظ آدم وادم فعلا كان متابع كلامهم وكان هيتق من الغيظ حط، جميله جت تقم
جميله: عن اذنك بقا ي آدم هروح ارقص سلو وجايه.
آدم قام من مكان وتحسس التربيزه ووصل لايديها مسكها
آدم: بس هترقصي معاه ازاي وانتي المفروض تكوني بترقصي معايا.
جميله: مش فاهمه.
آدم وهو بيشدها معاه علي الستيج وهي وقفته في مكان يرقصه فيه ورقصه وقبل ما الاغنيه تخلص ويخلصه رقص آدم بمفأجاه وبدون سابق انذار
بحبك
جميله بصدم#مه: آي !!!!!
آدم: بحبك يجميلتي
و طبع قبله علي ايديها ونده علي معاذ يوصله للتربيزه.
كل ده وجميله وقافه مزهوله من ال بيحصل
بعد شويه والفرح خلاص قرب يخلص وآدم وجميله مختلتوش ببعض بعد اعترف آدم رحبه ليها..
معاذ قرب من ودن آدم وهمس فيها: انت قلت للبنت اي
آدم: بت مين؟! وقلت اي ؟؟
معاذ بغمز: جميله يجدع.
آدم: مالها.
معاذ: من ساعه ما رقصته مع بعض وهي مبتسمه جامد وفرحانه وخلاص وشها هيفرقع من كتر السعاده.
آدم: طب وانت مالك انت واحده وفرحانه بأختها اي اليمنع..
معاذ: علي زيزو برده طيب انت حر يعم...و يلاا الفرح هيخلص يلاا نمشي.
آدم: اصبر عشان هنوصل جميله معانا.
معاذ: طيب.
خلص الفرح ومامه جميله. شهد روحت مع واحده صحبتها في عربيتها اما جميله فكانت مع آدم
وصلها عند البيت و قبل متنزل همسله ب: صحيح مقولتليش اي رأيك مش بعرف ارقص سلو برده.
جميله خدودها احمرت من تذكرها للموقفو اعتراف ادم بحبه ليها.
جميله: طب انا هطلع بقا تصبحه علي خير.
لمي ومعاذ بصوت واحد: وانتي من اهله.
جميله طلعت فرحانه ومبسوطه ولكنها اول ما فتحت باب الشقه وشافت شكل مامتها المتعصب عرفت ان ال كانت منتظراه اهو شكله هيحصل بس متوقعتش انه هيحصل بالسرعه دي
جميله: السلام عليكم.
مامتها: رجعتي ازاي ؟!!
جميله: طب ردي السلام طيب.
مامتها بأنفعال جامد: كنتي فين يجميله وبعصبيه: ردي
جميله بتوتر: كنت مع آدم، هو ال وصلني مع اخته وصاحبه.
مامتها: الشاب الكفيف مش كده.
جميله: آه.
مامتها: جميله هسألك سؤال وتردي بصراحه.
جميله هزت رأسها بمعني موافقه.
مامتها: هو ده الشاب ال انتي قلتيلي عليه انك معجبه بيه.
جميله بخوف: ايوه.
مامتها زعقت وبعزم ما فيها: انتي مجنونه، بتحبي واحد اعمى
جميله: وهو ماله الأعمى يماما بقا؟!!!
مامتها: لا والله مش عارفه ماله..
جميله: عادي انا راضيه وبحبه وعايزه اتجوزه.
مامتها بعصبيه: نعم ؟!!!!!!!
جميله: اي يماما وفيها اي ما شهد اتجوزت يحيي رغم انه عنده تعب مزمن في رجله رغم ان ده شيء ميعبوش.
مامتها بعصبيه: اولا اختك خبت علي لحد ما كتبه الكتاب و لو كنت أعرف مكنتش وافقت اصلاااا، ثانيا: تفرق يا هانم لمَ يكون اغمى وبيشوف ومش هيقدر يشوف وبين مايمون بيشوف لكن تعبان في جسمه.....يينتي ده عاجز مش هيقدر يصرف عليك يجنيه حتي.
جميله بعياط: لا يقدر ادم موهوب جدااا وعند مميزات كتير اويييي وباباه غني وعندوا شركات كتير...ي ماما حرام عليك لي كده.
مامتها: عشان انا مبجوزش بنتي لوحد معيوب ذنبك اي يعني تتمرمتي وتأخديه عاجز ويبقا عاله عليكي....يبنتي انا امك وبحبك ونفسي اكمئن عليك مع حد يحط جوا عنيه مش ختي عنيا مش موجوده
جميله وبتحدي: انا بحب ادم ومش هتجوز غيره عارفه لي عشان هو مافهوش حاجه تعيب.....يكفي انه راجل وطيب و جدع وفي كل ما هو يتحب.
مامتها اتكلمت وبتحدي اكبر لجميله: ولو اخر راجل علي الكوكب مش هتتجوزيه...انا مش هبيع بنتي بالرخيص هو.
جميله كانت لسه هترد.لكن صوت مامتها منعها: خلاص خلص الكلام علي اوضتك والموضوع ده منهي وإياكِ تفكري فيه بأي شكل تاني.
بعد فتره......
ادم وجميله علاقتهم الي حد ما بقت عدله و شهد ويحييي حياتهم سعيده ومستقره.
جميله رضيت تفضل مع آدم مش ضعف منها لكنه اعترف لها بحبه. وانه قرر يبعد عشان ميحسش انه ضعيف وعاجز قدمها لكن كويس انه عرف قيمها قبل فوات الاوآن.
بعد مرور شهرين وبعد ما العلاقات بقت جميله بين الكل حصل شيء علي غير توقع.
جميله صحيت من النوم علي أثر وصول رساله من ادم.
فتحتها وكانت مصدوم من ال فيها
آدم: جميله انا اسف بس كل شيء قسمه ونصيب انا مضطر أبعد بس كل ال عايزاك تتأكدي منه اني بحبك !
فتحتها وكانت مصدوم من ال فيها
آدم: جميله انا اسف بس كل شيء قسمه ونصيب انا مضطر أبعد بس كل ال عايزاك تتأكدي منه اني بحبك !
جميله اتفجأت من الرساله رنت عليه كتير لكن تليفونه كان مغلق...قامت لبست وقررت انها تروح تقبله وتشوف ماله لبست وخرجت ولكنها قبلت مامتها في وشها.
مامتها بشك: راحه فين يجميله ؟!
جميله: خارجه عندي مشوار مهم لازم اعمله.
مامتها: مشوار اي ؟!
جميله: هقولك بعدين بس سبيني اروح الاول.
مامتها: راحه تقبليه مش كده ؟
جميله: هو مين ده؟!!
مامتها: الشاب الكفيف
جميله مردتش
مامتها بزعيق: صح؟!!!!!
جميله: ايوه.
مامتها ببرود: هو مش كان بعتلك وقالك ان كل شيء قسمه ونصيب وسابك رجع له تاني ليي؟!!
جميله اتصدمت من الكلام: اي ده يعني انتي السبب انه يبعد صح ؟!!!!
مامتها ببرود: ايوه انا السبب.
جميله: لي؟!!!!!!!!
مامتها: انا قولتلك اسبابي قبل كده بس انتي ال طنشتيني وكملتي فكان لازم اوقفك عند حدك بقااا.
جميله: وده لي ان شاء الله.
مامتها: عشان انتي بنتي واغلي ما عندي.
جميله وربعت ايديها قدام وشها : والله وده من امتا بقااااا، بنتك ازاي بقااا وانتي متغربه بعيد عننا واغلي ما عندك ههه كدب شغلك هو اغلي شيء عندك.
مامتها وبلعت ريقها بصعوبه من أثر كلام جميله عليها: الشغل ملوش دعوه بحبي ليكي انتي واختك صدقيني.
جميله: نفرض اني صدقتك لي رافضه ومصّره تقفي قدام رغبتي.
مامتها: عشان مش هتعرفي قيمه كلامي ده إلا لمَ تدبسي وتتجوزيه.
جميله وبتحدي: كل واحد بيشيل شيلته.
مامتها اكتفت بأنها سكتت وجميله نزلت راحت لآدم..
جميله بزعيق: اتخلت عني حتي قبل اول مطب بينا ليي؟!!!! فهمني، ماما قالتلك اي خلاك تبعد.؟!!
آدم: خلاص يجميله مننوش عازه الكلام ده كل شيء قسمه و. نصيب..
جميله كانت هترد لكن قطع صوتها خبط باب الصالون ودخول لمى بالعصير.
لمي سلمت علي جميله: والله جدعه انك جبتي العنوان من معاذ وجيتي
جميله اكتفت بإبتسامه ومردتش.
لمى: هتيجي خطوبتي تمام انتي مش محتاجه عزومه اصلا
جميله بصتلها بأنتباه لمي تابعت كلامها بضحك: ايوه خطوبتي انا ومعاذ عقبالك.
جميله بصت لآدم بحزن وقالت بحزن: يارب.
آدم كان منتبه لكل ده في صمت تام وكان متيقن من رد فعل جميله.
لمى لحظت كل ده وقررت انها تشوف حل مع معاذ عشان خاطر آدم وجميله...عشان باين اوييي انهم بيحبوا بعض.
جميله اول ماروحت ال توقعته كان صح كانت مامتها في استقابلها.
مامتها: ها اي وافق انه يرجعلك ولا باعك خلاص.
جميله مكنتش حمل اي مناهده او خناق سابتها بكل هدوء ودخلت لمت شويه هدوم ليها وخرجت كانت راحه ناحيه باب الشقه عشان تخرج لكن صوت مامتها منعها: علي فين يجميله واي الشنطه دي ؟!.
جميله بكل هدوء: هقعد كام يوم عند تتيانه اغير جو وهي تعبانه فهساعدها برده.
مامتها: طب وانا..
جميله: اظن انك اتأخرتي علي شغلك جامد ي حضره الدكتورة.
قالت كده وبعدين سابتها ومشيت وسط زهول من امها.
بس كده ادم ناوي يخسرها بجد ماينفعش ال هو عمله ده ، جميله مش هتستحمل.
كان ده كلام لمي لمعاذ.
معاذ: بصي اعترف ان ادم بالبيعمله ده هيخسرها بس انتي مش شايفه انه كفايه لحد كده يمكن ربنا بيدينا اشاره عشان ميكملوش.
لمي بنرفزه: يوه بقااااا ي معاذ، انتي خايف اويييي كده لي، وبعدين هما خلاص حبه بعض وهنبقا ظالمين اويييي لو بعدنهم عن بعض.
معاذ بتنهد: احنا كنا غلطانين من الاول اننا جمعناهم وحاولنا نقربهم من بعض.
لمى: لا القدر هو ال جمعهم مش احنا وبعدين خلاص ال حصل حصل المهم حاول تتكلم مع آدم بقا.
معاذ بحزن يرويه خوف من الجاي: طيب.
معاذ: يا آدم مينفعش كل شويه تعشمها بيك وبعدين وقت ماتحس انك خلاص ممكن تكمل معاها بجد تقوم تسبها.....سؤال ورد عليا بصراحه.....انت بتحبها بجد وحاسس ان مشاعرك ليها صادقه و لا مجرد أعجاب وهيروح لحاله.
آدم: بحبها بجد وهي دي المشكله.
معاذ بإستفهام: مش فاهم!!
آدم: جميله فاكره اني بعمل كل ده عشان اني حاسس بالعجز متعرفش السبب ألأساسي للبعدي.
معاذ سكت شويه وبعدين كأنه افتكر حاجه
و قال: آدم اوعااااا يكون قصدك ال في بالي.
آدم هز رأسه بمعني انه آه
معاذ بزعيق: انت اهبل !!!!!، انت لي مش قادر تنسا وتعيش حياتك معاها بقاااا.
آدم: خايف....خايف يحصل حاجه تخليني اخسرها او يحصل لها زي ال حصل للحبتهم قبلها.
معاذ: انت قولت لها ولا لسه.
آدم: لا مقولتهاش و اقولها لي ؟!!!
معاذ: لازم تقولها ومتخبيش عشان تبقا علي نور معاها.
آدم: ماشي.
معاذ بتأكيد لكلامه: هتقولها وهترجع لها تمام.
آدم: تمام.
بعد يومين جميله كانت قاعده مع تتيانه في البلكونه شويه وبيتكلمه.
تتيانه: انتي هتفضلي كده علطول....جميله يحببتي لازم تشوفي حياتك بقااا انتي حاولتي معاه بدل المره كذا مره ووجهتي معاه كتير بس خلاص مبقاش ينفع.
جميله بصتلها بحزن: بعد اي بقاااا بعد ما حبيته.
تتيانه: صحيح الحب مش بختيارنا اوييي بس صدقيني مع الوقت هتنسي
جميله بحزن وعيون مليانه دموع: يمكن.
في الوقت ده الباب خبط وتتيانه قامت تفتح جميله كانت قاعده سرحانه في الموبيل فجأه لاقت صوت لمى
لمي: انتي لسه ملبستيش.
جميله بصتلها بذهول مردتش.
لمى راحت شدت جميله من ايديها : قومي يلا هنتأخر علي خطوبتي اتفضلي.
جميله فضلت متنحه اكتر وبصت بذهول لتتيانه.
لمى: لا ماهو انا مش هتعتع من هنا إلا ورجلك علي رجلي صحيح انا العروسه بس برده مش همشي من غيرك....يلااا يجميله اخلصي قومي ألبسي.
هنا تتيانه ادخلت وخدت جميله من أيديها ودخلت الاوضه وفضلت يجي ربع ساعه عشان تقنع جميله انها تروح وجميله بالعافيه وافقت.
لمى وجميله وصله عند القاعه ال في الوقت ده كان في استقبلهم معاذ وآدم.
لمي همست لجميله: معلش بقا انا مضطره انسحب بهدوء عشان انا العروسه....
جميله مردتش
لمى بضحك: اي مافيش مبروك ولا ايى.
جميله: طبعا مبروك.
لمى فجأه زقت جميله علي ادم وادم مسكها من اثر حدف لمى ليها عشان متقعش
لمى: استلم يعم بقااا انا كده تمام اوييي ومشيت هي ومعاذ..
جميله قامت اتعدلت و آدم همس ليها : عدي الليله دي علي خير انا مجبر زيك بالضبط .
جميله بصت بذهول من كلامه وردت بحزن: طيب.
جميله فعلا فضلت طوله الخطوبه ساكته ومتتكلمش بس كل شوية تحس بألم شديد في جنبها.
عدت الخطوبه علي خير زي ما آدم قال كده لجميله وده ال هي استنتجت منه انه يقصدها بالكلام ده.
جميله كانت طالعه علي السلم كانت بمعني الكلمه بتقدم رجل وتأخر رجل لحد ما جسمها خد قراره وقرر ينهار......
صوت بصريخ:جميله !
جميله كانت طالعه علي السلم كانت بمعني الكلمه بتقدم رجل وتأخر رجل لحد ما جسمها خد قراره وقرر ينهار......
صوت بصريخ:جميله !!!!!!!!
كانت تتيانه هي البتصرخ اتخضت لمَ شافت جميله واقعه علي الأرض جريت عليها وحاولت انها تفوقها كتير لكن بلاجدوي
اتصلت بإسعاف وراحه المستشفي.
في الوقت ده كان معاذ ولمى قاعدين مع بعض
في مكان علي النيل..
معاذ: واخيرا اتخطبنا يشيخه بعد قصه حب دامت اكتر من 13 سنه.
لمى بضحك: آه تصدق واخيرا اتلم المتعوس علي خايب الرجا.
معاذ: ماشي يست لمى بقا انا متعوس طيب..طيب مش هجيبلك ايس كريم بقااا.
لمى اتشبست بأيده كطفله صغيره: لا ونبيي خلاص....انت مش وعدتني نفذ وعدك لي بقاااا.
معاذ: حاضر ي عبله هانم
لمى سرحت شويه ومردتش
معاذ انتبه لده حرك ايده قدام وشها كنوع انها تتنتبه لي وكده
معاذ: لمي...لمى انتي رحتي فين.
هنا لمَ انتبهت لكلامه..لمى بتوهان: هاا!!
معاذ: أي فينك سرحتي مني فجأه.
لمى سكتت مره واحده وبعدين اتكلمت وعينها مليانه دموع: معاذ انا في حاجه عايزه اقولهالك مش عارفه مقولتهالكش لي قبل كده بس كنت خايفه.
معاذ قلق من كلامها ودموعها ونبره صوتها
معاذ بقلق: خير في اي ي لمى.
لمى:........
في المستشفي بعد يومين عند جميله طلع ال عند جميله الذائده واتشالت وهي بقت احسن وفاقت بس محتاجه راحه.
تتيانه: كده تخضينا عليكي ي ست جميله.
جميله بتعب: معلش بقااا مش بمزاجي هو.
تتيانه: بهزر معاكي واتفضلي يلااا قومي بطلي دلع البيت مضلم من غيرك.
شهد تبعت: آه هو فعلا كان مضلم بس من قبل كده عشان انا مشيت.
يحيي بهزار: وجيه نور عندي انا صح، وانا اقول النور مقطوع بقاله من ساعه ما جيتي ي شهديدد.
شهد: لا والله بقاا انا السبب..تمام...تمام وبعدين اي شهديدد دي مش قولتلك مبحبش الدلع ده.
يحييي بعند: لا بتحبيه وبتحبيه اوييي كمان.
هنا بقااا اتدخلت مامه جميله وشهد لفض النزاع: خلاص كفايه بقااا ليكوا بيت تتخنقوا فيه.
شهد ويحيي بصه لبعض بتوعد بس طفولي وضحكوا.
مامه جميله قربت منها وطبعت قبله علي خدودها وحضنتها: حمدلله علي سلمتك يحبيبتي يللا قومي بسلامه يلاا عشان ترجعي تنوري بيتك من جديد...و ليكي عليا اول ما تبقي كويسه هأخدك ونسافر شويه نغير جو موافقه ؟!
جميله اكتفت بإبتسامه ومردتش.
لمى: معاذ...انا...يعني...انا.....
معاذ: في اي ي لمى بتهتهي لي خير في ايى.
لمى بعياط: معاذ انا مبخلفش.
معاذ سمع كلامها من هنا سكت ومردش .
لمى استغربت رده فعله
لمى: معاذ انتي سمعتني
معاذ: ايوه سمعتك ي لمى.
لمى: طب اي مردتش.
معاذ: وهرد اقول اي يعني..أمر الله.
لمى: لا ي معاذ انت مش مجبر تكمل معايا انا اصلا كان ممكن اقولك قبل ما نعمل الخطوبه بس معرفش اي المنعني يمكن خوفت انك تسبني.
معاذ بهدوء: وأسيبك لي مش فاهمه ؟!!
لمى: معاذ افهم..افهم بقولك مبخلفش كنت بعمل تحاليل لمَ كنت تعبانه وساعتها الدكتورة كشفت علي وشكت اني عندي عقم وبعدين صرحتني بالموضوع وطلبت مني اني اعمل شوية تحاليل لحد ما اتاكدت.
معاذ: اتأكدتي من اي ؟!
لمي: اتأكدت اني عندي تهتك في جدار الرحم ومش هقدر اخلف للاسف....صدقني هو لا اعتراض علي أمر الله بس انا مش عايزه اكون حمل عليك او سكت وبعدين كملت بعياط زايد: او انك تكمل معايا شفقه.
معاذ علي عكس توقعها وتوقع أي حد كان ممكن يكون مكانه.
ضحك ضحكه رنانه بصوت عالي وقال : قال اكمل معاه شفقه قال لمى حب عمري، قصه حبي ال دامت اكتر من 13 سنه وقت ما اقرر اكمل معاها اكمل شفقه....صحيح هقولها اي.... اقولها اني عنيت قد اي عشان بس ابقا معاها ولا يمكن كنت بستني اخلص شغل بنفاذ للصبر عشان اكلمها لمجرد ان نبره صوتها بتريحني ولا يمكن هكون عايزه اكمل معاه عشان اكسرها مثلا رغم اني ببقا طير ضعيف قدام دموعها،طير سجين لحبها هي وبس وان طلع برا اقفصها فهيبقا خرجت لمملكتها هي وبس ( منها إليها، وإليها انا ♥).
سكت شويه وبعدين رد عليها بدموع مكتومه ودي كانت اول مره تشوفه بيعيط
معاذ بنرفزه: ردي عليا....ردي ؟!!! هل هقدر اسيبها مع اول مطب لينا هل هقدر انساها وانسي سنين عمري ال ملأت أيامها بوجودها ولا يمكن هقدر انساها واحب غيرها، وبنرفزه جامده: ولو حبيت غيرها هجيب عمر منين يوفي سنين حبي ووفاءٍ ليها....ما تردي؟!!!!!!
لمى ملقتش رد غير العياط.
معاذ مسكها من أيديها: يبقا متطلبيش مني البعد مهما كان.
( صحيح ليس كل المقدر لنا علي هوانا، ولكن كل نقص يكتمل برضاك♥)
شهد ويحيي كانوا قعدين في كافترا ال مستشفي
شهد: انا جميله صعبانه عليا اوييي بجد مش عارفه ادم بيعمل معاها كده لي....تصدق انا بفضكر اروح أكلمه تاني يمكن يعقل. بقا.
يحيي: لا يشهد إياكي تكلميه تاني اصله مش غصب هو...هو لو عايزاها هيجلها.
شهد: عندك حق بس..
يحيي قطعها: مبسش خلاص يشهد.
شهد: طيب.
معاذ ساب لمى وراح يجيب الأيس كريم ليهم.
لمي كانت قاعده محتاره هو ممكن فعلا يكون بيحبها اوييي كده لدرجه انه يكمل معاها من غير خلفه، رغم ان لمي عارفه معاذ كويس ومتأكده من حبه ليها لكن يمكن احساسها بالعجز هو ال بيصورلها ان ممكن يكون بيكمل معاها شفقه..
يحيي في حوار مع نفسه..
نفسه: وكمان رايح تدور في كل مكان عشان تجبلها مخصوص الايس كريم ال هي بتحبه..
يحيي: آه.
نفسه: طب ورأيك اي في ال اتقأل من شويه.
معاذ: ردي انا قلته ل لمى ولو رجع بي الزمن مهما كان برده هقول نفس الكلام.
نفسه: ما يمكن عشان بس لسه عارف ف بتحاول تلحق الموقف بأي شكل.
يحيي: لا انا متاكد ان ردي هيبقا كده برده ويمكني احسن كمان....انا بحب لمى ودي حاجه كفيله انها تخليني اكمل...و يكرا الايام تأكد وتثبت كلامي ده.
يحييي رجع ل لمى بالأيس كريم ال بتحبه لكن لمي كانت سرحانه
يحييي: الجميل سرحان في اي.
لمي: هااا، لا مافيش
يحيي: طب اتفضلي ي اجمل لموم علي المجره.
لمى اخدت الأيس كريم منه: شكرا.
ساد الصمت وكل واحد كان بيأكل في صمت لحد ما يحيي اتكلم
يحيي: عجبك الايس كريم.
لمى : آه عجبني جداااا تسلم.
يحيي حس انها بتجامله.
يحيي بمناهده شد الايس كريم من ايد لمي وحطه علي جنب ومسك أيديها: لمي ممكن تسيبي كل حاجه لوقتها، صدقيني كل ال يجييه ربنا كويس.
لمي: حاضر.
ضغط علي ايديها برقه: وال عايزك تتأكدي منه اني بحبك بجد وعمري مهما كان ما هسيبك، صدقيني انا بحبك.
لمي فعلا مش بس صدقت بل ايقينت بصدق كلامه وحبه ليها و ال اثبت ده هي عيونه ال مليان دموع لو طلعت هتدي الف حكايه واثبات لحبه ليها و خلاص لمي قررت تسبها علي الله هو اعلم بحالهم.
بعد مرور 3 اسابيع
جميله حالتها اتحسنت تماما ومامتها قررت انها تنفذ وعدها ليها و خدتها وسافره يغيروا جوا راح معاهم يحيي وشهد وتتيانه كنوع من الونس.
جميله: الله البحر جميل اوييي ، تصدقي فعلا الواحد كان محتاج سفريه زي دي من زمان.
شهد: تصدقي عندك حق.
جميله: بت بطلي كدب ما انتي كنتي لسه مسافره سفريه احسن من دي كمان شهر العسل بتاعك.
شهد: يباي منك انتي..مكنتش اعرف انك حقوده كده.
جميله: أنا يبنتي ده انا حتي.....مكملتش كلامه لأنها شافت ال شل لسانها عن الكلام.
جميله فركت عينها عشان تتأكد: هو ده بجد
شهد جت همست في ودانها: ايوه بجد...روحيله يجميله وهو هيفهمك علي كل حاجه.....
جميله واقفه متصمره مكانها
شهد بزق لجميله: يلااا روحي له.
جميله راحت بخطوات بطئيه وقعدت جنبه.
جميله: نعم.
آدم: بحبك.
جميله: ماشي مش فاهمه اعمل اي يعني.
آدم: مش عايزك تعملي انا عايزك تسمعيني...ممكن ؟!.
جميله بتنهيده: طيب.
آدم: جميله انتي عارفه انا سبتك لي، ده بعيد عن سبب مامتك.
جميله: لي ؟!.
آدم: جميله انتي مش اول حب في حياتي يمكن الاول بعد ما اتعمي لكن مش الأول، انا حبيت قبلك يجي 3مرات وفي كل مره كنت بخسر ال بحبهم بأبشع شكل،عارفه ازاي.
جميله: ازاي ؟!
آدم: اخويا كان بيقصد يحب البنت ال انا بحبها او بمعني أصح بيبقا قاصد يوجعني بأنه ياخدهم مني ويوقعهم في حبه هو......، اذاني بأبشع شكل ممكن صدقيني يجميله....سكت شويه وبعدين كمل بعياط: خايف يجميله....خايف يخدك مني معرفش ازاي بس انا خايف عليكي صدقيني....، انتي بالذات مش هستحمل اي خدش من ناحيتك، انا حبيتك بكل جوارحي، فمش هقدر بعد كل الحب ال حبتهولك ملقيش موجوده.....ممكن اموت فيها بجد..
جميله اتصدمت من كلامه اول مره تعرف الحكايه دي، هي من جواها سعيده نوعا ما انه كان صريح معاها بكلامه وانه حاول يطلع ولو جزء صغير من ال جواه.
جميله: مصدقاك، بس هتفضل خايف لحد امتا
آدم: معرفش.
جميله: مافيش خوف تاني خلاص لأني ببساطه بحبك انت وهفضل معاك انت وبعدين هو فين اخوك ده اصلاا.
آدم: مسافر بقاله كام سنه كده..
جميله: طيب احسن، يبقا عيش حياتك وانسا بقا.
آدم: فكرك كده ؟!
جميله: آه.
فجأه لاقت آدم بيلمس علي كتفها لحد ما حوطها بيه.
جميله بخضه: أي ده.
آدم بضحك: متخفيش هتبقي مراتي هي بس كلها ساعات.
جميله: اي ؟!!!!!
آدم: انتي هتقعدي ت اي اي قومي يلللا بينا ي عروسه.
جميله فضلت متنحه ادم شدها من أيديها: قوميي يلااا يجميلتي
قامت فعلا ولسه بتلف وشها لاقت امها وشهد وتتيانه ويحيي وقفين ليها مبتسمين من بعيد راحه نحيتهم واول ما قربه مامه جميله راحت عليها وحضنتها حضن جامد بيحمل جواه معاني كتير.
مامتها: اهم حاجه سعادة بناتي مهما كان، انا اسفه حقك عليا يحبيبتي.
جميله بدموع: متتأسفيش يأمي، بس انا فعلا مش مصدقه.
مامتها: لا صدقي مبروووك ي عروسه.
شهد ويحييي في صوت واحد: يلاا مافيش وقت ي عروسه يدوب تجهزي نفسك عشان كتب الكتاب والفرح.
جميله بصدم#مه: نعم ؟!!!!
آدم: اي ؟!
جميله: هو انا مليش رأي ولا اي.
آدم: آه بقا كده لا بقا نلغي الفرح..نلغيه صح ولا اقولكه نلغي الجوازه كلها احسن....يلا فركش يجدعان.
كله ضحك بفرحه و سعاده واخيرا اتلم تتنت علي تنتون والاتنين انتن من بعض 😂😂
جميله: اي ده يشهد الفستان صغير علي اععع لا.
شهد: جميله بطلي هبل متهزريش لا هيجي مقاسك انا جايبه علي مقاسي بالضبط عشان جسمنا واحد وبعدين انتي خسيتي متخنتيش بطلي هبل.
جميله: طب اي؟!.
شهد: طب وريني كده.....اي ده انتي هبله في حد في الدنيا بيلبس الفستان مقفول السوسته اي العبط ده.جميله: امال بيتلبس ازاي ؟!!.
شهد: هقولك البسي الفستان الاول وبعدين تعالي اقفلك السوسته.
جميله : ماشي، بس آه صحيح مقولتليش عرفتي منين اني كان نفسي اوييي في الفستان ده البسه يوم فرحي.
شهد: اهو عرفت وخلاص.
جميله بفرحه: بجد تسلميلي اويييي يا احلي اخت علي الكوكب و حضنتها: بحبك.
شهد: وانا اكتر.
جميله: بس آه صحيح هي مالها ماما آدم تحسيها مش طيقاني كده لله فلله.
شهد: فكك يستي هو انتي هتتجوزيها هي ولا هتتجوزي ابنها.
جميله: آه تصدقي عندك حق...طب يلاا يلا نكمل لبس.
معاذ: جمررر يبا الحج جمررر.
آدم: بجد؟!
معاذ: آه والله.
آدم: تسلم ي قلب اخوك.
معاذ : حبيبييي، والله الواحد ما مصدق انك اخيرا هتتجوز ياض انت، اخيرااا.
آدم بضحك: آه يخوياا خلاص اتجوزت
معاذ بفرحه وحضن آدم: مبروووك.
آدم: الله يبارك فيك عقبالك انت ولمى.
معاذ بفرحه: آه والله ياريت ده انا بفكر نكتب كتابنا معاكوا احنا كمان
آدم: بلاش ي معاذ انت صحبي واخويااا وكل حاجه....عيد تفكير من تاني في موضعك انت ولمي.
معاذ: حتي انت ي آدم مش متاكد من حبي ليها....بص يآدم خلاصه الكلام انا ل لمى ولمي لي ولا حصل غير كده هقلبها عركه ينجم تمام.
آدم بخوف مصتنع: تمام يباشا.
الكل اتجمع وجيه وقت كتب الكتاب....المآذون كان بيكتب ويتكلم وفاضل علي امضتهم جميله كانت سرحانه في اللا شيء في الوقت ال كان آدم بيكلمها فيه وبيقولها حاجه ولكنها منتبهتش لكلامه
آدم خد باله قالها: جميله انتي معايا...سمعاني.
جميله: هاااا معلش كنت سرحانه كنت بتقول حاجه.
آدم: آه كنت بكلمك كنت بقولك.....
قطع كلامهم صوت الناس ال جايه تبارك لهم.
و عدا الفرحزبكل سعادة وفرح وجمال واخيرا عمت الفرحه عليهم.
عدا اسبوعين ورجعه للبيتهم ال جميله كانت مصدومه من ان في بيت ليها هي وآدم واتجهز بدون علمها.
جميله بصدم#مه: آه يبنت اللذينه يشهد...عشان كده آه يبنت ال اي عشان كده كنت بتوقعيني في الكلام واي رأيك في الكنبه دي والسرير ده وكذا كذا...بجد لساني عجز عن الرد البيت طلع اجمل ما كنت اتمني....انا بحبكوا اوييي بجد.
شهد: اي خدمه هو احنا يعني عندنا كام جميله...الف مبروووك ي جُمال
الكل سلم واستأذن. ومشي
آدم: مش يلااا نتفرج علي الشقه بقااا ده انا حتي فضلت كتير علي ما حفظت كل شبر فيها.
جميله: امال بيتلبس ازاي ؟!!.
شهد: هقولك البسي الفستان الاول وبعدين تعالي اقفلك السوسته.
جميله : ماشي، بس آه صحيح مقولتليش عرفتي منين اني كان نفسي اوييي في الفستان ده البسه يوم فرحي.
شهد: اهو عرفت وخلاص.
جميله بفرحه: بجد تسلميلي اويييي يا احلي اخت علي الكوكب و حضنتها: بحبك.
شهد: وانا اكتر.
جميله: بس آه صحيح هي مالها ماما آدم تحسيها مش طيقاني كده لله فلله.
شهد: فكك يستي هو انتي هتتجوزيها هي ولا هتتجوزي ابنها.
جميله: آه تصدقي عندك حق...طب يلاا يلا نكمل لبس.
معاذ: جمررر يبا الحج جمررر.
آدم: بجد؟!
معاذ: آه والله.
آدم: تسلم ي قلب اخوك.
معاذ : حبيبييي، والله الواحد ما مصدق انك اخيرا هتتجوز ياض انت، اخيرااا.
آدم بضحك: آه يخوياا خلاص اتجوزت
معاذ بفرحه وحضن آدم: مبروووك.
آدم: الله يبارك فيك عقبالك انت ولمى.
معاذ بفرحه: آه والله ياريت ده انا بفكر نكتب كتابنا معاكوا احنا كمان
آدم: بلاش ي معاذ انت صحبي واخويااا وكل حاجه....عيد تفكير من تاني في موضعك انت ولمي
معاذ: حتي انت ي آدم مش متاكد من حبي ليها....بص يآدم خلاصه الكلام انا ل لمى ولمي لي ولا حصل غير كده هقلبها عركه ينجم تمام.
آدم بخوف مصتنع: تمام يباشا.
الكل اتجمع وجيه وقت كتب الكتاب....المآذون كان بيكتب ويتكلم وفاضل علي امضتهم جميله كانت سرحانه في اللا شيء في الوقت ال كان آدم بيكلمها فيه وبيقولها حاجه ولكنها منتبهتش لكلامه
آدم خد باله قالها: جميله انتي معايا...سمعاني.
جميله: هاااا معلش كنت سرحانه كنت بتقول حاجه.
آدم: آه كنت بكلمك كنت بقولك.....
قطع كلامهم صوت الناس ال جايه تبارك لهم.
و عدا الفرحزبكل سعادة وفرح وجمال واخيرا عمت الفرحه عليهم.
عدا اسبوعين ورجعه للبيتهم ال جميله كانت مصدومه من ان في بيت ليها هي وآدم واتجهز بدون علمها.
جميله بصدم#مه: آه يبنت اللذينه يشهد...عشان كده آه يبنت ال اي عشان كده كنت بتوقعيني في الكلام واي رأيك في الكنبه دي والسرير ده وكذا كذا...بجد لساني عجز عن الرد البيت طلع اجمل ما كنت اتمني....انا بحبكوا اوييي بجد.
شهد: اي خدمه هو احنا يعني عندنا كام جميله...الف مبروووك ي جُمال
الكل سلم واستأذن. ومشي
آدم: مش يلااا نتفرج علي الشقه بقااا ده انا حتي فضلت كتير علي ما حفظت كل شبر فيها.
جميله: ماشي يلاا بينا.
و فعلا فضله يلفه وآدم فضل يفرجها علي الشقه لحد ما وصله ل اوضه جميله اول ما شافت ال جواها فتخت بوقها من صدم#مه واتشبست بأيد آدم جامد و..!
آدم: مش يلااا نتفرج علي الشقه بقااا ده انا حتي فضلت كتير علي ما حفظت كل شبر فيها.
جميله: ماشي يلاا بينا.
و فعلا فضله يلفه وآدم فضل يفرجها علي الشقه لحد ما وصله ل اوضه جميله اول ما شافت ال جواها فتحت بوقها من صدم#مه واتشبست بأيد آدم جامد واععععع ي آدم ال انا شايفه ده بجد
آدم بضحك: يارب نكون بس في الأوضه الصح.
جميله: الله بجد دي اوضه ولا في الخيال مرجيحه وترمبلين وزحايقه واععع اي ده بحر من الكور الله....انا طفله بجد وحبيت الاوضه دي ومش هخرج منها ابدا ابدا
آدم بضحك: آبدا؟
جميله بتأكيد: آبدا.
بعد مرور أسبوعين......
"....و لا الضالين " آمين.
شهد: ربنا يرحمك ي حبيبي ويجمعنا بيك علي خير.
جميله: كان علطول معانا علي المر قبل الحلو....ان شاء الله الجنه لقاءنا.
شهد: اهو يعم مش كان نفسك.تطمئن علينا..اهو اقدر اقولك اطمئن يحبيبي
يحيي برد.علي كلام شهد: لا هو من ناحيه تطمئن فأطمئن علينا احنا...ده احنا غلابا وإن كيدهن عظيم....يعم
شهد: لا والله بقا كده.
يحيي بعند: آه بقت كده.
آدم بضحك: تصدق عندك حق ي يحيي
جميله: آه دي بقت مأموريه بقااا طيب...تمام.اوييي الكلام ده...هتشوف بقااا يسي ادم هعمل فيك اي.
آدم بلامبالاه: وهتعملي اي بقااا ي أمينه.
جميله: هتشوف ي سي السيد.
شهد: يحيي هو دكتور فهد اختافأ بعد فرحانا لي كده علطول.
يحيي: معرفش بس هو قالي انه جاله فرصه عمل برا وانه ساب الكليه خلاص.
شهد: ممم ربنا يكتبله ال فيه الخير، ابقا كلامه اطمئن عليه.
يحيي: يارب، اشطا.
شهد: يحيي هو احنا هنروح نزور الملجأ امتا...تلين وحشتني اوييي.
يحيي بتذكر: هي مش تلين دي البنت ال كان عندها بُهاق ال كانت نموذج مشروع تخرجك.
شهد: ايوه اسم الله عليك ايوه هي....ها بقا قلت اي ؟!
يحيي: يباشا هي دي فيها تفكير...نخلص دور العيا المزمن بتاع الشهر ده وبعدين نروح اشطا.
شهد: اشطا.
آدم بزعيق: جميله بطلي تهريج بقااا انا جعان هاتي الأكل من فصلك.
جميله بتحدي: الله هو مش انت عملتيلي فيها سبع البُرمبه واتحدتني وقلت انت ويحيي أن الله يكون عينكم علي نفسكم مننا..يبقا اشرب بقااا.
آدم: ماشي بقااا كده تمام اوييي بقا وانا ال كنت هوفقلك اني ترجعي الشركه من تاني لكن خلاص حتي باب التفكير في الموضوع قفلته..
جميله جريت عليه: لا ونبييي لا لا خلاص بقااا حقك علي، ثواني والأكل يكون جاهز بس بلاش ترفض انا مصدقت أرجع اشتغل من تاني.
آدم: انا قلت افكر في الموضوع مش اوافق عليه.
جميله: لا لا هتوافق ان شاء الله انا واثقه من كده.
وسابته وجريت تحضر الأكل.
بعد مرور اسبوعين
شهد: انا فعلا مبسوطه اوييي اننا رايحين الملجأ، الطفال هناك وحشوني اوييي وخصوصا تلين.
يحيي: ها وصلنا.
شهد بفرح طفولي: بجد
يحيي: آه اهو حتي بصي
و شورلها علي الملجأ
شهد نزل بحماس وفرحه كبيره وكانت ناسيه تجيب الهدايا او انها حتي تستنا يحيي
لكن في اللحظه دي أيد يحيي منعتها
يحيي: أي يحجه حيلك حيلك استنيني حتي..
شهد بضحك: سوري مقصدتش بس الحماس خدني شويتين بس
يحيي: طيب يختي يلا بينا.
و دخله وسلموا علي الاطفال وشهد ادتهم هدايايهم وبعدين سألت علي تلين
قالولها انها انكست من تاني لسبب غير معروف او بالأصح مُخبأ
شهد زعلت وافتكرت انها سبب حزن تلين لبعدها عنها وانقطاع زيارتها بسبب انشغالها.
شهد ويحيي راحه لتلين
شهد خبطت ودخلت لقتها دافنه رأسها بين رجليها بتعب
نادت عليها تلين رفعت وشها بيقين لمين ال بينادي عليها.
جريت علي شهد بدون تردد هي وحشاها اويي فعلاا.
شهد: وحشتيني اويييييي بجد
تلين بحزن: وانتي اكتر كنت مفتقداكي اوييي.
شهد: اسفه والله مقصره معاكي من بعد.فرحي وما تجوزت.
تلين بصت علي يحيي وسلمت عليه: انت السبب طمعان فيها لوحدك ليه؟!!
يحيي بضحك هستيري: انا يبنتي.
تلين؛ ايون.
يحييي: تمام اوييي كده انا ماشي.
تلين: لا خلاص استنا بهزر.
يحيي قعد علي كرسي ومتابع لحوار تلين وشهد.
شهد: قالولي انك انتكاستي رغم أني شايفه عكس كده تماما ومحدش يعرف السبب؟!
تلين بحزن وفعلا مكنتش عايزه تحكي لكن عند شهد بتنهمر كل حصون نفسها.
تلين بوجع: رجع بعد سنين قال اي عرف غلطته وعايز يكفر عنها.
شهد بإستفهام: مين ده ؟
تلين بوجع واقتزاز من نطق الكلمه: بابا.
شهد بأستغراب: اي !!! لي راجع بعد كل ده، اي دلوقتي عرف غلطه.
تلين بزعيق: مش مهم عرف ولا معرفش المهم اني مش هسامحه مهما كان.
شهد بتردد: طب ما تديه فرصه يمكن طالب العفو فعلاا
تلين رمقتها بنظره بتنصحها بيها انها ترجع عن ال قالته افضل لها.
في القت دخل شخص فجأه: انا جيت
الكل ال تفتت ناحيه الصوت وكانت صادمه لشخص معين انه ازاي بعد كل السنبن دي ممكن يجمعهم مكان تاني او كلام.
شهد بكل ما اوتيت من صدم#مه:.......
جميله صحيت علي صوت كركبه في المطبخ دليل علي ان حد فيه بصت جمبها ملقتش آدم قامت مفزوعه لانها استنتجت انه ممكن يكون كان جعان ومحبش يزعجها فقام يعمله بنفسه
قامت بخطوات بطئيه عشان ميسمعاش لكنها فشلت وهو عرف انها صحيت وموجوده.
آدم: اي رأيك ؟!
جميله بصت علي الأكل المطبوخ بأتقان و مُبدع في عمله.
جميله بدهشه: مين ال عمل كل ده؟!!
آدم بفخر: انا يجميلتي
جميله: اي طب ازاي؟!!
آدم: متنسيش ان فرش الشقه انا كنت متابعه اول باول فحافظ كل ركن فيها من اول الأوض لحد رشاش الملح مكانه فين.
جميله،: يولا يزعيم.
آدم بضحك: تعالي دوقي الأكل.
جميله راحت داقت وفضلت لثواني بتستوعب جمال الأكل وان ازاي ده اكل آدم ال عمله.
جميله: روعه بجد، وبمداعبه؛ انت بتذاكر من ورايا ياض يمرسي ده انت طلعت ولا اجدعها شيف
آدم بغرور مصتنع: مبحبش اتكلم عن نفسي كتشير.
و ضحكه هما الاتنين.
شهد بصدم#مه: شهاب!!!!
شهاب مكنش اقل من شهد صدم#مه لمَ شافها
شهاب: شهد !!!!، سكت بعدين تابع: ازيك عامله ايه.
شهد مردتش.
شهاب بحزن: شكلك لسه منستيش ولا حتي فكرتي تسمحيني.
شهد ساكته برده ونسيت تماما وجود يحيي ومتابعته الحاده للحوار
شهاب طب ردي عليها طيب قولي انك سمحتيني
شهد: ال بيسماح هو ربنا، انا مبسمحش.
شهاب: ي قسوة قلبك يشهد ، حتي بعد وفاه لسه فاكره انك هتلاقي حد تستقوي بيه، م١ت ال كان سندك ومقويكِ عليا خلاص.
شهد الكلام قتلها بمعنه الكلمه حاولت انها تتماسك لكن دمع فرت من عنيها حزن واشفاق علي نفسها.
يحيي لاحظ ده قام وقف وخالا شهد ورا ضهره وبص لشهاب وعينيه كلها غضب: ومين قالك انها ملهاش سند بعد ربنا، امال انا ابقا اي ؟!
شهد في الوقت ده انتبهت لوجود يحيي واتمنت لو الأرض انشقت وبلعتها.
شهاب: انت مين واي الدخلك بينا.
يحيي: بينكم!! وبص لشهد وبعدين رجع بص لشهاب من تاني.
شهاب: آه.
يحيي وربع ايده قدام صدره: عشان ببساطه دي مراتي وال يمسها يمسني، افهم بقاا مالك بيها.
شهاب اتصدم وبلع ريقيه بصعوبه
شهاب بتعلثم: هااا لا مليش...انا اصلا مش جيلكوا انتوا، انا جاي ازور بنتي و اخدها معايا.
شهد بصدم#مه: بنتك !!!!!، تلين تبقا بنتك، انت ابوها.
شهاب بلامبالاه: ايوه.
شهد بعصبيه: يعني حقير وزباله مع الكل حتي مع بنتك.
شهاب مردش مش عارف يرد يقول اي.
شهد بتحدي ؛ تلين مش هتروح في حته.مهما حصل.
شهاب بعند: مش هيحصل هأخدها معايا بالذوق بالعافيه هأخدها.
هنا تلين اتكلمت وخرجت عن صمتها: بس بس...انا مش عايزه حد يقرر لي، انا مش لعبه فأيديكم تلعبه بيها علي مزاجكم.و بصت لشهاب: انت عمرك ما كنت بابا انت غول مبيفرقش معاك غير الفلوس وبس رجع لي عشان تخدني عشان الميراث بتاع امي مش هيكمل غير بوجودي متستغربش اني رغم صغري فاهمه، في حد جيه وفهمني محامي امي وانا مضيت الورق ال كان نفسك تمضيني عليه لما تأخدني اهو ريحتك من قرفي بدل ما تكدب وتمثل وتتعب نفسك في مسرحيات تعبانه ملهاش لازمه، انت مش اب وعمرك ما كنت لي اب ولا هتبقا، و بعزم ما فيها: انا بكرهك...بكرهك..اجهشت من البكأ.
شهد جريت عليها توأسيها وتحضنها وعينيها كلها كره لشهاب ولعميله
شهد في نفسها: مرحمتش حد يغول كبريئاك وغرورك حتي بنتك مسلمتش من آذاك.
يحيي: اظن ال انت كنت عايزه خدته امشي ومترجعش تطلب السماح ل من قريب وبص ل تلين ولا تطلبه من ال بعيد وبص لشهد ال فهمت نظرته وال ناوي عليه معاها.
جميله بفرحه كبيره: مبروووك واخيرا ي لمي الف مبروووك يحبيبتي.
لمي: الله يبارك فيكي، يلاا الحمدلله اهو اتدبست
معاذ بضحك: لا يختي ده انا ال اتدبست.
لمي بعند طفولي: لا والله.
معاذ: آه والله و قرب منها لا تصدقي احلي تدبيسه دي ولا اي
الفرح كان مليان بهجه وفرحه ومعاذ ولمي متوصش بهيبرتهم ورقصهم وكان مولعين الفرح بجنانهم.
آدم وجميله كانوا في قمه سعدتهم لكن جميله القدر عندها كان لي رأي تاني
جميله كانت زعلانه من معامله حماتها ليها بتعاملها بجفأ بلا سبب حتي لما جميله جت تسلم عليها وتبارك لها بصت ليها من فوق لتحت بقرف وردت عليها من تحت ضرسها.
و الأنقح هو تصرفها لما كانت بتعرف صحابها علي قرايبها وتجاهلت جميله تماما حتي ان حد من صحابها قالها بمشواره علي جميله: يعني مش هتعرفينا علي القمر ده ولا اي
ناهد( مامه ادم )بصت لجميله بقرف وقالت: رغم انها مش مهمه بس دي جميله وبهمس مسموع اسم علي غير مسما، تبقا مرات ابني.
الكل كان مبهور من جميله وبصوا ليها بإعجاب مما أثار غيره ناهد،
بدون توقع من ناهد آدم كان متابع الكلام كله وتأكد من شكوكه بعد ال حصل ده.
شهد كان نفسها الأرض تنشق وتبلعها بكل ما تحمله الكلمه، مش قادره تصدق انها ممكن تحكي ليحيي حكايتها مع شهاب مش مصدقه ان ماضيها طغا علي حاضرها من جديد لتشتيت صوف حياتها.
شهد غيرت وصلت وقعدت علي طرف السرير بأنتظار حلول يحيي في أي وقت
استنت ساعه....مجاش ساعتين مجاش رغم انه قالها انه راح مشوار ومش هيتأخر بس هو فعلا اتأخر.
كانت لسه هترن عليه لكن سمعت صوت قفل الباب فعرفت انه جيه بلعت ريقها خوف من موجهته.
يحيي دخل الأوضه بهدوء عشان يأخد هدومه عشان يغير وهو واخد قراره وحاسم أمره.
شهد اندهشت من تصرفه وهدوء واستغربت اكتر لمَ خد هدومه وكان خارج ولكن شهد استوقفته بأمساك أيده.
شهد: رايح فين ؟!
مردش
شهد: يحيي انا بكلمك علي فكره.
مردش
شهد: يحيي رد من فضلك
يحيي برود: نعم
شهد: في اي مالك ؟!.
يحيي: ماليش انا زي الفل وسيبني عايز اغير عشان اصلي وانام سيبيني بقا.
شهد: طب متغير خارج برا لي ؟!
يحيي: ال ملكيش فيه متدخليش فيه .
شهد بعصبيه: نفسي اقولك بس مش قادره، وبعدين كل واحد اكيد عنده ماضي ومش بيحب يحكيه بلعت ريقيها وكملت: زي مانت كان ماضيك كانت ساندي
يحيي بصلها متعجب من كلامها كان عنده اهون انها تحكي وتريحه لكنها كده بتزرع الشك جوا قلبه رغم انه حتي بعد ال حصل ما شكش فيها
سابها ومشي عشان لو كان فضل كان هيسمعها كلام مكنتش هتحب انها تسمعه.
جميله: لا لا هقع يعم حاسب اععع انا خايفه اتخطبت ي آدم.
آدم: وماله يجميلتي لمَ تتخبطي هو مش انتي قولتي لي ان قبل كده كنتي هتقعي وشهد ال لحقتك.
جميله: آه بس انا كنت في اوضتي وحافظاها هي وبس لكن دي شقه كامله وانا مش حافظاها اوييي يعني عشان لمَ اغمي عيني اعرف امشي.
آدم بتكبر: بس انا حافظاها وعن ظهر قلب.
جميله: ايوه ما انت جدع ولسه مكملتش كلامها كان ادم راميها بعيد.و بعدين رجعها لحضنه من تاني وشغله اغاني واستمتعه.
شهد نامت من الكتر العياط والتعب صحيت كانت فاكره ان يحيي جمبها لكنها اتفجأت بعدم وجوده بس مكنتش تعرف إذا كان هنا ولا هو مدخلش من ساعه اخر صدام مابينهم.
شهد خرجت لاقته نايم علي الكنبه برا
راحت عشان تصحيه عشان يدخل ينام جوا.
شهد: يحيي يحييي اصحا.
يحيي بصوت نايم: آه سيبني يشهد.آه.
شهد لاحظت انه صوته تعبان حطت أيدها علي رأسه لقته سخن
شهد بخضه: يحيي انت سخن قوم معايا خليني ادخلك جوا عشان اعملك كمدات
يحيي : سيبيني ملكيش دعوه امشي.
شهد بعصبيه خفيفه: اتفضل معايا زعلانن ملهوش علاقه قوم بقاا فعلا قام معاها لكن بتعب.
دخلته الاوضه وفضلت تعمله في كمدات.
نامت من التعب وهو كمان نام.....لكن ااصبح لما صحيت لاقته نايم علي الأرض
اتخضت وراحت له عشان تصحيه وتقومه لكن المفجأه انها لاقته صاحي ومبحلق في السقف.
شهد : انت كويس؟
مردش حطت ايديها علي رأسه وقاستله الحراره وكانت نزلت
شهد : بقيت كويس اهو الحمدلله
مردش برده وفضل مبحلق في السقف
شهد بإستغراب: انت نايم كده لي متقوم علي السرير.
يحيي: ملكيش دعوه
شهد: يوه ي يحيي بقا انت هتفضل كده كتير.
يحييي ببرود: اظن اني مش ملزم اني ابرر افعالي اصل مش لازم اننا كل واحد فينا يكون كتاب مفتوح للتاني.
شهد عرفت انه بيلقح.عليها بالكلام
شهد: لو سمحت يحيي متضغطش علي وقت ما اعوز احكي هأحكي.
يحيي اتعدل في قعدته وقال: انا بضغط.عليكي، وبعدين افهم مش عايزه تحكي لي، هو لدرجتي مش واثقه في وفي حبي ليك ولا متخيله اني ممكن اشك فيكي انا حته رغم تفأجي من الحصل في الملجأ مشكتش في لحظه فيكي قلت مصيرها تيجي وتحكي لي لما نروح لكن هروبك ده مخليني هتجنن.
شهد ارتاحت نوعا ما من ثقه يحيي فيها.
شهد: خلاص يحبيبي ولا تزعل نفسك هحكيلك.
يحيي: لا شكرا خلاص مش عايز اعرف حاجه
شهد بضحك وطبعه قبله علي خده: هحكيلك برده.
آدم: لي المعامله الجافه دي مع جميله يأمي.
ناهد ببرود: عشان مش حباها مش متقبلها نهائي.
آدم: طب لي ؟!!
ناهد بزعيق: هو كده بمزاجي اي انت هتجدلني يولد
آدم: لا العفو طبعا لا.
ناهد: عارف لي عشان هي عجبهاعماك.الموضوع جاي علي هواها اوييي
آدم نظرات وشها بينت مده دهشتها
ناهد تابعت كلامها: ولو مش مصدقني قولها انك بتفكر تعمل عمليه عشان ترجع تفتح وصدقني هترفض عشان دايما هي عايزه تحس انها الأقوي عايزه تحس انها صاحبه السلطه والملكه وساعتها بقا هتتأكد وابقا تعاللاي وقولي كان عندك حق طلعت كده فعلا يأمي.
جميله: الله يا آدم انا بحب المسرحيه دي اويييي،
آدم بخبث: وانا كمان بحبها اوييي بس كان نفسي اكون مفتح عشان اقدر اتفرج عليها مش اسمعها بس.
جميله بحزن: خير ي حبيبي.
آدم اعتدل في جلسته: بقولك اي يجميله.
جميله اعتدل في جلستها هي كمان وبصتله بأهتمام لكلامه: خير ي حبيبي.
آدم: انا بفكر اني اعمل عمليه في عيني عشان ارجع افتح من تاني.
جميله اتوترت و بدأت بتذكر شيء سكتت شويه وبعدين ردت بتعلثم: لي يعني ملوش لزوم
آدم اتصدم بمعني الكلمه من كلامها مكنش يتوقع اطلاقا إن دي ممكن تكون ردت فعلها
آدم بعصبيه مكتومه: وده لي يجميله ؟!!!
جميله بتوتر وخوف من مجهول: عادي يحبيبي يعني....اصل.... رن جرس الشقه والكانت جميله ممتنه بمعني الكلمه للبيخبط.عشان انقذها من خطيء وهيم.
بعد 5 شهور كان قبل كده حلو ين علي جميله لكن من بعد وفاة ابو آدم وآدم متغير لسبب مجهول جداااا.....
بعد مرور سنه
شهد بتكلم يحيي في التليفون
شهد بتغب مصتنع: آه يحييي ونبي ألحقني تعالا بسرعه....بسررعه.
يحييي انتفض من مكانه وساب كل الوراه وراحلها البيت
في غضون عشر دقايق كان عندها.
يحييي بذعر وجري علي شهد: مالك في اي ؟!!
شهد بدموع مزيفه: عمال يزن عليا يقولي هتيلي بابا هتيلي بابا تعالا بقا شوف ماله ده.
يحيي تنح لها بعدم فهم
في حين أن شهد طلعت التحليل من ورا ضهرها وبفرحه وباست خده: مبروك يبابا.
يحيي استوعب كلامها وبص لها بعدم تصديق: بجد.
شهد هزت رأسها بفرح بمعني انه آه.
يحييي مستناش وشالها من فرحته وقعد يلف بيها بكل سعاده...في حين ان شهد مش قادر تتمالك نفسها من الضحك ولا تأخد نفسها من لفه ليها.
بعد مرور شهرين وكالعاده متغيرش الوضع عن بعد وفاه والد آدم الأختلف هي القنبله ال هتنفجر في وش جميله بعد شويه من قبل حبيبها....
آدم كان بيعمل لنفسه اكل في ال مطبخ كان مركز جامد في البيعمله ولكن قطع تفكيره وشله صوت ارتطام كوبايه علي الارض من أثر ملامسه ايده ليها جميله جريت علي المطبخ بفذع
آدم بعصبيه: اي ده ؟!!!!
جميله بأسف: معلش اسفه نسيت ارجع الكوبايه مكانها خير خير
آدم راح لمكان الملح عشان يحط منه علي الاكل جميله تبعته بسرعه بكلامها: لا لا ده السكر مش الملح معلش اتلخبطت وبدلت أمكانهم
آدم افأف ببوقه بضجر: يوه دي مبقتش عيشه انا اتخنقت منك
جميله خلاص فاض بيها الكيل منه ومن عمايله
جميله بعصبيه: انا بجد مبقتش فاهمه من ساعه وفاه ولك ويمكن من باها كمان وانت متغير معايا نفسي اعرف لي ؟!!! مبقتش طايقني ولا مستحمل لي كلمه...... انا تغبت ي آدم من معاملتك الجافه دي.
آدم بجفأ زي ما اتعودت منه في الفتره الاخيره: هانت خلاص.
جميله بعدم فهم: يعني اي !!!!
ادم ببرود: هطلقك.
جميله بفزع من كلامه: نعم ؟!!!!
آدم وهو خارج من المطبخ غير مبالي ب الزاز المرمي علي الارض: زي ما سمعتي. وتركها لحيرتها من افعله الغير مبرر التي تحمل سر مجهول لا يعلمه سوا هو وابيه !!
تاني يوم
جميله صحيت علي أثر أيد.بتلامس وشها بهدوء ظنت انه آدم ولكن خاب ظنها لما لاقتها شهد.
جميله: شهد!!! اي الجابك هنا، والساعه كام ؟!! فين آدم.
شهد: قومي يجميله الساعه بقت 7المغرب انتي شكلك نايمه متأخر، ويلاا قومي البسي في ناس جايلك براا
جميله بإستغراب: ناس ؟! ناس مين وعايزين اي
شهد وهي خارجه. من الاوضه: لما تلبسي وتجهزي نادي عليا وهتعرفي لوحدك.
و سابتها وخرجت.
جميله فعلا قامت لبست ونادت علي شهد وشهد قامت خدتها وخرجه علي الصاله ال جميله وقفت مكانها متصمره لدقايق بتجمع اي ده ؟!!!
لاقت حماتها وامها ويحيي ومعاذ ولميي و آدم لكن اي ده مآذون لي !!! لي في مآذون في بيتها.
رمقت الكل بنظرات خوف
جميله برعب من الاتي: هو في أي ؟!!
ناهد ردت عليها ببرود: في طلاق ان شاء الله ويلاا تعالي عشان نخلص الاجراءت بسرعه.
اتصدمت من الكلام واتجهت نحو آدم بخطوات سريعه ومسكت في دراعه بترجي
جميله: آدم قولي انه كدب اي..ده كابوس مش كده !
آدم رد عليها برد وددت لو ماتت قبل سماعه: لا مش كابوس دي حقيقه..واقع وياريت نخلص في الاجراءت بسرعه وزي مادخلنا بالمعروف نخرج بالمعروف.
جميله كانت في عالم تاني بعد سماعها لكلام آدم.
بصت نظره سريعه علي الكل وحست في عينيهم كلهم الحزن عشانها هي وآدم معادا ناهد ال كانت بتبصلها بأنتصار..حتي آدم رغم محاولاته لأخبأ حزنه إلا انها كشفته.
جميله مسكت ايده بترجي وعياط.مزق قلبه أربا: آدم عشان خاطري بلاش انا بحبك اوعدك خلاص هغير سلوكي للاحسن بس متطلقنيش ونبي..
آدم ببرود مُصتنع يحوي ألمً: خلاص مبقاش ينفع يجميله.
الشيخ حاول يصلح مابينهم: يجماعه أن أبغض الحلال عند الله الطلاق فكره تاني يمكن ده تسرع منكم.
جميله بصت للشيخ بفرحه كانه منقذ آتا ليحلقهم بأخر قشه يتشبثا بها لعلها تنجدهم
جميله بعياط: ايوه يشيخ قوله، انا مش عايزه اطلق ونبي يآدم بلاش عشان خاطري
آدم ودور وشه الناحيه التانيه: مبقاش ينفع خلاص....شوف شغلك في الاجراءت يعم الشيخ.
جميله قامت من مكانها فاجا ومسحت دموعها: انا مش هطلق وده آخر كلام عندي
....و سابتهم ومشيت وسط زهول من الجميع !
جميله بصت للشيخ بفرحه كانه منقذ آتا ليحلقهم بأخر قشه يتشبثا بها لعلها تنجدهم
جميله بعياط: ايوه يشيخ قوله، انا مش عايزه اطلق ونبي يآدم بلاش عشان خاطري
آدم ودور وشه الناحيه التانيه: مبقاش ينفع خلاص....شوف شغلك في الاجراءت يعم الشيخ.
جميله قامت من مكانها فاجا ومسحت دموعها: انا مش هطلق وده آخر كلام عندي
....و سابتهم ومشيت وسط زهول من الجميع !!
تاني يوم جميله صحيت قامت مفزوعه من النوم في محاوله لقناع نفسها إن ده حلم لكنها شافت ال اثبتلها انه كابوس مؤلم..
لاقت ورقه جنبها علي السرير مكتوبه فيها.....
جميله بصريخ: لا لا اكيد ده هزار لا يمكن يكون طلقني...طب لي لي ؟!!
دخلت شهد في محاوله لتهدتها
شهد: خير خير يحبيتي اكيد في سبب لكل ده آدم بيحبك صدقيني.
جميله بصتلها بعيون مليانه شرار مدريه حزن كبير: بيحبنييي...بيحبني يقوم يطلقني، طب ازاي انا معملتش حاجه لكل ده.
شهد: خلاص يجميله اهدي عشان خاطري.
جميله فعلا هديت لكن دخول مامتها المفاجا بعيون مليانه غضب كان له رأي تاني خالص.
مامتها بزعيق جامد: شوفتي مش قولتلك بلاش تتجوزي حد اعما عجبك دلوقتي لمَ اطلقتييي.... بزعيق اكبر م تردي ساكته لييي.
جميله فضلت تعيط ودموعها نزلت بغزاره.
شهد في محاوله لحل الموقف: ماما خلاص مش وقته سبيها تهدا الاول.
مامتها: انت تخرسي انتي كمان ويلاا استني دورك من جوزك عشان تقعدي في اربيزي وبلقب مطلقه...الله هيبقا عندي مطلقتين ي ناس....منكوا لله.
شهد رغم البركان ال جواها فضلت الصمت رغم خوفها فعلاا من ان يحيي يعمل فيها كده.
بعد اسبوع جميله رافضه انها تسيب شقتها علي امل ان آدم يرجع لها وشهد ومامتها قاعدين معاها.
خرجت من اوضتها بعد اسبوع انعزال عن الكل
مامتها بصدم#مه: لابسه وراحه علي فين يجميله ؟!
جميله مردتش وكانت خارجه لكن ايد شهد منعتها
شهد: بلاش ي جميله آدم سافر خلاص.
جميله: اي؟!!!
شهد بتوتر: هو ده ال حصل صدقيني انا رحت زي ما طلبتي مني و ناهد مامته قالت لي انه سافر وبصراحه يجميله أهنتني جامد اويييي وقالت لي خلاص كله ال بيربطنا بيهم انتها.
جميله زاغت في عالم تاني بعيد عن الواقع المؤلم ال بتعيشه
جميله بهدوء تام: انا خارجه اتمشا مش هتأخر
و نزلت
بعد ساعتين
الدكتوره: توقعك صح يجميله مبروك يتربا في عزك انتي وباباه ان شاء الله.
جميله كان جواها مشاعر كبير اوييي في نفس الوقت صدم#مه فرح زعل عتاب خوف
جميله: شكرا ي دكتورة الله يبارك فيكِ
و خرجت وسط.زهول من الدكتوره من تصرف جميله.
فضلت قاعده علي النيل بتفكر في كل حاجه بتفكر تقوله ولا تخبي تقوله يمكن يرجعلها ولا تخبي حفاظ علي كرامتها.
و هنا خدت قرارها.....
ناهد بقرف: يوه انتوا مبتهزوش اي معندكوش كرامه ما اختك.جت مره وطردتها جيه لي انتي كمان.جميله. بثباات مُصتنع: عشان حامل
ناهد وشها جاب ميت لون في الدقيقه: انتي بتهزري صح؟!!
جميله: لا والتحليل اهو.
ناهد وفعلا بانت علي حقيقتها: وانا اش عرفني انه بن آدم.
جميله بصدم#مه: قصدك اي !؟؟
ناهد ببجاحه: زي ماسمعتي أنا اش عرفني اذا كان ابنه ولا لا مش يمكن كنتي وخداه علي عما و مدورها براحتك.
جميله بزعيف: انتي بتقولي اي يست انتي.
ناهد ببرود يشل: زي ما سمعتي وانا ابني اعما يعني مش عايز حاجه منك او بيكِ وده كان كلامه اصلاا.
جميله بحزن: آدم قالك كده.
ناهد ببرود.وغل: آه...و اتفضلي برا وعلله تهوبي ناحيتي انا وابني انتي فاهمه.
شهد بعياط: انا جميله صعبانه عليا اوييي
يحيي: تصدقي صعبانه عليا هي و آدم اويي
شهد بصتله بصدم#مه: وآدم؟!! ازاي بعد تخذله معاها وال عمله فيها ؟!!!
يحيي: هتصدقيني لو قولتلك اني حاسس لا بل متأكد أن آدم مخبي علي جميله سر وسر كبير كمان وهو ال كان سبب في طلقهم.
شهد: مصدقاك وانا كمان حاسه كده، بس المشكله أن ادم اختفا بعد الطلاق و لما سألت لمى قالت انها هي ومعاذ ميعرفوش حاجه عنه..و الصراحه انا صدقتها
يحيي: فعلا هما معانا مش ضدنا والموضوع ده ورا آنَ وناهد ليها يد في الموضوع ده أكيد.
شهد بحزن: بس الموضوع اتلعبك.خلاص بعد حمل جميله.
يحيي: ان شاء الله خير.
شهد: يارب.
لمي: آدم طلع ضعيف اوييي بجد انا مش مصدقه ال هو عمله ده، بالسهوله دي طلق جميله واتخلا عنها وعن حبه ليها..طب لي ؟!!!
معاذ: منكرش اني مصدوم من ال حصل ومصدوم اكتر من سفر آدم ال مفأجا بس حرفيا الموضوع وراه حاجه وانا خايف يطلع ال في بالي.
لمي بإستفهام: قصدك اي ؟!
معاذ: الموضوع ال انا حذرتك.منه كتير وقولتلك.بلاش وكفايه لكنك اصريتي اننا نكمل.
لمي بصدم#مه: يعني تفتكر ان ادم عرف وطلق جميله عشان كده
يحيي: وارد ايوه.
لمي بخوف: لالااا لو كان ده حصل آدم عمره ما كان هيسكت أبدا
يحيي بعيون استفهام: أني آدم فيهم؟!!
لمي بصتله و اكتفت بالصمت ومردتش.
بعد مرور شهرين.....
لمي : معاذ بقولك صحيح.
معاذ: نعم ب لمي.
لمي بتوتر: تيجي نتبنا طفل.
معاذ بصلها بأستغراب: لي ي لمي ؟!
لمي بنفس التوتر: عادي يعني اهو يونسنا ونربيه ونعوضه عن حرمان ابويه وكده.
معاذ: هو انا كنت اشتكيت ي لمي.
لمي: لا يحبيبي والله بس فعلا نفسي اعوض الاطفال الأيتام ونسعدهم بأي طريقه فهمني.
معاذ ببأبتسامه جميله: طب اي رأيك نفتح ملجأ.
لمي بسعاده طفوليه: بجد ؟!
معاذ بفرحه: خلاص من بكرا هبدا في اجراءت الملجأ.
لمي حضنته بفرحه: تسلم بجد مش عارفه اقولك اي.
معاذ: لا متقوليش انا ، انتي قولي لربنا واحمديه علي انه جعل في قلوبنا الرحمه ال تخلينا نحب الخير للغير.♥
( ما بيدي ليس لي فأن لم اعطيه لعابر سبيل او يتيم أو محتاج فمن بحق رب الحق اكثر أحقية منهم ♥)
( بي رحمه لولا أن وهبها الله لي لكنت لأبليس رفيق و متيمه عشقًا )
بعد مرور سنتين......
ال حصل خللهم آدم اخباره مقطوعه نهائي ومحدش يعرفله طريق، شهد وجميله حياتهم مستقره نوعا ما بعد الخلفه.
لمي ومعاذ اشتره الملجأ ال فيه تلين وبقا هو كل حياتهم بس مينكروش ان قلبهم امتلأت عشق ب حب ساره وأسر كانهم ليهم ولادهم فعلااا.
ساره أصم مبتسمعش وأسر عنده بُهاق.
و سر اختيارهم ل ساره وأسر بالذات وعدم.اختيارهم لناس عادين( مش هقول طبيعين لن رغم اي اختلاف هما بشر وطبعين)
الحوار كالأتي:
معاذ: اشمعنا هما بالذات ي لمى
لمي بعيون مليانه فرحه: حبتهم عشان هما جُماال اوييي ومش بيخوفه خالص زي ما زمايلهم في الملجأ بيقوله ،
معاذ بصلها بنظره فرحه واعجاب بكلامهم.
لمي كملت كلامها
لمي: معاذ دول جُمال اويييي تؤم لطيف بيحسه ببعض وبيحبه بعض مهما كان ومبيزعلوش من حد قلوبهم رحيمه ببعض ومع غيرهم....يبقا بحق ربنا نخاف منهم لييي؟!!!
و بعياط.: حبتهم اوييي ي معاذ ومهما كان هتبناهم وهربيهم وانا متاكده اننا هنلاقا نصيب من طيبه قلبهم دي.
( نكن الشكر لكل قلب آمن برحمه القلوب برغم قسوة الظنون ♥)
تتيانه اتبنت تلين
تتيانه: تصدقي ي تلين اني عمري ماكنت هسامح نفسي لو فضلت أعامل الناس ال عندها أعاقه مزمنه زي ما كنت بعمل قبل كده.
تلين ببسمه تدل علي عدم فهمها : مش فاهمه اوييي الصراحه.
تتيانه بضحك: بس عشان خاطري ما تاخدي فكره وحشه عني ده كان زمان صدقيني.
تلين: لا مش هأخد انا حبيت حضرتك وارتحت ليكِ وبعدين الافعال هي ال بتبين مصدقيه الحديث.
تتيانه: ان شاء الله خير.
سكته شويه وبعدين تتيانه اتكلمت: كان زمان عندي واحده مبتتكلمش( بكم) بتسعدني في شغل البيت هو الصراحه كنت زمان بقول عليها خدامه ربنا يسمحني بقا المهم.... انا كنت علطول اعمالها وحش واهزقها عشان مش فهمامها ولا فاهمه اشارتها وفضلت علي الحال ده معاها لحد ما اكتشفت أنها طيبه اويييي اويييي....عارفه لي
تلين هزت راسها بمعني لي ؟!
تتيانه كملت: كنت علطول متعوده أني في الشتاء انام وانا شايله الغطا من عليا. بالرغم من أني بكون سقعانه بس بعمل كده المهم اني كنت بصحا كل الاقي نفسي متغطيه وبطريقه تخليني مدفيه مش سقعانه خالص....فضلت محتاره لحد ما قررت اني اعمل نفسي نايمه واشيل الغطا من عليا.....ساعتها عملت كده فعلا والجو كان ساقعه اوييييي...لاقتها داخله علي بتغطيني وبتبوس رأسي بحنان وبطبط علي وبتحطلي دوايا ومايه جنبي عشان لمَ اصحا منسهمش.... تتيانه وعنيها مدمعه من الفرحه: ساعتها بس عرفت أنهم اقل ما يقال عليهم انهم ملايكه، (حنان رغم قسوة المعامله...جبر خاطر رغم الأنكسار.♥)
تلين بصتلها بفرح انها عرفت حقيقه الناس ال زيها او غيرها من ال عندهم إعاقات تانيه.
بعد مرور شهرين.....
شهد: اهاااا صداع من كتر العياط.يعني نقعد في البيت عياط وزن شغال....نخرج نغير جو ال راديو مبيقفش الرحمه يارب.
جميله بضحك: خلاص ي انس يحبيبي ماما جابت اخرها مننا وانا خايفه علي عائشه منها.
شهد بصتلها بنرفزه: لا والله انتي بتهزريييي.
جميله وبضحك: يس.
شهد بزعل : ماشي يجميله انا زعلانه
.جميله: اتفلقي.
شهد: بجد.
جميله: بهزر هو انا اقدر خدي وادتها عائشه: ثواني اجبلك عصير المانجا ال بتعشقيه.
شهد بفرحه طفوليه: هاتي هاتي.
جميله راحت بسرعه ولكن خبطت في كتف حد.
جميله بإعتذار: انا اسفه حضرتك مقصدت....بصدم#مه: آدم.
آدم بصلها بصدم#مه: هو الصوت مش غريب علي....و بفرحه انتي ج...جميله صح ؟!
جميله ولسه مصدومه: آه
آدم بس ده مش شكلك انتي كدبتي علي...انا حاسس ان دي انتي...جميله متسكوتيش اتكلمي.
جميله خرجت عن صمتها: انت بتشوف!!!.
آدم: أه عملت عمليه ونجحت.
جميله: طب مبروك...عن آذنك.
آدم: جميله استني انا..... قطع كلامه.
دلوف شهد
شهد: خدي يستي بنتك مبطلتش زن من ساعه ما قومتي....و بصدم#مه لمَ شافت آدم : آدم!!!!!
آدم كان في ملكوت تاني لمَ شاف عائشه آدم ب زهول: دي بنتك وبنتي ي جميله صح هو انتي خلفتي بعد طلاقنا.
جميله بصتله بخوف وخد شهد من ايدها عشان يمشوا و مهتمتش لمحاولات ادم انه يوقفها.
في البيت عند جميله
شهد بصدم#مه: آدم فتح!!!!!، يبقا عشان كده كان مسافر.
جميله بخوف: انا مش مهم عندي كل ده المهم عندي انه مايأخدش عائشه مني.
مامتها: اهدي يبنتي ان شاء الله خير.
و في الوقت ده جرس البيت رن.
جميله قامت مفزوعه: هو هو اكيد جاي عشان يفهم ويأخدها مني.
شهد: اهدي يجميله اهدي... وحتي لو هو احنا مش عاملين حاجه غلط عشان نخاف.
شهد راحت فتحت الباب وكان آدم فعلااا.
آدم: السلام عليكم، معلش يشهد مش هاخد من وقتكوا كتير انا عايز جميله في كلمتين وهمشي علطول.
شهد: وعليكم السلام، اتفضل يا آدم.
جميله بأنفعال: يتفضل فين،احنا مبناش أي كلام خلاص.
آدم.: بس بينا بنت.
جميله بصتله وسكتت وآدم دخل قعد
آدم: انا بس عايزه اعرف انتي لي خبيتي عني اني لي بنت ؟!
جميله: لي هو ابوها كان فين يعني هو كان حد عارفله طريق
آدم: والله كان عندك امي او لمي ومعاذ
جميله بصتله بصه كره وبزعيق : لي !!! ما انا رحت قولت لامك بعد طلاقنا بشويه او ما عرفت و بعياط: وفي الأخر تقولي انا ابني. كان اعما شوفي انتي مدورها مع مين، وبعدين مانت قولت لها انك مش عايز اي حاجه تربطني بيك وسافرت واتخليت عن الكل، راجع تدور لي دلوقتي ؟!
آدم بصدم#مه: اولا انا فعلا معرفش اي حاجه عن الكلام ده، ثانيا: انا مقولتش الكلام ده نهائي.
جميله: هااا اه طبعا والمفروض الغبيه تصدق.
آدم: هتصدقيني يجميله وكل بوقته، بس انا عايزك وعايز بنتي مش عايزه كل ما اكسب حاجه اخسر قصدها حاجه.
جميله: ده ببعدك ي آدم.
آدم قام: ماشي يجميله.
آدم روح وعنيه مليانه شرار.
آدم بزعيق: ماماااااا ي ماماااااا.
ناهد وجت مفزوعه: في اي اي.
آدم بعصبيه: انا نفسي افهم انتي بتعملي في كده لي نفسي افهم عملت فيكي اي عشان تدمر لي حياتي بالشكل ده، لي علطول كرهاني وكارة اي حاجه تفرحني.....لي علطول بتفضلي اخويا عنييي بتحبي اكتر بتديله حنان عني رغم اني انا وهو واحد!!!
ناهد فضلت بصاله نظره ببرود.وغل بدون كلام تؤكد انها يستحيل دي تكون أم !
الباب خبط.
شهد: يوه دي المره الكام دي اا أفتح فيها الباب.......اتفضلي ي تتيانه...هاا يترا في حد تاني ناقص
قطع كلامها دخول آدم
آدم: لا خلاص كده انا بس ال كنت ناقص.
شهد بنفاذ للصبر: طب اتفضل.
آدم دخل وسلم علي كل الكل( يحيي ومعاذ ولمي وشهد وتتيانه ومامت جميله وشهد ) ماعدا جميله لانها كانت جوا مع عائشه
يحيي نزل لمستوي شهد وبهمس: هو انس نام مش كده
شهد هزت رأسها بمعني انه آه.
جميله دخلت بهدوء بعد ما نيمت عائشه.
مامه جميله: دلوقتي تقدر تقول يبني انت عايز اي.
آدم بلع ريقه وبعدين اتكلم: طبعا انتوا عايزين تعرفوا انا لي طلقت جميله ولي اختفيت عن الكل حتي من اقرب الناس لي وبص للمي ومعاذ....انا مريت بفتره صعبه جدااا قبل وفاة ابويا وبعدها.....بابا قبل الوفاة فضل يكلمني كتير وينصحني يقولي يبني انت يمكن اتسرعت في جوازك لان الجواز مسؤليه كبيره فيتكون قدها ي بلاش منها..قالي أن ماينفعش اخلي مراتي تساعدني شفقه لأني صعبان عليها او لانها اتدبست في واحد عاجز وخلاص فنصحني اني اغير طريقه معاملتي معاكي والموضوع يوصل للطلاق واجيب المآذون فعلا كل ده كان هيبقا تمثيل في تمثيل لكن وفاته أثر علي فإجلت الموضوع بس ده مكنش السبب الأساسي وبلع ريقه كان في سببين لطلاقي لجميله اولهم اني خفت..خفت افضل مبشوفش واخلف وابني يطلع لدنيا يلاقي ابوه كفيف مبيشوف...خفت يحس اني وصمه عار عليه او حمل...و بعياط والله كان اكبر مخاوفي واتصدمت وفرحت بنفس الوقت لمَ عرفت ان بقااا عندي بنت شايله اسمي وهقدر اشوفها.
سكت شويه
جميله بملامح جامده: والسبب التاني ؟!
آدم فرح لمَ حس انها مهتمه تعرف اي السبب.
آدم: السبب التاني كان...امي !!
كله بصله بصدم#مه
آدم وبكسره: ايوه متتستغربوش...امي لعبت في دماغي جامد واكبر لعبها لعبتها لمَ طلبت مني أني اسألك و اخد رأيك في اني اعمل عمليه عشان افتح بس انتي فعلا صدمتيني جداااا برده فعلك ي جميله.
جميله بصتله بزهول والخيوط ابتدت تتربط ببعض
جميله: ايوه بس لمَ قولتلك كده مكنش قصدي انا فعلا كان نفسي انك تعمل العمليه وتفتح بس...بس مامتك قالت لي انك لو سألتني السؤال ده ارد عليك كده عشان يعني محسسكش اني بكرهك وكده وقالت ان الموضوع ده نقطه ضعف بالنسبه لك.
آدم برغم صدمته من امه وكرها العجيب ليه إلا انه فضل الصمت عن الموضوع ده
آدم وطلع ورق وحطه قدامهم: ده ورق بيثبت حالتي النفسيه ال كنت بمر بيها...و بص لجميله: صدقيني بعدي وطلاقي منك كان غصب عنيى مش بمزاجي انا خلاص الحمدلله فتحت واتعالجت برغم ان دكتور قالي ان لو مكنتش فتحت كان ده مش هيأثر علي كان هيبقا افضل لي.
و قام وقف: انا كده بررت موقفي و سبب ال انا عملته قدام ربنا..
قرب من جميله وقال بإعتذار مُصدق: انا اسفه يجميله عارف اني اذيتك.بأبشع الطرق بس ربنا يعلم انا بحبك قد أي...فبلاش تحرميني من وجودك في حياتي انتي وعائشه عشان خاطر اي لحظه حلوه كانت بينا، انا هسيبك تفكري براحتك بس خليكي عارف اني هفضل احارب لأخر نفس في عشانك.
و سبهم ومشي.
عدا اسبوع.....
شهد: هتفضلي كده كتير قاعده تفكري برغم من انك شوفتي التحاليل والكشوفات ومكفكيش كده لا ورحتي لدكتور واكدلك الموضوع.
جميله: يعني انتي عايزاني اعمل اي يشهد.؟!
مامتها هنا ادخلت: اديله فرصه تاني عشان خاطر بنتك يمكن يكون اتغير بجد.
جميله: اي ؟!!! انتي بتقولي اي يماما.
مامتها: ايوه يجميله...و بعدين يبنتي انتي لسه بتحبيه وحبك ليه بيزيد مبيقلش و بعدين انا شوفت في عيونك نظره الفرحه لمَ عرفتي انه فتح.
شهد ردت: ايوه ماما عندها حق وبعدين أنس الله يرحمه لو كان هنا كان قالك.نفس الكلام
جميله: اي ؟!!!!!
شهد: ايوه يجميله زي ما بقولك كده ولا مش فاكره خناقتك مع رنا صحبتك زمان لمَ قررت انها تسيبك بدون اعذار رغم قربكم الكبير لبعض...انس ساعتها فضل يقولك اعذريها يمكن يكون عندها سبب خلاها تبعد وفي الآخر طلع عندها حق لمَ طلع عندها كانسر وبعدت عشان متشيلش حد همها كانت شايفه نفسها عاله برغم انه مش صحيح.....
و في الوقت ده جميله افتكرت جمله انس ليها المعتاده( جميله حبيتي اعذر أخاك.المسلم مهما اخطأ في حقك فمن الممكن ان يعقه حاجز متين عنك، فأن عاد مُعتذرا مقدم إليك بألاسباب فلا ترده فلم يأتيك لجرحك مره أخري بل غلبه قلبه الممتلأ بحبك فعاد مُتحملا ردة فعلك مهما تكن♥)
بعد مرور اسبوعين....
آدم دخل بيته هو و جميله بترجيح من معاذ بالرغم من انه كان رافض رجوعه من غير جميله.
دخل لكنه اتفأجا ب عائشه نايمه علي الكنبه راح ناحيتها ودقق في ملامحها بحب لانه قلبه كان بيدله انها بنته.
جيه صوت من وراه بيقول
: وأني قد عفوت لوجه الله فلا تخذيني مهما فعلت.
لف لقا جميله في وشه بصلها بفرحه وهو مش مصدق نفسه من الفرح
و رد: والله وبأستحالفك برب العباد لن اخذيكِ فقلبي لكِ عشيق وبيكِ نفسي تربعت 💙
بعد مرور شهرين...
جميله فضلت شهر تحاول تتعود علي آدم وتعوده وتقربه من عائشه وفي الشهر التاني رجعه لبعض
بعد مرور اسبوعين....
آدم: جميله جهزي نفسك عشان هنروح لماما انهارده.
جميله بصتله بصدم#مه: انت بتقول أي ؟!!!
آدم ورفع رأسه ليها وبحنان : غصب عني وعنك يجميلتي دي وصيه ابويااا لي قبل ما يموت ووصيه الميت واجبه.
جميله بصتله بتفهم وهزت رأسها بمعني آه بأستسلام.
آدم بوجع مدريه: وبعدين انا اخويا هيجي انهارده وهنروح عشان نشوفه.
جميله بصتله بزهول: اخوك ال....
آدم هز رأسه بكسره: ايوه اخويااا ال كسرني وحب قصد كل ال انا كنا بحبهم...بس خلاص مش هيقدر يأخدك مني تاني ابدًا
جميله وحاتت ايده علي وشه بحنان: ده ببعده لو حصل.
آدم بصلها بحب وباس ايدها.
عند ناهد....
جميله كانت متجنبه الكلام معاه نهائي...يدوبك سلمت عليها وبس.
قعده شويه وبعدين جميله قامت تجيب الاطباق من جوا وكان الجرس خبط
لكنها لمَ رجعت شافت حاجه خلت الاطباق تقع من أيديها من وهل الصدم#مه.
جميله لاقت اتنين آدم واقفين قدمها، وقفت مصدومه مش قادره تستوعب ازاي هل ده ممكن يكون اخو آدم ال آذاه بس ده شبه جداااا ده لولا اختلاف هدومه عمرها ما كانت هتلاحظ الاختلاف بينهم
بس الظاهر ان مش جميله بس ال كانت مصدومه
اخو آدم كان ليه نصيب من الصدم#مه: جميله!!!!!!!!انتي اي ال جابك.هنا؟!!!!
جميله فضلت تبص لآدم جوزها واخوه بصدم#مه لحد ما ناهد اتكلمت.
ناهد: تعالا ي بني في حضني وحشتيني ي آدم اوييي يحبيبي.
جميله هنا اتصعقت وكأن حد دلق تلج علي دماغها.
جميله وبصت لجوزها: آدم انا مش فاهمه حاجه.
آدم جوزها اتكلم وياريته ما اتكلم: جميله انا مأسميش آدم انا اسمي الحقيقي صهيب !
جميله كانت متجنبه الكلام معاها نهائي...يدوبك سلمت عليها وبس.
قعده شويه وبعدين جميله قامت تجيب الاطباق من جوا وكان الجرس خبط
لكنها لمَ رجعت شافت حاجه خلت الاطباق تقع من أيديها من وهل الصدم#مه.
جميله لاقت اتنين آدم واقفين قدمها، وقفت مصدومه مش قادره تستوعب ازاي هل ده ممكن يكون اخو آدم ال آذاه بس ده شبه جداااا ده لولا اختلاف هدومه عمرها ما كانت هتلاحظ الاختلاف بينهم
بس الظاهر ان مش جميله بس ال كانت مصدومه
اخو آدم كان ليه نصيب من الصدم#مه: جميله!!!!!!!!انتي اي ال جابك.هنا؟!!!!
جميله فضلت تبص لآدم جوزها واخوه بصدم#مه لحد ما ناهد اتكلمت.
ناهد: تعالا ي بني في حضني وحشتيني ي آدم اوييي يحبيبي.
جميله هنا اتصعقت وكأن حد دلق تلج علي دماغها.
جميله وبصت لجوزها: آدم انا مش فاهمه حاجه.
آدم جوزها اتكلم وياريته ما اتكلم: جميله انا مأسميش آدم انا اسمي الحقيقي صهيب !!!!!!
وقع جسدها الهزيل رافض التصديق لتلك الصفعات المتتليه.
في المستشفي عند جميله...
لمي بخوف: خلاص كل حاجه اتكشفت ي معاذ، ال كنا خايفين منه حصل.
معاذ: قولتلك قبل كده لكنك كنتي مصّره تكملي يلاا ربنا يبعد شره عننا.
لمي بحزن: طب وجميله ؟!
معاذ: خلاص جيه الوقت عشان تعرف كل ال استخبا عنها و هي ال ف أيديها تكرر ولو بتحبه بجد عمرها ما هتسيبه مهما حصل.
لمى: خير خير..انا هدخل اشوفها...هو صهيب فين ؟
معاذ: مش عارف بس متخافيش هشغلوا عنكوا لحد ما تحكيلها وابقي رني علي لمَ تخلصي.
لمي: تمام ماشي.
و سبيته ومشيت وهو راح يشوف صهيب.
لمي خبطت علي الباب ودخلت لاقت جميله شكلها تعبان نتيجه الصدم#مه.
لمي مشيت بخطوات بطئيه مرتبكه و بعدها قعدت.
لمي بحزن: الف سلامه عليكي ي جميله.
جميله بعيون مليانه حيره وتساؤلات: عايزه افهم ؟!!!
لمي بتوتر: تفهمي اي يجميله.
جميله: افهم كل حاجه....و بتأكيد لكلامها: كل حاجه.
لمي وبلعت ريقها: حاضر..
سكت لكن نظرات جميله فضلت ملحاقها عشان تتكلم.
لمي وبدأت تحكي.....
ايوه انا عندي اخين آدم وصهيب تؤم
ماما جبتهم قبلي بس هي اتفاجت لمَ عرفت انهم تؤام لأن ماما عندها عقدة من. التؤام وجلها اكتئاب لمَ خلفت آدم وصهيب بس الغريب ان آدم كان اقرب لقلبها من صهيب عشان هو ال اتولد الأول وده علي عكس صهيب ال كانت مهملها جدااا كأنها مخلفتوش لدرجه أن بابا جبله مرضعه لمَ عرف ان ماما مرضعتوش لمده يومين من بعد خروجه من الحضانه لأنه كان تعبان وفضل في الحضانه اكتر من شهرين أما آدم فخرج علطول وكانت بتدلعه وترضعه وتعمله كل ال هو عايزه..
جميله بصت بزهول من ان ازاي في أم كده.
لمي وقرأت كلام جميله من تعبير وشها
لمي بحزن: ايوه فعلا حقك تستغربي ازاي أم تكره ابنها كده صدقيني انا كمان معرفش بس ال أعرفه انها ظلمته وجت عليه جامد كل ده عشان خاطر آدم نن عنيها ، كانت كل ما بابا يتخانق معاها تقوله انا بكره التؤام انا مكنتش عايزه غير آدم وكلام من هذا القبيل، بابا كان بيفكر انهم ينفصلوا بس قال يستحمل عشان عارف انها مش هتلاقي تصرف علي آدم... وجرت الأيام وانا جيت وال غريبه أن تعامل ماما معايا كان جاف جدااااا بس مش زي تعاملها مع صُهيب الصراحه،و مرت السنين وماما وآدم بقوا الأقرب لبعض وآدم بقا ابن أمه فعلا أما انا وصهيب ف بابا كان بيحاول يعوضنا عن تفرقه ماما لينا، ده وصل دلعها لآدم انها قبلت ال عمله في صهيب. كل ما صهيب يحب واحده آدم يجري يخدها منه عشان يسبتله قد اي انه ضعيف ومبيعرفش يحافظ علي ال بيحبهم لحد آخر مره وال آدم كان السبب في... سكتت.
جميله:سكتي لي ؟؛
لمي بتوتر: هااا لا مافيش، المهم آدم قبل ما يسافر وعلي ما آظن ده الوقت ال قبلك فيه وحبك،انا سمعته كان بيتكلم مع ماما انه هيسافر بسبب ال عمله في صهيب وقالها انه البنت ال بيحبها اسمها. جميله وحكلها عنك.....وبعدها سافر....و الصراحه بقااا بعد ما لاقيتك رجعتي من تاني بس المره دي في حياه صهيب حسيت انها فرصه اجيب بيها حق اخويااا وانتقم من الجرح ال سببهوله آدم.
جميله: طب ومخفتيش يكون حبي لصهيب مبني في الأساس علي حبي لآدم.
لمي: الصراحه خفت بس عشان كده وقتها قولت لك سيبك من ال فاتت وسيبي لنفسك فرصه تتعرفي علي آدم الجديد ال قدامك (ال هو صهيب )
جميله: يعني كده صهيب مكنش فاقد الذاكره.
لمي: لا دي لعبه لعبتها عشان صهيب ميقفشنيش
جميله : طب فرضا كل كلامك ده صح انا ازاي اتجوزته بأسم آدم وبنتي ! البنت مكتوبه بأسم الأب انه آدم.
لمي: طب ما فعلا اآدم يبقا ابو عائشه
جميله بصدم#مه: اي ؟!!!!!!
لمي: اهدي بس وانا هفهمك
جميله: آه ياريت فعلا تفهميني ومتكدبيش علي تاني.
لمي: حاضر، بصي هو بعد ما ماما رفضت تصدق انها عندها تؤم لمَ جيه بابا يسجل الأسماء هددته انه. لو مسجلهمش بأسم واحد كأنهم واحد هتقتل صهيب وطبعا بابا خاف عليه وللأسف عمل المستحيل وزور لحد ما قدر يثبت ان صهيب وآدم شخص واحد بالرغم من علم الكل بالحقيقه بس الكل بيعمل عبيط ، بس لمَ حصل ل صهيب آدم غير أسمه لآسم تاني مزور وسافر بيه برا مصر وبقا بيستخدمه هناك.
جميله بدهشه: اي ده ده ولا قصه في الافلام.، طب ماشي قلت اني صدقتك لي بقاا صهيب خبا علي.... بلاش طب لي مقليش علي أسمه الحقيقي.
لمي: الصراحه انا لحد كده ودوري انتها، بس عايزاكي قبل ما توجهي صهيب وتحكيله علي حقيقه الموضوع لازم تتأكدي من جواكي انك بتحبيه هو بجد مش مش حب مبني علي شيء قبله.... واخيرا سمحيني علي استغلالي ده بس كنت عايزه ارجع ولو جزء صغير من حق اخويا ال اتظلم مع ام لا ترحم و اخ متدلع لدرجه انه يخطف من اخوه كل ال بيحبهم و لدرجه انه يحاول انه وحطتت ايديها علي بؤها بسرعه.
جميله بدهشه: اي كملي ويحاول انه اي ؟!!!!
لمى: هاا لا مافيش انا همشي.
جميله ووقفتها: قولي.
لمى بتوتر: صهيب يبقا يحكيلك يلاا سلام.
جميله كانت في دهشه من ال تقال. وبرده جواها خوف من آدم اخو صهيب ليذيها
معاذ: ها حكتيلها ؟!
لمي: آه حكتلها بس كنت هقع بالساني في الموضوع....
معاذ بقلق: طب كويس انك موقعتيش بلسانك، حاجه زي دي انا وانتي ملناش حق اننا نحكيها صُهيب بس ال ليه الحق ده.
لمي: عندك حق يلاا بينا نروح نطمئن جماعه جميله زمانهم قلقنين وجيه الوقت عشان يعرفه برده.
معاذ: يلاا، وانا اصلا كلمت صهيب وهو قرر يقول كل حاجه.
صهيب خبطت علي الباب ودخل قعد قدمها علي السرير.
صهيب: الف سلامه عليكي.
جميله بعتاب: لي محكتليش ؟!!
صهيب: كنت ناوي احكيلك لكن لمَ عرفت انه جي قلت تتفاجي الاول انه تؤامي بس الظاهر اني انا ال اتفجأت لمَ عرفت انه عارفك.
جميله بخوف: آدم..قصدي صهيب انا هحكيلك كل حاجه بس توعدني انك تصدقني....مش انت بتحبني صح ؟!!
صهيب: مهما كان ومهما قلتي هصدقك طلما ال هتقوليه الصدق يبقا هصدق.
جميله: والله هقول الصدق كله
و حكتله فعلا كل حاجه..
شهد بدهشه: اي ده ؟!!! يعيني عليكي يجميله حصلك كل ده.
مامه جميله: سيبكوا من كا ده المهم ال جاي... هو آدم قصدي صهيب جيه وخد عائشه صح مش كده
لمي كأنها حد صعقها: اي ؟!!!
معاذ: انتوا بتقوله اي صهيب كان معانا علطول في المستشفي ومتحركش من مكانه.
هنا يحيي اتكلم: مش محتاجه ذكاء اكيد تؤمه خطفها مننا واستغل اننا منعرفش.
لمي: طب وعرف عنوانهم منين ؟!
معاذ: مش وقته احنا اازم نتحرك و نعمل حاجه خليكي هنا وانا هنزل.
يحيي: استنا خدني معاك ونزله.
صهيب: صحيح يمهل ولا يهمل.كما تدين تدان، اهو خطف مني كل ال حبتهم ووقت ما حب ربنا انتقم من فيكِ وحبيتيني وحبيتك انا كمان وبقا عندنا بنت، أصعب انتقام ومن غير حتي ما أسعي لكده ده انتقام ربني
جميله: ولكن لمي ال جمعتنا قصد
صهيب: لمي كانت سبب من الأسباب بس مش اكتر لكن صاحب ألفت القلوب هو الله.
جميله: انتي مصدق اني بحبك صح مش كده؟!
صهيب: واثق مش متأكد.
جميله بخوف: انا خايفه من اخوك
صهيب بضحك استهزاء: حقك ما طبيعي واحد حاول يقتل اخوه وكان السبب في عماه!!! متصتعبيش عليه انه يعمل المستحيل عشان يأخد حقه
جميله بصدم#مه: هو السبب في عماك ؟!!
صهيب: آه دبرلي حدثه عشان يخلص مني قال اي عشان حب اخر واحده كنت بحبها قبلك قال انه بيحبها بجد ولكنه كانت بترفضه فحاول انه يقتلنا انتقام وفعلا قتلها وكان سبب في عمايا.
جميله: والله كلام تعجب له الانفس بصحيح
صهيب: عندك حق يلاا انا هقوم اشوف الدكتور عشان يكتبلك.علي خروج شكلك بقتي كويسه.
و جيه يقوم
جميله: استنا.
صهيب: نعم
جميله: بعيد عن كل ال حصل وحقك انك تخبي هو انتي لي مقولتليش علي ان اسمك صهيب.
صهيب بضحك : ومين قال اني مقولتلكيش
جميله بصتله بعدم فهم
فلاش بااك:
الكل اتجمع وجيه وقت كتب الكتاب....المآذون كان بيكتب ويتكلم وفاضل علي امضتهم جميله كانت سرحانه في اللا شيء في الوقت ال كان آدم بيكلمها فيه وبيقولها حاجه ولكنها منتبهتش لكلامه.آدم خد باله قالها: جميله انتي معايا...سمعاني.
جميله: هاااا معلش كنت سرحانه كنت بتقول حاجه.
آدم: آه كنت بكلمك كنت بقولك.....
قطع كلامهم صوت الناس ال جايه تبارك لهم.
و عدا الفرحه بكل سعادة وفرح وجمال واخيرا عمت الفرحه عليهم.
بااك:
شوفتي بقاا انتي ال كنتي سرحانه وقتها وبعدين انا كنت نسيت الأسم ده رغم اني بحبه اويييي لكن قلت يمكن انتي حابه تناديني بأسم آدم حباه يعني.
جميه: لا الصراحه صُهيب احلي، هو انتي ماينفعش تغير اسم لصهيب.
صهيب: هعمل المستحيل عشان اغيره (وبالفعل حدث 😂)
صهيب راح للدكتور
صهيب: هو حضرتك حاله مراتي عامله اي يعني اقدر اخدها وامشي.
الدكتور بصله بذهول.
صهيب : يدكتور ؟!
الدكتور: هااا حضرتك انت بتهزر مانت لسه كنت جايلي وقايلب نفس الكلام وكمان كتبتلك علي خروج.
صهيب بصدم#مه: انا!!!!
الدكتور: ايوه انت بس الصراحه مكنتش بنفس اللبس ده.
صهيب هنا فهم وجري علي أوضه جميله لكنه ملقهاش هناك !!!!!
في الوقت ده تلفونه رن بيبلغوا بختفأ عائشه وبقت واضحه قدامه خلاص آدم قرر ينفذ انتقامه وفي أسرع وقت كمان....طبعا مكنش عارف يتصرف ازاي بس قرر يرحلها ماهي سبب وجود البلوه السودا دي علي الارض قره عينها زي ما بتقول.
يحيي: ها هنتصرف ازاي
معاذ: صهيب بعتلي مسدج وقال انه هيتصرف ومحدش يقلق.
يحيي: واحنا هنسيبه كده.
معاذ: هو احنا بأيدينا اي نعمله بس ي يحييي ربنا يستر.
صهيب بزعيق:انتي لي بتكرهيني عايزه افهم..عملتلك اي عشان تعمليني بكل القسوة دي لي ادتيله كل الحب كل الحنان...طب وانا مالي انا ذني اي ان اختك لمَ خلفت تؤم التولد.الاخير قتلها طب انا مالي ذنبي اي، اتعقدتي وعقدتيني، خفتي اقتلك لكن مخفتيش ابنك حبيبك ال قتل بجد بدون ذره رحمه في قلبه، ولمَ حاول يقتلني ولا اتهزلك شعره.....كخ عيب ي آدم مخلصتش عليه كله لي لي تسبهولنا عاجز طيب.
و بزعيق أشد وطلع كا البركان ال كا جواه من سنين: وانا دلوقتي ذنب مراتي اي ذنبها انها حبتني ولا يكنش اخ معلش انا ال خطفتها منه.....متردي عليا اذيتك في أي عشان تدمريني وتخليني اطلب المساعده من الغريب، لي وصلتيني لمرحله اني اتعالج ولمَ الدكتور يسألني علاقتك.بأمك اتكسفت ارد اصل هرد اقول اي، بس لمَ حكتله قالي اعذرها ده مرض برده قولتله مانا عذرها امال مقدرتش ابعد عنها وقسي قلبي عليها لي .
خلاصه الكلام جميله وبنتي لو جرلهم حاجه اعرفي ان انتي السبب سيبيهم وخدي ابنك في حضنك وابعده عننا وعن آذيه الناس ولا لسه عايزاه يقتلني من تاني بس المره دي في مراتي وبنتي.....و بزعيق: لي عايزه تقتليني بسكينه تلمه ماتردي ؟!!!!
" لا إجابه....فلو عاد الزمن وهذا محال لأعادت خطأها وبشد العقوبات "
آدم: يمرحب بالام الخاينه وبنتها
جميله بخوف ولكن بتحاول تتقمص الشجاعه: انا مش خاينه وبعدين انت عايز مني اي ؟!!!
ادم: قولتيلي بقا انك مش خاينه ممممم أمال لي عرفتيني لي من الاول طلما هتحبيه ولا يكنشن هو ال زقك علي.
جميله: انت اهبل انا معرفش اصلاا انكوا تؤم غير امبارح.
آدم: يبقا بتحبيني انا مش هو يجميلتي
جميله: افندم ؟!!
آدم: اصل اي ال هيحببك في العاجز ده إلا لو حبك مبني علي حب قديم يشفع وال هو حبك لي انا.
جميله بعند: احسبها زي ما تحسبها بس انا مبحبش غير صهيب وبس
آدم: انتي بتفزيني مش كده
جميله: آه واعلي ما فخيلك اركبه.
قطع صوتهم بكأ عائشه.
آدم وشلها: حبييه بابا بتعيط.لي بس....و بص لجميله هحرق قلبكم عليها.
جميله صرخت لمَلاقته رايح بيها علي الجردل المليان مايه مغليه وفعلا بكل ما تجرد قلبه من مشاعر وبالفعل رماها......ولكن ايد ابوها لحقتها المنقذ لها السند رفيق الضرب
صهيب بعصبيه: انت اتجننت وراح اده عائشه لجميله بعد ما فكها.
و فضل يضرب في آدم كانو بيأخد حق سنين العذاب ال شافهاه علي أيده هو ومامته
ناهد وبتخاول تمنعه وتبعده عن ادم وفعلا نجحت في ده: خلاص يبني وعد هنسافر ومش هتشوفه وشنا تاني لبخير ولا بشر..
آدم: لا يماما انا لسه مخدتش حقي منه.
ناهد بزعيق: قلت خلاص يآدم هنسافر
آدم: مش هيحصل
ناهد سكتته بقلم علي وشه لاول مره تضربه
آدم: انتي اول مره تضربيني
ناهد بعياط: عشان دي اول مره تكسرلي كلامي.
آدم: ماشي يماما همشي وهسكت وال رحمهم من عذابي انتي وبس.
و بالفعل رحل ذاك الطاغي ومن ولدته
بعد مرور 3 شهور.....
لمي: انتوا عارفين ان زمان كان في رجل اجنبي كان فاشل في كل حياته و يائس لكنه جتله فكره قرر انه ينفذها، وهي انه قرر يجمع كل الناس المختلفه ال في بلده المختلفين في الشكل والجسم واي حاجه ممكن الناس تقول عليه انه غريب عنه جمعهم وعمل سرك الناس بقت بتيجي من انحاء العالم عشان يشوفه الناس المختلفه عنهم الجُمال المتميزين عنهم ، وبكده الراجل ده قدر ينجح في حياته من ناحيه ومن ناحيه تانيه قدر انه يبرز ويطلع الناس دي للنور وبدل مايكونه منبذين لغيرهم لا ده خلاهم تراث الكل يسعي عشان يجه يشوفهم....و بكده كن انت كما تبغا...كما تريد..كما خُلقت بتميزك.
لمي فرحت ببسمه ال علي وشوش الأطفال.
معاذ ميل عليها وبهمس: طب ولي مكملتيش الحكايه وقولتي ليهم ان الغرور خده ونساهم وان اهل البلد حرقوا ال سرك.
لمي بنفس الهمس: لي هما مش في الاخر جمعه وقدره يرجعوا زي ما كان واحشن وبنو مكان غيره..كده احسن انت مش شايف الفرحه ال في عيونهم.
معاذ فعلا لاحظ كده و فرح لفرحتهم.
لمي يلا بعد كل اللعب والحكاوي جينا لاخر جوله وصقفت بأيدها...
دخل صهيب وجميله وتلين وتتيانه ويحيي ومامه جميله وشهد وشهد ومعاذ اطفالهم.
لمي الصندوق اهو وجواه الورق ال كل واحد كتب فيه ال في قلبه...
يلاا بدور كل واحد هيأخد ورقه ويقرأه واحنا هنحاول نخمن مين صاحبها....
هنبدأ ب.يحيي و قدمتله الصندوق
يحيي سحب ورقه وبدأ يقرأ ال فيها بصوت عالي.
الورقه
" اعتراف مني بأن الحياه ادتني يمكن اكتر ما خدت مني، رُزقت بصاحب جدع سند كان معايا يوم بيوم.......حب عمري اتجوزتها بعد قصه حب يشهدلها الزمن فأكيد مش من اول عاق مابينا هسيبها، انا مؤمن اشد الإيمان لقول الشيخ الشعراوي ان ربنا بيديك الحاجه ناقصه لكي تكتمل برضاك ، وانا قد رضيت وأرتضيت. بها ومعاها.... واخر حاجه انا فعلا ممتن وشاكر ربنا علي نعمه الرحمه ال بيخلقها في قلوبنا عشان نقدر نكون سند لبعض فأن وقع احدهم فيجد أخيه مُتكأ له ♥"
الكل بص علي صاحب الرساله ال كان واضح جدااا من كلامه هو مين.....معاذ.
لمي ببسمه جيه دور صهيب يلاا اسحب ورقه واقرأها وفعلا صهيب عمل كده...
لكن الغريب انه لمَ فتح الورقه الكلام كان مُجز اويي وبسيط
و ال كان مكتوب في الورقه
" ليس كل مارضناه لقيناه، فمن الممكن فقدان شيء هو سهم من أسهم ال عوض في ال حتما مقدر لنا، فلا ضجر فعلت ولا بظلمي اعتقدت هذا.....فصبرا جميل ♥"
الكل حس انه لغز يترا مين صاحب الورقه نص التخمين جيه علي شهد ولكن..
_دي ورقتي انا جت بصوت خجول مُرتبك
تلين!!!!! قالتها لمي ببسمه.
"عجبا لكِ يا فتاة أكلما حاولانا فك ألغزاك ألجمتي مفتياح تعاريفك بأقفال اكثر فلا دومنا نعرفك ولا إلي عفتك وصلنا♥"
لمي جيه الدور علي جميله..و فعلا جميله خدت الورقه وبدأت تقرأ فيها.....الورقه
" وصل بي العمر إلي ارذله فلا انجاز محتوم ومحفور بيه اسمي وجدت ولا أبناء انجبت، ولكن رُزقت بأنجاز ان اكون امًا رغم عدم قدرتي علي الأنجاب فكان كل مُسخرً في الأرض من ابناء كأني ولدتهم لم أظلم ولن افعل اتعاقب الأم ولدها علي مجرد عفويه حديث او محاوله لأكتشاف ذاك الواقع المُجذبك لأكتشافه.....شكرا كلمه تضمن شكري لله وشكري لكل من جعل لي مكانه بقلبه برغم من عدم وجود روابط.بينا. ♥"
الكل بص ل لمي ال نظرتها بتنكر انها هي لن ببساطه الشفره حلت نفسها من اول كلمه في الورقه "وصل بي العمر إلي ارذله " لمي بضحك: والله يجماعه انا لسه شباب وبعدين انا مبعرفش اكتب كلام جميل كده ولا وصف بالروعه دي
هنا مامه جميله اتكلمت: بس تتيانه بتعرف.
كل العيون اتوجهت ناحيتها ونظراتها ليهم فقست انها هي...الكل برحمه وحنيه قلب راحه باصه رأسها وكل رجع علي مكانه من تاني.
لمي يلاا يا تلين اسحبي ورقه واقرأي ال فيها...
و فعلا حصل كده
الورقه
" ونظرًا لكسلي وعدم مبالاتي بوصف الجوايا او نقدر نقول لعدم قدرتي ، فهختصر الكلام بأني بحبكم والله كلكم يجماعه والحياه بيكم ليها تعم تاني، ويلاا افرحه بقا بلا نكد بلا شيل هم بلا نيله هو في احلي من الإ نطلاق بس بحدود... تحس كلامي غريب بس انا قلت اني فشله في الوصف ولكن لن افشل في شكر كل يد سندتني رحلت او مازلت انفسها تدق عرين الحياه شكرا لكل من تحمل وجعي صراخي عتابي له ولو بدون سبب، شكرا لزوجي السند شكرا لأخي الرفيق...السنيد....المتيم قلبه بعشقه حتي وإن فقدته وهو لازل في زهره شبابه...احُبك انس ولن ينساك قلبي مهما حييت♥"
جميله ببسمه: دي اكيد العشوائيه شهد.
ردت شهد بضحك: آه والله يختي هي.....بطلوا ضحك انا مش بقول نكته انا......يوه بس كفايه
لمي بعد ماوقفت ضحك بالعفايه: خلاص يشباب كفايه ويلاا....سكت لانها ضحكت من جديد والكل ضحك برده.
شهد: يوه طب وربنا لنا قايم.
يحيي ومسكها من أيدها: اقعدي يأخره صبري اقعدي.
و فعلا قعدت والكل سكت وجيه الدور علي شهد ال لمي اقنعتها بطلوع الروح انها تأخد ورقه عشان تقرأ وفعلا تم...الورقه.
" في اوقات مش كل الكلام فيه بيوفي حق وصف الشعور..و عشان كده يمكن المره دي الكلام هيفشل بوصف كم شعوري ال بكنه سوا فرح زعل ضيق خنقه امتنان كره حب ولكن يقال انه الحمد يُكفي ولو جزء مريح من الشعور
فالحمدلله دائما وابدا علي نعمه وجود رحمه بقلبي جعلتني امًا بدون ان انجب جعلتني سند رغم حاجتي المُثله لمن يسندني..جعلتني اساعد بصدر رحب..اتحمل المسؤليه بكم واسع من الأمتتنان ل أولئك الملائكه الغازين الحياه ببرأتهم وتلأقه ألسنتهم....و في الاخير اقول: حبي غمار الامتنان لكل نفس رحيمه بمن حولها لكل من رفض مبدأ نفسني نفسني و إلي كل من قال إليك انا سند فلا تخف إن وقعت فبالأكيد أني لك.مُتكأ♥"
شهد: وهنا صاحبه الورقه غنيه عن التعريف....لمي
معاذ قام من مكانه وراح باس رأسها وأيدها امام الكل
معاذ: الحمدلله علي نعمه وجودك في حياتي...بحبك.
الكل صقف لمعاذ ال خطف اللقطه بجداره.
و بصعوبه شديده لحد ما لمي استعادت جديتها في الكلام من كتر الخجل.
و جيه الدور علي تتيانه لتقرأ الورقه
" انا مش لاقيه كلام اقوله.....بس عايزه اقدم اعتذار عن طريقه الورقه دي....انا اسفه لبناتي لكوني ام انانيه..اسف لبُعدي عنكم رغم حاجتكم لي اسفه لشكي في اختيارتكم ال بعدين اكتشفت انها صح....اسفه...اسفه..اسفه....عمر مكان العقوق ابدًا للابناء بس لا دي في ساعات العقوق نفسه بيبقا من الاباء لأبنائهم....فالرجاء العفو لمن علم خطأه وسعا لتعديله...بحبكم ♥"
معروف صاحبه الورقه وال جميله وشهد راحه وباصه أيديها رجا منهم انها متقولش كده تاني...فالام تبقا امًا وإن غلبتها نفسها الخطائه احيانا ♥🌏
لمي : جيه دوري بقا عشان مش هقدر اصبر فهقرأ انا...
وفعلا سحبت ورقه وبدأت تقرأ
الورقه
" كان عندي ظن ان كل شخص غريب عننا فهو منبوز لا مكانه له من الأساس ولا يستحق تقدير، ولكن وبعد حكمي القاسي بدون تجربه وبعدما جربت قررت فتح ادراك عقلي ليفهم وقلبي لينبض بالحق المنير وها قد وصل بي الامر اني استئنفت حكمي الظالم وانرت بصيرتي بعداله القول والفعل.....احببت كفيف يري الحياه بقلبه وما اجمل قلبه الرحيم..القاسي علي غصبًا في بعض الاحيان...عذبني معه ذاك المُتعجرف.... ولكن ظل طير السماح طليق يرفض ان يحبسه كثرة العتاب في سجن الحكم القاتل لأي بسمه تشع.....و بالاخير...فلولا الاختلاف لمسخت الحياه بأعيننا ولي كل الفخر اني احببت أعمي♥"
صهيب: جميله اسم علي مسما..جميله الروح والعقل والقلب...أدامك الله نعمه..جوهره نسعي لرضاها حذرين خوفا من خدشها ♥
جميله اتحرجت ومعرفتش ترد فكتفت ببسمه تكن به عما بداخلها.
لمي: ها بقا وبعد الكلام الجميل ده وال غطا علينا كلنا....فا ها جيه الدور علي طنط لمار مامه جميله ( متسألونيش لي قررت اقول اسمها دلوقتي لاني فعلا معرفش السبب😂😂)
و فعلا لمار خدت الورقه وبدأت تقرأ
الورقه
" كنت شايف نفسي عاجز بلا فايده ولكن وبعد ما شفت غيري عايش وبيتعذب نفسيا اكتر وجسديا سليم......ساعتها عرفت ان مش كل تعب مزمن فهو إعاقه ومش كل آه بتتقال بتبقا نفس ال آه، لان للوجع درجات ، فالحمدلله علي كل نعم الله سوا أوفيت حق شكرها ام غفلت الحمدلله علي. نعمه الزوجه الصالحه ال رزقت بيها لا عمرها اشتكت ولا حسستني أني عاله عليها...و بالاخير الحمدلله علي نعمه اني قادر اقول الحمدلله♥"
لمار وبعد ما خلصت قرأه: شكرا ي يحيي علي وجودك في حياتنا اصلاا.
كان رد جامع مضمون لكل ال قاعدين
عم الصمت ل دقايق وبعدين لمي طلبت من يحيي انه يأخد اخر ورقه ويقرأها وال كان صاحبها بقا معروف هو مين خلاص...صُهيب.
الورقه.
" مش يمكن كل ال بنطلبه بنلاقيه ولا ال بنعوز نكونه بيحصل، كنت فاكر ان الحريه ال ربنا مديهالنا تشمل اني لمَ اعوز انجح في شيء انجح فيه لكني اكتشفت ان مش كل ال بنعوزه بنأخده، ومش شرط كل اختيارتنا تبقا صح المهم ما اختاره الله لي وقدرني لفعله، انا لو فضلت اعتذر من هنا لسنين قدام عمري ما هوفي حقها علي انها كانت لي خير سند ام واخت قبل ما تكون زوجه وللاسف ملقتش مني غير البعد ال عتاب كل شيء عكس المفروض كونه ولكني رغم لمَ بعدت مكنتش مرتاح في البعد ده برغم انه كان السبب في كوني ارجع اقوي من الاول.....فشكرا لكل أيد اتمدللي وبغبائي رفضت، شكرا لأصراركم علي وجودي في حياتكم....شكرا لاني ولا يوم بسببكم حسيت اني عاجز....شكرا لتلك الحياه المعلم الاساسي والضربه القسوة لمن عصي ♥"
صقفه مشجعه ومحييه لمن أثر النهوض برغم الوقوع مرات عده.....
" أولئك أنُاس اعطتهم الحياه درسا فلم يعيشوا بمثاليه خادعه ولا بالامبالاه كانوا...، فكانت الواسطيه هي الحل والروتين...فقد قيل: إن خير الامور الوسط♥"
لمي: كده احنا خلصنا قرأه كل رسايلكم لكن بصراحه في ورقتين جولي من ولد وبنت في الملجأ وطلبه مني اني اقرأهم فانا هعمل كده بقاا.
اول ورقه وهي ورقه البنوته.
" انا مش وحشه ولا بحكمك أتاثرت لكن النظره ال في عيونك هي ال قاتله، مش كل غريب وحش بالعكس فكل غريب مختلف ولكل اختلاف متميز....طلبي بسيط جدااااا: عايزه اتقبل..عايزه لمَ ابصلك نظرتك متقتلنيش من شفقتك علي، متحسنيش اني عاله عليك تعافر عشان البسمه تطلع تلبس مسك الرحمه عشان اصدقك.....ولكن أليس لقلوبنا أعين ايضا!!"
لمي: اظن رسالتها واضحه وصريحه وهي عندها حق انا هحاول اوصل الكلام ده لنفسي قبل الكل وكل حد هيجي يتبنأ طفل هقولهم كده شكراا للمجهوله ال رفضت البوح بأسمها لاسباب خاصه بها.
و نيجي للورقه التانيه.
" انا مش هاجي اعاتب ولا ألوم لان طول ما في رابط بيني وبين ربنا وفضفضه في سجده في نص الليل بتريح يبقا لي المحايله علي البشر لمجرد انهم يقبلونا كم نحن عليه...... ربنا خلقنا وكرمنا كبني آدمين وانا اكيد مخرجتش برا التنسيق ولا فقدت ادميتي ! انا بحب نفسي وقبلها زي ماهي ومش كل حد مقبلش نفسه زي ماتخلقت ده كده ناقص من الممكن لا بل بالاكيد.في اسباب لكده، كل طلبي هو فلتقل خيرا او لتصمت متفضلش تدي وتقول فاسباب مش هتغير واقع اني عندي تعب مزمن وبلاش نظرات الشفقه القتيله ال شبيه بقنبله ماقؤته نُقتل بها بمجرد النظر بأعينكم.....و بس كده ولكن كنت عايز اقول لمامه لمي وبابا معاذ اننا بنحبهم اويييي وهنفضل نحبهم لآخر العمر ♥"
لمي كانت بتقول كلام الرساله الاخير وعيونها مليان دموع
" فعجبًا يملاكِ تطلب مني عدم تعذيبك.بنظراتِ لك.و ها انت قتلتني بمجرد وصفك لي....يالا الرحمه المنغمره بقلوب أولئك الأطفال ♥"
بعد مرور خمس سنوات......
جميله: في اي ي عائشه بتعيطي لي ؟!!
عائشه بعياط: بسبب عمار يماما
جميله: عمل اي عمار؟
هنا تدخل عمار: معملتش حاجه يماما كل ده عشان سبقتها في حفظ القرآن ف هي زعلانه عشان كده.
عائشه ولسه بتعيط: ايوه يماما زعلانه عشان سبقني عشان كده سيدنا محمد هيحبه اكتر من وانا بقالي كام يوم محفظتش عشان كنت تعبانه وغبت عن تلاوة القرآن فمش كده سيدنا محمد هيزعل مني ومش هيحبني...و بعياط.أشد: انا بحب سيدنا محمد اوييي ومش عايزاه يزعل مني اعمل اي يماما.
جميله وبسمه فرحه لكم حب بنتها لرسول ( صلي الله عليه وسلم ): حبيتي ي عائشه هو مش انتي كنتي تعبانه.
عائشه: اه يماما.
جميله: خلاص يحبيتي يبقا الرسول مش هيزعل منك وانتي ابدأي احفظي ورجعي علي الفات.
عائشه بفرحه: بجد.؟!
جميله هزت رأسها بمعني انه آه
و عمار اتكلم بحنان و حضن عائشه: وانا بقا هوقف حفظ لحد ماتوصليلي وهرجع علي ال فاتني عشان انا مقدرش اكون في مكانه غير مكنتك...انا عايزك معايا في الجنه فأن ارتفعت درجه اجدك جواري ♥
صهيب كان متابع من بعيد بفرحه: اللهم اوزعني ان أشكر نعمتك التي انعمتها علي وعلي والدي وان أعمل صالحا ترضاه.
جميله: مالك سرحان في اي ؟!!
صهيب: في نعم ربنا الكتير ال مهما شكرته عمري ما هوفي حق شكرها.
جميله: ولكن يبقا الحمد هو مفتاح تسديد الدين
صُهيب بكل امتنان وشكر لله: الحمدلله حتي يبلغ الحمد مثواه♥
انت كما تريد أن تكون، انت كما خُلقت لتكون" ♥
♥