رواية نص وش بقلم الكاتبة دينا مختار

أنا مش قادرة أحبني أصلا ،كل محاوالتي في إني أحب نفسي أو حتى أتقبلها فشلت ،كل محاوالتي
إني أحس إن ليا قيمة في الدنيا إتبخرت وبتتبخر مع كل موقف بمر بيه ،بس هم السبب مش أنا .....
هم السبب.
إلى المتنمرين في كل بقاع الدنيا :عمرك ما هاتطلع فوق لمجرد إنك هاتخلي حد تاني يكون تحت .
بلش تشاور علي اللي طول الوقت الناس بتحاول تداريه
إلى الذين وجه ت إليهم الكلمات اللذعه ،ولم تكن لديهم ملكة الرد :إقتناعك بنفسك هو أكبر رد على أيإنتقاد منهمأعلم أن الصمت هو وسيلة التعبير عن الحزن والسعادة ،القبول والرفض ،الممنوعات والمرغوبات ،إالأن الصمت في هذه الحاله لن يؤدي بك إال إلى مزيد من اآلالم :فاصرخ
إلى قارئي العزيز :إخترت أن تكون هذه الرواية بالعامية وتحديدا اللهجة المصرية ألن معظم سكان الدولالعربية يستطيعون فهمها (،وهو مين يعني مابيحبش مصر )
في مكان هادي جدًا
أمير قاعد في أوضته اللي مفيهاش اي حاجه غير السرير والدوالب والكومودينو ،حتى الشباك ممنوع يتفتحوالباب بيتقفل عليه من برة كمان ،آه ما هو عنده حمام في األوضة هايعوز إيه من الدنيا تاني .
ب ـيقوم يجيب النوت اللي بيكتب فيها ،وبيكتشف إنها متغيره ودي نوته جديدة مش مكتوب فيها أي حاجه ،بيحاول يفكر مين اللي إتج أر وفتح النوت بتاعته أل وكمان غيرها وحط له مكانها نوت فاضى لكن لألسف
ماوصلش وال هايوصل للي عمل كدا ،إختصر على نفسه ومافكرش كتير وقرر إنه هايفتحها وهايكتب فيها بدلبتاعته اللي إتبدلت .
فتح على أول صفحة ولسه بيمسك القلم عشان يكتب
لفت نظره كلمة مكتوبة في آخر سطر من الصفحة والكلمة دي مكانتش غير ( بحبك يا أميري )
-------
في مكان تاني أشبه بقصور الفراعنة ،بتنزل بنت من على السلم الداخلي للبيت وبتقابل باباها اللي نازل فينفس الوقت .ملك ( بحب ) :صباح الخير يا بابا
مهدي :صباح النور يا قلب بابا ،يالل تعالي إفطري معايا
ملك :أل مش هالحق عندي محاضرة ومتأخرة جدا
مهدي :ماشي حبيبتي إبقي طمنيني عليكي وخلصي محاضرات وتعالي على طول
ملك :طب بابا بعد إذنك أنا عايزه أعدي على أمير بعد المحاضرة أتطمن عليه
مهدي :ماتروحيلهوش لوحدك إبقي إتصلي بيا وأنا آجي معاكي
9 دينا نص وش
ملك :بس أنا عايزه أقعد معاه ونتكلم يا بابا ،من فضلك سيبني براحتي
مهدي ( بزهق ) :إعملي اللي تعمليه
ملك :شك ار يا بابا ربنا ما يحرمنا منك أبدا يارب
وباسته على خده وراحت ناحية الباب ونزلت فعلا .
------
في كلية اآلداب جامعة القاهرة
ملك قاعدة مع أصحابها حور ورقية
حور :بس هانعمل إيه في مشروع التخرج يا ملك
ملك :هو محدش قاعد غيري مثلا ،هاعمل اللي هاتعملوه إنتو اإلتنين
رقية :عادي يا بنتي إنتو مكبرين الموضوع ليه هانروح المستشفى ونعمل مشروعنا على أي حالة منالحاالت ،الموضوع ممتع جدا
ملك :طب تفتكري نروح فين يا روكا
رقية :أعتقد مستشفى العباسية كويسة وفيها حاالت كتير نقدر نختار لكل واحده فينا حاله نشتغل عليها
حور ( بخضة ) :أل المستشفى دي أل
ملك ( باستغراب ) :ليه يا بنتي دا أنا حتى أمير اخويا فيها وأهو أبقى أتطمن عليه كل ما نروح
حور ( بدموع ) :قلت المستشفى دي أل ،عايزين تروحوا روحوا إنتو ،وقامت تمشي بسرعه
رقية وملك ( باستغراب ) :مالها دي
------
على كورنيش النيل
حور بتتمشى لوحدها وبتعيط لما بتفتكر حياتها من حوالي 9سنين
فالش باك
حور بتصرخ جامد وبتقول للدكتور خرجني من هنا أنا مش مجنونه إنتوا اللي إتجننتوا لما صدقتوهم وكدبتوني،خرجوني من هنا أنا مش دا مكاني
وبتفضل تصرخ لحد ما الدكتور بيديلها حقنة منوم وبتنام
وبتفوق حور من تفكيرها على صوت حد بيقولها :إنتي كويسة يا حور
حور :آه يا عم محمد أتطمن أنا كويسة ماتقلقش
عم محمد :مش باين عليكي خالص وشك دبلن وأصفر زي اللمونة إيه اللي عامل كدا فيكي يا بنتي
حور ( بتهتهة ) :مش عارفة أناااا -أنا كويسة كويسة
ومشيت بسرعه من قدامه وهي بتعيط
------
عند أمير
فضل ماسك النوت وباصص فيها قوي وبيكلم نفسه بصوت عالي ،بتحبيني وأميرك وأخدتي النوت بتاعي ،إنتي مين وتعرفي عني إيه عشان تحبيني ،إنتي بتكدبي .
ومسك الورقة اللي مكتوب فيها وقطعها وقرر إنه هيكتب في الصفحة اللي بعدها
ولكن المفاجأة إن كل صفحات النوت كان مكتوب فيها نفس الجملة في نفس السطر من كل صفحة .
إتنهد أمير باستغراب وهو بيقول لنفسه :تحبني وال ماتحبنيش بقي هي حرة ،مفيش حل قدامي غير إنيأكتب في النوت دا ألني ماقدرش ماكتبش ،هاكتب ،لكن هاكتب إيه ؟
مسك أمير فعل القلم عشان يكتب اللي هو حاسس بيه زي ما بيعمل دايما لكن لقى نفسه بيكتب في السطراللي قبل األخير من الصفحة ،وأنا بحبك يا ...
يا إيـ ـه ،بتحب مين ،إنت عارف تحب نفسك عشان تحب حد
دينا نص وش
قطع أمير الصفحه دي كمان ومسك القلم عشان يكتب اللي حاسه ويرتاح من كل الوجع اللي مبيعرفشيخرجه غير على هيئة كلم مكتوب
أنا نفسي أخرج من هنا ،ماليش ذنب في كل الي حصل ،أنا كنت قاصد خير ،أنا مش عايز كدا ،أنا تعبت ،أنا بكرههم ،هم كرهوني في نفسي ،هم وجعوني ورموني ،أنا بحبها ،ال مبحبهاش ،أنا مش عارف .
وبعد ما كتب الكلم دا قفل النوت وضلم النور وقرر يغمض عنيه يمكن يقدر ينام .
------
في مستشفى العباسية لألمراض النفسية
بتقف ملك عند األوضة اللي موجود فيها الدكتور المسؤول عن حالة أمير وبتخبط على الباب
سيف :إدخل
بتدخل ملك وبتقول للدكتور ( بإبتسامه مالية وشها ) :دكتور سيف أخبارك إيه ؟
سيف :الحمد لله يا آنسة ،طبعا عايزة تسألي عن أمير صح ؟
ملك :آه آه طبعا عن أمير ،هـ ـو كويس
سيف :مفيش أي تغيير خالص في حالته ،من يوم ما جه المستشفى وهو زي ما هو كدا ، 4سنين وأنا بحاول معاه ومفيش أي فايدة ،أنا مش هاقدر أعالجه أبدا غير لو قرر يتكلم ،
وهو مبيتكلمش وال بيحكي أبدا ،وماجالهوش زيارات خالص وال حد بيسأل عنه من يوم ما جه غير حضرتكبتيجي تسألي عليه وتمشي من غير حتى ما تشوفيه ،ودا مسبب له آذى نفسي كبير جدا ،حاسس إن الكل ما صدق يخلص منه ،ياريت تدخلي له وتبلغي والدك يزوره ،هو محتاج لكم جدا
ملك ( باستعجال ) :ماشي يا دكتور ،اشكر لحضرتك
سيف :تحبي تدخلي
ملك :مرة تانية إن شاء الله
دينا نص وش
سيف ( بقرف ) :براحتك
بتمشي ملك من قدام الدكتور وهي بتقول لنفسها :قال أمير قال ،أنا جايه عشان أشوفك إنت وفي اآلخرتكلمني كدا
وبتخرج من المستشفى وبتروح البيت .
------
عند حورفضلت حور تعيط كتير جدا وهي في مكانها وخرجت من شنطتها ورقة صغيره كتبت فيها أمنية كل مابتيجي المكان دا بتتمناها قبل ما تمشي ،كتبت األمنية في الورقة وطبقتها كويس جدا ورمتها في الماية وقالتبصوت كله وجع :ياااااارب
بصت على الساعه وإكتشفت إن الوقت إتأخر والزم ترجع في ميعادها يا إما النتايج هي عرفاها كويس
فتحت موبايلها اللي هي قافله من لما سابت ملك ورقية في الكلية وإتصلت برقم هي حافظاه في قلبها قبلدماغها
اإلتصال خلص ومحدش رد مرة وإتنين وتلته و، 01لحد ما القلق إتمكن منها وقررت تغير وجهتها وحتىلو اتأخرت اللي يحصل يحصل .
فضلت ماشية وهي مش مركزة في أي حاجه غير ليه مبيردش ،يا ترى هو بخير ،أكل وال أل ،نام وال لسهصاحي .
أفكار كتير فضلت تطاردها لحد ما فجأه شافت عربية جايه سريعه جدا وهي زي ما تكون إتشلت مكانها ،
مش عارفه تتحرك عشان تبعد عن العربية ،وال قادرة تتحرك من مكانها اصلا ،وحست إنها النهاية ،
،وقبل ما تغمض عنيها صرخت بكل صوتها :أميــيـــريــــي . وفعل العربية خبطتها ووقعت في األر
الفصل الثاني
عند أمير
وبيقول أعوذ بالله من الشيطان الرجيم أعوذ بالله من الشيطان الرجيم ، صحي فجأه من النوم وهو مخضو
وبيحط إيده على قلبه وبيحاول إنه يهدا وبيقول لنفسه وصوته بيترعش جدا :متخافش يا أمير،إهدا ،مفيشحاجه ،كله هيبقى بخير ،نام يا أمير نـ ــام .
لكن لألسف مبيعرفش ينام وال يغمض عنيه أبدا
مسك موبايله عشان يفتح تطبيق المصحف ويق ار فيه لكن شاف رنات كتير من رقم ميعرفهوش ،إستغرب
جدا -خصوصا إنه عارف إن كدا كدا محدش بيسأل عليه وال بيفتكره -وقال لنفسه :يا ترى رقم مين دا وهل
ليه علقه بصاحبة النوت وال أل ،كل دي رنات دا الرقم رن 01مرة ،سيبك يا أمير لو عايزك هيرن تانى .
وفعل تجاهل أمير الموضوع وفتح تطبيق المصحف وقعد يق ار قرآن ووقفت عنيه عند آية« واصبر لحكم رِّبك فإَّنك بأعيننا وسِّبح بحمد رِّبك حين تقوم »
فضلت عنيه متعلقة باآلية دي وفضل يقراها بصوت عالي كتير ،حاضر هاصبر يارب وواثق إن عوضكهيجبر بخاطري ،وفضل يق ار اآلية لحد ما عنيه راحت في النوم . عند حور
الناس إتلمت في الشارع وأخدوها على أقرب مستشفى والخبطة كانت سطحية جدا لكنها مش بتفوق ،
ومفيش أي سبب عضوي يؤدي لكده ،السبب الحقيقي هو إنها رافضة ترجع ،مش متقبلة الحياه ،إستسلمت للنهاية دي وهي راضية جدا بيها .
الدكتور بيكلم واحده ست كانت جايه معاها في اإلسعاف
دينا نص وش
الدكتور:هي كويسة لكن في حاجه مخلياها رافضه تفوق ،مش عايزة ترجع للحياه ،هي بنتك
الست :والله يابني ماعرفها اصلا أنا لقيتها في الشارع واقعه فاستحرمت أسيبها لوحدها فجيت معاها
الدكتور:ربنا يجازيكي خير يا حاجة ،طب كان معاها شنطتها أو موبايل أو بطاقة أو أي حاجه نقدرنوصل ألهلها عن طريقها
الست:والله ما اعرف أنا انشغلت بيها ومخدتش بالي
الدكتور:طيب خير إن شاء الله
الست:أنا هستأذن بقي يابنى عشان أنا باجري على رزق عيالي ،ربنا يقومها بالسلمة يارب ،بس خلي بالك منها بالله عليك ،وأنا هابقى آجي أتطمن عليها تاني .
الدكتور :كتر خيرك يا حاجةيوم جديد ومكان جديد أول مرة نروحه
دار األمل لرعاية األيتام ،كانت الدار دي خاصة بالبنات من سن 01سنة
صحيت هاجر من النوم ملقتش حور في السرير اللي جنبها ،إستغربت جدا وبدأت تقلق ألن حور مش بترد
عليها من امبارح ،مسكت موبايلها وحاولت تتصل برقم حور لكن حور موبايلها إتقفل ،
هاجر قلقت أكتر ونزلت للمشرفة المسئوله عن التأخير بتاع البنات عشان تسألها عن حور .
هاجر:ميس بسمة بعد إذنك هي حور رجعت إمبارح وال أل
بسمة (بخضة ) :لي ـ ـ ـه هي حور مش فوق
هاجر:أنا بسأل حضرتك ألنها فعل مش موجودة وموبايلها مقفول ،وأنا بصراحه قلقانه عليها جدا
بسمة ( بخوف ) :خلص روحي يا هاجر وأنا هاتصرف إن شاء الله
دينا مختار نص وش
مشيت هاجر من قدام بسمة وهي بتفكر وبتقول لنفسها :يا ترى حور فين دي مالهاش حد غيرنا هتروح فين
بس ؟ ربنا يستر ومايكونش ج ار لها حاجه ،إسترها يارب . -----
في بيت مهدي الخيالمهدي ( قاعد في مكتبه وبيتكلم في التليفون وبيزعق بصوت عالي ) :يعني إيه مش القيينها
الشخص :والله يا فندم هي معروف عنها إنها مبتتأخرش أبدا فـ ـ مشرفة التأخير كتبتها إنها موجودة
وماعرفن ـاش بغيابها غير الصبح من صاحبتها
مهدي ( بعصبية وتوتر) :وأنا أعمل إيه بكلمكم دا دلوقتي ،إتصرفوا وحور تظهر لو حتى تحت األر
الشخص :إحنا فعلا بنحاول يا فندم ألنها مسئوليــه كبيرة علينا بس إحنا عايزين نفهم من حضرتك ،هل هي ليها حد ممكن تروحله أو حد ممكن تلجأ له
مهدي ( بنفي ) :ال مفيش حد ،واحده متعرفش مين أمها وأبوها هيبقالها مين بس
الشخص ( ب ـحي ـرة ):مش عارفه والله يا فندم ،بس بإذن الله هنلقيها بإذن الله
مهدي ( بـ ـدعاء ):يااارب تلقوها يارب
قفل مهدي المكالمة مع المسئوله عن الدار ( وقعد حاطط وشه بين ايديه وبيبكي بحسرة وبيقول لنفسه ):
ياريتني ما عملت فيكي كدا ،بس والله كان غصب عني ،سامحيني يا بنتي ،سامحيني يا حور .
----
عند أمير
صحي أمير من نومه إتوضا وصلى الصبح وقعد يفكر مع نفسه إيه آخر اللي هو فيه دا ولـ ـ ـ إمتى هيفضل
لسة هيمسك النوت عشان يكتب فيها صباح الخير لنفسه زي ما بيعمل دايما ،أفتكر إن النهاردا معاد جلسته
والدكتور هيفضل يحاول يخليه يتكلم وطبعا زي كل مرة مش هينطق غير كلمة واحده بس ،أنا كويس يا دكتور ماتتعبش نفسك معايا .
مكملش تفكير ألن الباب إتفتح والدكتور دخل له فعلا ب ــإبتسامه صافية جدا وقال له :صباح الخير يا بطل
أمير ( بشرود ) :صباح الخير يا دكتور
سيف :ها إيه أخبارك النهاردا
أمير:الحمد لله
سيف :أمير مين اللي ازرتك إمبارح دي
أمير ( بسخريه ) :في الحقيقة محدش ازرني يا دكتور شوف إنت متلخبط في أنهي حاله
سيف ( ب ـحي ـرة ) :إنت متأكد إن محدش زارك يا أمير
أمير ( ب ـتأكي ـد ) :أيوة يا دكتور محدش جالي
وأفتكر أمير فجأة إن النوت بتاعته إتبدلت وفي فعل حد ج ـالــه هنا وبدلها وواضح إنها بنت من الرساله الليمكتوبة في آخر كل صفحة ،وقال ( بسرعه ) :هو إنت بتسأل ليه يا دكتور ،في حاجه ؟
سيف :أنا شوفت بنت داخلت لك إمبارح الصبح ،شوفتها بعيني وهي داخله عندك
أمير :فعلا أنا لقيت حاجه عندي مكانتش موجودة بس لألسف معرفش مين دي بجد ،بس هي دخلت إزاي يا دكتور ؟
سيف :معرفش
أمير:هيب ـ ـان هيبـ ـان
سيف :طيب يا بطل هـ ـ ـ ـا مش عايز تحكي حاجه برضو
أمير :يا دكتور صدقني أنا مافيش عندي أي مشكلة ،أنا كويس يا دكتور متتعبش نفسك معايا
سيف ( بـ ـقلة حيلة ) :ماشي يا أمير ،هستناك وقت ما تحب تحكي وهاجيلك تاني بكرة
أمير :زي ما تحب
خرج سيف من عند أمير فعلا وسابه في حيرة كبيرة جدا ،يا ترى مين هي البنت دي ودخلت األوضة عندهإزاي وإمتي وإزاي محسش بيها ال وهي داخله وال وهي خارجة .
بيحاول يهرب من التفكير وبيفتح النوت عشان يكتب فيها لكن بيلقي ورقة متطبقة جوة النوت ،بتلفت نظره وبيفتحها وبيق ار
" أحتاج أن أقول لك كل مميزاتي وأتغاضى عن كل عيوبي االن
أحتاجك أن ترفع معنوياتي بكل ما لديك من قوة
قل لي أني جميلة وال يوجد مثلي في الكون
قل لي أني حنونة وهادئة
قل لي أني عميقة وذكية وعبقرية
قل لي اآلن أني طفلة كبيرة
وفتاة ناضجة
قل لي أنني قوية بل ال يوجد أقوى مني في هذه الدنيا
ال تواجهني بأنني هشة كالزجاج بل أضعف
ال تقل أنك ستبتعد كما الباقون
ال تخبرني بعيوبي اآلن
فقط أخبرني أنه رغم كل شيء ستبقى أميري
فقط أخبرني أنك لن تتركني
أقول لك ،ال تخبرني شيء
فقط دعني أتشبث بك وأبكي
دينا نص وش
دعني أبكي فقط
أبكي على كل شيء
أبكي على الذي يؤلمني وال تعلم عنه شيء
فقط دعني أبكي حتى تتورم عيناي من البكاء
ثم بعد ذلك ال تعطني منديلا كي أمحي به دموعي
بل عليك محوها أنت يا أميري
لكن إياك ثم إياك أن تتركني بعد االنتهاء من هذا البكاء
،بل عليك أن تبقى معي بقلبك وليس بحضورك
فقط كن معي
وهذا كل ما أتمناه اآلن .
يفهمها من الورقة دي ، بيق ار أمير الورقة كتير جدا وبيحاول يفهم إيه هي الرسالة اللي المفروويا ترى مين دي وإيه حكايتها ؟
-----
عند حورالممرضة بتدخل عليها بتلقيها عماله تفتح عنيها وتقفلها تانى بوجع ،جريت الممرضه على الدكتور بفرحه وقالت :دكتور دكتور اآلنسة اللي في أوضة 001فاقت
الدكتور:أنا جاي حاالا يا سارة عشان نتطمن عليها
وفعل لحظات وكان الدكتور في أوضة حور وبيكشف عليها وقال :الحمد لله هي كدا فاقت وكدا اعتقد انهانايمة أو مرهقة
،محتاجني هنا دلوقتي يا دكتور سارة ( بــفرحه ):طيب الحمد لله ،هاروح أنا أمر على باقي األو
19 دينا نص وش
الدكتور:ال روحي يا ساره إنتي ولو احتاجتك هأناديكي
مشيت ساره فعلا ولكن دكتور أدهم فضل واقف جنب حور وبدأ يبص لعيونها ويتأمل ملمحها البريئه الليبهتانة بشكل مايلقش مع كمية البراءة اللي فيها ،وقال :الحمد لله إنك فوقتي ،وشد نقابها من على وشها عشان تتنفس بحرية وخرج .
-----
في أوضة ملك
ملك بتتكلم في التليفون مع رقية صاحبتها وبتقولها :حور تليفونها من إمبارح مقفول ومحدش عارف عنهاحاجه تفتكري ممكن تكون قفله ليه
رقية :عادي ما إنتي عارفة حور بتحب تختفي كدا وتعيش مع نفسها وأميرها الغريب اللي هي مقتنعة إنهموجود دا ،هتلقيها راجعه بعد يومين تلته تقولك كنت مع أميري في جزيرته
ملك ( ب ـضحك ):ربنا يستر ويكون مفيش غير اللي إنتي بتقوليه دا ،أنا هاسيبك وأنزل دلوقتي هاروح ألمير
رقية :لـ ـ أمير برضو وال لـ ـدكتور أمير
ملك :إمشي يا بت من هنا ،سلم
-----
عند أمير
جاب النوته بتاعته وقرر يكتب عشان يرتاح ،النهاردا هو مخنوق بشكل زيادة عن كل األيام ومش عارفالسبب
مسك القلم وبدأ يكتب
ال أدري لماذا أنا ،لماذا تختارني رغم مليين البشر على الكوكب ؟لماذا ال يليق الحزن سوى بي ؟ ولماذا ال يليق التخلي سوى عني ؟ولماذا لم يعرف الكره حتى اآلن طريقا لقلبي ؟
دينا نص وش
قفل أمير النوت وبدأ يقول:أنا مابقيتش عارف أنا مين بسببكم ،منكم لله ،ومسك المصحف وبدأ يق ار فيه لحد ما عنيه راحت في النوم .
في المستشفى
خرجت سارة من األوضة اللي كانت فيها حور وهي بتجريوبتنادي دكتور أدهم :دكتور دكتور الحاله بتاعه اوضه 001مش موجودة
أدهم ( ب ـاستغراب ):مش موجودة ازاي !!
سارة :معرفش والله يا دكتور أنا جيت أمر عليها ملقيتش حد في األوضة
أدهم :طب ماشي يا سارة هانزل أشوف في إيه وربنا يستر
سارة :ماشي يا دكتور هاروح أمر على باقي األو
ومشيت ساره من قدامه وهو بيكلم نفسه :هتكون راحت فين بس ،ربنا يحفظها وميكونش حصللها حاجهوحشة .
دينا نص وش
الفصل الثالث
بتنزل من على السللم وهي مش عارفه هي رايحه فين ،
بتقابل واحد وهي نازلة وبتخبط فيه وبتقوله من غير ما ترفع وشها :أنا آسفةبيرد عليها :أعمل بيها إيه آسفة دي ،إنتي مابتشوفيشحور (بصد@مة من طريقته ) :أنا ماخدتش بالي معلش وبعدين أنا إعتذرت ،ليه الطريقة دي
أدهم ( باستغراب ) انها ماتعصبتش عليه زي ما بيحصل في األفلم :وال يهمك ،إنتي كنتي بتزوري حالهفوق وال إيه ؟
حور:ال أبدا أنا كنت تعبت وجابوني هنا إمبارح بس خفيت الحمد لله فقلت أمشى
أدهم ( ب ـصدمة ) :إنتي
حور ( ب ـاستغراب ) :أنا إيه مش فاهمة !!
رفع أدهم عنيه وبص لعيونها وإكتشف إن حور هي نفسها الحاله بتاعه أوضة ، 001
حاول يسيطر على أعصابه عشان مايتعصبش وإستغفر في سره وقال لها :إنتي إزي تنزلي من غير ما يتكتبلكإذن خروج هو إنتي ماشية بدماغك وخلص ،وال مش عايزة تدفعي حساب المستشفى
حور ( ب ـدموع ) :أنا معرفش أنا جيت إزاي وال أعرف حتى شنطتي وموبايلي فين وفعلا أنا مش معايا فلوس
أدفع حساب المستشفى ،أنا آخر حاجه فكراها لما العربية خبطتني وبس ،ثم إنت مالك أصلا إنت مين إنتعشان تكلمني كدا
أدهم :أنا دكتور أدهم الشافعي ،رئيس قسم الطوارئ والدكتور المتابع لحالتك
حور :طيب أنا هاخرج ووالله هارجع لحضرتك بحساب المستشفى تانى بكرة ،بس أنا فعلا معرفششنطتي فين وال معايا أي حاجه أديهـ ـالك دلوقتي
ادهم عارف كل دا ودفع ليها الحساب من الصبح لكن ميعرفش هو بيشاكس فيها ليه ،وليه هي صعبانة عليه كدا وهو أصلا ميعرفش حاجة عنها ؟؟؟
دينا ن
أدهم :طب تمام بس أنا ممكن أدي ـكي موبايلي تكلمي حد من أهلك يجي لك عشان ماينفعش تمشي لوحدك،إنتي لسه تعبانة
حور وهي مسمعتش من كلمه وال كلمة بعد كلمة تكلمي حد من أهلك وبدأت الكلمة تتردد في ودانها
ودماغها لفت لكنها رفعت وشها بسرعه وبتحاول تبان قوية :شك ار يا دكتور أنا كويسة ،عن إذنك
وسابته ومشيت بسرعه جدا وفضلت تجري لحد ما خرجت من المستشفى خالص ،
و أدهم ب ـيب ـص عليها ومستغرب تصرفها جدا وبيقول لنفسه :هو أنا قلت حاجه غلط ،هي البت دي هبلة والإيه .
*****
في مستشفى العباسية لألمراض النفسية
بتوصل ملك المستشفى وهي البسة أجمل حاجه عندها وعاملة أحلى ميكآب وقبل ما توصل لمكتب دكتور
سيف بتدور بعنيها لحد ما بتلقي المرايه وبتتأكد من شكلها األول وبتلقي كل حاجه زي ما هي عايزه ف ـبتقررتخبط على باب مكتب دكتور سيف وبتخبط
سيف :إدخل
ملك ( ب ـرقه ) :دكتور سيف أخبارك إيه
سيف ( بـزهق ) :الحمد لله ،خير يا آنسة في حاجه
ملك ( وهي مش عارفة تعمل إيه وال تقول إيه ) :آه آه أنا عايزه أشوف أمير
سيف ( بــفرحه ) :طبع ا طبع ا دا هايفرح أوي لما يشوفك
ملك :إن شاء الله ،ممكن تيجي معايا
سيف :حاضر ه ـ ـاوصل حضرتك من عنيا
واخدها سيف لحد االوضة وفتحلها المفتاح وخبط خبطتين على االوضة وسابها ومشي
ملك :رايح فين خليك معايا
دينا نص وش
سيف :هـ ـاسيبكم براحتكم ،عن اذنك
وسابها ومشي ومادالهاش فرصة ترد
ملك بقلة حيلة خبطت خبطتين على األوضة ومحدش رد عليها فقررت تدخل
دخلت ملك األوضة وكان أمير قاعد باصص في السقف وماحسش بدخولها خالص
ملك :أمير ....أمير
ملك ( وهي بتهزه ) :أمير
أمير ( ب ــخضه ) :كوكو عاملة إيه وحشتيني أوي ،إنتي جيتي إمتي
ملك ( بـل مب ـااله ) :الحمد لله يا حبيبي أنا قلت آجي أتطمن عليك
أمير :بابا كويس يا ملك
ملك :كويس جدا خلي بالك من نفسك يا أمير وأنا هابقى أجي لك تانى
أمير :إنتي هاتمشى بسرعه كدا ،خليكي شوية إنتي وحشانى اوي
ملك ( ب ـاستعجال ) :معلش مرة تانية يا اأمير هابقي أجي لك تانى
وباسته على خده ومشيت من غير وال كلمة زيادة
******
عند حور
بعد ما خرجت من المستشفى وقفت ثواني تفكر تروح فين دلوقتي ،زمانهم في الدار قالبين الدنيا عليها ،
طب وأمير ،هي قلقانه جدا عليه ،وخدت القرار بسرعة جدا ،هاتروح الدار تاخد فلوس وتشوف هتعمل إيهوبعدين تروح ألمير .
حور بتوقف تاكسي وبتقوله على المكان لكنها بتقوله اللي حصل معاها باختصار وانها مش معاها فلوستحاسبه ،فـ ـ بيوافق وبيوصلها للمكان ،وبعد ما بتوصل
دينا نص وش
حور ( ب ـشكر ) :الف الف شكر ربنا يجازيك خير يارب
السائق :عفوا يا بنتي ربنا يراضيكي ويجبر بخاطرك
وسابها وكمل طريقه وهي بتدخل الدار بتلقي الكل قلقان جدا عليها والمشرفات بيسألوها طبعا عن سببغيابها ،وبتحكي السبب لكل حد بيقابلها تقريبا وبتطلع أوضتها بعد كم أسئلة مالوش آخر.
عند أمير
بعد ما ملك مشيت من عنده قعد يكلم نفسه بصوت عالي :ليه كدا يا ملك ،دا لما أبوكي ومراته سافروا
وسابوكي من وإنتي لسه 6سنين وإنتي معايا وأنا اللي بـ ـاربيكي ،إتحديتهم كلهم عشان أعالجك وتبقي طبيعية
زينا وفي اآلخر هي دي المعاملة اللي استاهلها ،بس مش بإيدي إنتي مش أختي بس أنا كنت بشوفك بنتيواألب مستحيل يكره بنته .
ومسك النوت بتاعه وبيكتب فيه :لو كنت عارف إنتي مين كنت أكيد هحاول أحبك ،يمكن إنتي الوحيدة اللي بتحسسيني بإهتمامك ،يارب دلني عليها ،يارب أجبر بخاطري ،يااارب .
*****
عند ملك
بتدخل ملك البيت وبتلقي باباها مستنيها وبيقولها :غيري هدومك وتعاليلي يا ملك
ملك :حاضر
بتغير ملك هدومها بسرعه وبتدخل المطبخ تعمل عصير وبتدخل لباباها مكتبه
ملك ( ب ــإبتسامه ) :وعملت لك عصير الفراولة اللي بتحبه ،ها بقى مالك عايزني في إيه
مهدي ( ب ـهدوء ) :إقعدي يا ملك
ملك استغربت جدا وقعدت على الكرسي قصاد مكتب باباها وقعدت تسمعه بتركيز
مهدي قاعد بيفكر هيبدأ منين وهيقول لها إيه وهل دي خطوة صح وال غلط
دينا نص
ملك :في إيه يا بابا إنت ساكت ليه قلقتني
مهدي :إسمعيني كويس يا ملك ،وحاولي ماتستغربيش من أي حاجه هاقولها لك بس أرجوكي اللي هاقولهدا هيكون سر
ملك :حاضر يا بابا خير في إيه
مهدي :حور يا ملك
ملك ( ب ـاستغراب ) :حور مين يا بابا إنت تعرف حور صحبتي منين ،هي ج ار لها حاجه وال إيه ،فيإيه ماتقلقنيش
مهدي :حور تبقى أختك يا ملك
عند حور
بتفتح عنيها على صوت هاجر وهي بتقولها :حور إنتي بخير طمنيني عليكي أنا إتصلت بيكي كتير أوي ،إنتي كنتي فين ؟
حور:ماتقلقيش يا جوجو أنا كويسة
هاجر:طب إنتي طبعا ما أكلتيش ،أنا هانزل حاالا أجيب األكل بتاعي أنا وإنتي وناكل مع بعض هنا
حور ( ب ـتعب ) :ماتتعبيش نفسك أنا مش جعانه
هاجر :مفيش حاجه إسمها مش جعانه ياال قومي إغسلي وشك وصلي المغرب على ما أجيب األكل
حور ( بــخضه ) :ينهار أبيض هو المغرب أذن
هاجر :أيوة أنا جيت من ساعتين وقالولي إنك يادوب جيتي من ساعه ونمتي شوية عشان ترتاحيفامرضيتش أصحيكي
دينا مختار نص وش
حور ( وهي ب ـتقوم ) :طب يالل يا هاجر عشان عندي مش هاجر :رايحه فين يا حور
حور :رايحه لــأمير يا هاجر ،واحشني أوي وموبايلي ضاع وماكلمتوش إمبارح خالص
هاجر :هاتفضلي تحبي أمير دا لـإمتى ،دا حتى مايعرفكيش يا حور
حور ( وهي ب ـتنهي الكلم ) :أنا بحب أمير ومستحيل أبطل أحبه ولو سمحتي بلش كلم في الموضوع دا
هاجر :براحتك يا حور ،أنا هاقوم أجيب األكل وإنتي قومي صلي وإجهزي عشان لو هاتخرجي تلحقيتروحي وترجعي قبل المعاد بتاع الدار
حور :طب يالل أنا قايمه
ونزلت هاجر وسابت حور وأول ما حور بقت لوحدها خرجت صورته من كتاب من الكتب وقالت بحسرة :ماينفعش تعرفني عشان مستحيل تحبني ،مكتوب عليا أحبك من غير ما تعرفني .
*****
عند أمير
لفت نظره حاجه محطوطة عند
قام يصلي العشا وبعد ما خلص صلة وهو بيشيل السجاده من على األرالباب ،قرب شوية وبيبص ولقاها ورقة مطوية زي ما يكون حد باعتهاله مخصوص
أخد الورقة وإيديه بتترعش وبيفكر يا ترى مين اللي كاتب له الورقة دي ويا ترى الورقة دي فيها إيه ،وبدأ يق ار المكتوب فيها.
" أميري
هل تعلم أنني ال أجيد صياغة الكلمات سوى لك
هل تعلم أنني ال أعبر عن شعوري سوى معك
أميري الهادئ
أعشقك بكل تفاصيلك الجميل منها والمضحك ،أعشق تفاصيلك الهادئة المختلفة عن كل بني البشر
دينا نص وش
أميري
كن لي وال تكن لغيريأعطني قلبك
وأعدك أن أعتني به إلى نهاية حياتي
أميري
لن أطيل عليك الحديث
لكن أردت إخبارك في نهاية هذه الورقة بشيء بسيط
تأكد أنني عشقتك
وأعشقك
وسأعشقك
وال يهم إن كنت ستعرفني يوما
ألنني على أية حال سأبقى أعشقك
فأنت الماضي والحاضر ،وأتمنى أن تكون مستقبلي يا أميري
أحبك.
اقلب الورقة عشان في حاجة على ضهر الورقة مهمة تخصك
بينبهر أمير من اللي قرأه وبيقلب الورقة وبيلقي مكتوب فيها
انت عايز تخرج من هنا ألن دا مش مكانك ،أنا بس اللي أقدر أخرجك ،لو في عندك رغبة إنك تخرج ،سيب لي ورقة في نفس المكان اللي أخدت منه الورقة دي .
فضل أمير يق ار الورقة ويكرر المكتوب بصوت عالي وهو بيفكر ،يا ترى مين من مصلحته يخرجني ،مين هايخرجني وهو مش خايف من مهدي الخيال ،يا ترى ممكن أرجع أشوف الدنيا تاني فعلا ؟
دينا نص وش
ومسك القلم وقطع ورقة من النوت وكتب فيها بكل حماس :أنا فعل محتاج أخرج ،نفسي أشوف الدنيا تانيونفسي أشوفك يا حلوتي .
وطبق الورقة وسابها في نفس المكان اللي كانت فيه الورقة األولى .
دينا نص وش
الفصل الرابع
عند مهدي وملك
ملك ( بـصدمة ) :حور مين اللي أختي وإزاي أختي ،بابا إنت أكيد ماتقصدش حور صحبتي ،إنتعارف حور قاعده فيين
مهدي :ال هي يا ملك ،هي حور مهدي الخيال
ملك :طب إزاي وليه سايبها في دار أيتام ،ليه محسسها إن مالهاش أهل ،ليه يا بابا حرمتها من اللمةوسطينا ،ليه يا بابا ليه ؟؟؟
مهدي :هاتعرفي بعدين مع الوقت بس دي حاجه أنا ماقدرتش أتقبلها ال أنا وال أمك ،ووقتها إحنا اإلتنين
أخدنا خطوة وكنا فاكرين إننا كدا كفرنا عن ذنبنا ،لكن أمك ماتت وسابتني عايش بذنب مبعرفش أنام منه
ملك :هو اللي يرموا بنتهم بالشكل دا يبقى عندهم إحساس اصلا ،دي الحيوأنات بتحافظ على عيالهاومابترميهومش ،يؤسفني أقولك إنك نزلت من نظري أوي
مهدي :والله يابنتي ما كنت أعرف إن كل دا هيحصل ،أرجوكي يا ملك خلي بالك منها أرجوكي لماأموت قولي لها تسامحني
ملك :هو إنت هاتسيبها زي ما هي كدا لحد ما تموت كمان ،إنت إزاي كدا فهمني
مهدي :مش بإيدي يا بنتي والله ،اللي أقدر عليه إني بابعت للدار فلوس ليها كل شهر
ملك ( ب ـقرف ) :كتر خيرك يا مهدي بيه ،عداك العيب ،بس إسمع بقى ،يا حور تعرف الحقيقة وتيجيتعيش معأنا ،يا إما مش هاتشوف وشي تاني ،وتنسى ملك زي ما نسيت حور.
وسابته وخرجت بسرعة وهي بتعيط جامد وبتقول :حتى إنت يا بابا طلعت بتكدب
*****
دينا نص وش
عند أمير
كل شوية يبص عشان يشوف حد أخد الورقة اللي هو كتبها وال أل لكن بيلقي الورقة لسة محطوطة زي ماهي بيستغرب جدا وبيحاول مايفكرش وبيسرح في حياته من حوالي 01سنة
فالش باك
أمير شاب عنده 01سنة ،المسئوليات كبرته بدري أوي أبوه ومراته سافروا وسابوله أخته اللي عندها 6سنين بإعاقة صعبه جدا ،وكان دايم ا بيحاول يثبت لنفسه إنه قد المسئولية دي
أمير ( بـدموع ) :بلش تسافروا يا بابا أرجوك ،مين هاياخد باله من ملك
مهدي ( بـقوة ) :إنت راجل وهاتخلي بالك منها
أمير :أرجوك يا بابا أنا مابعرفش دايم ا أتصرف صح ،طب خدني أنا وهي معاكم
مهدي ( وهو ب ـينهي الكلم ) :أمير أنا قلت أنا وأمك هانسافر وإنت هاتاخد بالك من أختك
أمير ( بـحدة ) :ماتقولش أمي بس ،دي مرات حضرتك وبس ،ومحدش في الدنيا دي كلها ياخد مكان
ماما الله يرحمها ،ثم هي وإحنا مش فارقين معاها وهاتسيبنا وتسافر ،طب إنت هايهون عليك تسيب ملكإزاي ب ــاللي هي فيه دا ،إنت قلبك إيه ...
وقبل ما أمير ينطق كلمة كمان ،إتفاجئ ب ـ ـ قلم نزل على وشه وكان القلم دا مش بدايه كرهه ل ـ ـباباه بسال دا كان بداية كل حاجه تقريبا .
فاق أمير من التفكير وكان حاسس أنه بيرجع يحس بالقلم على وشه من تانى ،كأنه لسة حاالا ،وحاول أمير مايفكرش في حاجه ومسك المصحف كعادته وقعد يق ار فيه ويعيط لحد ما جات عنيه على آية" قال إَّنما أشكو بثِّي وحزني إلى َّالله وأعلم من َّالله ما ال تعلمون "
وفضل يق ار اآلية دي بصوت عالي لحد ما بدأ صوته يهدا وأنفاسه تنتظم وعنيه راحت في النوم .
*****
دينا مختار نص وش
عند حور
بعد ما سابت الدار ونزلت عشان تروح ل ـأمير فكرت في طريقة يخرج بيها من المستشفى خصوص ا إنها
متأكده إنه مش مريض وال محتاج يكون في المصحة ،سابت له الورقة وفضلت مستنياه ينام أو يبعد عن الباب
عشان مايشوفهاش ولما إتاكدت أنه نام ،أخدت الورقة وإتأكدت إن أمير فعلا مش هنا بإرادته ،وقررت تروحالدار وترجع له الصبح وفي نيتها إنها هاتساعده بكل قوتها يخرج من المكان دا لألبد .
*****
في أوضة ملك
ملك بتعيط جدا ومش قادرة تفهم إزاي باباها عمل كدا في أختها وليه حور بذات ،يعني ليه معملش كدامعاها هي كمان ،وتعبت من التفكير وقررت تكلم حور
ملك ( وبتحاول تكون طبيعية ) :حور هانم ،كنتي مختفية فين يا زفتة إنتي ،مش هاتبطلي الحركات دي
حور :يا لوكا بجد كنت تعبانه شوية ،وحشتيني خالص
ملك :إنتي كمان ،ها هاتنزلي الكلية بكرة
حور :ال بكرة أنا مدية لنفسي أجازة
ملك :طب عايزين نعمل المشروع بقي وإنتي رافضه المستشفى ،إيه الحل
حور:المستشفى دي أنا ليا ذكريات سيئة جدا جدا معاها يا ملك ومش هاقدر أدخلها
ملك :خلص حبيبتي اللي يريحك هانشوف مكان تاني بإذن الله ،إتطمني
حور :ربنا ما يحرمني منك يا كوكو ،هاسيبك أنا عشان ورااايا غسييل
ملك ( بـحسرة ) :طيب حبيبتي ربنا معاكي
وقفلت معاها المكالمة وماقدرتش تسيطر على دموعها وال تمنعها من النزول ،وفضلت تعيط لحد ما نامتمكانها.
*****
دينا نص وش
عند أمير
أمير بيصحا من النوم وأول حاجه بيفكر فيها هي الورقة ،وبيبص عليها ومش بيلقيها بس بيلقي حاجهتانية محطوطة تحت الباب بتلمع ،بيقرب من الباب وبيلقيه مفتاح وجنبه ورقة مكتوب فيها :
عذ ار أميري سأطيل عليك قليلا ،بداي اة صباح الخير يا أميري ،ثم أما بعد ،ف ـهذه المرة األولى التي أكتبلك كثي ار هكذا ولكن معي عذري فقد رأيتك في أحلمي في ليلتي الماضية
كنت أتحدث معك ،وألمس ملمحك ثم بعد ذلك أصفها بدقة ،لقد كنت معي حق ا لم يكن حلم ا يا أميري بلكان واقعا ،كنت أحملك على قدمي وأداعب وجنتيك كاألطفال ،والغريب أنك لم تكن هادئ ا وال صامت ا ،بل كنت تحادثني وتتفاعل معي ،عذ ار أميري بل كنت أنا من أتفاعل معك ،كنت عفويا حد الجنون ،
وكنت مشاكس ا تقول لي أنني ال استطيع أن أصفك بدقة ،كنت تبتسم لي وتهدهدني وكأنني لست حبيبتك فقط بلابنتك أيضا ،باختصار ،كنت اشعر ول ـأول مرة منذ زمن بعيد بالسعادة .
وبرضو زي المرة اللي فاتت إقلب الورقة
ب ـ ـيبتسم أمير غصب عنه وبيقلب الورقة وبيلقي مكتوب
دا مفتاح أوضتك يا أميري بس ماتخرجش غير لما أبعتلك رساله على موبايلك وهافهمك فيها كل اللي الزمتعمله عشان تقدر تخرج من هنا من غير ما حد يمنعك .
بيق ار أمير الورقة أكتر من مرة وبيلفت نظره إن اللي غيرت له النوت هي اللي هاتخرجه ،معقول اللي
هاتخرجني من هنا هي صاحبة النوت ،طب جابت المفتاح منين ،وجابت رقمي منين ،إيه الشفره الصعبه دي.
بيمسك النوت وبيبدأ يقلب الصفحات ويبص على السطر األخير من كل صفحة ،نفس الخط اللي كتب الورقة هو نفس الخط اللي في النوت
طب إنتي عايزة تخرجيني ليه ،وليه مش عايزاني أشوفك وبتقولي لي اللي عايزاه في رسايل ومش بتيجي ،
ويا ترى هاعرف اخرج وال دا كمين من دكتور سيف ،طب هو مهدي بيه هأيسيبني اخرج كدا عادي ،ربنا يسترها بقي.
دينا نص وش
ولسة غرقان في تفكيره لفت نظره صوت رساله ،مسك موبايله بحماس وفتحها وكان مكتوب فيها :أميري أنا
بكلمك من موبايل حد ماعرفوش ،أنا عملت حادثة وموبايلي وشنطتي وكل حاجاتي ضاعت ،بس ماتقلقش
هاشتري موبايل النهاردا وهابعتلك ،إتطمن هاتخرج من عندك ،بس أصبر ،مش هاينفع النهاردا ،هاشتريالموبايل عشان أبقى متابعاك ،إستناني يا أميري .
قفل أمير الرساله وهو كل اللي شاغله ،عملت حادثة ،يعني هي مش كويسة ،طب جايبه منين وقت تفكر
فيه وهي أكيد تعبانة ،حس إنه قلقان عليها جدا ،ولقى نفسه بيدعي لها وبيقول يارب إحفظ لي مجهولتي التيال يتذكرني أحد سواها ،اللهم إحفظها بحفظك وإجعلها تحت رعايتك يا أرحم الراحمين .
*****
في مكان غريب أول مرة نروحه
بتدخل حور وبتلقي بنت قاعده على مكتب بتسلم عليها بابتسامة وبتقول :شادن وحشاااني جدا جدا يا بنتي
شادن :حور أخي ار جيتي دا إنتي اللي وحشتيني خالص ،كنتي فين ؟
حور:معلش بجد كان عندي ظروف الفتره اللي فاتت وبسببها إعتذرت عن الحلقة اللي فاتت
شادن :وال يهمك يالل البنات مستنيين جوة إدخلي لهم
دخلت حور اوضة فيها حوالي 11بنت أعمارهم متقاربة من بعضها لكنهم مابيجتمعوش غير على حاجهواحده وهي حفظ كتاب الله .
حور ( بـفرحة ) :السلم عليكم ،وحشتوني كلكم يا بنات والله
سمر:وعليكم السلم معلمتي إفتقدناكي جدا
نور:ميس حور عاملة إيه
رشا :أخي ار جيتي
حور ( ب ـتسكتهم وبتقول ) :إتطمنوا أنا بخير ،وبجد كلكم وحشتوني يالل نبدأ عشان المجموعه اللي بعدكمقاعدين برة من دلوقت
دينا نص وش
وبتبدأ حور تسمع لكل بنت منهم الجزء المقرر عليها وبعد ما بيخلصوا تسميع كلهم بتسالها بنت من البنات:ميس حور هو أنا ممكن أمشي ؟
حور :حبيبتي لسه هناخد تجويد ،مش هانتأخر
وبتبدأ حور فعلا تشرح لهم التجويد وبيفهموه وبيمشوا بقلوب صافية مش عايزة من الدنيا غير رضا اللي خلقها.
وبعد ما الكل بيمشى بتستنا بنت واحده في المكان وحور بتقعد جنبها وبتسألها:ها يا شروق ،في حاجهواقفه معاكي عايزة تسألي عليها ؟
شروق ( ب ـخجل ) :ال أنا عايزة اسأل عن حاجه تانية
حور ( بـتشجيع ) :إسألي عن اللي إنتي عايزاه طبع ا ،في إيه إنتي مكسوفة وال إيه
شروق :بصراحه أيوة مكسوفة جدا ،بس هسأل حضرتك
حور :وأنا كلي آذان صاغية ،ها في إيه بقي ؟؟؟
شروق :هو ليه حضرتك مابترفعيش النقاب أثناء الحلقة مع إن كلنا بنات
في شركة الخيال لالستيراد والتصدير
بيتصل مهدي على رقم وبيستنا الرد
مهدي :أنا حكيت ل ـ ـ ملك كل حاجة
الشخص :إنت غبي يا مهدي ليه عملت كدا ،ربنا سترك تقوم تفضح نفسك إنت وقدام مين ،قدام بنتك
مهدي :غصب عني مقدرتش أخبي أكتر من كدا
الشخص :طيب أنا هاجي لك ونكمل كلمنا عندك ،مش إنت في المكتب
مهدي :أيوة
دينا نص وش
الشخص :طب أنا جاي لك حاالا ،بيني وبينك ربع ساعه
مهدي :مستنيك يا أكرم .
*****
عند أمير
بيفضل كل شوية يفتح موبايله ويق ار الرساله ويدعي لها إنها تكون بخير ،وعمال يعد الساعات ومستني بكرةبفارغ الصبر ،عشان هايخرج من المكان دا وكمان هايشوف مجهولته الغريبة .
ب ـيبدأ يمسك النوت عشان يكتب فيه وبيكتب :حياتي بائسة لدرجه مش هاتقدري ال إنتي وال أي بشر يتحملها
،أنا شوفت كتير أوي يا مجهولتي ،تقيل عليا اإلسم دا ،أسميكي إيه بس مأنا مش عارف لك حتى إسمك ،المهم إنك مستحيل تقدري تحبي حد عنده كل البؤس دا في حياته .
وبيقفل النوت عشان ينام لكن الماضي بيرفض إن أمير ينام في سلم من غير ما يقتحم عقله ،وبيبدأ يفتكر
فالش باك
أمير بيدخل لملك أوضتها وبيلقيها نايمة فابيشيلها من سريرها ويدخلها أوضته ،ويضمها ،بتبدأ تصحا ملك وتمسح وشها بإيديها وتقول :صباح الخير
أمير :صباح الخير بالليل يا كوكو ،كملي نوم يا قلبي ،أنا آسف صحيتك ،أنا جبتك تنامي جنبي عشانماتخافيش وإنتي لوحدك
ملك ( ب ـحزن ) :هو بابا خلص سافر ومش هانشوفه تاني يا أمير
أمير ( بيضحك على برائتها ) :ال يا حبيبتي ماتخافيش بابا هايرجع تانى إن شاء الله بس هو سافر يعملعملية لماما وهايرجع
ملك :إنت بتكدب عليا ليه ،أنا مش صغيره يا أمير أنا كبرت وبقيت في سنة أولى
حضنها أمير وقال لها :طب هو إنتي مش مبسوطة يعني إنك هاتفضلي مع أمير
ملك :ال طبعا مبسوطة بس عايزة بابا كمان
دينا نص وش
أمير ( وبيحاول يغير الموضوع ) :كنت جايبلك حاجه حلوة هاديهالك الصبح ،إيه رأيك أديهالك دلوقتي
ملك ( بفرحة ) :بجد يا أمير فين أنا عاوزاها
أمير ( وبيديلها عروسة باربي وبيقولها ) :إتفضلي يا ستي ،باربي زي ما كنتي طالبة بالظبط
ملك ( بفرحة ) :الله أنا مبسوطة شك ار يا أمير ،وباسته على خده وقعدت على السرير تلعب مع باربي
وتقول لها:أنا بحبك أوي يا باربي ،أنا شايفاكي بس مش عارفة أشوفك حلو ،بابا قالي إنه هايعمل لي عمليةلما أكبر عشان أشوف كويس يا باربي ،وحضنتها وقالت لها :يالل تصبحي على خير يا عروستي .
وكل دا وأمير بيتفرج عليها من بعيد وهو نفسه يساعد ملك إنها ترجع تشوف كويس من تاني .
بيفوق أمير من شروده على صوت رسالة بيفتحها بلهفة وبيلقي مكتوب فيها :أنا إشتريت موبايل النهاردا
من شوية ،إتطمن أنا هاجي لك بكرة من بدري وهاقول لك تعمل إيه ،بس ماتعملش التليفون سايلنت عشان لماأرن لك لو إنت نايم تصحا على الصوت ،تصبح على جنة يا أميري .
بيقفل أمير الرساله وبيقول لنفسه :خلتيني أتعلق بيكي وأنا ماعرفكيش ،يارب لو هاتوجعيني ربنا يبعدكعني ،أنا مش حمل وجع جديد .
دينا نص وش
الفصل الخامس
مهدي قاعد في مكتبه بيتفاجئ بالباب بيتفتح وأكرم بيقول له بهزار:إنت سرحان كدا ليه يا مهدي ،بتحب والإيه
مهدي :أحب إيه بس إنت كمان ،إقعد خلينا نتكلم
أكرم ( بجدية ) :ليه عملت كدا يا مهدي
مهدي ( بـحنان ) :والله لما عرفت إن حور كانت مختفية من الدار قلبي وجعني وخفت عليها ،فقلت ل ـملك عشان تخلي بالها منها
أكرم :ودلوقتي ملك رأيها إيه وال عملت إيه لما انت حكيت لها
مهدي :ملك إتصدمت جدا وقالت يا إما حور تعرف الحقيقة وتيجي تعيش معأنا يا مش هاشوف وشها تاني،إنت متخيل إني ممكن أخسر بناتي اإلتنين
أكرم :وممكن تكسبهم اإلتنين يا مهدي ،اللي كان بيمنعك ترجع حور زمان خلص خلص ،والليرفضت وجودها ماتت
مهدي ( بحيرة ) :وتفتكر بسهولة كده هتوافق ترجع معايا ،أو هاتسامحني على كل السنين اللي سبتهاتقضيها في دار أيتام وحارمها من وجودنا جنبها فيها دي ،تفتكر ممكن في يوم أسمع كلمة بابا منها
أكرم ( بحزن على صاحب عمره ) :األيام هاتنسيها كل حاجه ،ومعاملتك الحلوة معاها هاتخليها تسامحكأكيد
مهدي :بس لو حصل وفي يوم من األيام عرفوا السر القديم أنا خايف ماشوفهمش تاني فعلا
أكرم :سيبها على الله يا صاحبي
مهدي :ربنا يستر
*****
دينا نص وش
يوم جديد في مستشفى العباسية لألمراض النفسية
بتوصل حور المستشفى من بدري وبتدور بعنيها على سيف لحد ما تلقيه
حور وهي رايحه عليه :دكتور سيف أخبارك إيه
سيف ( بابتسامة ) :حور
حور :أيوة أنا، ،عرفتني إزاي بالنقاب
سيف :من عيونك
حور ( ب ـلخبطة ) :محتاجه منك مساعدة
سيف ( بـترحيب ) :طبع ا طبع ا إنتي تؤمري
حور ( ومش عارفة تبدأ منين لكن بتستجمع شجاعتها وبتقوله بلهجة سريعه وكلم ملخبط ) :أمير أنا عايزة
أخرجه من هنا أمير مش تعبان وأبوه جايبه هنا عشان سبب أنا ماعرفوش ،عايزين نهربه قبل ما يعمل في نفسهحاجه
سيف ( باستغراب ) :إنتي تعرفي أمير
حور :مش وقته آه أعرفه ..أمير يبقى ..
سيف :يبقى إيه
حور :مش وقته يا سيف ،هاتساعدني نخرجه وال أل
سيف :إستني إستني إنتي قولتي سيف عادي كدا من غير دكتور
حور ( ب ـملل ) :يوووو إنت بتفكر في إيه إنت كمان
سيف ( برومانسية ) :ماعرفش إن اإسمي حلو كدا
حور ( وهي بتستعد تمشى ) :عن إذنك يا دكتور،أنا كنت فاكراك هاتساعدني،لكن واضح إن دا مش صح
سيف :هساعدك يا حور ،بس خلينا ندخل المكتب نتكلمدينا مختار
حور :نتكلم في إيه
سيف :خلينا ندخل طيب عشان نقدر نتناقش
حور :مفيش وقت إحنا عايزين نخرجه قبل ما المستشفى تتملي
سيف :إنتي متأكدة إنه مش مريض نفسي فعل ،أنا كنت الدكتور المتابع لحالته لكن عمره ما وافق يتكلممعايا ،لكن فعلا أنا بحس إن عقله سليم وماعندهوش مشكلة عقلية تخليه يكون هنا
حور :إتطمن يا دكتور خروجه للمجتمع مش هيؤثر عليه تأثير سلبي ،إنت جربت الموضوع دا مع الليأصعب من حاله أمير وشوفت النتيجه بنفسك ،وال إيه ؟؟؟
سيف ( براحة ) :طبع ا طبع ا، ،عندك حق
حور:طيب إيه هنخرجه منين وإزاي
سيف :بصى يا ستى
*****
عند أمير
أمير بيصحا من النوم ومبسوط جدا بيحاول يقنع نفسه إنه مبسوط ألنه هيخرج من المستشفى لكن في
الحقيقة هو مبسوط أكتر إنه هايشوف مجهولته اللي بتبعت له وبتهتم بيه وكمان هتخرجه ،لكن خرجه من الحلمالجميل دا صوت عقله وهو بيقول له :وهاتروح فين لما تخرج من المستشفى يا أمير
نفسه :أي مكان هايكون أهون من هنا ،أقدر أخرج بس وبعدها كل حاجه هاتتحل إن شاء الله
ومسك المصحف وبدأ يق ار فيه لحد ما إنتبه على صوت رساله ،فتحها بكل حماس ولهفة
وكان مكتوب فيها :صباح الخير يا أميري ،أنا خلص في المستشفى ربع ساعه بالظبط وهاقولك تعمل إيه ،قوم إجهز ولو محتاج حاجه تاخدها معاك جهزها وإستنا مني رسالة .
*****
دينا نص وش
عند ملك
بتصحا ملك من النوم وبتلبس بسرعه عشان تنزل الكلية وبتلقي مهدي مستنيها في الصالة وبيناديها :ملكإستني
ملك :خير يا بابا
مهدي :أول مرة تنزلي من غير ما تقولي لي صباح الخير وتشوفيني لو محتاج حاجه
ملك :أنا قلت لحضرتك اللي عندي إمبارح ،يا حور ترجع يا تنسى ملك هي كمان
مهدي :حاضر يا ملك ،ربنا يقدرني وأقدر على الخطوة دي
ملك :ولحد ما تقدر عليها إعتبرني مش موجودة يا بابا ،عن إذن حضرتك
*****
في دار األمل لأليتام
بيدخل مهدي وبيلقي ترحيب من كل المسئولين ،بيتجه لمكتب مديرة الدار وبيطلب يقابلها وبتسمحلهالسكرتيرة بالدخول
إلهام ( بترحيب ) :أهلا أهلا مهدي بيه الخيال بنفسه هنا
مهدي :من ذوق حضرتك يا أستاذة ،أنا جاي النهاردا عشان أرجع بنتي
إلهام ( بصد@مة ) :حضرتك بتقول إيه ،وهنقول لها دا إزاي يا فندم
مهدي :أنا مش عارف ،لكن حور الزم ترجع كفاية لحد كده أوي
إلهام ( وهي بتحاول تهديه ) :طيب سيبني يومين أمهد لها يا فندم ونخلص أوراق خروجها من الدار وهاكلمحضرتك
مهدي :ياريت ماتتأخريش أرجوكي
إلهام :إن شاء الله
دينا نص وش
*****
عند أمير
بعد ما بيق ار الرسالة بيبدأ يجهز حاجاته البسيطة جدا اللي هايحتاجها معاه ،واللي هي عباره عن مصحفهوشاحن موبايله والنوت والقلم ،وملف محدش يعرف عنه أي حاجة .
*****
عند أوضة أمير
بتقف حور وبتبعت ل ـأمير رساله وبتقول له :عندك نضارة سودة
بيفتح أمير الرسالة وبيبعت لها رسالة زيها :أل
بتنزل حور من المستشفى وبتجيب لـأمير نضارة سودة وماسك وجاكيت شتوي تقيل ،وبترجع تاني بسرعهوبتبعت له رساله :هاسيب لك قدام الباب شنطة إفتح الباب ودخلها وإستنا مني رساله
بيستغرب أمير جدا وبيحاول يفهم لكن بيقول لنفسه :أصبر وهاتفهم كل حاجه
بيفتح الباب فعلا وبيلقي شنطة بياخدها لجوة وبيقفل الباب بسرعه عشان محدش يشوفه وال حد يلحظ إنمفتاح األوضة معاه
وطبعا أول ما بيقفل الباب بيلقي رسالة من حور مكتوب فيها :إلبس النضارة والكمامة والجاكيت فيه ظنط
إلبسه وكدا هتبقى مش باين ليك ملمح ألي حد ،وعلى ما تلبس هاكون أمنت لك المكان وإتأكدت من سيف
إن محدش من الممرضات المتابعين ليك هايمر على أوضتك في الوقت اللي هتخرج فيه ،ماتخرجش غير لماأبعت لك تخرج ،ولما تخرج سيب المفتاح على السرير ماتجيبهوش معاك
قفل أمير الموبايل وبينفذ كلمها وهو مستغرب من كمية األكشن دي لكن مفيش حل إنه يخرج غير كدا ،
خصوصا إن لو حد بلغ مهدي إنه عايز يخرج مستحيل يوافق ،ويوافق إزاي وهو اللي جابه هنا بدون أي وجهحق .
*****
دينا نص وش
عند سيف
تمر على أمير وبيطلب منها تساعد بنات كانو نازلين تدريب في إنها
بيبدأ ينادي الممرضة اللي المفرو
توصلهم للحاالت اللي هايتدربوا عليها ،وطبعا هو بيعمل دا عشان يخليها تتلهي وماتمرش على أمير دلوقتي
وبتنفذ الممرضة كلمه بدون أي تفكير وفي الوقت دا بيكلم سيف حور وبيقولها :خليه يخرج دلوقتي
*****
في كلية اآلداب جامعة القاهرة
رقية وملك قاعدين في الكافيتيريا ورقية بتحاول تخلي ملك تكون هادية وملك بتعيط بحرقة وبتقولها :حور
أختي يا رقية وبابا سايبها كل دا عايشة في القرف اللي هي فيه دا ،أنا قلبي واجعني أوي هاقولها إزاي ،هيهاتحس بإيه ،تفتكري هاتسامحني ،بس والله أنا ماكنتش أعرف
رقية ( وبتحاول تهديها ) :إهدي يا ملك كل حاجه هاتتحل وحور عاقلة وال يمكن تشيلك ذنب إنتي مالكيشيد فيه
ملك ( وبتحاول تمسح دموعها ) :أنا خايفة عليها أوي
رقية :إتطمني يا حبيبتى كله خير إن شاء الله ،بس قولي لي هو أمير أخوكي يعرف إن حور تبقى أختكم
ملك ( بتفكير) :معرفش ،أنا هاروح له وهاسأله ،تفتكري كان عارف وسابها
رقية :مش عارفة ،روحي واسأليه وإفهمي منه كل حاجه ،ولو عنده حاجه تريحك أكيد هيقولها لك
ملك :عندك حق
في المستشفى
بتبعت حور رسالة ألمير وبتقوله :يالل يا أميري أخرج
دينا نص وش
بيفتح أمير الرساله وبيقوم من مكانه لكن بتجيله رسالة تانية منها مكتوب فيها :أي حد يسألك إنت مين تقول
إنك نازل عندك تدريب ،ومهما حصل إوعا ثقتك في نفسك تتهز ،عشان محدش يشك فيك وتقدر تخرج من هنامن غير مشاكل
بيقوم أمير من مكانه وبيفتح باب األوضة بإيد بتترعش وبيخرج من األوضة فعلا وبيقفلها وراه ،بيستغفروبيدعي كتير في سره إن ربنا يخرجه من المستشفى على خير من غير ما حد يشك فيه
لكن وهو نازل على السلم خبطت فيه بنت من غير ما تاخد بالها وقالتله باستعجال :أنا اسفة
ولما سمع صوتها كل حواسه إتجمدت وحاول يستعيد ثقته في نفسه وسابها ومشي بسرعةوهو بيقول في سره :استرها يا رب.
دينا نص وش
الفصل السادس
حور بتقف مكانها وبتبص على أمير من بعيد وهو خارج ومش قادرة تروحله وبتفضل تبص عليه لحد ما
بحزن وبتقول لنفسها :ياه يا أميري ماتتصورش أنا يختفي من قدام عنيها ،وفي الوقت دا بتقعد على األر
بحبك قد إيه ومبسوطة عشانك إزاي ،بس خايفة أوي ،خايفة ما اعرفش أوصل لمكانك تاني ،أنا كان نفسىأكون زي كل البنات وأول ما تخرج تلقيني مستنياك ،لكن لألسف مش كل اللي بنتمناه بيحصل .
إستغفرت ربها وقالت الحمد لله على كل حاجه وقامت من مكانها ونزلت لمكتب سيف ،خبطت عليهودخلت
حور:أمير خلص خرج ،مش عارفه أشكرك إزاي بجد يا دكتور
سيف ( بحنان ) :وال تشكريني وال حاجه ،إقعدي يا حور
حور ( بتحاول تتهرب من عنيه وبصاته الغريبة بالنسبه لها ) :أنا هامشى عشان ما اتأخرش
سيف :إقعدي يا حور ماتخافيش
قعدت حور ( وهي مستغرباه وقالت له ) :في حاجه وال إيه ،حد الحظ حاجه
إن أنا أول حد هايلحظ إلني المسئول عن حالته سيف :ال لكن المفرو
حور :طب وهاتعمل
سيف ( بحيرة ) :هابلغ المستشفى إني دخلت عشان أتابعه مالقيتهوش والمفتاح لقيناه على السرير ،هوإنتي جيبتي مفتاح أوضته منين يا حور
حور :دا إنت الوحيد اللي عارف المفتاح دا معايا إزاي
سيف ( باستغراب ) :هو كان لسة معاكي
حور :سبحان الله إتخلصت من كل حاجة إال هو ،وأهو جاله وقته
سيف :بتحبيه ؟؟؟؟
دينا نص وش
حور :جدا ،فوق ما أي بشر يتصور
سيف :ليه ؟
حور :مفيش مع الحب ليه ،دي حاجة بتاعة ربنا
سيف :عندك حق ،بس خلي بالك على نفسك يا حور
حور ( وهي بتقوم ) :إن شاء الله ،عن اذنك
بتخرج حور من مكتب سيف وبيقول سيف لنفسه :الحمد لله إني محبيتهاش أوي
*****
في أوضة أمير بالمستشفي
بتخبط ملك على أمير وبتدخل زي كل مرة لكن بتتصدم لما مابتلقيهوش في أوضته وبتلقي المفتاح على
السرير وبتبدأ تزعق :إيه اللي بيحصل هنا فين أمير ،وبتنزل على مكتب سيف وهي بتجري وسيف بيستغربشكلها ألنه متعود إن ملك دايما بتحاول تلفته وبيقول لها :في إيه يا آنسة خير
ملك :خير إيه وزفت إيه ،أمير مش في أوضته ،تقدر تفهمني هو فين ؟؟؟
سيف ( وهو بيحاول يبان مستغرب ) :معقول طب هيفتح الباب إزاي
ملك ( بعصبية ) :إنت بتسألني ،أنا هاكلم بابا حاالا ،والله الوديكم كلكم في داهية
*****
عند أمير
أمير بعد ما بيخرج من المستشفى بيحاول يفكر هيروح فين ،هو مالوش مكان غير بيت مهدي الخيال ،وأكيد مش هايرجعله تانى ،المصحة أهون من بيت مهدي .
ركب أمير المترو وقرر يروح لصاحبه الوحيد أدهم ويبات عنده النهاردا ،وبكرة ينزل يدور على شغل
وصل أمير للمكان اللي هو رايح له وخبط على الباب وهو مكسوف جدا
دينا نص وش
نهلة :مين ؟؟
أمير :أنا أمير يا أمي
فتحت نهلة الباب واول ما شافت أمير أخدته في حضنها غصب عنها دي يعتبر هي اللي مربياه وعيطتجدا وقالتله :كنت فين يابني كل دي سفرية وال تتصل وال تسأل على أدهم وال عليا
أمير ( وهو بيبوس إيديها ) :حقك عليا يا أمي كان غصب عني بجد
نهلة :حمد لله على السلمة يا حبيبي ،أدخل صحي أدهم هايفرح أوي لما يشوفك
دخل أمير لـأدهم وقرب جدا منه وصرخ في ودانه :إصحااااااااا
أدهم ( بخضة وهو مش مصدق إنه شايف أمير ) :إيه دا إنت أمير وال عفريته ،بسم الله الرحمن الرحيم،يا حاجة نهلة
أمير ( وهو بيحط إيديه على ودانه ) :إخرس يا زفت إنت صوتك عاالي
أدهم :واحشتني أوي يا صاحبي ،كنت فين يا أمير كل دا ،ليه سافرت من غير ما تسلم عليا ،ليه 4سنين ماعرفش عنك حاجة
أمير :أنا مكنتش مسافر يا أدهم
أدهم ( باستغراب ) :أمال كنت فين ،أنا سألت عليك ملك وقالت إنك سافرت باريس
أمير :في الحقيقة مهدي بيه الخيال لما عرف إني عرفت الحقيقة دخلني مصحة نفسية ويادوب عرفتأهرب منها
*****
في مركز الهدى لتحفيظ القرآن
بتدخل حور وبتسلم على شادن وبتقولها :بعد ما أخلص الحلقة عايزة منك خدمة صغيرة
شادن :مني أنا ؟؟؟
حور :أه أنا هاخلص المجموعة وهاطلعلك ندردش سوى
دينا نص وش
شادن :طب أدخلي يالل البنات مستنيين من بدري
بتدخل حور للبنات وبتسمع لكل واحدة منهم الجزء المقرر عليها وبتبدأ تشرح لهم تفسير وفي اليوم دا كان
مقرر شرح تفسير أول صفحة من سورة القصص ،بتخلص حور الحلقة وبتلقي شروق مستنياها برضو وبتقولها:عايزة أتكلم معاكي يا ميس
حور :إقعدي يا شروق
شروق :ليه لما سألتك الحلقة اللي فاتت عن سبب لبسك النقاب طول الوقت عيطتي ورفضتي تجاوبيني
حور ( بدموع ) :ألن دي حاجه تخصني لوحدي ومافتكرش إنها هاتفرق في حاجه سواء جاوبت عليها أو أل
النفسية والعصبية وخريجة من 5 شروق ( بحزن على حور) :أنا دكتورة شروق القاضي دكتورة األم ار
سنين ،لو إحتاجتي تتكلمي أنا هاسمعك ،بس قبل ما أمشي عايزة أقولك حاجة مهمة ،النقاب لو بيداري وشك
فشخصيتك جميلة وكلنا بنحبها ،والمظهر وال حاجه قصاد الروح الحلوة وخصوصا لما تبقى حلوة زيك ،وطلعت
كرت من شنطتها وحطته في إيد حور ،حضنتها جدا وقالت لها عن إذنك يا ميس
خرجت شروق وفضلت حور قاعده مكانها بتفكر:هو أنا ممكن فعل أكون جميلة ؟؟؟
*****
في المستشفى
بيدخل مهدي الخيال لمدير المستشفى وبيزعق بكل غضب :يعني إيه هرب ،هو المسئولين عنه عيال ،أنا مش هاسكت على التهريج اللي بيحصل دا
المدير حاول يهديه كتير وطمنه إنهم هايلقوه في أقرب وقت ممكن
لكن مهدي قال لهم :إنه هيدور عليه بنفسه وهايلقيه ويوديه مصحة اللي فيها يقدروا يحافظوا عليه .
وخرج مهدي من المستشفى هو وملك وقال لها من غير ما يبصلها :أنا روحت الدار اللي فيها حور ومديرهالدار هاتعرفها وهاتظبط أوراق خروجها وبعد يومين هاترد عليا ...
ملك :تمام جدا يا بابا
مهدي :لما أختك ترجع حاولي على قد ما تقدري تحتويها ،أكيد اللي هاتعرفه مش هايكون سهل عليها
دينا مختار نص وش
ملك :من غير ما تقول ،حاضر
*****
عند أمير
بيتغدى مع أدهم ومامته وبينام بسرعة جدا من كتر التعب وجواه مقرر ينزل يدور بكرة على أي شغل عشانأكيد مش هاينفع يفضل كتير عند أدهم .
*****
في دار األمل لأليتام
بتوصل حور الدار ولسة هاتروح على أوضتها لكن بتلقي ميس بسمة بتقولها :إن استاذة إلهام مديرة الدارعايزاها في مكتبها .
حور ( بضحك ) :عايزاني أنا ليه ،جايبالي عريس
بسمة :تقريبا كدا
حور ( وهي بتشاور لها باي باي ) :طب هاشوفها
بتستأذن حور انها تدخل وإلهام بتسمحلها فبتدخل حور ( وبتتكلم بأدب ) :أستاذة إلهام ،ميس بسمة قالتلي إن حضرتك عايزاني
إلهام ( بحنان ) :إقعدي يا حور
بتقعد حور وهي مستغربة من طريقة إلهام الغريبة عليها ،ألن إلهام معروف عنها إنها حادة جدا
حور :خير ،حضرتك قلقتيني
إلهام :إحنا وصلنا ألهلك يا حور وأبوكي عايز يرجعك
حور ( بصد@مة ) :أهلي أنا ،طب وصلتوا لهم إزاي ،ومين بابا ،طب وماما إنتي شوفتيها
وبتبدأ حور( تعيط ) :يعني أنا ليا أهل ،طب ليه سابوني
دينا نص وش
إلهام ( وحور صعبانة عليها ) :أبوكي هايحكي لك كل حاجه بس جهزي نفسك ،أبوكي هيجي بكرةعشان ياخدك
حور :حاضر
بتطلع حور من مكتب إلهام وهي مش عارفة هي مبسوطة وال زعلنة ،بتفكر في اللي جاي بكل الخوف
اللي في الدنيا ،وبتطلع أوضتها وبتحضن هاجر وبتقول لها :أنا لقيت أهلي يا هاجر ،وآخر يوم ليا معاكمالنهاردا ،بابا هايجي بكرة
حضنتها هاجر وقالت لها:والله يا حور تستاهلي إنك تلقيهم ،ربنا يفرح قلبك ويا بختهم إنك بنتهم .
*****
في مكتب مهدي الخيال
مهدي ( بيتكلم في التليفون بعصبية وبيقول ) :أمير هرب من المستشفى يا أكرم ،أنا خايف يقول ل ـملك الحقيقة
أكرم :لو كان عايز يعمل كدا كان قال لها من زمان ،إنت ناسي إنها كانت بتزوره في المستشفى
مهدي :يعني تفتكر أعمل إيه
أكرم :سيبه يعيش ،إنساه يا مهدي وهو بيحب ملك ومستحيل يقول لها حاجه
مهدي :بس أنا عايز أدور عليه
أكرم :أمير عنيد ولو دورت عليه وإتحديته ممكن يعاند ويقول لــملك لمجرد إنه يعاندك ،ماتدورش عليهوسيبه يعيش حياته وكفايه أوي عليه كدا
دينا نص وش
يوم جديد في دار األمل
بتصحا حور من النوم وبتجهز عشان تقابل باباها اللي هي متحمسة تعرف شكله ،وبتجهز كل حاجه ممكن
تحتاجها ،وبتمسك موبايلها تبعت رسالة ألمير:صباح الخير يا أميري ،أتمنى تكون مبسوط إنك خرجت منالمستشفى ،النهاردا يوم فارق في حياتي ،إدعي لي .
وبتقفل موبايلها ولسه هاتمسك النوت لكن لقيت هاجر ( بتسلم عليها بحزن وبتقول لها ) :ميس بسمةبتناديكي ،تقريب ا باباكي عند ميس إلهام
سلمت عليها حور ونزلت بفرحة وخوف ووصلت عند مكتب ميس إلهام ،خبطت على الباب وإيدها بتترعشجامد جدا
إلهام :أدخل
دخلت حور وكان مهدي قاعد مع إلهام فقالت حور:ميس الهام ميس بسمة قالت لى إن حضرتك طلبتيني
وبصت جنبها وشافت مهدي وقالت :مهدي بيه أخبار حضرتك إيه
مهدي ( من غير ما يبصلها ) :الحمد لله
إلهام :إقعدي يا حور
قعدت حور وبدأت إلهام تتكلم وقالت لها :حور أنا قلتلك إن باباكي هايجي ياخدك النهاردا ،جاهزة تشوفيه
حور :أه جدا نفسي أشوفه
مهدي ( وأخي ار خرج عن سكوته ) :أنا أبوكي يا حور
حور ( بصد@مة ودماغها بتلف ومش حاسه بالدنيا ) :انت !!!!
دينا نص وش
الفصل السابع
أمير بيصحا من النوم وبيلقي نهلة واقفة في المطبخ ،بيدخل يصبح عليها ويقولها إنه نازل هايعمل كاممشوار وهايرجع
نهلة :ربنا يوفقك ويستر طريقك ويراضيك يابني
أمير ( بيبوس إديها ) :ربنا ما يحرمني منك يارب
وبينزل أمير وهو مقرر قبل ما يروح الشغل هايعمل كام مشوار األول
*****
في دار األمل
مهدي :أيوة يا حور ،أنا أبوكي ،إنتي مش فرحانة
حور ( بزعيق ألول مرة في حياتها ) :أفرح بإيه إنت عارف إنت عملت فيا إيه ،كنت سايبني ليه ،إزايأمي سابتني ،إنتو إيه ،أنا العيشة هنا بالنسبالي أهون بكتير من إني أعيش معاك ،أنا بكرهك ومش عايزة أرجع
مهدي وإلهام مستغربين جدا :حور إنتي كنتي مستعدة إنك ترجعي ،إيه اللي غير وجهة نظرك
حور :ماكنتش أعرف إني باشوف أبويا من زمان وهو بالنسبالي مهدي بيه ،ماكنتش أعرف إن أبويا عاشحياته كلها مرتاح وسابني أتمرمط والدنيا تلطش فيا عشان أتعلم وأدخل كلية ،ماكنتش أعرف إن أبويا بيدفعني
تمن حاجه أنا مليش أي ذنب فيها ،ماكنتش أعرف إن أبويا هايكون بالبشاعه دي ،أنا مش هارجع وال هاتحركمن هنا غير لما أفهم ،سبتني هنا ليه
مهدي :والله غصب عني
حور ( بصريخ ) :غصب عنك يعني إيه فهمني عشان مش فاهمة ،قولي سبب متقوليش كلم مبهم ،رد عليا ماتسكتش كدا ،إنطق وقول لي سبب يخليك تسيبني
دينا نص وش
مهدي :حور أنا حسيت بغلطي وجاي دلوقتي عشان أرجعك ،خلينا نفتح صفحة جديدة ونبدأ من جديد ،أرجوكي سامحيني يا بنتي
حور :وإيه اللي رجعك بقى إن شاء الله ،ضميرك صحي ،اللي زيك ماعندوش ضمير عشان يصحا ،أنا مش هارجع معاك
مهدي :أرجوكي يا حور إنسى وخلينا نبدأ من جديد
حور ( بقهرة ) :والقديم أنساه ،أنساه إزاي ،أنسى إيه وال إيه ،أنسى إني عشت طفولة اسوأ من خيالك
،وال أنسى إني دلوقتي عندي 01سنة وماعنديش حد قريب ليا ،أنسى إني باخبي حقيقتي عن الكل ،ماهوحقي أخبيها ،إذا كان أبويا وأمي رموني بسببها ،وال عندك سبب تاني رد عليا ،إنتو ليه جيبتوني الدنيا لو
هاتبهدلوني كدا ،حسبي الله ونعم الوكيل ،قول لي يا مهدي بيه أنسى إن الشخص الوحيد اللي حبيته ماقدرتش
أخليه يعرف حقيقتي ،أنسى إيه بالظبط حدد لي وأنا موافقة أنسى ،بس قول لي أنسى إيه ،أنسى إن أبويا رماني،أنا اااا أنا اااا
وهي بتصرخ بكل صوتها :أميرييي وبدأ لسانها يتقل وعنيها تقفل ووقعت في األر
****
عند ملك
ملك قاعده في أوضتها ومستنية حور وخايفة جدا من المواجهه معاها ،هل حور هاتتقبلها وال هاتشيلهاالذنب وبتقول في نفسها :ربنا يستر
وغمضت عنيها وهي بتفتكر اللي حصل معاها وغير مجرى حياتها من 6سنين
فالش باك
أمير قاعد جنب ملك في مستشفى وماسك إديها وبيقولها :حمد لله على سلمتك يا حبيبتي ،دلوقتي لما تفوقي تكوني شايفة كويس ،العملية نجحت يا ملك وأكيد دلوقتي هاتبقي مش محتاجة حد ،أنامبسوط عشانك ،لكن مقهور عشان نفسي .
دينا نص وش
ملك بتفتح عنيها بصعوبة لكن بتلقي نفسها شايفة شاب قاعد قدامها ،بتفتح عنيها وتقفلها كتير عشان تتأكدإنها شايفة بجد وإن دا مش حلم
ملك ( بفرحة جنونية ) :أنا شايفة ،إنت أمير صح
أمير ( بفرحة عشانها ) :آه أنا يا حبيبتي ،حمد لله على سلمتك يا كوكو
ملك :الله يسلمك يا أمير، ،فين بابا ؟؟
أمير :طيارته زمانها على وصول ،أول ما يوصل هايجي لك
ملك :أنا فرحانه أوي نفسي بابا يجي عشان أشوفه ،نفسي أعرف شكله ،وكان نفسي ماما تكون عايشة عشان اعرف اشوف شكلها
أمير :إرتاحي دلوقت يا كوكو على ما معاد العلج بتاعك يجي عشان ماتتعبيش يا روحي
ملك :حاضر يا أمير
بتغمض ملك عنيها وهي فرحانه إن عمليتها نجحت لكنها سامعة اللي حواليها ،بتسمع أمير بيتكلم مع حد في التليفون وبيقول :مهدي بيه عرف كل حاجه، ،أنا الزم أهرب
حاولت ملك تفهم ليه أمير ماقالش بابا وليه هايهرب ،ويا ترى مهدي عرف إيه يخلي أمير يهرب منه
وفعلا أمير بيوطي عليها يبوس راسها وبيودعها وبيقولها :هتوحشيني أوي يا كوكو ،هتوحشيني ،وبتنزلدمعة من عيونه على خدها لكن بتقرر ماتحسسهوش إنها حست بيه لحد ما تفهم في إيه .
بتفوق ملك من أفكارها وبتقول لنفسها :لو ماكنتش سمعتك بوداني وإنت بتقول إنك هاتهرب عمري ما كنت
هاصدق أبدا إنك سرقت بابا وقلت كمان إنه مش أبوك ،ماكنتش هاصدق لوال إنك هربت سنتين كاملين محدش
يعرف فيهم حاجة عنك ،الله يسامحك يا أمير ،أنا لسة مش عارفة أكرهك ،لكن الصورة اللي كنت راسماها لكإتكسرت من اليوم دا ،بس مانكرش إني خايفة عليك ،يا ترى سبت المستشفى وروحت فين ،ربنا يسترها عليك يا أمير يارب .
*****
في دار األمل
دينا نص وش
جنب حور وبيحاول يفوقها لكن مش بتفوق ، مهدي بينزل على االربينزل بيها تحت وبيركب العربية وبيقول للسواق :إطلع بينا على البيت بسرعه
بيكلم الدكتور أدهم يسبقهم على البيت وبيقوله إن بنته تعبانة ،وأدهم بيفتكرها ملك وبيروح بسرعة جدا
بيوصل مهدي وأدهم في نفس الوقت تقريبا ،
وبيشوف أدهم إن مهدي شايل بنت وداخل بيها وبيقوله :هادخلها وشوفلي مالها بسرعة
بيبص أدهم عليها وبيحاول يفتكر هو شافها فين قبل كدا لكن مابيقدرش يفتكر فابيدخل جوة وار مهدي
وبيبدأ يكشف عليها وبيقول :متقلقش يا مهدي بيه إنهيار عصبي ،تقريبا في حاجة زعلتها ،هتاخد المهدئ داوتبعد عن أي توتر وهاتبقى كويسة بإذن الله
مهدي :ماشي يا إبني شك ار ليك يا أدهم
أدهم ( باستئذان ) :دا واجبي ،هستأذن أنا ،عن إذنك
*****
عند أمير
بيدخل مركز الهدى لتحفيظ القرآن وبيقابل شادن وأول ما بتشوفه بتقف بفرحة :أمير بيه
امير :إزيك يا شادن
شادن :الحمد لله أنا بخير ،حضرتك فين بقالك فترة ،ال بتسأل على المركز وال حتى بتاخد األرباح
أمير :حصلت لي ظروف وغصب عني ماقدرتش أتواصل معاكي ،سيبك من األرباح ومن كل دا ،التحفيظ شغال تمام
شادن ( بتطمنه ) :تمام أوي ماتقلقش يا أمير بيه وكل أرباح ال 4سنين اللي فاتوا موجودة في حساببإسمى في البنك كنت باحطها كل شهر لحد ما حضرتك ترجع بالسلمة
أمير ( بصد@مة ) :أرباح ال 4سنين موجودين ،إنتي بتتكلمي بجد !!
دينا مختار نص وش
شادن :أيوة طبعا أنا كنت بادفع رواتب الموظفين وبادفع الضرايب وباقي فلوس حضرتك متشاله تقدر تيجيمعايا ونسحبهم بكرة وحضرتك تتصرف فيهم زي ما أنت حابب
أمير ( بشكر ) :مش عارف أقولك إيه يا شادن ،ربنا يراضيكي يارب ،طب قوليلي بقى ،إيه الجديد ؟؟ في طبعا موظفين مشيوا وموظفين جداد إشتغلوا
شادن :طبع ا يا أمير بيه ،دول 4سنين برضو ،مش شوية
أمير ( وهو بيقوم من مكانه ) :طب قولي لهم إن في إجتماع بعد بكرة الساعة 0والزم الكل يكون موجود ،محتاج أشوفهم وأتعرف عليهم ،محتاج أباشر المركز من تاني
شادن ( باحترام ) :تحت أمر حضرتك يا أمير بيه
أمير :هامشي أنا بقى عشان عندي مشاوير كتير جدا محتاجة تتعمل
شادن :إتفضل .
*****
في بيت مهدي الخيال
بتنام حور لحد تاني يوم وبتفتح عنيها الصبح بتلقي نفسها جنب ملك ،بتتصدم وبتصحيها من النوم وهي مش فاهمة حاجه وبتقول لها :ملك ملك يا زفتة قومي
ملك ( بتفتح عنيها وبتقوم تقعد على السرير وبتقول بخضة ) :حور إنتي كويسة يا حبيبتي
حور:أيوة كويسة بس مش فاهمة إيه اللي جابني عندك
ملك ( بتهتهه ) :هو هو إنتي زعلنة إنك شوفتيني وال إيه
حور ( بتبص في عنيها وبتقول لها ) :ملك أنا هنا باعمل إيه ؟؟
ملك :إنتي هنا في بيتك يا حور ،مهدي الخيال يبقى بابا زي ما هو باباكي
حور ( بصد@مة وعنيها هتخرج من مكانها ) :إستني إنتي تقصدي إنك .....
ملك :أه إنتي ماطلعتيش صحبتي وبس إنتي أختي كمان
دينا نص وش
حور بتحضنها وبتدخل في عياط هيستيري وملك بتحاول تهديها ومش فاهمة إيه اللي قاهرها كدا
ملك :إهدي يا حور في إيه
حور ( بلخبطة ) :أميري ،اميري ماينفعش ،أنااا أنا عايزة أشوفه يا ملك أرجوكي
ملك ( بتحاول تهديها ) :أنا مش فاهمة حاجه لكن هاعمل لك اللي إنتي عايزاه إتطمني
بتاخدها في حضنها وبتفضل تق ار لها قرآن لحد ما حور بتروح في النوم ،لكن ملك بتفضل صاحية وغصب عنها بتفتكر
فالش باك
ملك ( بتتصل بحور وهي مبسوطة وبتقول لها ) :حور أنا عامل لك مفاجأه خطييرة
حور ( بفرحة ) :قوليها طيب
ملك :وتبقى مفاجأة إزاي لو قولتها
حور :بطلي غلسة بقى يا ملك في إيه
ملك :طب اطلعي لي عند الدار من برة
حور :في إيه يا ملك ،إوعي تيجي لوحدك ،خليكي وأنا هاجي أخدك
ملك :إخلصي أنا برة
حور :حاضر طالعة حاالا
وبتطلع وهي عماله تفكر يا ترى في إيه وملك جاية عند الدار ليه
بتخرج وأول ما بتشوفها بتلقي ملك بتقولها العملية نجحت يا حور،أنا شايفاكي دلوقتي البسه شيميز وجيبةونقاب وكله إسود ،إيه السواد دا يا بنتي
حور بتفرح جدا وبتحضنها وبتقول لها :الف حمد لله على سلمتك يا قلبي،عملتيها امتى ؟؟
ملك :أنا لسه خارجه من المستشفى أول امبارح
دينا نص وش
حور ( بفرحة ) :حمد لله على سلمتك يا حبيبتي
ملك :هاتسيبينا واقفين في الشارع كدا،تعالي جوة
ودخلت ملك مع حور الدار وسلمت على اللي يعرفوها والكل فرح جدا إنها عملت العملية وبقت بتشوف
وراحوا على أوضة حور وهاجر وكانت هاجر مش موجودة،فضلوا يتكلموا مع بعض وملك تحكيلها
ومبسوطين أوي،لكن حور مشالتش النقاب من على وشها،ف ـ ـ ملك قالت لها :هو إنتي شايفاني راجل يا بت وال
إيه ،ماتشيلي النقاب بقى ،نفسي أشوف شكلك مفيش حد هنا ،وبتشد النقاب من على وشها بهزار على غفلةمنها وبتتصدم وترجع خطوتين لو ار وبتقول ( بصد@مة ) :إيه دا !!!
بتفوق ملك من أفكارها وبتطبطب على حور وبتقول ( بحنان ) :ربنا هايراضيكي ،كفاية روحك الحلوةوكفاية كل الجمال اللي جواكي ،وبتبوس راسها وبتنام هي كمان.
دينا نص وش
الفصل الثامن
بيصحا مهدي من النوم وبيروح ألوضة ملك وبيخبط ومحدش بيرد عليه فابيعرف إنهم نايمين وبيقرر يدخلبيدخل مهدي األوضة وبيلقي حور نايمة وملك حاضناها ودموعها على خدها ،بياخدها بالراحة من حضن
ملك عشان مايصحيهاش وبيبدأ يلمس على شعرها وبيقول ( بصوت واطي ) :عارف إني ظلمتك بسبب شكلك
اللي مالكيش أي ذنب فيه ،أمك كل يوم بتيجي لي في المنام زعلنة وبتوصيني عليكي ،أرجوكي سامحينيوسامحي أمك أرجوكي سامحينا يا بنتي
بيبوسها على راسها وبيسيب األوضة ويخرج وهو دموعه على خده وبيقول لنفسه :أنا ماظلمتهاش لوحدها ،أنا ظلمت كل اللي أعرفهم ،سامحني يارب .
وبيبدأ مهدي يحس بصداع فظيع وأفكار كتير بتتزاحم في دماغه ،بيقوم يغسل وشه وبيروح شركته عشانيشوف آخر أخبار الشغل
*****
عند أدهم
أمير بيروح عند أدهم تاني بعد ما خلص كل اللي كان وراه وبيلقي أدهم ومامته بيستقبلوه بكل حب فابيستأذنهم
إنه هايدخل يرتاح شوية وبيدخل فعلا األوضة ،وبينام وأول ما بيفتح عنيه الصبح بيلقي رسالة على الموبايل من
مجهولته وبتقوله :أميري صباح الخير ،إمبارح ماكانش يوم فارق بس ،دا كان يوم صعب أوي عليا
وبيقرر ألول مرة يرد على رسالتها وبيقول لها فيها:عايز أشوفك
وبيجيله الرد طبعا بسرعه جدا :مش هاينفع
أمير :ليه ؟؟
حور :عشان مش هاينفع
أمير :طب ممكن أسمع صوتك
دينا نص وش
لكن إستنا يجيله رد لكن ما ردتش
فهم في اللحظة دي إنها مترددة وقرر يكسر حاجز الخوف عندها وإتصل بيها
*****
عند حور
حور نايمة جنب ملك وعماله تفكر ترد عليه وال أل ،وهل فعلا أمير يبقى أخوها ،هي هاترد عليه وبعدهاربنا يسهل
حور ( وصوتها بيترعش ) :أميري
أمير :أنا مسميكي عندي المجهولة الغريبة ،ينفع أعرف إسمك وال ماينفعش
حور :أنا حور
أمير :إسمك حلو أوي يا حور
حور :شك ار
أمير :ممكن أفهم ليه خرجتيني من المستشفى ،وليه دايما بتقوليلي أميري ،وإزاي كان معاكي مفتاح أوضتي
حور :مش هاجاوب على كل دا
أمير :ليه
حور :عشان مش مستعدة دلوقت
أمير :طب سؤال تاني ،ليه لما ساعدتيني أخرج ما شوفتكيش
حور ( بدموع ) :قلت لك مش مستعدة أجاوب خلص كفاية بقى كفاية
أمير :براحتك يا حور ،وقت ما تحبي تتكلمي هاسمعك
حور :شك ار ،أنا هاقفل دلوقتي ،سلم
قفلت معاه المكالمة وملك سألتها :مين دا ؟؟
دينا نص وش
حور :أميري
ملك :يابنتي بقالك حوالي 6سنين بتقولي أميري وال عمرنا شوفناه مرة حتى
حور :أحسن ،مش عايزة حد يشوفه غيري
ملك ( بهزار ) :طيب ربنا يوعدنا
بتخرج ملك وتسيبها في األوضة فابتجيب النوت بتاعتها وبتكتب
بكل الحب هاكتبلك
وفوق العشق أنا عشقاك
بكل ما فيا هاشتاقلك
في لحظة ما أكون وحشاك
بكل مشاعري هاحكيلك
وطول الوقت هاستناك
بكل دموعي هابكي لك
الجل إني أكون وياك
بحبك يا أميري
لكن أنا خايفة ،خايفة أوي يطلع اللي فهمته صح ،وإني طول الوقت دا بحب أمير مهدي الخيال .
وبتقفل النوت بتاعتها وبتقوم وبتخرج برة األوضة .
عند أمير
دينا نص وش
بعد ما بيقفل معاها بيحاول يمنع نفسه من التفكير فيها لكنه مبيقدرش وبيقوم يجيب النوت بتاعته ويكتب :
وشفرتك دخلتي قلبي من غير ما تدخلي حياتي ،حبيتك وأنا ماعرفش غير إسمك ،مليانة أسرار وغموصعبة أوي لكن أنا جنبك وهانحلها ،بحبك يا ،حوري .
وبيقوم يتوضا ويصلي الصبح وينزل وهو عارف كويس هو رايح فين
*****
في مركز الهدى لتحفيظ القرآن
بتوصل حور وبتقول لشادن :شوشو حبيبتى آسفة المرة اللي فاتت قلت لك هاخرج لك ونقعد وكنت متضايقةشوية فامعرفتش
شادن :وال يهمك يا حور أي وقت تحبيه تعالي إقعدي معايا عادي
حور :ربنا ما يحرمني منك يا قمر ،هادخل أنا عشان البنات زمانهم مستنيين
شادن :ماشى ،صحيح يا حور ،في إجتماع بكرة مع مدير المركز الساعه 0
حور :ودا الزم أحضره
شادن :هو طالب إن الكل يبقى موجود
حور :ماشي هاحضره باذن الله ،هادخل أنا بقى
شادن :ربنا معاكي
*****
بيوصل أمير للمكان اللي هو عايزه وبيقابل السكرتيرة وبيقولها :وصلي الملف دا لمهدي بيه
رحمة :أقوله مين يا فندم
أمير :وصليه وخلص ،وال أقولك ،قولي له أمير
رحمة :حاضر يا فندم
دينا نص وش
بيمشي أمير وبيسيبها وبيروح مركز التحفيظ
شادن ( باحترام ) :أمير بيه إتفضل
أمير ( بإحراج ) :ال أنا مستعجل ،لو فاضية ممكن نروح البنك دلوقتي
شادن ( بتأكيد ) :طبعا أكيد بس لحظة هاستأذن زميلتي بعد ما تخلص المجموعة اللي معاها تقعد مكانيعلى ما أرجع
أمير :تمام أنا مستنيكي
بتدخل شادن وبتقول لحور تقعد مكانها نص ساعه بعد مجموعتها وحور بتوافق
وبتخرج شادن ل ـأمير وبتقول له :أنا جاهزة يا أمير بيه
أمير :يالل توكلنا على الله
*****
في مكتب مهدي الخيال
بتدخل له السكرتيرة وبتقول له :مهدي بيه في حد سابلك الملف دا وقال لي أقول لحضرتك من أمير
مهدي :أمير
رحمة :أيوة يا فندم
وبتحط له الملف على المكتب وبتقوله :عن إذن حضرتك
بتخرج رحمة من المكتب وبيفتح مهدي الملف وبيتصدم جدا جدا من اللي بيشوفه
*****
في البنك
دينا نص وش
الموظف :خلص كدا يا فندم كدا تم تحويل 111ألف جنيه من حساب شادن العمري لحساب حضرتكأمير ( بشكر ) :تمام يا فندم شك ار لحضرتك
بيخرج أمير وشادن من البنك وبيقعدوا في كافيتيريا قريبة
أمير :إزاي المبلغ كتير كدا يا شادن
شادن :والله يا فندم دا رزق حضرتك والمركز الفتره اللي فاتت إتعرف والمجموعات بقت أكبر وأكتر مناألول بكتير جدا ،لكن أنا رافضة الفلوس اللي حضرتك سيبتها في حسابي ورفضت تاخدها دي
أمير :إعتبريها هدية
شادن :وحضرتك ليه تهاديني بدا كله حضرتك سايبلي 01ألف جنيه في حسابي ألن األرباح كانت 151الف
أمير :إعتبريها أي حاجة ،إعتبريها مكافئتك على أمانتك طول السنين دي
شادن ( بشكر ) :شك ار لحضرتك جدا ،بصراحة مش عارفة أقول لك إيه
أمير :ماتقوليش حاجه ويالل على شغلك زمان زميلتك اللي قاعده مكانك اتأخرتشادن وافتكرت حور:عندك حق ،عن إذنك
أمير :ماتنسيش تأكدي على كل الموظفين إجتماع بكرة
شادن :حاضر
ومشي أمير لبيت أدهم ومشيت شادن على مركز الهدى.
*****
في مكتب مهدي
مهدي قاعد مصدوم من اللي شافه ومش قادر يوقف دموعه أبدا وبيقول بقهرة :يعني حتى أنت يا أمير أنا
ظلمتك ،أنا ليه ظلمت كل الناس اللي دخلت حياتي ،ظلمت غادة لما إتجوزتها وهي مش عايزاني ،وظلمت
ملك لما ماعملتلهاش العملية وظلمت حور لما رميتها في دار أيتام بسبب حاجه مالهاش ذنب فيها ،وظلمتك ،
ظلمتك إنت كمان يا أمير ،ظلمتك لما فكرتك سرقتني وعملت العملية لــملك من غير إذني ،وظلمتك لما رميتك
دينا مختار نص وش
النفسية لمجرد إنك عرفت الحقيقة وإني ليا بنت مرمية في دار أيتام ،ظلمتك لما مديت في مصحة األم ار
إيدي عليك لمجرد إنك واجهتني بالحقيقة وقولت لي إني عمري ما حبيتك ألني مش أبوك ،وفي اآلخر بعد كل
دا تقدم لي الورق دا ،في اآلخر تطلع كل فلوسي في حساب بإسم ملك والعملية إتعملت بفلوسك إنت ،
وإنت عارف إنها مش أختك ،لو حد مكانك كان إنتقم مني ،ليه إنت طلعت كدا ،مابقيتش قادر أتحمل عذابالضمير ،ياريتك ما كنت عملت كدا .
بيمسك مهدي موبايله وبيتصل بأكرم وبيقول له :إقلب لي الدنيا على أمير ،الزم أوصل له في أقرب وقت،أرجوك يا أكرم ساعدني من غير ما تسأل على أي حاجة
وبيقفل من غير ما يسمع منه وال كلمة
*****
تاني يوم الساعة 2في مركز الهدى للتحفيظ
بتقعد حور وكل المعلمات والموظفات في المركز وبيستنوا مدير المركز يوصل ولما بيوصل حور بتبرقبصد@مة وبتقول بصوتها كله :أميري !!!
دينا نص وش
الفصل التاسع
في بيت مهدي الخيال
بترجع ملك من الكلية وبتدخل أوضتها ،بتدور على حور أو باباها لكن مابتلقيش حد فابتصلي فرضهاوبتقرر تنام شوية على ما يرجعوا .
بتوصل ملك عند السرير لكن بيلفتها نوت مكتوب عليها من برة :حور األمير
بتمسك النوت وبتلقي إن المكتوب على النوت من برة خطه مختلف عن اللي مكتوب في النوت جوة ،بتفتح
أول صفحة وبتلقي مكتوب فيها :أول يوم ليا النهاردا في مستشفى العباسية أوضة 011المكان هنا أشبه مايكون بالقبور ،لكن هنا أكيد أفضل من بيتك يا مهدي .
بتركز شوية وبتاخد بالها إن دي األوضة اللي كان أمير فيها ،لكن بتفكر مين اللي جابها هنا ،وليه مكتوبعليها من برة وبتبرق عنيها بصد@مة وبتقول :حور األمير
بتقلب ملك في النوت لحد نصها تقريبا وبتلقي إن أمير كان بيكتب فيها أحاسيس بيحسها في المستشفى ،
وبيصعب عليها جدا وبتزعل من نفسها إنها كانت بتقسى عليه ،لكن حصل اللي خلها ترمي النوت من إديهاوتحط إيديها على بوؤها تكتم صرخه خرجت منها غصب عنها وهي بتقول :مستحييييل .
******
في شركة الخيال لالستيراد والتصدير
مهدي قاعد في مكتبه وبيتصل بالبنك وبيدي لهم كل البيانات المطلوبة وبيستعلم عن حساب ملك بنته
وبيلقي فيه فعلا الفلوس اللي كان فاكر إن أمير سرقها وبيسأل نفسه :لما إنت عملت لها العملية بفلوسك ليه
أخدت الفلوس من حسابي وحطيتهم في حسابها ،مش فاهمك يا أمير لكن مش هاظلمك تاني ،هاالقيك وهافهمكل اللي ناقص .
وبيقوم يكلم السكرتيرة وبيقولها :إجتماع شركة GSهايكون إمتى ؟؟
دينا نص وش
رحمة :كمان ساعة يا فندممهدي ( بتعب ) :ينفع يتأجل يا رحمة
رحمة :والله مش عارفة هابعت لهم ميل ولو وافقوا هابلغ حضرتك
مهدي :ماشي أنا هامشي وحاولي تأجليه ولو ما إتأجلش بلغيني
رحمة بتبص له وبتلقيه عرقان جامد ومش قادر يقف فبتقول له :حضرتك كويس يا مهدي بيه
مهدي :أه كويس الحمد لله
وبيسيبها وبينزل وهو بيفكر هايلقي أمير إزاي وممكن يكون فين
*****
في مركز الهدى
حور أول ما بتشوف أمير بتتصدم جدا وبتقول بصوتها كله :أميري
أمير وقف مصدوم ومش قادر يفهم ،هو الصوت دا طلع منين ،هو دا بجد وال حلم ،هو في حد سمع الليأنا سمعته ؟
وبيفوق من أفكاره على صوت شادن وهي بتقول له :إتفضل يا أمير بيه
بتقف شادن وبتقول بصوت واضح ومسموع :أمير بيه مدير المركز ،كان عنده ظروف بتمنعه إنه يكون
موجود الفترة اللي فاتت ،ولما رجع بالسلمة حب يتعرف بالموظفات الجداد وعشان كدا عملنا اإلجتماع دا
الجميع رحب بيه طبعا وقالو له حمد لله على السلمة إال هي ،قاعده في زاوية لوحدها وبتترعش وبتدعي
ربنا ان أمير مايطلعش أخوها وبتقول لنفسها :أنا كنت مستنية اتأكد بنفسي لكن ربنا جمعنا من غير معاد ،أعمل إيه أنا مش هاقدر على المواجهة دي ،مش هاقدر أقتنع إنك أعمل إيه دلوقتي ،المفرو المفروممكن تطلع أخويا بعد كل الحب دا ،منك لله يا بابا .
أمير خلص اإلجتماع مع الموظفات وحور مافهمتش وال حرف واحد منه وال ركزت وال سمعت حاجه أصلا ،بتبص حواليها لقيت إن الناس بتمشي فقامت عشان تمشي هي كمان لكن إتفاجئت بيه بيقرب ناحيتها وبيقعدجنبها وبيقول ( بهدوء ) :حوري
دينا نص وش
حور ( بصد@مة ) وبتحاول تستوعب الكلمة وبترد ( باستغراب ) :حورك
أمير ( بهزار ) :ما انتي بتقولي لي أميري ،يبقى أنا أقول لك حوري
حور ( بجدية ) :أنا آسفة إنت بس شبهه وحتى إسمك زي إسمه
أمير :ال أنا هو
حور ( وبتبدأ عنيها تدمع ) :أنا عارفة إنك هو لكن ماكنتش جاهزة للمواجهة دي ،كنت مأجلة كسرتيشوية كمان
أمير :كسرتك !!
حور :أيوة ،أنا الوحيدة اللي هاطلع موجوعة من كل دا ،فكنت عايزة أبقى كويسة ولو حتى لفترة مؤقتة ،لكن ربنا مش رايد يفرحني وجمعنا بسرعة أوي
أمير :طب ممكن نقعد في مكان بعيد عن هنا
حور :ممكن نأجل المواجهة دي شوية يا أمير
أمير :أول مرة تقولي لي أمير بس
حور :ماهو ماينفعش تكون حاجة غير أمير بس
أمير ( وهو مش فاهم حاجة ) :طب خلينا نمشي من هنا ارجوكي
حور ( وهي بتقوم تروح على شادن ) :شادن أنا مش هاجي المجموعة بكرة
شادن ( وهي بتشاور لها تدخل جوة ) :تعالي لحظة
دخلت حور مكتب شادن ووقفت شادن قدامها وبتقول لها :إيه اللي عملتيه دا يا حور
حور ( بدموع ) :غصب عني والله ،لما شوفته ماقدرتش أتحكم في أعصابي
شادن :هو دا أميرك اللي كنتي بتخليني أحدد لك موقعه عشان تطمني عليه
حور ( بتقاطعها ) :أيوة هو يا شادن لألسف
دينا نص وش
شادن :ليه لألسف دا أمير بيه قمة في األخلق
حور :بعدين نتكلم في الموضوع دا ،أنا هامشي دلوقت ،ومش هاقدر أحضر بكرة
شادن :ماشي يا حور ،خلي بالك من نفسك ،وإتطمني محدش من الموظفات أخد باله مين اللي قالأميري وخصوصا إنك وشك مكانش باين فامفيش أي ريآكشن عليكي
حور :ربنا يسترها بقي
وسابتها وخرجت من مكتبها وكان أمير مستنيها برة وقال لها :يالل بينا
حور ( وهي ماشية جنبه ) :هانروح فين ؟
أمير :تعالي بس هانروح أي مكان هادي
حور :تمام
فضلوا ماشيين ومحدش فيهم نطق بحرف لحد ما وصلوا عند كافيهقال ليها أمير :المكان هنا هادي وكويس ،ها ندخل
حور ( بتحرك له راسها أيوة وبيدخلوا فعلا الكافيه وبيقعدوا في آخر طرابيزة بناء على رغبة حور
بتفضل حور ساكته شوية وبيقطع السكوت دا أمير وبيقول لها :خرجتيني من المستشفى ليه ؟
حور ( وقررت تحكي له كل حاجه على قد ما تقدر ) :ماهونتش عليا أسيبك في مكان أنا أكتر واحدةجربت تعيش فيه وخصوص ا لما أكون عارفة إنك مش تعبان
أمير :عرفتي منين إني مش تعبان
حور :من ملك ،كانت بتيجي تحكي لي دايما بما إني صاحبتها وتقول لي إنها محتارة تساعدك وال ألوخصوصا إنك إنت اللي عملت لها العملية وبسببك رجعت تشوف من تاني
أمير :وإيه اللي كان مخليها مترددة تساعدني
حور :باباها كان مفهمها إنك عملت لها العملية وسرقت باقي فلوسه وهربت ،وإنك عملت لها العمليةمخصوص عشان تقدر تاخد باقي الفلوس مش عشان إنك بتحبها
دينا نص وش
أمير ( بصد@مة ومش قادر يتكلم ) :بابا عمل كدا
حور :لألسف أيوة ،وياريته عمل كدا وبس
أمير :في إيه تاني يا حور
حور :مع الوقت هاتعرف ،كفاية كدا أوي
أمير :عرفتيني منين ؟ وبتحبيني ليه يا حور كل الحب دا
حور :من لما كنت بنت صغيره بتيجي لـ ـملك قبل ما تعمل العملية ،
من أول مرة شوفتك وأنا حسيتك أميري أنا ،غصب عني حبيتك وماكنتش أعرف إن دا هايكون سبب قهرتيوكسرة نفسي العمر كله
أمير :معقول بتحبيني من زمان أوي كدا وأنا حتى مش عارفك
حور :دي حكمة ربنا ،ماكنش الزم تعرف إني بحبك
أمير :جبتي مفتاح أوضتي منين عشان تخرجيني ،وأرجوكي تجاوبي
حور ( بدموع وهي بتفتكر نفسها من حوالي 9سنين وبتقول له ) :هاحكي لك
من حوالي 9سنين كنت تعبانة شوية وصحيت من حالة اإلغماء اللي كنت فيها لقيتني في المصحة وفي
نفس األوضة اللي إنت كنت فيها وعلى نفس السرير ،حاولت كتير أفهم الدكاتره إني مش تعبانة وإن دا ظلم
كبير إتعرضت له بسبب حاجه ماليش أي ذنب فيها ،لكن فضلت سنتين أحاول في الفاضي وماحدش ساعدني .
وبدأت تفتكر اللي حصل بالظبط
حور ( بقهرة ) :أنا مش تعبانة يا دكتور ،أنا بس مش قادرة أتقبل اللي بشوفه دا ،هم جابوني هنا عشان
يتخلصوا من حقيقتي لكن في الحقيقة أنا مش محتاجة علج نفسي ،أنا محتاجة علج لمشكلتي الحقيقية ،أرجوك ساعدني أخرج من هنا أرجوك
سيف :هاخرجك بس لو إتاكدت إنك فعلا مش هاتئذي نفسك لو خرجتي
دينا نص وش
وبتكمل حور ألمير وبتقول له :تعبت كتير جدا لحد ما قدرت أهرب واللي ساعدني كان دكتور لسة متعين
جديد وهو نفسه دكتور سيف ،بس من حكمة ربنا إني أخدت المفتاح معايا لما هو إداهولي عشان أخرج
وماسيبتهوش وماتسألنيش عن السبب ألني معرفش وماعرفتش غير لما عرفت إنك دخلت نفس المصحة ونفس
األوضة ،جيت وزورتك كذا مرة ،كنت باستناك تنام وأدخل أتطمن عليك وأقعد أبص عليك وأعيط لحد ما غيرت
النوتة بتاعتك وقررت أظهر في حياتك بشكل مباشر عن طريق السطر اللي في آخر كل صفحة في النوت
الجديدة ،شيلت النوت بتاعتك عشان كان فيها ذكريات وحاجات بتوجعك كنت نفسي تنسى وتبدأ من جديد ،لكنمفيش حاجة بتتنسي ،خصوصا لو وجعت صاحبها أوي
وبدأت حور تعيط جامد وتقول :أنا ماكانش نفسي تكون النهاية كدا ،أنا كان نفسي أعيش نهاية من
النهايات السعيدة اللي بنشوفها في القصص والروايات ،لكن الواقع حاجة تانية ،من فضلك سيبني أمشي يا أمير
أمير ( بحب ) :كل دا حصل معاكي ،وكل دا حب ليا ،كل دا جمال ،تعرفي إني كمان حبيتك وكتبت
لك كتير في النوت الجديدة ،ومن قبل ما أعرف إسمك حتى ،إتعودت عليكي وعلى اهتمامك ورسايلك الغريبة ،
وكلمة أميري منك ،حبيت إختلفك وأخدتي قلبي من غير ما أعرف حتى إسمك وبقيت أستناكي وأستنا أي رسالةمنك عشان تطمني وتخليني بخير .
حور ( بحدة ) :ماهو دا أكبر غلط ،أكبر غلط إننا حبينا بعض ،الحقيقة ال ينفع أحبك وال تحبني ،ماينفعش أبدا
أمير ( باستغراب ) :ليه ماينفعش !! فهميني ليه !!
حور ساكته ومش عارفة تقول ايه
أمير :إنطقي ،يعني إيه تخليني أحبك وتهتمي بيا كل اإلهتمام دا وفي اآلخر تقولي لي ماينفعش ،يعني
ينفع تعلقيني بيكي وتهربيني من المستشفى وتخليني أحبك وفي اآلخر تقولي مينفعش ،حتى إنتي زيهم ،ليه كدا
حور ( بعياط ) :ماتظلمنيش زي كل اللي دخلوا حياتي ،ماينفعش ألني ببساطة حور مهدي الخيال زي ماإنت أمير مهدي الخيال ،
يعني أنا أختك يا أمير مش حورك وال أنت أميري ،فهمت ليه حبك كان أكبر كسرة ليا في حياتي ،عرفت ليهكنت بأجل المواجهة
دينا نص وش
ودي كانت آخر كلمة بتنطقها ألنها فقدت الوعي ودموعها لسة بتنزل
دينا مختار نص وش
الفصل العاشرأمير بيمسح ليها دموعها وبيشيلها وبيطلع بسرعة على المستشفى وهو بيتصل بأدهم
أمير :أدهم تعالى حاالا على المستشفى أنا معايا حد تعبان
أدهم :حاضر أنا في المستشفى أصلا
أمير :ماشي أنا جاي
أدهم ( بيقفل مع أمير الخط ) وبيقول :يا ترى مين تعبان وفي إيه ،ربنا يستر .
*****
عند ملك
بتتصدم ملك لما بتلقي إن النوت نصها حور اللي كاتباه ونصها أمير اللي كاتبه ،وبتفهم من المحتوى إن
حور األمير ما هي إال حور أختها وأمير أخوها ،بتفهم إن حور هي اللي هربت أمير من المستشفى وبيجي في
دماغها إنها أكيد هربته عشان يتجوزوا ،ولما دماغها بتوصل للنقطة دي بتتصل بمهدي فو ار وبتطلب منه يجيالبيت بسرعة
مهدي ( بخضة ) :في إيه يا بنتي
ملك :تعالى يا بابا من فضلك في مصيبة
وبتنزل تستناه في مكتبه وبعد نص ساعه بيدخل مهدي المكتب وبيقول لها :في إيه يا ملك طمنيني
ملك ( بقهرة ) :حور أختي بتحب أمير اللي هو أخويا برضو وهي اللي هربته من المستشفى ،إنت متخيلإن اإلخوات ممكن يكونوا دلوقتي متجوزين بسببك ،إنت حاسس بالمصيبة اللي إحنا فيها ؟
مهدي ( براحة ) :إتطمني يا ملك ،حتى لو إتجوزوا ،مش هايحصل حاجة ،إتطمني يا بنتي
ملك ( وهي بتحاول تفهم ) :أتطمن إزاي مش فاهمة حاجة ،من فضلك فهمني وكفاية مفاجآت بقا
مهدي ( بهدوء ) :أمير وحور مش إخوات يا ملك
دينا نص وش
*****
في مستشفى العباسية لألمراض النفسية
بتدخل رقية وبتسأل عن دكتور سيف وبتقول له ( باحترام ) :السلم عليكم ،أنا طالبة في كلية اآلداب قسم
علم النفس ومطلوب مني إني أختار حالة أتدرب عليها عشان مشروع التخرج وإخترت آجي هنا ألن بيكون فيحاالت كتير وكمان في إتنين صحباتي لكن عندهم ظروف فاهيتأخروا شوية ،فهل ممكن تساعدني ؟؟
سيف ( وهو بيتأملها ) :طبعا إتفضلي
وبياخدها سيف في الدور المخصص للحاالت البسيطة وبيتفقوا على حالة وبتدخل رقية ليها .
*****
في قسم الطوارئ
بيدخل أمير بـ ـ حور وبيشوفها أدهم للمرة التالتة وبيفتكر إنه شافها قبل كدا في بيت مهدي ،بيكشف عليهاوبيقول له ادهم :البنت دي كل ما أشوفها تكون في حاجة مزعلها ،ال حول وال قوة إال بالله
أمير :إنت شوفتها قبل كدا
أدهم :كانت مع مهدي بيه في بيته من حوالي 0أيام وكان قلقان جدا عليها ،وبرضو كان عندها إنهيارعصبي ،مين دي يا أمير !!
أمير :حور مهدي الخيال ،البنت اللي رماها زمان وسابها
أدهم ( بصد@مة ) :معقول تكون هي دي ،طب تفتكر كانت في بيت مهدي بتعمل إيه
أمير :هي عرفت إن مهدي أبوها مش عارف هو اللي قال ليها وال عرفت منين ،لكن هي عرفت
أدهم :وإيه اللي حصل خلها تتعب كدا ،ووصلت لها إزاي ،أنا مش فاهم حاجه !!
أمير :مش وقته بس هي دي البنت المجهولة اللي هربتني من المستشفى
أدهم ( بصد@مة ) :دي !!! طب وليه هربتك وتعرفك منين ،لخبطتني
دينا نص وش
أمير ( وهو بيمسك دماغه ) :مش وقته كفااية أسئلة خلينا نتطمن عليها بس األول
أدهم :ماتقلقش يا صاحبي ،شوية وهاتفوق ،أنا إديتلها مهدئ وهاتبقى كويسة إن شاء الله بس الزم تبعدعن أي زعل أو توتر
أمير ( بتنهيدة ) :إن شاء الله
بيخرج أدهم من األوضة وبيسيب أمير مع حور ،بيجيب كرسي ويقعد جنبها ويمسك إيديها ويتأمل كلملمح وشها من غير النقاب وبيقول :دلوقتي بس فهمت ليه مهدي سابك زمان وأخدني أنا ،وتقريبا فهمت
كمان ليه دخلتي المصحة ،فهمت إن كل اللي حواليكي وجعوكي ،بس اللي فهمته دلوقتي كمان إن اللي بيحب
بيشوف حبيبته ملك زي ما أنا شايفك دلوقتي ،شايفك حوري وبس ،أنا حبيتك أوي يا حور ،وباعترف إنيعمر قلبي ما دق غير لحبك المختلف اللي عمري ما حسيته غير معاكي وجنبك ،بحبك .
بيرفع إيديها ويبوسها ويقول لها بحب :إتطمني أنا مش أخوكي ،أنا أميرك وهاتفضلي دايما حوري
بتبدأ حور تفتح عنيها وتحرك إيديها فابيقول لها:حوري حمد لله على السلمة
حور ( بلخبطة ) :أنا فين ؟
أمير :ماتقلقيش إنتي مع أميرك
بتقوم تقعد وبتلحظ إنها من غير النقاب وأمير شافها كدا فابتقعد على السرير وبتعيط بحرقة
وبتقول له ( بصريخ ) :إنت هاتقول إني مشوهة صح ،هاتشوفني وحشة وهاتبعد عني صح ،إنت هاتتريق
عليا وهاتقولي إني بنص وش ،هاتخاف من شكلي وهاتكره تبص لي ،إنت هاتكمل على اللي هم عملوه ،
هاتسيبني زي ما أبويا وأمي سابوني ،هاتتصدم زي ما أختي إتصدمت لما شافت شكلي يوم ما عمليتها نجحت ،
هاتعمل فيا إيه إنت كمان،أحب أقول لك مابقتش فارقة ،كل حاجة ممكن تتعمل إتعملت فيا ،ف ـ بقى الوجع
بالنسبالي شيء عادي ،الحمد لله إنك طلعت أخويا ،األخ مابيسيبش أخته عشان شكلها ،مع إن ابويا وأمي
رموني بسببه ،لكن لو ماكنتش أخويا مستحيل كنت ترضى ترتبط بواحدة مشوهة ،أنا فرحانة إنك أخويا ،ال أنابكدب أنا مش فرحانة ،أنا مقهورة ومكسورة وقلبي مبقاش متحمل أنا عمر قلبي ما دق غير ليك وفي اآلخر
تطلع أخويا وأنا اللي عشت عمري كله متخيلة إن ماليش أهل ،انتو كسرتوا نفسي وشوهتوا كل حاجة حلوة باقيةفيا ،أنا تعبانة أوي يا أمير ،أرجوك ما تطلعش زيهم ،أرجوك ماتسيبنيش يا أمير .
دينا نص وش
بيحط أمير إيديه على بوؤها وبيسكتها وبيقول لها :بس أنا مش أخوكي ،أنا فعلا أميرك .
حور ( بصد@مة ) :مش أخويا ،طب إزاي !!!
أمير :قومي إنتي بس وخفي وأنا هاحكي لك كل حاجة
حور ( وبتفتكر شكلها وإنها مش البسة النقاب ) وبتقول له :طب نقابي لو سمحت
بيديلها أمير النقاب وبتلبسه وبتقول له :فهمني بقى يعني إيه مش أخويا
*****
عند ملك ومهدي
ملك بتتصدم من اللي سمعته ودماغها بتلف ،وبياخدها مهدي بسرعة على المستشفى
وفي قسم الطوارئ
مهدي بيدخل ملك األوضة وبيبص جنبه على أدهم عشان يكشف على ملك لكن بيتصدم لما بيلقي حوروأمير مع بعض وبيقول ( بصد@مة ) :أمير !!!!
أمير ( بصد@مة ) :مهدي بيه !!!!
حور ( وهي بتقوم من مكانها بسرعة ) :ملك مالها
بيدخل أدهم ( وهو بيقول في نفسه ) :مهدي بيه عرف إن حور تعبانة وال إيه ،يا ترى هنا بيعمل إيه ،لكن بيبص وبيلقي ملك وقلبه بيبقى هايخرج من مكانهوبيروح على مهدي بلهفة وبيقول :مهدي بيه ملك مالها في إيه طمني
مهدي :والله ما أعرف يابني بس هي وإحنا بنتكلم مسكت دماغها ووقعت من طولها ،شوفها مالها يا أدهمولو في تحاليل وال حاجة إعملها لها ألن بقالها فترة بتشتكي من الدوخة
أدهم ( بخوف ) :حاضر إن شاء الله خير
بيكشف عليها وبياخد عينة منها وبيعمل لها كل التحاليل عشان يتطمن عليها ،لكن بيتفاجئ إن ملك عندها
كانسر في الدم ،بياخد التحاليل ودموعه في عيونه وبيقول :هاتبقي كويسة بإذن الله ،هاتبقي كويسة أنا متأكد
دينا نص وش
بيروح األوضة اللي هي فيها وبيلقي مهدي وحور وأمير جنبها ومفيش حد بينطق
بيقطع مهدي السكوت وبيقول :طمني ملك مالها يا أدهم !!
أدهم ( بأسف ) :ملك لألسف عندها كانسر في الدم ،في الحقيقة هو في مرحلة بسيطة وإن شاء اللهتتحسن بالعلج ،بس بلش ملك تعرف عشان نفسيتها
مهدي ( وهو مصدوم ) :كانسر !!!
بتنزل دموع مهدي غصب عنه وبيعيط بحرقة وبيقول :عقاب ربنا
بتقرب منه حور وبتقول له :هاتبقى كويسة بإذن الله
أمير بيفضل قاعد ومش قادر ينطق بحرف ،البنت الصغيرة اللي رباها وعمل المستحيل عشانها دلوقتيعندها كانسر ،قلبه كان موجوع أوي
راح أمير قعد جنبها ومسك إيديها وبيقول لها :هاتفوقي وهاتخفي إلنك بطل ،هاتبقي كويسة يا ملك
بتفوق ملك وبيحاولوا مايحسسوهاش بحاجة عشان نفسيتها وبيرجعوا البيت كلهم
حور وملك ومهدي وأمير ومعاهم أدهم .
في بيت مهدي
بتطلع حور مع ملك أوضتها وبيفضل أمير ومهدي وأدهم تحت
وبيقول مهدي ألمير:أمير ،أنا محتاج أتكلم معاك ،ممكن
أدهم :بلش دلوقتي يا مهدي بيه أرجوك ،أمير مش مستحمل
أمير ( بحدة ) :روح إنت دلوقتي يا أدهم ،وأنا موافق نتكلم يا مهدي بيه
بيدخل أمير ومهدي المكتب ،وبيمشي أدهم وهو قلقان على صاحبه وعلى ملك( حب عمره ) .
دينا نص وش
*****
في أوضة ملك
ملك ( بتقول لـ ـ حور ) :حور إنتي بتحبي أمير فعلا !!!
حور :إيه السؤال دا
ملك ( بتشاور لها على النوت ) وبتقول لها :بتحبيه ؟
حور :بحبه أكتر من حياتي يا ملك بس خلص فهمت إنه مينفعش
ملك :ينفع يا حور إتطمني ،بابا هايحكي لك إنتي وأمير كل حاجة
حور :حتى أمير قال إنه ينفع ،خلينا ننزل ونفهم منهم
ملك :سيبيهم مع بعض يصفوا القديم ،القديم كان كتير يا حور ،وبعدين ننزل لهم
حور :ماشي يا حبيبتي إرتاحي شوية زمانك مرهقة
ملك :عندك حق .
*****
في مكتب مهدي
بيتكلم مهدي مع أمير وبيعرفه كل حاجة ورغم صد@مة أمير إال إنه قال له :إنت اللي ربيتني وتستاهل إني
أسامحك حتى لو ضيعت من عمري 4سنين في مصحة نفسية ،لكن إنت ربيتني وإعتبرتني إبنك 14سنة ،أنامسامحك يا بابا
مهدي ( بفرحة ) :ربنا يراضيك يابني ويجبر بخاطرك
أمير :حيث كدا بقى أنا طالب منك إيد حور
مهدي :أنا موافق طبعا لو هي موافقة لكن أنا محتاج األول أفهمها هي وملك كل حاجة ونفهم اللي
محتاجين نفهمه منهم وبعد كدا نغير لها بطاقتها ونغير بطاقتك وبعد كدا إبقى إتجوز براحتك ،مستعجل على إيه
دينا نص وش
أمير :بعد إذنك يا بابا هانادي ل ـ حور وملك عشان في حلقات كتير ناقصاني وناقصاهم والزم كل حاجهتوضح
مهدي :اللي تشوفه يا إبني
بيخرج أمير من مكتب مهدي وبيطلع أوضة ملك وبيفتكر ذكرياته في البيت دا وبيحس بحزنلكن بيقول:ربنا هيعوضني
بيخبط أمير وبتفتحله حور وقلبها بيدق بسرعة لما بتشوفه وبتقول له :ملك نايمة
أمير ( وهو بيبص لها ) :بس أنا مش جاي لملك بس ،أنا جاي لك إنتي كمان
حور ( بكسوف ) :في حاجة !!
أمير :صحي ملك وإنزلوا لمكتب مهدي بيه ،هاتفهمي كل حاجة ناقصاكي ،الزم كل الملفات القديمة تتقفل
حور :حاضر هاصحيها
بيخرج أمير من عندها وبينزل يستناهم في المكتب مع مهدي
*****
في بيت رقية
بتقعد تفتكر كلم مامتها إن في عريس متقدم لها وبتفتكر لحظة ما شافته وقالت ( بصد@مة ) :دكتور سيف
سيف :أيوة أنا ،وبيقعد على ركبه وبيقول لها :تتجوزيني
وبيسألوا بعض على كل اللي عايزين يعرفوه عن بعض وبتتم الخطوبة في سعادة بين الطرفين .
*****في مكتب مهدي
بتنزل حور وملك وبيلقوا أمير مستنيهم مع مهدي
دينا نص وش
مهدي :إقعدوا إنتو اإلتنين
بيقعدوا فعل وبيبدأ مهدي يقول :أنا اللي هابدأ وهاحكي كل اللي حصل زمان اللي أتمنى تسامحوني عليه
الكل قاعد بيسمع وكل واحدة جواها خوف من اللي هتسمعه لكن الكل ساكتين مستنيين مهدي يتكلم
بيقطع مهدي السكوت وبيقول :بدأ كل دا لما إتولدتي يا حور ،كنا مستنيين والدتك أنا وأمك جدا ،
لكن لما اتولدتي وشكلك كان مختلف كان الموضوع مش سهل علينا ،فضلتي معانا سنة وكان كل اللي يشوفك
يقول عليكي مشوهة وكنتي دايم ا غريبة عن اللي حواليكي ،ومنها لله راندا صاحبة أمك إقترحت عليها إننا
نوديكي أي دار لرعاية األيتام ونكفر عن دا بإننا نتبنى طفل من أي دار رعاية ،الفكرة في البداية كانت مجرد
فكرة بنقول إننا مستحيل نعملها ،لكن مع كتر الكلم ،الشيطان بدأ يوسوس لنا لحد ما نفذنا فعلا ،والولد الليإختارناه من دار الرعاية دا يبقى أمير .
حور ( بتنطق بصد@مة ) :يعني أمير أصل مش ...
مهدي ( بيقاطعها ) :أيوة مش إبني ،ومش أخوكي
وبيكمل كلمه وبيقول :عدا سنين لحد ما ملك إتولدت وكانت شبه كفيفة ،كنت نفسي أعمل لها العملية
لكن عمليتها كانت مكلفة جدا وفي نفس الوقت مكانتش مضمونة ،خوفت على الفلوس وقلت ربنا لو عايزهاتكون بتشوف ماكنش خلقها كدا ،وكنت ساعتها إتجوزت بعد أمك ما ماتت وهي بتولدك يا ملك ،
وكانت سهى بتشجعني دايما إني ماعملش ليكي العملية ،وإن دي حاجة مش مضمونة ،كانت دايما تقول لي
بكرة الطب يتقدم ويبقي لها عملية مضمونة ،ماتضيعش فلوسك اللي عشت عمرك كله تبني فيها عشان حاجه
مش هاتنجح ،للمرة التانية غلطت وسمعت كلمها وماعملتهاش وسيبتك مع أمير وسافرت وأنا متطمن عليكي
معاه ،سافرت وسيبتك سنين كتير أوي وكنت باشوفك كل سنه ممكن مرة وساعات ماكنتش بنزل عشان أشوفك
أصلا ،ولما قررت أستقر هنا بعد ما أكتشفت إن سهى كانت أسوأ من خيال أي انسان ،لقيت أمير عمل لك
العملية اللي أنا كنت رافض أعملها ولقيت إن حسابي إتسحب منه 0مليون مع إن عمليتك كانت تكلفتها أقل ،
قررت أرجع بعد ما عرفت بكل الفلوس اللي إتسحبت من حسابي دي ولسوء حظي لحقت أمير قبل ما يهرب ،
وقال لي وقتها إني عمري ما حبيته ألني مش أبوه ،وقال لي كلم كتير وجعني فهمت منه إنه عرف إن ليا
بنت وسبتها وعرف كمان إنه مش إبني ،أخدته سنتين وشغلته في كل حاجة ممكن تمرمطه ولما إتحمل
دينا نص وش
وماشتكاش ،رميته في المصحة عشان أكسره زي ما كسرني قدامك يا ملك وعمل لك العملية بعد ما أنا رفضتأعملها ،ولما قلت لك إنه سرقني أنا مكنتش أعرف إن دا ماحصلش غير إمبارح .
ودخل مهدي في نوبة عياط هيستيري وفضل يقول لهم أرجوكم سامحوني أنا غلطت جامد أوي ،أناظلمتكم كلكم أرجوكم سامحوني
أمير ( بيحاول يهديه ) ويقول له :كلنا غلطنا في حق بعض هدا يا بابا
مهدي ( بيعيط ) وبيقول له :لسة بتقولي بابا
أمير :إنت اللي ربيتني ومحدش غيرك ينفع أقول له بابا
مهدي :أنا الي ماستاهلش إنكم تكونوا والدي
ملك وحور ساكتين ومصدومين جدا وبيسمعوهم
بيقطع أمير السكوت وبيقول :أنا بقى لما بابا سافر وسابلي ملك ،كنت حاسس إن الحمل تقيل أوي وإني
صغير على المسئولية دي ومش قدها ،لكن كنت بشتغل ليل ونهار عشان أقدر أعمل لها العملية ،إشتغلت
أونلين عشان أكون معاها أكتر وقت ممكن ،وإشتغلت أوف الين في الوقت اللي كانت بتبقى فيه في المدرسة
،إشتغلت في أي حاجة وكل حاجة ،عملت حاجات كتير غلط وحرام وكنت ببرر لنفسي إن كل دا عشان ملك،ظلمت ناس كتير وغلطت كتير وربنا عاقبني أسوء عقاب .
مهدي ( بيقاطعه ) :كفاية يا أمير ،كفاية يا ابني
أمير :ال مش كفاية الزم يعرفوا كل حاجة .
دينا نص وش
الفصل الحادي عشر
بيكمل أمير كلمه وعنيه كلها دموع وبيقول :كنت بحاول ماحسسهاش بتعبي مهما تعبت عشانها عشان
متزعلش وال تحس إنها حمل تقيل عليا ،لحد ما جمعت فلوس العملية فعلا ،لكن قبل العملية بأسبوع كنت
داخل المكتب بالصدفة ولقيت جواب على مكتبي اللي هو مكتب بابا من دار الرعاية اللي أخدني منها وبيطالبوه
بالشهرية اللي بيدفعها كل شهر ،روحت الدار وفهمت كل حاجة وعرفت إني مش إبنه ،ووقتها خفت إن ملك
تطلع مش بنته هي كمان فـ ـسحبت من حسابه الفلوس فعل سحبت 0مليون وعملت حساب لملك وحطيتهم لها
في الحساب ،عشان لو مطلعتش بنته تقدر تعيش وتلقي حاجة تعيش منها ،أنا ماسرقتش أنا طول عمريبحافظ على فلوسه بس كنت خايف على ملك ومن حبي ليها إتصرفت كدا .
ملك ( بصد@مة ) :كل دا حصل يا أمير
أمير :ال مش دا بس اللي حصل كان كتير أوي ،وبيكمل كالمه بدموع :
وقبل العملية بيوم كنت ماشي بالصدفة وشوفت الفتة مكتوب عليها دار األمل لرعاية البنات األيتام ،
دخلت وأنا قاصد أشوفهم محتاجين إيه وأعمل اللي أقدر عليه يمكن ربنا يسامحني على كل اللي عملته في حياتي
،وكمان كنت قاصد أدفع أي حاجة بنية شفاء ملك ونجاح عمليتها ،لكن يشاء ربنا إني أول ما باقابل مديرة
الدار وبتعرف إني أمير مهدي الخيال بتسألني عن بابا وبتقولي بالنص :إنت جاي تشوف أختك ،
متتصوروش صدمتي وقتها كانت إزاي وقلت لها أختي مين فاتلخبطت ورفضت تجاوبني ،لكن عرفت من بنت
من البنات الموجودين في الدار بعد ما طبع ا إديتلها فلوس كتير عشان توافق تحكي لي ،ورفضت أشوفها يومها
تكون إلني ماقدرتش أتحمل الموقف ،ولــإني عرفت إني أخدت مكانها وعشت العيشة اللي هي المفرو
عاشتها وهي اللي إتبهدلت وإتمرمطت في دور الرعاية ،ماقدرتش أواجهها ،لكن برضو يشاء ربنا إني لما أدخل
المصحة تبدل ليا النوته اللي باكتب فيها ،وتطمن عليا وتهتم بيا ،يشاء ربنا إنها تحبني وتهربني منالمستشفى عشان ماهونتش عليها .
ملك ( بصد@مة ) :معقول كل دا يحصل ،أنا حاسة إني في فيلم هندي
حور :أنا بقا اللي أول حاجة فاكراها من حياتي إني كنت بعيط وباشتكي لمديرة الداروبقول لها :بيقولوا إني مشوهة ،كنت بعيط جامد وكنت فاكراها هاتطبطب عليا
دينا نص وش
لكن بكل قسوة الدنيا قالت لي :وهو غلط في إيه يعني مانتي وشك مايتشافش ،دا العيال بيخافوا منك ،
إمشي إطلعي على أوضتك ولما يبقى في زيارات بعد كدا ماتخرجيش بنص وشك دا ،فاهمة وال أل ..؟
للمواقف دي طلعت يومها على أوضتي وفضلت أعيط لحد ما نمت مكاني من العياط ،وفضلت أتعر
كل يوم وساعات كان اليوم بيكون فيه أكتر من موقف ،لحد ما بقي يجي لي نوبات وتشنجات وتعبت جداوكنت بابقى مش في وعيي وال في حالتي الطبيعية لما حد بيقول لي كدا .
دخلت المدرسة متأخرة 6سنين واللي قدي كانوا في إعدادي لكن صممت ودخلت لكن كنت بخاف أروح عشان
له ،مديرة الدار حبستني وكنت باروح المدرسة على اإلمتحانات وبس ،كان أي حد مهم
يجي يزور الدار تحبسني وتقفل عليا بالمفتاح ،فضلت على كدا لحد ما كبرت ،ورغم إني كنت شاطرة إال إني
مكنتش باشترك في أي مسابقات وال كان في أي حد بيدعمني ،إشتغلت وإتمرمطت وروحت لوحدي لدكتورة
وقالت لي إن اللي عندي دا شلل نصفي في الوجه ،ممكن يتعالج لكن هايعوز جلسات علج طبيعي مكثفة
وفي منها الجلسات بالكهربا ،روحت جلسات كتير وكنت باخللي كل فلوسي للعلج لكن ماقدرتش أكمل علج
بسبب إن الست اللي كنت باشتغل في بيتها توفت ومالقيتش شغل تاني وخصوص ا إني كنت لسة في ثانوي ،
دخلت في حالة نفسية صعبة أوي والدار ما صدقوا ودخلوني المصحة ،فضلت فيها سنتين وفي اآلخر هربت
بمساعدة دكتور كان لسة جديد لما إتاكد من سلمة عقلي ،وبعدها قررت أدخل كلية اآلداب قسم علم النفس
ولبست النقاب ومابقيتش أشيله أبدا وحاولت أتأقلم ،ويشاء ربنا إن أمير يدخل نفس المستشفى ويكون في نفس
األوضة ،كنت باروح أزوره دايم ا ،كنت بحبه أوي وكل اللي في حياتي عارفين إني بحب أميري لكن ماكنش
حد يعرف مين هو ،كنت باستناه ينام عشان مايشوفنيش وال يسألني عن حاجه مش هاقدر أجاوبه عليها ،
وفي مرة شوفته بيكتب في النوت وبيعيط وفهمت إن فيها حاجة بتوجعه ،بدلتها له بنوت تاني وساعدته يهرب
من المستشفى لما عرفت إنه معندهوش اللي يخليه موجود في المصحة ،ودا مش كل اللي حصل معايا دا
إختصار بسيط أوي لكل ثانية عشتها وأنا بداري نفسي من كل اللي حواليا ،كنت دايم ا باقول أنا غلطت في إيهعشان يحصل معايا كده ،لكن الحمد لله .
بتعيط حور جدا وبتقول ( بكسرة ) :بس كسرتي الحقيقية مكانتش كل دا بقى ،دي كانت لما عرفت مين، أبويا ،إتمنيت إني ماكنتش أالقيه أبدا عشان ما أفضلش عايشة وصورة أبويا في عيني في األر
وبتكمل ( بصريخ ) :أنا عمري ما هاقدر أحبك وال عمرك هاتكون أبويا ،ولو فاهم إني هاسامحك بإعتذار تبقى
دينا نص وش
غلطان ،الحالة الوحيدة اللي ممكن تخليني أسامحك هي إنك ترجعلي اللي فات من عمري ،لو تقدر تنفذ أناكمان موافقة أنسى .
بتقوم حور وهي ( بتعيط ) وبتقول :عن إذنكم ،هاطلع على أوضتي مابقيتش قادرة أسمع حاجة أكتر من كدا
قدام أمير ( وبتعيط أوي ) وبتقول له :أنا اسفة يا أمير أنا كنت بتمشي حور وبتقعد ملك على األربشوفك بابا قبل ما تكون أخويا عشان كدا صدمتي فيك ووجعتني ،أنا آسفة على قسوتي معاك ،وعلى عدمثقتي فيك ،أنا آسفة أرجوك سامحني يا أمير .
أمير ( وبيمسح على شعرها ) :إنتي مش أختي وبس ،إنتي بنتي ،ماقدرش أزعل منك أبدا يا كوكوملك ( بفرحة وبتحضنه ) :ربنا يخليك ليا يا أمير
أمير ( بيقول لها ) :إقنعي أختك بقى تتجوزني الحسن هاخطفها وأتجوزها بالعافية
ملك :مش محتاجه إقناع دي واقعه من زمان
أمير بياخد ملك وبيروحوا عند مهدي وبيبوسوا إيديه وبيقولوا له :ماتقلقش يا بابا هتسامحك
بيحضنهم مهدي اإلتنين وبيقول لهم :ربنا ما يحرمني منكم أبدا
أمير ( باستئذان ) :طب ممكن أخد حور ونخرج محتاجين نتكلم
مهدي :مش هاينفع يا أمير إنت إبني وهي بنتي ،بس خليكم هنا أفضل وبعد الخطوبة أبقوا اخرجوا
أمير :حاضر يا بابا ،هاستناك تكلمها وتقول لي رأيها ،يارب توافق
مهدي :هاتوافق بإذن الله يا حبيبي
*****
عند أدهم
بيدخل على نهلة وبيحاول يداري حزنه وبيقول لها :إال مانفسكيش تشوفيني عريس يا نهولة
دينا مختار نص وش
نهلة :دا يوم المنى بس إنت اللي دماغك جزمة أدهم :ما هو أصل أنا أصل ......
نهلة ( بابتسامة ) :تبقى عايز تخطب ،أقعد أقعد وقول لي مين دي..وعرفتها إمتى ؟؟؟
أدهم :ملك أخت أمير يا ماما
نهلة :بنت مهدي
أدهم :أخت أمير
نهلة :وبنت مهدي
أدهم :أنا بحبها يا أمي والبنت تربية أمير ف ـ ـ ماتقلقيش عليا ،إبنك مش صغير
نهلة :اللي تشوفه ،ربنا يفرحك يابني
أدهم :هاكلم النهاردا مهدي بيه وهاشوف هايدينا معاد إمتي وهابلغك
نهلة :ماشي يا حبيبي
ادهم :هادخل أرتاح بقى عشان جعاان نوم
بيدخل أدهم أوضته وبيتصل ب ـ مهدي وبيقول له إنه عايز يقعد معاه هو ومامته وبيخاف جدا الحسن يكونأدهم عايز يتقدم لحور وبيقول له :حور هتتخطب ألمير يا أدهم
أدهم :بس أنا عايز أخطب ملك مش حور
مهدي ( بفرحة ) :ملك ،طب إزاي وإنت عارف إنها تعبانة
أدهم :هانتكلم في كل حاجة لما نيجي بس بلش تجيب سيرة الموضوع دا لوالدتي
مهدي :حاضر يا إبني ،وأنا هاخد رأي ملك ،هاستناك بكرة الساعه 9
بيقفل أدهم مع مهدي وبيمسك صورتها وبيقول :هاتبقي بخير بإذن الله يا حبيبتي ،وبينام بسرعة مناإلرهاق.
دينا نص وش
الفصل الثاني عشر
بتطلع حور األوضة بعد ما بتسيبهم وبتجيب النوت بتاعتها وبتكتب فيها
ولما أول مرة شوفتك
لقيت قلبي بينبض ليك
لقيتني برسم فجأه صورتك
في خيالي ال مليان بيك
لقيتني يوم عن يوم بلقي
نفسي يعنى مشغولة بيك
لقيتك فجأه بقيت بعيد
وكان حلمي بإني االقيك
وإنك تيجي أشوفك يوم
او حتى في حلم وقت النوم
لحد ما مرة فعلا جيت
وقلت إنك هترجع يوم
وإن غيابنا مش هايدوم
وقلبك يبقى ليا بيت
وكان حلمي ساعتها بعيد
لكن بردو األمل بيزيد
بإنك يوم هاتيجي عشان
دينا نص وش
قلبي يعيش معاك في آمان
وإستنيت شهور وسنين لحد ما جيت
ولما في يوم لقيتك تاني
أنا م الفرحه قمت بكيت
إخي ار هاقدر أتطمن براحتي عليك
أخي ار قلبي هايجرب
يقول لك إنه عايش ليك
أخي ار روحي هاتقرب
وتبقى ملك دايم ا ليك
ولما الوقت كان بيعدي وإنت قريب
لكنك بردو كنت بعيد
وكان العشق ليك بيزيد
لقيتني بحب فيك أكتر
وشوقي كان كتير يكبر
وقلبي راهنني إنك جاي وهانقرب
لكن كالعادة كان يخسر
ماكنتش نفسي أحبك يوم
لكن قلبي وما يأمر .
وسمعت خبط على باب األوضة فقفلت النوت بسرعه وقالت :أدخل
بيدخل مهدي عليها وبيقول لها :حبيبتي طمنيني عليكي
دينا نص وش
حور ( من غير ما تبص له ) :أنا كويسة
مهدي :أنا آسف يا حور ،أرجوكي إنسي أرجوكي خلينا نعيش الباقي من حياتنا مبسوطين ،واللههاعالجك يا بنتي وهاعمل كل اللي أقدر عليه عشان تكوني مبسوطة ،بس أرجوكي سامحيني
حور ( بدموع ) :أخرج برة يا مهدي بيه
مهدي ( بيمسح دموعها ) :إنسي اللي فات ،أرجوكي يا بنتي
حور ( بصريخ ) :باقول لك أخرج برة
مهدي بيقوم من مكانه وقبل ما يخرج بيقول لها :أمير طلب إيدك ،أمير كويس يا حور ،وممكن تقعدواوتتكلموا ولو ارتاحتي أقول له إنك موافقة
حور ( بصد@مة ) :أمير
مهدي :أيوة ،فكري وردي عليا ،لكن أرجوكي يا حور فكري في إنك تسامحيني كمانوسابها وخرج وجواه احساس فظيع بالندم .
*****
بتنزل ملك لمهدي وبتدخل أوضته وبتلقيه قاعد باصص للسقف ومش مركز في حاجةف ـ بتقعد جنبه وبتقول :بابا مالك
مهدي :مفيش يا حبيبتي ،أمير طلب إيد حور
ملك ( بفرحة ) :دي حور هاتفرح أوي
مهدي :حور موجوعة ومكسورة ورافضة تسامحني يا ملك
ملك :ماتقلقش يا بابا بس طبيعي اللي هي فيه ،اللي هي شافته ماكنش سهل
مهدي :عندك حق ،حاولي تخرجيها من اللي هي فيه
دينا نص وش
ملك :حاضر يا بابا ،إن شاء الله
وبتقوم من مكانها عشان تخرج بيقولها مهدي :إستني أنا عايز أخد رأيك في حاجة إنتي كمان
ملك :إيه هاتجوزني عم أكرم
مهدي ( بهزار ) :مستعجلة على الجواز أوي إنتي
ملك :أمال إيه يا حاج ،وبتكمل بجدية :في إيه بجد
مهدي :دكتور أدهم صاحب أمير كلمني النهاردا عشان يطلب إيدك
ملك :دكتور أدهم
مهدي :أيوة هو ،هو في غيره
ملك ( بكسوف ) :طب وإنت شايف إيه
مهدي :شايفك موافقة يا سوسة ،دانتي كمان واقعة بقى وأنا مش واخد بالي
ملك :أل طبعا خلص مش موافقة
مهدي :ربنا يفرحك يا بنتي ،إجهزي هايجي بكرة الساعة 9
ملك ( بفرحة ) :حاضر يا بابا
بتخرج ملك من عند مهدي وبتدخل أوضتها بتلقي حور بتعيط ،بتاخدها ملك في حضنها وبتقول لها :إهدي بس يا حور ،مالك فيكي إيه
حور :أمير عايز يتجوزني
ملك ( باستغراب ) :وإيه اللي يخليكي تعيطي ،أنا توقعت إنك تفرحي ،دانتي هابلنا كلنا بأميرك ،لما يطلب يتجوزك يحصللك كدا
حور :خايفة أوي يا ملك ،خايفة يخونني عشان أنا وحشة
ملك ( بهزار ) :إنتي متشحتفة وهارية نفسك عياط عشان كدا ،طب ألحق أقول بقى لبابا إنك موافقة
دينا نص وش
حور ( وبتمسح دموعها ) :قولي له إني موافقة بس محتاجة أقعد مع أمير األول ونتكلم
ملك وهي بتقوم من مكانها ( بفرحة وبتقول بصوت عالي ) :يا أهل الدار حور موافقة تتجوز أمير
بيخرج مهدي وأمير على صوتها وبيشيلها أمير وبيلف بيها وبيقول لها :أيوة بقى أهي دي األخبار الحلوة
مهدي :ربنا يفرحكم ويديمكم سند لبعض ياارب.
*****في أوضة أمير
بيبعت لحور رسالة وبيقول فيها :مبروك يا عروستي ،إيه مش هاتقوليلي تصبح على جنة يا أميري ،والمابقيتش أنفع
بترد عليه وبتقول له :أل مش هاقول ،ناام يا أميري عشان بكرة اورنا يوم طويل
بيشوف الرسالة وبيبعت لها :خلص هاقولك أنا تصبحي على جنة يا حورية قلبي
حور ( بمشاكسة ) :أنا مش هنام
أمير :طب خلص أنا طالع لك
حور ( بترد على الرسالة بسرعة ) :إنت مجنون
أمير :إلبسي وإنزلي نقعد شوية في الجنينه ،مستنيكي يا حوري
حور قاعدة وبتفكر تنزل وال متنزلش وفي اآلخر بتلبس وبتقرر تنزل وزي ما تيجي بقى .
*****
دينا نص وش
في الجنينة
ورد وبتقعد تكلم الورد وتقول له :كلنا فينا الحلو والوحش دا حتى إنت فيك بتنزل حور وبتقعد جنب حوالشوك رغم كل جمالك ،وبتكتب أمنيتها في ورقة صغيرة وبتطبقها كويس وبتدور وشها عشان تحطها فيالورد لكن بتسمع صوت أمير وهو بيقول لها :الورقة دي فيها إيه
حور :حاجة سر
أمير :وفي أسرار على جوزك برضو
حور ( ببلهة ) :جوزي
أمير :باعتبار ما سيكون يعني
حور :لما يبقى يكون بقى
الورد وبياخد الورقة وبيفتحها وبيلقي مكتوب فيها : أمير بينزل جنب حواللهم اجعل أمير زوجًا لي في الدنيا واآلخرة .
بيتفاجئ أمير من األمنية وبيقول لها :للدرجادي
الورد حور :دا أنا باتمنى األمنية دي من زمان ودايم ا برميها في النيل ،أو باحطها في أحوا
أمير :دا أنا جامد أوي وأنا مش واخد بالي
حور ( بكسوف ) :إمشي بقي إطلع فوق بدل ما أصحي لك ملك
أمير :دي كوكو حبيبتي يعني لو قررت أخطفك هاتخطفك معايا
حور سكتت ومكسوفة
الورد وبيقول لها :اسألي بيقعد أمير جنبها على المرجيحه اللي موجودة جنب حو
حور :عرفت منين إني عايزة اسأل عن حاجة
أمير :عيونك قالت لي
دينا نص وش
حور :إنت عايز تتجوزني ليه
أمير :عشان حبيتك لـ حبك ألنه مختلف دخل قلبي من غير أي جهد مني ،حبيتك من أول رسالة ومنأول بحبك يا أميري شوفتها في النوت ،حبيتك ومتسأليش إزاي ألن زي ما قولتي ،دي حاجة بتاعة ربنا
حور :ممكن كمان سؤال
أمير :طبعا اسألي
حور :إيه الحاجات الكتير الغلط اللي عملتها وكنت بتقول لما كنا في مكتب مهدي بيه عنها
أمير ( بلخبطة ) :دي مواضيع قديمة وخلصت يا حور ،أرجوكي إقفلي على الماضي وخلينا نبدأ من جديد
حور :بس دا حقي ،أنا مش هاقدر أتحمل وجع تاني يا أميري ،أرجوك فهمني في إيه
أمير ( بيسيبها وبيقوم وبيقول لها ) :تصبحي على خير
بيمشي أمير فعل وبتفضل حور قاعدة بتفكر إيه اللي ممكن يكون أمير مخبيه وليه حكى كل حاجة إال دا
ولما حست بالبرد قامت من مكانها وهي بتقول لنفسها :مفيش حاجه بتفضل متدارية ،وطلعت على أوضتها .
دينا نص وش
الفصل الثالث عشر
تاني يوم
بتصحا ملك من النوم مبسوطة ومتحمسة جدا وبتصحا حور وبتقول لها :قومي يا حور قومي يا زفتة
حور ( بنوم ) :يا أمير سيبني أنام
ملك ( وهي بتصرخ في ودانها ) :بت إنتي ،ماتجنينيش قومييي
بتقوم حور ( تقعد بخضة وبتقول لها ) :في حد يصحي حد كدا
ورنا يوم طويل ،في ماسكات عايزة تتعمل وبلويملك :أيوة أنا ..يالل قومي ا
بتقوم حور معاها وبيعملوا كل اللزم وبتقول لها حور :مبروك يا كوكو ،ماتتصوريش قد إيه فرحانة ليكي
بتحضنها ملك وبتقول لها :والله أنا اللي فرحانة إنك إنتي وأمير هاتتجوزوا وهاتبطلي تقرفينا بأميرك الليزهقتينا منه دا
بيسمعوا خبط على الباب وبيستأذن أمير يدخل لكن حور بتقول له :ثواني
بتلبس حور نقابها وبتقول له :أدخل
بيدخل أمير وبيبص لـ ـ حور وبيقول لها :إيه القمر دا
ملك ( بتقوم تضربه وبتقول له ) :النهاردا أنا العروسة مش هي
أمير :أحلى عروسة يا كوكو ،أنا جاي عشان أقولك تجهزي أدهم قدامه نص ساعه ويبقى هنا
ملك ( وهي بتطرده ) :طب يالل برة عشان ألحق يالل يالل
بيخرج أمير وبتقف حور تبص عليه فبتقول ملك لها :إنتي لسة هاتبصي يالل ساعديني أجهز
بتساعد حور ملك وبتقول لها :قمر يا كوكو
*****
دينا نص وش
في الصالون
بيقعد مهدي وأمير مع أدهم ونهلة ،بيرحبوا بيهم جدا ،وبيتفقوا على كل التفاصيل
وبتقول نهلة :أمال فين عروستنا
مهدي :أمير هاينادي لها حاالا
وبيدخل أمير وبينادي لملك فعل بيقول لها :يالل يا كوكو أدهم برة ومستني على نار
ملك ( بكسوف ) :طب إستنا نخرج سوى أنا خايفة
،بتسلم على نهلة بياخدها من إيديها وبتخرج ملك وهي باصة في األروبيبصلها ادهم وبيقول لها :إزيك يا ملك
ملك ( وهي مكسوفة ) :الحمد لله
وبتقعد ملك جنب أبوها وبيبدأ أدهم يقول :بس أنا كان ليا طلب صغير
مهدي :خير يابني
أدهم :أنا مش عايز خطوبة ،أنا عايز كتب كتاب على طول عشان أبقى براحتي مع ملك ،ويبقى الفرحبعد شهرين
مهدي ( بحيرة وبيفهم إن أدهم بيستعجل عشان يعالجها ) :أقعد مع ملك األول وإتفقوا ولو إتفقتوا أنامعنديش مانع
أمير :وأنا كمان
وبيخرج أمير ومهدي ونهلة وبيسيبوا ملك وأدهم يتكلموا.*****
بيقعد أدهم مع ملك ،وبيكون مبسوط جدا ومش مصدق نفسه إن خلص هايتجوز ملك ،بتسأله عن كلحاجة محتاجة تعرفها عنه وكل حاجة بتبقى متيسرة جدا
دينا نص وش
وبعد ما بيخلصوا كلم بيدخل مهدي عليهم هو ونهلة وبيقولوا لهم :الف الف مبروك يا والد ،ربنا يفرحكم
وبيقعد مهدي مع نهلة وأدهم ،بيسأل ملك فبتشاور له بعنيها :أيوة ،ف ـ بيقول لهم :على خيرة الله
أدهم :الله يبارك فيك يا عمي
مهدي :إتفقتوا على معاد كتب الكتاب
أدهم :إيه رأي حضرتك في الخميس الجاي
مهدي :أنا موافق ،أهم حاجة رأي العروسة ،ها إيه رأيك يا ملك
ملك ( بكسوف ) :اللي حضرتك تشوفه
هنا بيسمعوا زغروطة مصرية أصيلة من نهلة
وبتخرج حور برة وبتحضن ملك وبتقول لها :مبروك يا روحي
*****
بعد ما بيمشي أدهم بينادي مهدي على حور وبيقول لها :عايز أتكلم معاكي يا حور
حور ( من غير ما تبص له ) :خير يا مهدي بيه
مهدي :إيه رأيك يكون كتب كتابك يوم الخميس مع أختك
حور :ليه !!!
مهدي :عايز أتطمن عليكي يا بنتي وأمير اللي طلب مني أقول لك
حور :هاتكلم مع أمير وأرد على حضرتك
مهدي :ماشي يا بنتي ،مش هاتسامحيني بقى يا حور
حور ( وهي بتمشي ) :عن إذن حضرتك
بتمشي حور من قدام مهدي وبتطلع األوضة وبتبعت ألمير رسالة وبتقول له :محتاجة أتكلم معاك يا أمير
بيشوف الرساله وبيتضايق ألنها ما قالتلهوش أميري ،لكن بيرد عليها :هاستأذن مهدي بيه ونخرج
دينا نص وش
الورد حور :أل مش عايزة خروج ،عايزة نقعد هنا في الجنينة جنب حو
أمير :حاضر ،ممكن نتكلم صوت ونخلص بقى من الكتابة دي
حور :أل إحنا هانتقابل تحت ،إستناني ،أنا نازال لك
أمير :حاضر يا حور*****
بيوصل أدهم البيت وبيتصل بـ ـ ملك وأول ما بترد :أيوة مين
أدهم :عاملة إيه يا عروستي
ملك :أدهم
أدهم :طمنيني عليكي
ملك :الحمد لله
أدهم :مبسوطة
ملك :جدا يا أدهم بس عايزة أطلب منك طلب
أدهم :أأمريني يا حبيبتي
ملك :أنا مش عايزة أعمل فرح وحابة إننا نطلع عمرة بدل شهر العسل
أدهم ( وعجبته الفكرة جدا ) :الفكرة هايلة ،أنا موافق طبعا
وبيفضلوا يتكلموا لحد ما أدهم بيروح في النوم .
بتقفل ملك المكالمة وبتقول لنفسها :يارب أسترني دايما وراضيني .
*****
الورد مكان ما كانت هي مستنياه المرة اللي فاتت ،بيكتب في ورقة بينزل أمير وبيستنا حور جنب حووبيطبقها كويس وبيقول لنفسه :يارب قدرني
دينا نص وش
الورد وبتقعد جنب أمير وبتقول له :أخبارك إيه النهاردا
بتوصل حور عند حو
أمير :الحمد لله أنا بخير
بتبصله حور وبتقول له :ليه سبتني ومشيت إمبارح
أمير :ماقدرتش أتخيل إني ممكن أخسرك بسبب غلطة قديمة ،ماقدرتش أواجهك فـ ـ مشيت
حور ( بهدوء ) :إحكي لي يا أميري أي حاجة محتاج تخلص من وجعها ،أنا مستحيل أسيبك إنت مشعارف إنت عندي إيه ،أنا شايفاك أحسن حد في الدنيا
أمير :ما هو دا اللي واجعني ،ألنك لما تعرفي مستحيل تشوفيني كدا
حور :مش إنت اللي تقرر ،مفيش حاجة في الدنيا قادرة تهز صورتك جوايا ،أرجوك احكيلي يا أميري
أمير مابيقدرش يتكلم لكن بيحط الورقة اللي كتبها في إيدها وبيقول لها :إقري دي
بتفتح حور الورقة ( وبتق ار اللي فيها بصد@مة شديدة جدا ) وبتقول :معقول !!!!
دينا نص وش
الفصل الرابع عشربتق ار حور اللي مكتوب في الورقة ( بصد@مة شديدة ) وبتقول :معقول !!!!
أمير :لألسف هي دي الحقيقة ،فهمتي ليه دايما كنت باقولك إن الجمال مش جمال الشكل ،وإن الروح أهم؟
حور ساكته ومش بتتكلم خالص
أمير :بس إنتي مش هاتسيبيني صح ،والله يا حور مفيش حد في الدنيا يعرف الموضوع دا خالص ،
حتى بابا وملك ،ولو ماكنتش قلت لك مستحيل كنتي تعرفي ،لكن أنا حبيت أبدأ حياتي معاكي على الصراحة
حور :أنا مستحيل أسيبك لكن إحكي لي وفهمني ،أنا عايزة أسمعك مش عايزة أشوف ورقة مكتوبة
أمير ( بدموع ) :كنت بشتغل في كل حاجة إشتغلت في المخدرات فترة وفي فترة تانية كنت بهرب سلح فيشحنات طالعة تبع شركة بابا لما كان سايب لي الشغل ومسافر ،وربنا سترني ولسة ساترني ،لكن أنا مش
قادر أعيش حياتي بشكل طبيعي من تأنيب الضمير ،أرجوكي سامحيني يا حور ،والله اتغيرت ..
حور ( بدموع ) :مسامحاك يا حبيبي وخلينا ننسى اللي فات ونبدأ مع بعض من جديد .*****يوم الخميس
بينزل مهدي واخد بناته اإلتنين في إيديه وبيقول للمأذون :يالل يا موالنا
أدهم :أنا األول
أمير :أل طبعا أنا األول
المأذون ( بيضحك ) :ماتستعجلوش دا الفرق دقايق
وبيبدأ المأذون يكتب كتاب حور وأمير
دينا نص وش
وأول ما بيقول :بارك الله لكما وبارك عليكما وجمع بينكما في خير ،بتجري حور على أمير وبتحضنهأوي وسط ذهول المأذون ومهدي وأمير نفسه وبيقول لها :يا بنت المجانين ،دا أنا إتكسفت
حور :دا أنا ما صدقت ..أنا بحبك أوي يا أميري ..بحبك من زمان أوي أنا بحبك أكتر من كل حاجة
،أنا عايزة أشوف وشك والمس ملمحك ......وبتقعد تتكلم كتير وهي مش ملحظة خالص إن صوتها عاليوالمأذون بيبص لها بإستغراب ومهدي( قاعد بيضحك عليها وبيقول في سره ) :ربنا يفرحك يا بنتي
بيقول أدهم للمأذون :طب مش يالل يا موالنا أنا عايز أتجوز أنا كمان
نهلة :ماتصبر إنت كمان جرالكم إيه يا والد
المأذون :ربنا يفرحهم يارب ،وبيكتب كتاب ملك وأدهم وأول ما بيقول جملته الشهيرة :بارك الله لكماوبارك عليكما وجمع بينكما في خير ،بيجري أدهم على ملك ويحضنها وبيقول لها :مبروك علينا يا عروستي
وبيقضوا يوم من أجمل األيامومهدي ( بيدعي لهم وبيقول في سره ) :ربنا يفرحكم يا والدي ويسترها عليكم ،ربنا يشفيكي يا ملك يارب .
*****
بيخرج أدهم وملك بعد كتب الكتاب وبيقضوا وقت لطيف
وبيقول أدهم لـ ـ ملك :تعرفي أنا بحبك من إمتى
ملك :من إمتى
أدهم :من يوم ما عيني شافتك وأنا حسيتك هاتبقى حبيبتي ومراتي
ملك :معقول يا أدهم ،ماتخيلتش أبدا إننا في يوم ممكن نتجوز
أدهم :وأدينا إتجوزناملك :الحمد لله
أدهم :مبروك علينا يا حبيبتي
ملك :الله يباركلي فيك يا روحي
دينا نص وش
*****
أمير وحور بيرفضوا يخرجوا وبيطلب أمير من حور إنهم يقعدوا في الجنينة عشان هو عايز يشوف وشها وهمبرة مش هايبقوا براحتهم عشان النقاب وحور وافقت بسهولة وقعدوا فعلا في الجنينة .
أمير :مسامحاني يا حوري
حور :مسامحاك يا نور عيني
أمير ( وهو ضاممها لحضنه وبيقول لها ) :حاولي تسامحيه يا حور ،هو ندمان وربنا عوضنا عن كلاللي فات وكتبنا لبعض
حور ( بدموع ) :والله مش بمزاجي اللي عشته ماكنش سهل ،سيبني براحتي يا أمير يمكن األيام تنسينياللي مش عارفة أنساه ووقتها ممكن أقدر أسامح
أمير :إن شاء الله هاتنسي وكل اللي جاي هايبقى سعادة وبس
حور :ما دام جنبك أكيد هايكون سعادة
أمير :طب بصي بقى يا حوري ،أنا كنت مقرر آخد شقة لينا برة لكن بابا بيتحايل عليا إننا نفضل هنامعاه لكن أنا قلت له إني هاخد رأيك والقرار ليكي
حور :ماينفعش نسيبه لوحده ملك خلص هاتتجوز ،خلينا هنا يا أميري ،مش فارقة األماكن ألن فيالحقيقة أي مكان معاك جنة
أمير ( بياخد إيديها وبيحطها على قلبه وبيقول لها ) :حاسه بيدق قد إيه
حور :حاسة يا أميري
أمير :طب كنت عايز أقولك على حاجه وبلش تفهميني غلط
حور :مستحيل أفهمك غلط يا حبيبي ،قول
أمير :هانبدأ جلسات علجك إمتي
دينا نص وش
وقبل ما تقولي أي حاجه ،أنا بحبك كدا بحبك زي ما انتي وإنتي في عيني أجمل بنت في الدنيا ،بس أناعايز أعمل دا عشان أريحك إنتي وتبقي إنتي مبسوطة
حور :يعني بجد يا أمير إنت شايفني جميلة
أمير :مش جميلة وبس ،إنتي في عيني أجمل بنت خلقها ربنا
حور :ربنا ما يحرمني منك يا أميري
أمير :وال يحرمني منك يا هدية ربنا ليا .
*****يوم الفرح
بينزل مهدي ماسك إيد بناته اإلتنين وبيسلم كل واحدة لعريسها
مهدي ( بفرحة ) :مبروك يا والد ،الحمد لله إني عيشت وشوفت اليوم دا
ملك وأمير :ربنا يخليك لينا يا بابا
أدهم ( وبيسلم على أمير ومهدي ) :طب أنا هاخد عروستي بقى ونخلع يادوب الطيارة باقي لها ساعة ،وبيقرب أدهم من أمير وبيقول له :مبروك يا صاحبي
أمير :الله يبارك فيك ،خلي بالك من ملك دي مش أختي بس ،دي بنتي
أدهم :في عنيا يا أمير إتطمن
وبتسلم ملك على حور ( وبتحضنها جدا وبتقول لها ) :هاتوحشيني أوي يا حور ،خلي بالك من نفسك ياحبيبتي ،ومبروك عليكي أميرك
بتخبطها حور ( بهزار وبتقول لها ) :مبروك يا كوكو
بيسلم أدهم على مامته وبتدعي له وبتقول له :خلي بالك من نفسك ومن عروستك يا حبيبي ،خلي بالكمنه يا ملك
ملك ( وهي بتسلم عليها ) :في عيوني يا ماما
دينا نص وش
وبيسافر أدهم وملك فعال وسط خوف عليها من كل العيلة.
*****
في الجناح الخاص بحور وأمير
أمير ( بيشيل حور وأول ما بيدخلوا بيفضل يلف بيها ويقول لها ) :أخي ار بقيتي معايا
حور ( وبتخبي وشها في كتفه وبتقول له ) :أنا ماكنتش عمري أتصور إن اللحظة دي هاتيجي في يوم
أمير :الحمد لله يا حوري
حور :الحمد لله يا أمير قلبي
أمير :طب يالل بينا نصلي ركعتين نبدأ بيهم حياتنا ،إدخلي غيري هدومك وإتوضي وأنا كمان هادخل
حور :حاضر يا حبيبي .
دينا نص وش
الفصل الخامس عشر
وبعد 72يوم
بيدخل أدهم على ملك وبيقول لها:يالل يا كوكو عشان يا دوب نجهز الشنط عشان هنسافر
ملك ( بحزن ) :تعرف يا أدهم ماكانش نفسي أمشي من هنا
أدهم :المكان فعلا يخطف القلب كفاية البصة للكعبة ،بس إتطمني هاجيبك هنا دايم ا
ملك ( وبتحاول تداري تعبها ) :حاضر يا حبيبي
لكن مجرد ما بتقوم تقف ،بتمسك دماغها وبتقع على السرير تاني .
بيتخض أدهم جدا وبيقول لها :ملك في إيه إنتي كويسة !!!
ملك :بحاول والله يا أدهم لكن بقالي كام يوم باتعب ومهما آخد مسكنات مابتعملش حاجة
أدهم ( بيحضنها وبيقول لها ) :ماتقلقيش يا حبيبتي هاجيب لك حاجة تاخديها دلوقتي وهاتبقي زي الفل بإذن الله
ملك :إن شاء الله ،ممكن تجيب لي موبايلي أكلم حور وبابا أتطمن عليهم
بيديلها موبايلها وبيخرج يجيب لها علج وبيرجع بسرعة وهو بيقول لها :حبيبتي يالل عشان تاخدي الدوا
بتاخد ملك الدوا ( وبتتكلم بصوت رايح من التعب وبتقول ) :ممكن أحضنك يا أدهم
أدهم وجواه خوف فظيع من خسارتها وحضنها جدا جدا وطول في الحضن أوي
وفجأة مبقاش سامع نبضها بيبعدها عن حضنه عشان يتطمن عليها وإتفاجئ إن ملك خلص ،ماتت
أدهم ( بصوت بيترعش ) :ملك أنا بحلم ،إنتي ماسبتينيش صح ،أرجوكي قومي يا ملك فوقي ،
ماتسيبينيش أنا مش هاقدر أكمل من غيرك ،ملك أنا كنت نفسي أحضنك أكتر ،أنا كنت نفسي نجيب أطفال
وتبقي إنتي مامتهم ويبقوا كلهم شبهك في جمالك وروحك الحلوة ،ملك أنا بكلمك ،إنتي سامعاني صح ،دا
مقلب من اللي بتعمليهم فيا دايم ا ،وبيبدأ ( يصرخ بقهرة ) وبيقول :ملك أنا بكلمك ردي عليا ،ردي عليا ،ماتسيبينيش يا ملك عشان خاطري ماتسيبينيش
دينا نص وش
*****
مهدي قاعد هو وحور وأمير في بيته بيفطروا فبيجيله تليفون من أدهم فقلبه بيوجعه وبيخاف على ملك وبيردبسرعة :صباح الخير يا أدهم يابني
أدهم ( وصوته رايح من العياط ) :صباح النور يا عمي
مهدي :أدهم مالك ،مالك في إيه ،ملك كويسة
أدهم ( ومش قادر يتكلم ) :ملك ......
مهدي :في إيه إنطق
أدهم :ملك البقاء لله يا عمي ،ملك توفت إمبارح بالليل
وبيصرخ ) :بنتي
مهدي ( بصد@مة وبيقع على االر
بياخد أمير التليفون من مهدي وبيكلم أدهم وبيقفل معاه وبيقول لحور:ملك ماتت يا حور ،ماتت وسابتنا
كلنا ،ماتت ومش هانقدر حتى نشوفها وال نودعها ،ملك إتصلى عليها في الحرم في الفجر وإندفنت خلص،ملك خلص مش هانشوفها تاني يا حور
أمير ومهدي في حالة انهيار وحور من الصد@مة مش مستوعبة وبتقول ( بلخبطة شديدة ) :ملك مين ،الال
مستحيل ،ملك قافلة معايا إمبارح بالليل قبل ما أنام على طول ،وقالت لي أخلي بالي منك ومن بابا ،ملكمش هاتسيبنا لوحدنا مستحيل ،وبيغمي عليها
بياخدها أمير للمستشفى هي وباباه وحور بتفوق
لكن لألسف مهدي من الصد@مة بيفقد إحساسه برجليه تماما وبتبقى دي الصد@مة التانية لـ ـأمير وحور في نفس اليوم
بتعيط حور جامد وبتقول ( بقهرة ) :ملك فين ؟؟؟ ملك كويسة ودا حلم صح؟
أمير :إهدي يا حور دا قضاء ربنا
حور :هو مهدي بيه ماله
مهدي ( بضعف ) :ماتقلقيش يا بنتي ،أنا دلوقتي ماليش غيرك إنتي وأمير أرجوكم سامحوني
دينا نص وش
بتسكت حور وبيمشوا من المستشفى من غير كلمة زيادة لكن ومهدي على كرسي متحرك .*****
بتمر فترة وأمير بيروح مع حور جلسات العلج ومفيش أي نتيجة ،وبتقول الدكتورة لـ ـأمير:عايزة حضرتك بعد الجلسة
بتخرج حور وبيستنا أمير مع الدكتورة وبيقول :خير يا دكتورة في إيه
الدكتورة :أنا أسفة على الكلم اللي هاقوله بس الزم حضرتك تكون عارف ،حالة المدام علجها هاياخد
فترة طويلة جدا على ما يكون ليه نتيجة متلحظة إلن دا واضح إنه بقاله كتير معاها ف ــالعصب إتســستم على كداوإحتمالية شفائها تكاد تكون مستحيلة
أمير ( بصد@مة ) :مستحيلة !!!
الدكتورة :أنا آسفة جدا بس والله مش بإيدي حاجة
أعمل إيه
أمير :طب أنا المفرو
الدكتورة :أهم حاجة تدعمها نفسي ا ألن الموضوع دا هايأثر عليها نفسي ا جدا ،وبلش تحسسها بأي شفقة
أقولها وال أداري عليها أمير :طب المفرو
تعرف طبعا عشان ماتعلقش نفسها بأمل تحقيقه شبه مستحيل
الدكتورة :أل ..المفرو
أمير :تمام شك ار لحضرتك
بيخرج أمير من عند الدكتورة وهو حزين جدا وخايف من رد فعلها لكن بيقرر يقولها ألنها الزم تعرف.
******
أدهم بيبدأ يتحسن لكن بيق ار ل ـ ـ ملك كل يوم ورد من القرآن وبيقول ( بصوت هادي ) :سبتيني قبل ما حتىتعرفي قد إيه بحبك ،وبيستغفر ربنا وبيحضن صورتها وبيروح في النوم .
*****
دينا نص وش
بيقعد أمير مع حور في مكان هادي وبيقول لها كلم الدكتورة وهو خايف من رد فعلها ،لكن حور مابتبقاشخايفة غير إن أمير يسيبها وبتعيط جدا وبتقول له :بس إنت مش هاتسيبني ،صح ؟
أمير ( بيحضنها ومابيهمهوش المكان وبيقول لها ) :مستحيل أسيبك إنتي حياتي يا حور
وبيروحوا البيت وبيستغرب مهدي من شكلهم وبيقول :مالكم في إيه ،إنتو متخانقين وال إيه !!!
أمير :ال يا بابا إتطمن مفيش حاجة
مهدي :في ايه يا حور إحكي لي
أمير بيشاور له يسكت لكن مهدي بيصمم يفهم في إيه وبيقول :هو أنا بقيت غريب عنكم
أمير :أل طبعا يا بابا ،الموضوع كله إن علج حور هاياخد فترة طويلة شوية عشان نحس بنتايجه
مهدي :فترة طويلة إمتي يعني ؟؟؟
أمير :الله أعلم
بيبص مهدي لـ ـ حور وبيبقى حزين جدا من سكوتها وبينهار من العياط وبيقول لها :أنا السبب يا حور أناالسبب ،لو كنت عالجتك من زمان مكانش زمان دا حصل
حور :لألسف فعلا إنت السبب ،كان نفسي أقدر أقول لك أل ،لكن دي الحقيقة
مهدي ( وبيمسك قلبه وبيقول لها ) :سامحيني يا بنتي
وبيغمض عنيه وبيفارق الدنيا
حور وأمير واقفين مصدومين ومفيش حد فيهم مستوعب اللي حصل
أمير ( بيهز مهدي وبيقول له ) :بابا هو في إيه إنت كويس صح
حور ( وهي منهارة ) :أنا السبب قوم يا بابا وأنا مسامحاك والله بس قوم ماتسيبنيش
وبياخدوه على المستشفى وبيقول لهم أدهم :البقاء لله ،شدوا حيلكم
وبتتم مراسم الدفن وحور وأمير الحزن رافض يبعد عنهم
**
وبعد 2سنين
أمير :يا حوور تعالي خدي بنتك
حور :ماتخليها معاك يا أمير أنا عندي شغل
بيشيل أمير دينا بنته وبيفضل يسكتها لحد ما بتناموبيروح يقعد جنب حور وبيقول لها :الجميل بيعمل إيه
حور :معايا حاالت أونلين بنظم المواعيد عشان الكشوفات
أمير :أحلى دكتورة في الدنيا
حور :أل لسة مابقيتش دكتورة
أمير :أل أحلى دكتورة في الدنيا
حور :كله بفضل ربنا وبفضلك ،إنت اللي رجعتني لكل حاجة كانت ضايعه مني ،خليتني أثق في نفسيوأحب مجال دراستي وأشتغل بيه كمان ،أنا كنت فاكرة إن الدنيا هاتقف على إني مش هاتعالج لكن وجودك
جنبي ودعمك ليا هون عليا كتير ،أنا بحبك أوي يا أميري ووجودك مش بس رجعلي ثقتي في نفسي بس ،داإنت رجعت لي الحياة
بيبص أمير على الشاشة وبيقول لها :إنتي بتشتغليني وبتقولي بنظم مواعيد وإنتي قاعده بتلعبي ،إيه الليإنتي فاتحاه دا يا هانم
حور ( بهزار ) :هو الواحد ميعرفش يفاجئك أبدا ،طيب كنت بكتب لك يا أميري
أمير ( بفرحة ) :وريني كاتبة إيه يا سوسة
حور :إفتح وشوف بنفسك
بيفتح أمير الملف وبيلقي مكتوب
بحب إيديا لما تكون بتكتب لك
وأحب كلمي لما يكون عشانك بس
وأحب رسايلي لما تكون بتشتاق لك
وأحب هدوءك أما يكون كلمك همس
بحب الورد لما يكون بيشبه لك
وأحب البحر لما يكون بيستناك
وأحب العزله لما فيها بفتكرك
وأحب الفرحه لما في يوم تكون وياك
بحب أيديك لما في لحظه تحضني
وأحب سعادتك اللي تبان في لحظه فيها بتشوفني
وأحب الرعشه في كلمك ولما تكون مطمني
وأحب عياطي لما يكون عشان مثل بتوحشني
بحب سكوتك المليان بأحلى كلم
وأحب النوم إلن بتيجي في األحلم
وأحب القلب لما يكون بينده لك
وأحب الروح لما تكون بتحتاج لك
بحبني
ألني إنت
وال ينفع أكون غير بيك
ألن سعادتي دايما ناقصه
وما بتكمل في يوم غير بيك
عايزه أقول لك إنك إنت ،كل الدنيا واللي فيها
عايزه أقولك أن عشقك فرحه دايم ا عايشه بيها
وال صوتك وإبتسامتك
وال بارفانك وصورتك
وال كل تفصيله فيك
إنت يعني أمير حنين
حتى يعني لو مش مبين
إختلفك أمر بين
وحظي الحلو إني االقيك
مفيش حاجه هاتبعدني في يوم عنك
وال حاجه هاتمنعني أكون جنبك
دا وقت ما تبقى مش موجود
بكلم نفسي عن شكلك
وقلبي بيبقى ما له وجود
وجوده بس من قربك
بحبك أيوة وهاحبك
وكل حياتي دي ملكك
وكل رسايلي علشانك
وكل كلمي من أجلك
بحبك أيوة وهاحبك
وقلبي حقيقي بيقول لك
بإنه حته من قلبك
وإن الجاي علشانك
وإن العشق مكتوب لك
وإن الراحه واإلحساس
بتبقى بس في حضنك
بحبك أيوة وهاحبك
ولو كل البشر هاتقول
بإني فرحتي في بعدك
هارد بعشقي ليك وهاقول
بإنك فرحة وقت الحزن
وإنك ضحكة وقت الضيق
وإن أماني بيبقى في حضن
وإن هواك لقلبي طريق
ولو كل البشر هاتقول
بإني فرحتي في بعدك
هارد بعشقي ليك وهاقول
يا أحلى فرحة إخترتك
أمير :كل دا علشاني
حور :إنت عشانك تكون الدنيا كلها مش حتة قصيدة ،أنا اصلا مابعرفش أكتب
أمير :لما إنتي مابتعرفيش تكتبي أنا إيه
حور :ليه هو إنت كتبت لي
أمير :طبعا ،شوفي يا ستى
حور :أل أنا مش عايزة أشوف ،عايزة أسمع ،قوللي اللي عايزه بصوتك عشان أحسه
أمير ( بيتنحنح وبيضحك وبيقول ) :طيب إستحملي بقى
يا دعوة دعيتها آخر الليل
وكانت طالعه من قلبي
يا حلم كبير بسيط وجميل
وفجأه حققه ربي
وكنت حقيقي باتمنى
أشوفك في المنام صدفة
وتيجي ثانية في خيالي
حكيت لعقلي عن عشقك
حكيت لكتابي عن صورتك
ماغبتيش لحظة عن بالي
وكنت بكلم األيام
وكنت بصاحب األحلم
وكان قلبي بيتطمن
عشان شايف سنين قدام
ماكنش في بالي نقرب يوم
وال إني معاكي أكون
دا إسمك حفظته كتبي
وصوتك كان دوا لقلبي
ورعشة صوتي وأنا بدعي
يارب إجعلني معاها أكون
بتكمل حور لــــــأمير وبتقول له :
وجه الوقت اللي فيه نقرب
وجه الوقت اللي أحبك فيه وأكون أقرب
وجه الوقت اللي تحضني وتسمعني
وجه الوقت اللي تشتاقلي وتفهمني
وجه الوقت اللي تدخل جوة تفاصيلي وتعشقني
وجه الوقت اللي أكون حورك وتستنى تكون جنبي
وجه الوقت اللي فيه تعرف
بإني عشقت تفاصيلك
وإني كنت بناديلك
وإني حقيقي كنت معاك
وإني سنين وأنا بهواك
وإني حقيقي باتمنى
أدخل فيك وأعيش جواك
وفات الوقت على حبي سنين وسنين
ال قولت في لحظة إني زهقت
وال حتى سألت الصبر جبته منين
ولسة الجاي وهاحبك سنين جايين
ولسة الجاي وهاحبك
ما دام قلبي بينبض لك
ولسة الجاي وهاحبك
ما دام روحي بتحتاج لك
ولسة الجاي وهاشيلك
في قلبي وجوة نن العين
ولسه الجاي وهاحبك ليوم الدين
أمير :بحبك يا حوري
حور :بعشقك يا أميري